Roos is een heerlijk kind overdag maar als de klok 1800 slaat word het een kleine draak. Alleen maar huilen huilen en nog eens huilen. En vooral niet slapen. Als we geluk hebben ligt ze er voor 2400 in met veel pech lukt het me pas rond 1 uur. Zolang ik maar rondjes loop met d'r is ze stil en valt ze in slaap. Maar zodra ik ga zitten of haar in bed leg word ze wakker en kan ik weer vanaf voor af aan beginnen. het slapen overdag gaat harstikke goed geen enkel probleem. Ik heb al veel geprobeert inbakeren is een hele tijd goed gegaan maar nu lukt het geon niet meer omdat ze draaien enzo en ik krijg het dan niet alleen voor elkaar. Kruiken in bed zodat het niet ineens een koud bed is. Geen tv enzo aan na 1800 Daan kan dan nog sesamstraat kijken en dan de tv uit dus geen prikkels van buitenaf. Ik maak haar om 8 uur iedere morgen wakker want anders ligt ze om 10 uur nog te slapen en zo gaat het avondgebeuren alleen maar door. Hier is een hele erge 23 R structuur omdat Daan daar hel goed op doet met een beetje minder gaat hij gelijk een loopje met ons nemen. Ik weet het niet meer. We zijn doodversleten en willen er alles aan doen dat onze kleine meid voor een uur of 9 op bed ligt. Wie heeft er aub tips?
Heb je geen elektrische schommelstoel? Misschien word ze wel rustig door het heen en weer schommelen van de stoel, waardoor jullie je handen vrij hebben en ook een rustig avondje kunnen hebben!
Bestaat er niet zo'n boek waar je veel tips uit kan halen om he kindje te laten slapen? Zit al te googelen maar kan het niet vinden. Ik lees altijd dat veel ouders (en beebs) baat hebben bij dat boek. *gaat verder googelen*
Is het niet gewoon dat ze niet moe genoeg is? Misschien werkt de structuur die jullie voor Daan gebruiken helemaal niet bij haar. Wil ze niet gewoon spelen savonds? Onze meid slaapt alleen als ze moe is, we stoppen haar nooit in bed omdat dat in het schema staat (niks verkeerd met schema's, maar bij ons werkt het gewoon niet). Tegenwoordig moeten we elke dag met onze uk de deur uit, het liefst dat ze dan een uur lang in de babybjorn (draagzak: met gezichtje naar voren zodat ze lekker veel ziet). Savonds om een uur of 7 gaat ze dan in bad, speelt nog wat, drinkt, en valt dan om 9u of zo (na even van vermoeidheid en de prikkels een beetje te huilen, 5 minuutjes) op de bank in slaap. Ze gaat dan uiteindelijk met ons mee naar boven, naar bed, om een uur of 10/11. Overdag slaapt ze in totaal misschien 3 uurtjes. Een maand terug zag het er nog heel anders uit hoor: ze kon toen fysiek nog niet zoveel en sliep overdag NIET! Geen probleem, ze was gewoon wakker, ze was niet moeilijk of zo. In bad om een uur of 10, en dan met ons mee naar bed. Ze sliep dan prima. Ze is vanaf vanmorgen 8 uur wakker (2x wakker en gedronken vannacht) en heeft nu (hier half 1 smiddags) 10 minuten geslapen! Ik hoor haar weer wakker worden en spelen... Je zou zeggen dat ze hardstikke moe moet zijn, maar nee. Misschien slaapt ze vanmiddag nog eventjes... en anders zitten we met een wakkere baby tot ze in bad gaat. Uren je handen vrij omdat de kleine slaapt hebben we nog nooit gehad.
