Met 18mnd maanden over op autostoel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tymyr, 21 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tymyr

Tymyr Lid

16 nov 2012
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kleine meisje behoort tot de categorie, klein poppetje. Eerder heeft ze wat groeiproblemen gehad maar inmiddels eet ze goed en komt ze gestaag aan. Met bijna 17 mnd woog ze 8,5 kg dus ik verwacht dat ze binnenkort de 9 passeert.
    In de lengte zou ze nog even in de mc kunnen maar ze vindt het echt niet fijn meer om zo te zitten.
    Nu ben ik dus van mening verandert. Eerst wilde ik zo lang mogelijk de mc gebruiken en pas bij eruit groeien over, en nu dus over zodra ze 9kg weegt. Maarja toen ik dacht aan zo lang mogelijk ging ik uit van zeg 13/14 mnd en nu is ze bij het overgaan denk ik 18mnd. Of is die verandering van mening vanwege leeftijd verkeerd??

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Het is idd belangrijk zo lang mogelijk achterwaards te vervoeren maar met 1,5 jaar kan ik me zeker voorstellen dat ze niet meer lekker zit en ook anders wil zitten.
    Je meisje is zeker klein voor haar leeftijd! Maar als ze eenmaal 9 kg is zou ik zeker voor een stoel kijken die tot 18kg kan vervoeren.

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hoe langer achterwaarts, hoe beter. Is veel veiliger namelijk!
    Dus ik zou lekker wachten tot ze er qua lengte niet meer in past óf een achterwaarts gerichte vervolgstoel kopen.

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou een andere stoel kopen maar dat is mijn mening.

5. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Ik zou een andere stoel doen inderdaad :)

6. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    Ik zou der lekker in een andere stoel zetten,
    wij hebben haar ook al in een andere stoel ondanks dat ze in de categorie klein popetje valt,
    met 14maand is ze nu 7885gr
    maaar de MC was hier geen optie meer!!
    wel hebben we nog een poos een stoel gehad die ook achteruit kon maar waar ze wel al meer in zat, dit vond ze heeerlijk!!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou een andere stoel kopen. Zijn zat stoelen waar ze heus in past hoor :)

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    #8 AnkeM, 21 jul 2013
    Laatst bewerkt: 21 jul 2013
    Het gaat erom dat kinderen pas in een autostoel gaan die voorwaarts gericht is als dat kan qua sterkte van nek etc, zodat het veilig is als je een noodstop maakt. Als jouw dochter qua lichamelijke ontwikkeling verder niet achterloopt kan dat dus prima als je het mij vraagt. De meeste autostoelen gaan vanaf 9 kilo.
    Waar je wel even op moet letten is of de stoel en de gordels niet te breed zijn, hier een smal meisje en zonder jas weet ze zich nog wel eens uit de gordels te wurmen als we ze niet heel erg strak aantrekken.

9. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Kinderen tot 4 jaar zijn niet sterk genoeg om een frontale klap op te vangen als ze voorwaarts gericht worden vervoerd. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de wervelkolom.
    Dus een kind van 1,5 jaar al helemaal niet.

Een winterjas moet je een kind nooit aantrekken in een autostoel, omdat de gordels dan niet strak genoeg vast kunnen en dat is noodzakelijk voor de veiligheid.
    Dus als jullie de gordels niet strak genoeg vastmaken (en ze ook nog eens haar armen uit de gordels haalt!), zet je je kind niet juist vast. Dan heeft een gordel geen veiligheidsfunctie maar veroorzaakt het juist schade.
    De gordels werken als krachtverdeler, en daarom moet je ze zo strak mogelijk vastmaken. Anders wordt de kracht niet verdeeld bij een aanrijding, maar slaat alle kracht in op één lokale plaats op het lichaam met ernstige inwendige verwondingen aan de organen als gevolg.

10. raspberry

Maar achterwaarts vervoeren is enkel verplicht tot 13 maanden. Niet tot 1,5 jaar en al helemaal niet tot 4 jaar.

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Onze knul zit er ook nog in, maar onze MC staat op een familifix en deze kunnen we dus rechterop zetten, voor als hij wakker is.

12. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    #12 Kusjesmama, 21 jul 2013
    Verplicht of niet, het is veel veiliger.

En TS geeft zelf al aan dat ze weet dat een vervolgstoel vanaf 9 kg. 'mag', maar dat ze zichzelf voorgenomen had haar kindje zo lang mogelijk in de groep 0+ stoel te vervoeren.
    Ik ga er vanuit dat ze zich dit voorgenomen had omdat ze weet dat het veiliger is.
    Nu twijfelt ze en herinner ik haar er graag aan dat het inderdaad veel veiliger is. En dat als ze toch graag een vervolgstoel wil aanschaffen omdat haar kindje dat waarschijnlijk fijner vindt, omdat het dan naar buiten kan kijken en rechterop kan zitten, er ook achterwaarts gerichte vervolgstoelen bestaan. Want dat weet niet iedereen.

