Verven glasvliesbehang?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Merijn, Oct 12, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ach ja, het is geen klusjesforum ik weet het ;) Maar grote kans dat meer vrouwen het verven van behang zijn aangegaan of misschien dat jullie mannen handige klussers zijn? ;)

Wij krijgen als het goed is over 2 maanden de sleutel van ons nieuwe appartement. Wij hebben voor de optie gekozen om voor de oplevering al glasvliesbehang te laten plaatsen door de aannemer (of onderaannemer, geen idee). En deze willen we dus verven in een vrij donkere kleur (welke weten we nog niet precies, moeilijk moeilijk).

Aangezien mijn man en ik beide totaal niet handig zijn, is mijn vraag dus hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Het heeft een geweven structuur en is waarschijnlijk vrij duurzaam (alle materialenopties waren vrij luxe/prijzig). Moeten we het eerst voorbehandelen? Of hoeft dit niet met dit behang en kunnen we gewoon direct een muurverf erop doen? Het is door de mensen die het plaatsen al afgetext (?) in de kleur wit. Geen idee wat dat inhoudt ;)

2. Pretty Woman

Pretty Woman Actief lid

Jan 19, 2007
    151
    0
    0
    Noord-Holland
    Hi MerleQ,

Ik kan waarschijnlijk je vraag wel beantwoorden, toevallig heeft mijn vriend een schildersbedrijf. Over glasvlies kan direct een muurverf aangebracht worden, als de wand al getext is door de aannemer, betekent het dat de wand is afgewerkt. Tex, is een muurverf. Dus eigenlijk zijn de wanden al helemaal klaar, tenzij je zelf natuurlijk een andere kleur wil aanbrengen kan je dat er gewoon over heen aanbrengen.

Succes met klussen!

Groetjes!

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ah thanks! Dus voorbehandelen is ook niet nodig?

Betekent het dan ook dat doordat het behang is getext we geen liters extra nodig hebben (vanwegen het zuigend effect dat normaal plaatsvindt)?

4. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Inderdaad.. wij hebben ook glasvezelbehang op onze muren gemaakt.. en deze heb ik met muurverf in 2x gewit..Omdat er de eerste keer nogal veel in de groeven verdwijnt (geweven structuur) en doordat het wat opzuigt, dekte het niet in 1x. Maar als het bedrijf het bij jullie al heeft gewit, dan kun je er zo muurverf naar keuze op doen, en zal het ook niet meer opgezogen worden waardoor je niet zo veel nodig hebt :)

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh dat zou fijn zijn! Dat zijn we ook nog eens veel sneller klaar :)

Maar texen is hetzelfde als verven? Ik ken die term niet...

Oh en zijn er nog meer verftips? Ik ben er bijvoorbeeld ook al meerdere malen achter gekomen dat ik heel slecht ben in afplakken ;) En ik kan heel mooi spetteren :p

En nogmaals: moeten we de muur nog wel voorbehandelen met iets? Of hoeft dat door het texen ook niet?

6. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,085
    2,221
    113
    Brabant
    hoihoi,
    alvast gefeli met je nieuwe stekkie!
    Nope, glasvlies hoef je niet voor te behandelen. Wij hebben het eerst wit geschilderd (=getexed) en daarna nog een keer wit of een kleurtje. Kan zijn dat je er toch nog 2x overheen moet met een kleurtje hoor, omdat het niet altijd dekt, ligt ook een beetje aan de verf.

Wij plakken altijd de randen af (ook plafond)en de vloer. Want spetteren kunnen wij ook heel goed!
    Je gebruikt voor het texen muurverf (=latex en dat is op waterbasis) en een muurverfroller. (een vachtroller) handig is om zo;n stok te gebruiken, dat gaat een stuk sneller:)

Volgens mij is dat t wel!
    Succes!
    Taliaa

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Thanks! :)

Dus als ik een matte muurverf neem van bijvoorbeeld flexa of histor, moet het helemaal goed komen? Ben benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn :D

Scheelt dat er tijdens het verven nog niets op de vloer ligt, dus dat kunnen we niet verpesten ;)

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hai Merle ;)

Ik heb niks toe te voegen aan wat hierboven staat aan tips, maar...jullie weten wel dat glasvliesbehang heel moeilijk weer te verwijderen is?
    Dus als jullie het laten doen moet je wel zeker zijn dat je nooit van muurbekleding wilt wisselen.

Wij hebben het zelf in onze slaapkamer op de muur zitten, maar daar is het heel lelijk uitgepakt :( En nu zitten we met een lelijke muur, waar je niet overheen kunt behangen, die je niet kaal kan halen, en waar je ook niet overheen kan stucen. Balen... :(

Maar als je het door de aannemer laat doen moet het sowieso wel goedkomen. Als het wel goed lukt, en het zit er strak op, staat het namelijk echt heel mooi vind ik!

9. Pretty Woman

Pretty Woman Actief lid

Jan 19, 2007
    151
    0
    0
    Noord-Holland
    Ja, hoor met al die tips moet het helemaal goed komen. Het woord TEX staat gewoon voor LATEX en LATEX is gewoon het product waarmee gewerkt wordt dat is gewoon een muurverf waarmee je de wanden kan sausen en plafonds. Het kan natuurlijk zo zijn dat wanneer je een kleur opbrengt over de witte tex dat je het inderdaad twee keer moet doen, zodat het helemaal goed dekt.

Succes ermee!

10. youme

youme Lid

Nov 19, 2007
    96
    0
    0
    Wij hebben inmiddels ons hele huis ongeveer met glasvlies behangen, vind het ideaal spul! Het is idd niet te verwijderen, dus als je ervan wilt, zul je de muur moeten stucen. Maar ik weet niet waarom wij ervan af zouden willen.
    Je kunt het direct oversauzen, maar wij hebben wel het verschil gemerkt tussen goedkoop glasvlies (van de bouwmarkten) en die van schilders. Goedkoop glasvlies is dunner (staat ook een dichtheid op de verpakking), waardoor je meer verf nodig hebt en je sneller gaatjes blijft houden. Dus ik zou wel aanraden om glasvlies via een schilder ed te kopen (of te laten plakken)

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Zoals eerder al gezegd kun je dit behang altijd overstucen. En naast dit zou ik niet weten wat ik anders met de muren zou willen ;)
    Daarbij is het nieuwbouw en dan is glasvliesbehang eigenlijk gewoon het beste. Het scheuren van de muren is dan namelijk veel minder goed te zien dan wanneer je het zou stucen. Vandaar onze keuze. En inderdaad, we doen het niet zelf dus als de aannemer het niet mooi heeft gedaan, mag hij regelen dat het er wel goed op zit ;)

Bedankt voor de tips iedereen!

12. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ik heb het helemaal zelf aan de muren gemaakt en t is echt een stuk makkelijker dan gewoon behangen dus ik denk dat je t zelfs als je geen ervaren behanger bent prima netjes aan de muren kan krijgen hoor :D

Share This Page