Hi Fleur, Hoeveel slaapt Roos overdag? Dat kan wel een de sleutel zijn namelijk. Misschien dat ze overdag een beetje te weinig slaapt waardoor ze oververmoeid is aan het einde van de dag. Of zoals hierboven gesuggereerd: misschien een beetje teveel. Wat ook kan zijn is dat ze toch de behoefte heeft om even (max een uur... en dat is lang) te huilen. Wat gebeurt er als je haar een tijdje met rust laat? Even helemaal niets, gewoon in bedje huilen. Klinkt zielig maar voor sommige kindjes is dit gewoon even wat ze nodig hebben en dan gaat het het snelst over (mijn neefje was hiervan een voorbeeld. Hij had een huilperiode van 3,5 uur en door niets te doen werd dat uiteindelijk 45 minuten.. nog lang maar veel beter te doen toch?) Een tip voor het inbakeren van bewegelijke kindjes: een puckababy. Dit is ook gemakkelijker om alleen te doen dan een inbaker doek. Hopelijk helpt het een beetje.
hoi fleur herkenning is groot, typ nu met 1 hand, andere hand beeb. hier ging ze steevast elke avond een paar uur in maxi swing, ze sliep dan tot laatste voeding. nu heeft ze um niet meer nodig. het was de enige manier om zelf ook rust te nemen. verder was dat ding zo fijn omdat je er geen batterijen in hoefde te doen, gewoon opdraaien met de hand. als je denkt dat het iets voor je is, ik doe um voor een klein prijsje weg. liefs, zus
lekker badje nemen 's avonds....of een paar uur voordat ze naar bed toe "moet" haar wakker houden en zo proberen een beetje regelmaat erin krijgen?
Dat ze standaard op dat tijdstip begint te huilen kan eventueel te maken hebben met haar dikke darmen (die krijgen op dat moment weinig energie-toevoer). Het is dan ook niet voor niks dat kleine babytjes (wiens darmstelsel nog niet optimaal functioneert) meestal tussen 17.00 en 19.00 hun huiluurtje hebben. Klinkt misschien zweverig en is niet jouw ding. Prima natuurlijk, oordeel gewoon voor jezelf. Lees maar eens wat dingen over de orgaanklok (dit is een oosterse diagnosemethode waarmee opgespoord kan worden welke organen minder goed functioneren) Dat ze blijft huilen kan dan eventueel een gevolg zijn van het moe zijn, overprikkeld door het eigen huilen en op de arm liggen en dan vanalles zien/horen. Bij mijn kleine meisje hielp het bijvoorbeeld goed om een warm badje te geven en dan het buikje zachtjes te masseren met babybuikjesolie. Dat bracht ontspanning en dan kon ze lekker naar bedje. Ik hoop voor jou dat je snel iets vindt dat jullie kan helpen, want ik weet uit ervaring dat het heel vervelend is als je kindje avond na avond huilt en je voelt jezelf machteloos staan. Veel sterkte!
Ik herken het helemaal hoor, was hier ook zo, toen Ana-Lucia zo kleintjes was, kon je haar gewoon niet voor 23u op bed leggen, je kon het wel proberen hoor, maar slapen ging ze echt niet. We hebben er ons bij neergelegd en af en toe geprobeerd om dat uur met een kwartiertje te vervroegen en dat lukte dan wel.
Hallo, Ons meisje is ongeveer net zo oud en die heeft nog min of meer hetzelfde. Schema's werken hier niet bij haar (en laten huilen, laat staan drie uur of 45 min vinden we kindermishandeling). Wij doen het volgende. We laten haar gewoon wakker tot ze aangeeft dat ze moe is: oogjes wrijven, gapen, wat jengelen. Dan leggen we haar in bed. Begint ze te huilen, dan even eruit, troosten en weer proberen. We hebben nog meer tips gehaald uit het boek: lekker slapen zonder huilen, van E. Pantley. Denk hierbij aan slaaprituelen etc. Het geeft ook veel inzichten in slapen van baby's en hoe dit werkt. Ze gaat pas met ons mee naar boven als wij ook naar bed gaan. Dat is ook pas rond 2300u. Overdag slaapt ze nog in de kinderwagenbak. De ene avond slaapt ze dan al vanaf een uur of 21.00. Soms is ze ook net tussen 21.00 en 23.00u wakker.
