Hoi meiden, Over een paar weken heb ik een salarisbespreking/functioneringsgesprek. Ik ben erg ontevreden met mijn salaris en naar mijn idee verdien ik echt te weinig. Ik werk 20 uren in de week. En ik verdien 800 bruto in de maand. (ik heb wel een 13e maand). Erg weinig vind ik. Ik ben secretaresse op een accountantskantoor. Hoe pak ik dit gesprek aan? Sinds een aantal maanden heb ik ook wat ander werk erbij gekregen. Ik ben nu secretaresse van een apart team binnen ons bedrijf. Ik ben niet zo goed in dit soort gesprekken voeren, hebben jullie wat tips voor mij?
Nou de enige tip die ik laatst las is: Laat het altijd zo weinig mogelijk klinken. Noem dus niet het bedrag dat je per maand wil omhoog gaan, maar per uur. Dus als je nu 10 euro per uur verdient, dan zeg je tijdens het gesprek ik wil graag 11 euro per uur gaan verdienen. Dit klinkt voor jou werkgever een stuk minder dan wanneer jij zegt: Ik verdien nu 1700 euro per maand maar wil graag 1950 gaan verdienen. (Voorbeeldje! Bedragen slaan natuurlijk nergens op..) Deze tip heb ik ergens gelezen en was mij bijgebleven haha. Succes in ieder geval!
tja gewoon erover beginnen hoe je er over denkt en goed voorbereid zijn dat je alles kan onderbouwen...
ik verdien maar 800euro voor 24 uur. tja das nou eenmaal zo. maak me niet druk over. maar gewoon aangeven wat je wilt
Probeer het goed te onderbouwen, je hebt er extra taken bij (diploma's, ervaring, zoek eens op wat secretaresses met dat soort werk, hetzelfde aan ervaring etc. gemiddeld verdienen) en zeg gewoon duidelijk dat jij vindt dat je meer zou willen verdienen of hoort te verdienen. Mijn ervaring is (en ik heb trouwens ook jarenlang als secretaresse gewerkt), dat mensen die hun mond dichthouden hierover, zelden spontaan wat meer gaan verdienen. Tuurlijk, de baas vindt dat al snel prima, zo'n typje dat niet om meer geld durft te vragen, dus waarom zouden ze het aanbieden. Wees een beetje brutaal, ga gewoon nog wat hoger zitten dan je zo 1, 2, 3 zelf in gedachten had, dan heb je ruimte om te onderhandelen. Succes!
Bepaal eerst voor jezelf welk bedrag je wilt gaan verdienen. Bereken ook hoeveel dit per jaar is, zodat ze je daar niet opeens mee verrassen. Wel handig om te bekijken wat andere secretaresses verdienen, want als je belachelijk hoog gaat zitten, lukt het waarschijnlijk niet. Dan moet je ze ervan kunnen overtuigen waarom je mee zou moeten gaan verdienen. Wat heb je voor extra kennis opgedaan sinds je laatste salarisbepaling? Heb je extra diploma's gehaald? Andere nieuwe ervaring opgedaan misschien? Als laatste kun je afspraken maken over je volgende verhoging (Doe dit in percentages. Anders kun je jezelf in de vingers snijden als er tussentijds een CAO verhoging tussendoor is gekomen. Dan heb jij daar netto minder aan) Als je die en die opleiding hebt gevolgd, of die en die taken ernaast uitvoert, dat je weer een verhoging krijgt. Spreek hierbij een termijn af! Zo kun je jouw verhoging die je in gedachten had misschien in gedeeltes toch bij elkaar sprokkelen als ze niet willen ingaan op jouw vraag. En niet onbelangrijk: zet alles op papier met de handtekening van je leidinggevende eronder. Zo zijn alle afspraken duidelijk. Zowel voor jou, als voor je leidinggevende en kan er niet op teruggekomen worden! Succes!
