Babykleertjes wassen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door misty75, 26 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Hallo allemaal,

Wil vanmiddag een start gaan maken met het wassen van de babykleertjes, lakentjes, hydrofiele doeken etc...

alleen wat ik mezelf af vroeg en nergens terug kan vinden:
    wassen jullie de kleertjes apart van de hydrofiele doeken? of kunnen hydrofiele doeken/lakentjes/aankleedkussenhoezen bij de lichte kleding gewassen worden?

heb namelijk een wasmachine waar 7 kilo in kan (grote wastrommel dus) en vind zo zonde om maar halve wasmachine te laten draaien...

P.s. en wat kan ik beter wel strijken en wat niet? en kunnen hydrofiele doeken en lakentjes in de droger of beter aan de drooglijn laten drogen?

2. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Hier waren de hydrofiele luiers (40stuks) de lakentjes, hoeslakentjes, moltons, spuugdoekjes enz enz enz voldoende voor een volle slinger was.

De gekleurde kleertjes heb ik bij dezelfde was gedaan, dus in ons geval: roze kleertjes bij de rode/roze/gele was.
    En de witte kleertjes bij de witte was.

3. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik zou wel oppassen met aankleedkussen hoes, sommige geven af, maar inprinciepe zou je alle licht gekleurde was gewoon bij elkaar in doen.

ik heb wel alles gestreken (nouja mijn moeder:D)

4. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Ik heb een 8 kg wasmachine. Gewoon met je eigen was mee wassen. Eventueel color catcher doekje erbij zodat de rest niet verkleurd ;).
    En die hydrofiele luiers niet strijken, dan drogen ze minder goed!

5. aklina

aklina Fanatiek lid

13 jun 2010
    1.159
    0
    0
    Purmerend
    Ik heb alles bij elkaar gewassen en in de droger gedaan. Alleen de jasjes van noppies opgehangen omdat die beiderzijds gedragen kunnen worden zat er geen waslabel in en durfde ik het niet.
    Niets gestreken, maar strak opvouwen en dan in de kast.
    Alleen 1 set dekbedovertrekjes was zo gekreukt dat ik die wel moest strijken. Ik weet nu al dat ik die niet veel ga gebruiken! :)
    Alle gekleurde kleertjes heb ik gewoon met mijn eigen was mee gedraaid. Als ze er eenmaal zijn zal dat ook zo gaan dus waarom niet?

6. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Dank jullie wel :)

heb al donkere was met kleding van ons zelf gewassen...dus de gekleurde kleertjes gaan de volgende keer in de was mee...

nu zitten de handdoeken er in, dus hierna gaan de lakentjes, hoesjes spuugdoeken, hydrofiele doeken en neutrale kleertjes in de was :D Lijkt me zo leuk aan de droogmolen al die kleine kleertjes hihi

denk dat ik dan alleen de lakentjes ga strijken als dat nodig is. de rest netjes opvouwen...

7. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Je kan ze met je eigen kleding mee wassen als je geen wasverzachter gebruikt. Ik heb ze eerst op kleur gescheiden en vond dat ik voor een lichte was wel genoeg had om een eigen was te draaien.
    Rompertjes, sokjes (in bh-zakje), mutsjes, broekjes, boxpakjes etc.
    Ik heb ze wel op kort en halfvol programma gewassen, want vies was het sowieso toch niet. Moest alleen even 'van mij' worden.

De fellere dingen heb ik (zie ander topic) eerst even in de azijn gezet en apart gewassen, aangevuld met spullen van ons (rood bijv).

Lakentjes en hydrofielen waren al gauw goed voor een complete was.
    Hoezen voor verschoonkussen (jolein, turquoise) gaf als een gek af. Dus doe die ff op de hand en apart zou ik zeggen.

8. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    thnx :)

hebben jullie ook dingen zoals moltons en lakentjes in de droger gedaan??

heb hier nu een eerste wasmachine aan het draaien met lakentjes etc, op de dagelijkse was op 40 graden....is niet vies, maar idd om het nieuwe er even af te halen en van ons eigen te maken...
    zojuist nog een wasmand gevuld met lakentjes, doeken en moltons...had nogal veel gekregen kwam ik achter hihi...die staat klaar voor er na...

daarna nog de kleertjes....heb aankleedkussenhoezen die gekleurd zijn en doeken en kleertjes gekleurd apart gehouden net als de deken die nog gewassen moet worden....die doe ik straks als laatste...

9. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ja alles gewoon in de droger gedaan, voor de kleertjes hebben wij een speciale babystand, maar lakentjes etc op gewone droogstand (kastdroog)

10. DDdebje

DDdebje Actief lid

10 feb 2013
    172
    0
    0
    NULL
    Zuidlaren
    Witte was apart en gekleurd apart. Azijn erbij in doen in de wasmachine. Blijven kleuren mooier en wordt lekker zacht omdat je geen wasverzachter mag gebruiken. En ik heb geen droger dus als lekker op de lijn. Vind ik ook frisser en blijft mooier en ik strijk niks. Ook niet van ons zelf

11. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Als ik een wastrommel niet vol krijg, gooi ik er gewoon wat kleding van onszelf bij in dezelfde kleur. Maar onze machine past de wastijd sowieso aan aan het gewicht in de trommel, dus het is niet heel erg als hij half vol zit :)

Bij m'n vorige zwangerschap was het trouwens een soort regel dat je alles moest strijken om bacteriën te doden ofzo?? Maar daar lees ik niks meer over, dus ik vouw nu lekker alles op. Alleen lakentjes met zo'n leuke rand met dessin strijk ik, want dan ziet het er zo leuk uit in het ledikantje en wiegje :)

12. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hier alles gewassen op korte was. Gesorteerd op kleur en dan met beetje wasmiddel en azijn in wasverzachter bakje gewassen.
    Opgehangen om te drogen (hebben geen droger) en daarna gestreken.

Ik heb ALLES gewassen, knuffeltjes, dekentjes, omslagdoeken enz. haha. Vind ik een lekker fris idee. Is toch maar een kort wasje.

13. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe gewoon alles bij elkaar, dat gaat al anderhalf jaar goed. Ik was de hydrofiele doeken , babykleertjes en onze eigen kleding gewoon tegelijk. Ik gebruik geen wasverzachter. Wel is het soms handig donkere en lichte kleuren apart te wassen. Een paars slabbertje zorgde ervoor dat eenaar hydrofiele doeken nu wat blauwig zijn.

14. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het begin streek ik de hydrofiele doeken elke keer. Nu na een jaar doe ik dat niet meer. Kleertjes die snel kreuken strijk ik en in het begin streek ik de kleertjes altijd. Drogen de ik gewoon aan de waslijn, want ik heb geen droger en mis deze ook niet eigenlijk.

15. mama2be27

mama2be27 Actief lid

12 dec 2011
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oja, wasverzachter gebruik ik nooit, omdat mijn dochter anders huiduitslag krijgt. Maar azijn vind ik wel handig. Dit kan je prima gebruiken als wasverzachter. Gewoon een beetjes schoonmaakazijn in het wasverzachterbakje doen. De was is dan zachter, het ruikt fris en het is goed voor de wasmachine.

16. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Als je thuis wil bevallen mag je 10 hydrofiele doeken wel gaan strijken en dan in plastic verpakken, voor de hygiene.
    Of je zin heb om de rest te strijken moet je vooral zelf weten.
    Ik heb het de eerste keer wel gedaan, omdat t dan zo mooi in de kast ligt als iedereen, inclusief ikzelf, komt kijken :)
    Denk wel dat het een eenmalige activiteit was, al dat gestrijk...

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, ik heb het ook 1x gedaan.
    Nu voor de volgende misschien nog een keer. Hoewel ze nu dus ongestreken, maar wel al opgevouwen in de kast liggen.

De kraamhulp zei dat ze minder vocht opnemen als je ze strijkt, maar ik was toch al niet van plan die dingen steeds te gaan strijken.

18. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    ik wil wel thuis gaan bevallen, maar niemand heeft mij verteld dat ik dan een aantal doeken gestreken moet hebben voor de hygiene...dus misschien hoeft dat niet meer?
    intake kraamzorg al gehad en de verloskundige heeft het er ook niet over gehad....
    wel dat ik ipv ondersteek een teiltje in huis moet hebben voor als ik op bed moet blijven en naar de wc moet :) dus die heb ik wel...

19. Linana

Linana Niet meer actief

De eerste keer heb ik alles netjes met neutral gewassen. Toen kwam mijn kraamverzorgster langs en die zei: meid, gooi alles lekker bij elkaar en gebruik je eigen wasmiddel. Je kindje zal er een keer aan moeten wennen en gaat het niet goed, dan kom je er snel genoeg achter.
    Vanaf toen gewoon 1 pakje met m'n eigen was meegedraaid en gekeken hoe het ging.
    Dus ja, als onwetende nieuwe moeder alles volgens het boekje gedaan met neutral, maar ik denk dat niet dat ik voor een tweede weer doe. Misschien alleen weer in het begin ff met Silan hypoallergeen. Je weet maar nooit hoe zo'n kindje erop reageert

20. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    heb nu alles gewassen met wasmiddel wat we voor onszelf ook gebruiken van de lidl...geen wasverzachter gebruikt, ook geen azijn moet ik zeggen en alles kwam zonder verkleuren heelrijk zacht nu uit de wasmachine...

gekleurde kleertjes heb ik met onze eigen kleding mee gewassen....de rest op kort programma dagelijkse was...vandaag ook de lakentjes en doeken etc allemaal opgevouwen...

heb de moltons en lakentjes wel gestreken...de rest allemaal niet maar netjes opgevouwen en in de kast gelegd....nu moeten alleen de kleertjes nog drogen....e dan is alles klaar, geurbuiltje erbij van de zwitsal en klaar is ikke :D

knuffels heb ik verder niet gewassen....

bedankt voor al jullie tips in ieder geval!!

P.S. zag hier bij de zeeman dat ze neutral wasmiddel flessen hadden voor 2,99....is wel een kleine fles hoor..niet die hele grote...

Deel Deze Pagina