@ladyrabbit: je gaat een beetje ver met je kindermishandeling hoor. Ons zoontje huilde in het begin 6 uur per dag ongeveer. Hoe ik ook met hem rondliep, wandelde, in bed legde, hij bleef krijzen en nu is het volgens jou kindermishandeling? @ts: Jesper heeft die periode ook gehad, vanaf 17 uur werd hij heel onrustig en wilde pas vanaf een uur of 23 slapen. Erg vervelend en vermoeiend. Wat hier wel hielp, was in de late middag geen slaapje meer te doen en de laatste fles wat eerder geven. Toen hij die rond 21 uur kreeg ging het een stuk beter. (hij sliep toen nog niet tussen 17 en 21, maar daarna tenminste wel.) Hier trouwens wel zo dat hij van al het gesjouw en gewandel juist nog vermoeider werd en nog minder makkelijk in slaap viel.
Denk er nu pas aan, want je schrijft er verder niets over volgens mij. Krijgt jouw kindje de borst of de fles? In het eerste geval kan het namelijk ook nog zo zijn dat ze nog wat honger heeft en kan een keertje extra aanleggen veel soelaas bieden. Mijn dochtertje ging s'avonds ook clusteren: een aantal voedingen kort op elkaar (zat bv. maar een uurtje tussen twee voedingen in).
Hallo Fleur1, Wij hebben een nachtbrakertje. Tot haar 1e jaar heeft onze dochter niet 1 nacht doorgeslapen. Ik heb overal hulp gevraagd en tips gekregen. De opvoedkundige (doorverwezen door het consultatiebureau) gaf als tip een boek, het heet 'Kinderen met slaapproblemen' van Ruttien Schregardus. Boek is in 2 delen: 1e deel gaat over grenzen stellen overdag, dit moet je een hele week volhouden, hoe staat in het boek. 2e deel gaat over de nacht. Moet zeggen, dat ik me wel kon vinden met deze methode. Een hele tijd ging het goed, maar sinds de vakantie, in augustus, slaapt ze weer niet door (onze eigen schuld, we namen haar 's nachts steeds in bed, wanneer ze wakker werd, om zelf nog wat nachtrust te hebben). Maar het is slopend. Dus wij zijn het boek weer aan het toepassen. Het aller-, aller-, aller moeilijkste is om haar te laten huilen, vooral 's nachts. Ik kan er niet tegen. Mijn man gaat dan naar haar toe om een aai over haar bol te geven en direct weer terug te komen. Ik zet mijn iPod aan, zodat ik het gehuil niet hoor. Het klinkt cru, maar dit is de meest effectieve methode. De 1e nacht is zwaar, dan kunnen ze het heel lang volhouden. Mijn dochter kan het wel 1,5 uur volhouden. Dit is heeeeeeeeeeel lang, als je er naar moet liggen luisteren. De nachten erna zou het korter moeten duren, totdat ze 's nachts niet meer wakker wordt. Dit kan binnen 1 week effect hebben. Ik zou niet zeggen: 'Probeer het maar', want ik vind wel dat je er zelf achter moet staan. Maar het is keer op keer bewezen effectief. Overigens, als je zelf helemaal gestresst bent, dan zal zo'n klein hummeltje zelf ook niet rustig zijn. Dit kan ook een oorzaak zijn. Hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes, Vandana
Hier ook zo'n nachtbrakertje... Volgens mij komt de aanpak die jij beschrijft, vandana, voor een deel overeen met de aanpak in het boek: Slapen zonder huilen, van Elisabeth Pantley. Ook zeer de moeite waard, begint hier nu vruchten af te werpen. Volgens mij is het geen doorslaapprobleem maar een inslaapprobleem bij jouw kindje of niet Fleur1? Uit wat je schrijft lijkt het namelijk zo te zijn dat ze na 24 uur wel gewoon doorslaapt en zelfs lang slaapt. Ook voor inslaapproblematiek biedt dit boek mooie 'oplossingen'.
