Met kleedgeld .. 50 euro per maand .. ik was 2x per week. Succes! Nb: schoenen krijgen ze daarbij wel van mij net als een winterjas. Voor wat ik een redelijke prijs vind. Wil je duurder kan je kleedgeld bijleggen. Ze starten op dag 1 met een gevulde kast want beetje lullig om met 50 euro het winterseizoen te starten als je de allereerste keer kleedgeld krijgt 50 euro is conform nibud overigens Wij kunnen overigens makkelijk dure kleding betalen maar vind dat niet handig want als ze starten met werken verdienen ze ook mijn loon niet
Wat een verschil aan bedragen komen er langs! En wat krijgen veel kinderen al jong kleedgeld. Vind ik dan hè. Hier krijgen ze pas vanaf ongeveer 16 jaar kleedgeld.en dan starten ze met een volle kast en 50,- per maand. Later stijgt dat naar 65,- Daar betalen ze zelf alles van. We hebben steeds aangegeven: mocht je er niet van rondkomen, houd dan bij wat je koopt etc, dan kunnen we samen kijken of het bedrag reëel is. Geen van de kinderen is bij ons gekomen om te zeggen dat het te weinig is Ze zijn met 16 jaar hier vaak al een eind uitgegroeid, dus ze hebben niet elk seizoen een nieuwe garderobe nodig. We zorgen dus dat ze starten met een goede garderobe voor het seizoen dat voor hun ligt en een goede jas. Ze kopen alles zelf ook jas, schoenen, etc. Ik breng heus wel eens een pak dokken mee, die ze niet aan mij hoeven terug te betalen hoor. Maar in principe zorgen ze dan helemaal zelf voor hun kleding.
Hier ook even zitten rekenen, ik kom dan inderdaad op ongeveer 50 euro per maand als redelijk bedrag exclusief jassen, schoenen, ondergoed en sportkleding. Maar dochter (12) gaf aan dat ze eigenlijk nog liever geen kleedgeld wil, ook prima. Eerst maar starten met zakgeld dan. Vind ik ook wel lastig. Want wat moet ze daar nou van betalen. Een keer een broodje of ijsje op school of onderweg, maar verder? Als ze een keer wat leuks wil doen met vriendinnen betalen we dat toch wel.
Wij geven in de brugklas 5,- per week, tweede klas, 6,- en vanaf de derde klas 7,- Daar moeten ze zich mee bedruipen, ook als ze iets leuks met vrienden willen doen. Met 7 kinderen is het niet te doen om zo steeds vanalles te gaan betalen. En het zou dan heel scheef worden. Het ene kind wil het liefst elke week wel iets leuks doen met vrienden, het andere kind taalt daar veel minder naar. Dus dan zouden we leeglopen op het ene kind, terwijl het andere kind veel minder vraagt en dus ook minder krijgt daardoor.
Hier krijgen ze 25 vanaf de brugklas. Daar moeten ze idd die broodjes etc ban betalen. Cadeautjes en uitjes betalen wij in principe, tenzij dat elke week gebeurd, maar vaak betalen ze zelf gewoon,vragen ze er niet om.
Ik denk dat je heel veel via Vinted kan vinden. Nieuw kopen zou ik niet zo snel doen. Behalve schoenen dan. Een bedrag vaststellen lijkt mij hartstikke goed. Dat leert ze ook om keuzes te maken en te budgetteren.
De jongste (gaat naar de tweede) kreeg afgelopen schooljaar 20 euro per maand. De oudste (gaat naar de vierde) 27,50. Cadeautjes en uitjes betalen wij in principe. Een keer een ijsje of patatje als ze met vriendinnen weg zijn ook. Dingen in de kantine of als ze zelf naar de supermarkt gaan, moeten ze van hun zakgeld betalen. En daarnaast krijgen ze dus kleedgeld.