Ik werkte tot voor 2,5 jaar terug 15 uur in de week en verdiende daar toen 670,00 euro netto mee. Ik werkte ook als secretaresse. Nu ben ik voor zo'n zelfde functie aan het solliciteren (secretaresse notariskantoor) voor 22,5 uur en als ik via het internet uitreken (www.loonwijzer.nl) hoeveel ik zou moeten verdienen met deze uren, mijn leeftijd en het aantal jaren ervaring dat ik heb kom ik uit op 1059,00 euro netto bij dit aantal uren. Persoonlijk vind ik 800,00 euro inderdaad wel laag voor 20 uren, maar ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel jaren ervaring. Misschien eens op loonwijzer.nl kijken wat je zou moeten verdienen en dit tactisch brengen. Succes. gr. Naja
Mijn man begint altijd standaard over verhoging. Ik vind dat er gewoon elk jaar bij horen. En op een gegeven moment houdt dat natuurlijk op. Maar 10 euro per uur is niet erg weinig, maar ook niet heel veel. Ik verdiende als student 11 euro per uur. Dus de vraag van 11 of 12 euro per uur vind ik niet raar. Maar kijk inderdaad even op loonwijzer. [/b]
Ik zou het gesprek goed voorbereiden.. je antwoorden goed kunnen onderbouwen en rieel zijn! Kom zelfverzekerd over en wees zeker van je zaak. Ik ben een goede werknemer en verdien het om een goed loon te hebben.. zeg het niet zo maar straal het wel uit! Succes.
Bereid het gesprek inderdaad goed voor. Bedenk wat voor vragen ze kunnen stellen en bedenk daar jouw antwoorden al op. Maak ook een overzicht van wat je dit jaar allemaal hebt gedaan en vooral wat voor extra's je hebt gedaan. Dus opleidingen, projecten, maar vooral ook zaken die jij hebt opgepikt die niet eens in je functieprofiel horen. Daarnaast zou ik op internet eens kijken naar vergelijkbare vacatures en wat ze daar voor salaris aanbieden. Dus doe wat vergelijkbaar onderzoek en benoem deze getallen. Daarmee laat je zien dat je weet waar je het over hebt en dat je niet zomaar elk salaris accepteert. Ik persoonlijk vind 800 bruto erg weinig voor een dergelijke functie, maar wellicht heb ik geen goed referentiekader.
Ik ben 27 jaar en ik werk bij dit bedrijf zo'n 5 jaar. Het is ook gewoon weinig. Ik weet niet wat de anderen verdienen. Een collega verdient ongeveer hetzelfde. Overal waar ik het vraag vind iedereen het weinig. Ik vind het moeilijk om er over te beginnen. Ik heb een baas die zich overal uit praat. Buitendat kunnen ze natuurlijk goed zonder mij, er zijn natuurlijk veel parttimers die zo'n baan zoeken. Dus daarom vind ik het moeilijk om erover te beginnen.
Zeker om vragen hoor! Ik vind het zeker niet veel wat je krijgt. Ik ben 24, werk ook 24 uur per week als secretaresse en krijg 1420 bruto. En ze staan momenteel te springen om secretaresses hoor, je moet niet denken dat je zo maar 1,2,3 vervangen bent. (dat mag ook niet als je alleen maar om loonsverhoging vraagt hoor)
En ik zou ook niet om loonsverhoging op de man af vragen. Ik zou het inleiden met je verhaal, je werkzaamheden van het laatste jaar en afwachten wat zei zeggen. Indien zij aangeven dat je bijvoorbeeld 2% verhoging krijgt, dan kun jij natuurlijk gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je meer had verwacht. Dus bouw het een beetje in je verhaal, dat praat wat makkelijker. Zou het graag voor je komen doen, want ik heb bij mijn vorige werkgever echt gestreden voor iedereen meer salaris en met succes Ik ben niet brutaal of zo, maar dat zijn zaken waar ik makkelijk een strijd over aan ga. Zeker als je er, zoals jij, recht op hebt!
Nou ik ga het gesprek zeker goed voorbereiden. Ben wel altijd zenuwachtig dan. Maar ik ga oefenen op mijn vriend. Ik laat jullie wel weten hoe het gegaan is!