Hai Fleur, Hier hetzelfde gedoe in de avond, er zijn ook al meerder topics over geopend (lijkt een beetje trend te zijn op het forum op dit moment die inslaapproblemen). Onze dochter van 4 maanden idem dito. Als ze eenmaal slaapt, gaat het best wel heel goed, maar het inslapen....pffff.. nee niet leuk want je houdt geen avond meer over. Door het invoeren van een slaapritueel incl badje lukt het ons nu om haar rond 20.00 op bed te leggen alleen wordt ze standaard na 45 minuten krijzend wakker. Van het weekend lukte het ons haar even te laten huilen, maar gisteravond was het echt GILLEN dus toch maar eruit gehaald want ze was volledig overstuur! En tja, dan toch maar een beetje rondsjouwen en uitzingen tot de volgende voeding en om 23.30 ging ze slapen. Ik heb haar vanmorgen om 8.30 wakker moeten maken voor een voeding waarna ze gelijk weer in slaap viel. Nu ligt ze weer op bedje en als ik haar niet wakker maak straks slaapt ze met gemak weer door tot 12.00 en dat is dus wel wat ik doe eerder wakker maken en overdag wat wakkerder houden zodat de nadruk komt te liggen op een goede middagdut. Ik heb het idee dat het ritme van deze beebjes net niet helemaal klopt en dat ze dus te laat naar bed gaan en dan uitslapen. Maar ja, de oplossing heb ik dus ook niet echt. Een maand geleden waren we ook vaan tot 0.00-01.00 bezig en dat is nu gelukkig al vroeger, maar een beebje die slaapt van 19.00 tot 07.00 met een voeding om 23.00 het lukt ons ook niet! Veel suc6 en ik lees met je mee en misschien helpt het je nog even bij de andere topics te kijken. Boek van Pantley kan ik niet zo erg toepassen omdat dat m.i. meer lijkt te gaan over doorslaapproblemen in de nacht
Vlindertje11, ik denk dat ook jij veel aan het boek kunt hebben. Je voldoet iig aan 2 v/d 4 onderstaande stellingen, waar het boek een antwoord op biedt: * het duurt eindeloos om mijn kindje in slaap te laten vallen * Mijn kindje valt alleen in slaap als ik een of meer van de volgende dingen doe: een borstvoeding geven, een flesvoeding geven, een speen geven, wiegen, dragen, schommelen of ermee gaan rijden in de auto * Mijn kindje wordt regelmatig s'nachts wakker * Mijn kindje doet niet makkelijk een slaapje tussendoor, of doet maar heel korte slaapjes Het is overigens ook erg leerzaam en verhelderend om te lezen hoe de normale slaapcyclus van een baby eruit ziet (en dat het dus heel normaal is dat het 45 minuten duurt dat ze slapen en dan weer wakker worden). Hier heeft de ervaring overigens geleerd (en dat komt in het boek ook aan de orde) dat juist toen mijn dochtertje overdag beter ging slapen, ze ook s'avonds makkelijker ging inslapen en s'nachts minder vaak wakker werd en begon te huilen. Misschien toch een boek voor jou?
Chipske, ik heb het boek dus ook al gelezen en staat hier in de kast. Ga hem er dan toch maar weer even bijpakken eens kijken of ik er wat uit kan halen. Ons meisje valt dus wel redelijk goed in slaap (soms na een inslaaphuil) maar bij ons schuilt het probleem zich in dat ze na het slaapje van 20.00 na 45 wakker wordt, vreselijk begint te gillen en we dan weer met haar rondsjouwen tot de laatste voeding. Wat ik overigens ook een goed boek vind (vooral als het gaat om ritme) is het boek de tevreden baby.