Ik kijk naar wat nibud zegt, bij een van - tot bedrag doe ik het gemiddelde. Dit zodat (hopelijk) de koopkracht van de jongere kinderen hetzelfde is als vsn de oudsten. Ik vind het niet eerlijk als nr1 5x in de week een broodje zou kunnen kopen en nr5 1x in de week, puur omdat ze de pech heeft dat ze 10 jaar later geboren werd Ze moeten van mij kadootjes kopen voor vader/moederdag en verjaardagen van man en mij. Feestjes van vrienden/vriendinnen doe ik nog omdat nr1 en nr2 groot verschil hebben in hoeveelheid vrienden. Uitjes nog niet echt structureel van toepassing maar keer naar de Mac met klasgenoten is van het zakgeld
Ik vind het wel herkenbaar, maar hier is het geen probleem. Ze kregen bij mij al kleedgeld, voordat ze veel belang aan merken hechtten. Dus ze weten wat ze er mee kunnen kopen. Zijn beiden erg bedreven in het gebruik van Vinted en zoeken naar uitverkoopjes. Dus de oudste loopt hier inderdaad in Stussy, Nikes etc. rond, maar koopt dat zelf. Hij zal waarschijnlijk ook wel het geld van zijn bijbaantjes ervoor gebruiken. De middelste is een enorme ijdeltuit en dol op Ralph Lauren en consorten, maar hij koopt het ook meestal via Vinted. En vult het dan aan met gewone H&M-etjes. Wij kopen zelf ook altijd onze kleding of tweedehands of in de uitverkoop. Mijn man houdt van dure merken, maar niet van het geld ervoor uitgeven, dus die is een kei in kringlooppareltjes vinden. En ik geef gewoon niet genoeg om kleding om er veel geld aan uit te willen geven. Dus ze zijn dat hier eigenlijk al van jongs af aan gewend. Zakgeld krijgen ze ook. Jongste krijgt 2 euro per week, de middelste van 15 krijgt 20 euro per maand en de oudste 25 euro. Verder betalen wij de telefoonabonnementen en de oudste twee krijgen nog een kappersbudget, omdat ze het liefst elke 3 weken naar de kapper gaan en ik geen zin had om dat elke keer te moeten betalen. Ze krijgen geld voor eens in de 5 weken en als ze vaker willen, dan betalen ze het zelf maar. Ze hebben ook bijbaantjes. Als ze een dagje op stap met vrienden, moeten ze dat in principe zelf betalen, maar meestal stop ik ze dan nog wel een extraatje toe. Net als dat we in de vakantie een dagje gingen shoppen, toen heb ik als verrassing ook wat extra kleedgeld op hun rekening overgemaakt. Dat vind ik dan wel weer leuk, haha.
Bij ons krijgen ze 2 keer per week een broodje op onze kosten. Wat kopen ze met zakgeld? Snoep, koffiekoek, ijsje,... De rest blijft staan. Zo zag ik hiernet dat ze alle 2 tussen de 40 en 70 euro op hun zichtrekening staan hebben dus ze leven zuinig nu . Tijdens de school periodes gaat het geld er rapper door (kruidvat en panos liggen op de route richting openbaar vervoer).
Hier zoon in de 2e en vraagt inderdaad soms ook om dure merken. Ik houd de sale in de gaten en bekijk dan met hem of er wat bij zit wat kwa uitgaven beetje past in het budget. Hij is zich gelukkig wel bewust dat een heel duur shirt sneller weg is en sneller niet meer past dan duurdere sneakers die hij bijna dagelijks draagt. Ik ga dus eerder op zijn sneaker wens in dan op een tshirt van over de 100,-. Kleedgeld nog niet mee gestart, komt nog wel. Voor nu nog even prima zo.
Zoon wil niks duurs hebben. En als het er nog goed uitziet wil hij niks nieuws en loopt hij gerust een jaar op 1 paar schoenen ( moeten ze wel echt goed zijn). Daar geen kosten aan. Koopt af en toe een game. Dochter is een ander verhaal. Maar...ze koopt veel zelf op vinted en als ze een paar Uggs wil dan doen wij de helft en doet zij de rest. Vinden we allemaal een goed compromis. Ze verdient gewoon zelf geld. Wij betalen telefoon, deel kleding, beauty producten en sport. De rest koopt ze denk ik wel zelf. Soms stuurt ze weleens een tikkie.
Kan aan onze kinderen liggen hoor, maar die voeten groeiden hier véél sneller dan de rest. Heb vaker schoenen gekocht omdat ze te klein waren dan andere kledingstukken.
Ja, die voeten zijn de afgelopen anderhalf jaar als een raket gegroeid. 6 paar gekocht in een jaar tijd ofzo. Je knippert met je ogen en ze passen al niet meer. En hij heeft dagelijkse sneakers voor naar school, sportschoenen en dan nog werkschoenen.
Ja precies en dat is bij zoon dus echt wel 3 jaar zo gegaan. Van 40 naar 48 is ook wat natuurlijk, maar heb me rot gekocht in schoenen. Sommige zelfs maar een paar keer gedragen en nu begint de jongste. Bij dochter ging dat gelukkig wel minder hard.
Nu met zijn 12 in maat 42, dus die snelle groei vd voeten is nu gelukkig langzamer aan het gaan . Kleding vliegt er hier doorheen mbt maten. Gelukkig vind hij oversized mooi en doet hij er net wat langer mee.
Van 36 naar 40 ging echt in hele korte tijd. Elke 3a4mnd bijna maat erbij. Nu gaat het de afgelopen 2 maten stuk langzamer. Dus hoop dat t zo blijft gaan nu. En anders is het ook zo. Doe je niks aan.
Ik heb geluk met de voeten hier. Onze zoon is behoorlijk lang maar schoenmaat zit nu al 2 jaar in maat 41. Ben benieuwd of dat nog groter wordt. Hij is 16,5 dochter zit in 38/39 afhankelijk van welk merk maar ik al zeker 1,5 jaar. Zij wordt bijna 14
Oh dat scheelt! Hebben jullie ook kleinere voeten? Man en ik hebben ook 48 en 42, dus ook niet zo raar. Dochter heeft inmiddels ook 42 en hopelijk zijn haar voeten nu ook uitgegroeid, lijkt wel zo en oudste zoon ook.