13. raspberry

Dat kan met de MC in de gordels ook wel enigszins hoor :) Hier voor Caitlyn gedaan vanwege de heftige reflux: de normale manier om neer te zetten, was te laag voor haar en dan kwam alles omhoog, dus wij zetten 'm een stukje hoger ook, zodat ze bijna zit qua hoogte.

14. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    #14 AnkeM, 21 jul 2013
    De gordels zijn om je kind in die stoel te houden, het 5 puntssysteem verdeelt de krachten inderdaad beter dan een driepuntsgordel. Dat je ze strak aan moet trekken weet ik, dat zeg ik juist.
    Waarom zou een winterjas niet mogen? Dan kan je nog steeds die gordels heel strak aantrekken. En ga jij je kind met -10 zonder jas in een auto zetten?
    Ben sowieso erg benieuwd hoe jij je kids vervoert, zijn er uberhaupt autostoelen verkrijgbaar in NL die achterwaarts vervoeren tot 18 kg?

Oh zie net je onderschrift, laat maar, je standpunt is meer dan duidelijk.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe zie jij dat dan putje winter? Kind zonder jas naar auto brengen? Kind met jas naar auto maar dan met de deur open en in de tocht en de regen die jas proberen uit te prutsen, en dan op je bestemming opnieuw aan? Dat kan je toch niet menen?

16. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Jullie kunnen kusjesmama aanvallen, maar er is pas weer onderzoek geweest naar kinderen in autostoeltjes. Hierbij kwam naar voren dat het gros van de kinderen niet goed vast zit (teveel ruimte tussen de gordeltjes). Hierbij werd ook aangegeven dat je kinderen het beste zonder jas in de stoeltjes kunt zetten, zodat ze het beste vast zitten.

On topic. Vind het al knap dat jouw meisje het zolang heeft volgehouden in de maxi cosi :). Die van ons zat altijd zo te zweten en was blij dat hij wat meer lucht kreeg in een autostoel. Denk ook wel dat ze met 18 maanden over kan hoor. Wel afhankelijk van de stoel. Ze moet er wel goed en veilig in kunnen.

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn onderschrift verwijst naar informatie die nodig is om je kind veilig te vervoeren.
    Dit vind ik erg belangrijk, aangezien 80% van de autostoelen niet goed worden geinstalleerd en/of kinderen niet juist worden vastgemaakt of vervoerd in de stoel.
    99% van de ouders denkt dat hij/zij het wel goed doet, maar dat is dus heel vaak niet het geval.
    Ik draag graag mijn steentje bij mensen bewust te maken van de cruciale zaken die belangrijk zijn voor het veilig vervoeren van je kind.
    Dit doe ik geheel belangenloos (behalve dan dat ik hoop kinderlevens te kunnen redden) en ik dring niemand iets op. Ik geef alleen advies over zaken die veel mensen niet weten. De mogelijkheid en veiligheidsvoordelen van langer achterwaarts vervoeren is daar één onderdeel van. Maar ik vermeld deze mogelijkheid alleen als het aansluit bij de vraag van de TS. Ook mensen die hun kind voorwaarts vervoeren help ik graag.

18. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Er zijn genoeg alternatieven.

Ik verzin dit niet om ouders te pesten, maar het is een bewezen feit dat het gevaarlijk is een winterjas aan te doen in de auto.
    Aangezien veel mensen dit niet weten, vind ik het belangrijk dat ze het wel weten omdat het dus risico's met zich meebrengt.
    Wat ze met deze informatie doen als ze het eenmaal weten, moeten mensen helemaal zelf weten.

Voordat ik hier onderzoek naar deed, wist ik het ook niet. En ík ben blij dat ik het nu wel weet.
    Er zijn vast meer ouders die ook graag optimaal op de hoogte zijn van veiligheidsinstructies, daarom geef ik voorlichting.
    Iemand die het niet wil weten, leest er maar over heen toch?

Winter Coats & Car Seats Don't Mix - YouTube

19. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    @Kusjesmama, ik waardeer het dat jij je kennis over wil dragen aan andere ouders. Elk veilig geinstalleerd kind is er één. Ik kan me echter wel voorstellen dat sommige ouders zich aangevallen voelen. Geconfronteerd worden met het idee dat je het misschien niet goed doet roept weerstand op he ;)

Mijn zoon zat tot 2 jaar (12kg) in de maxicosi. Aangezien we zelf geen auto (willen) hebben was dat dus enkel voor bij de oma's. Goed, het was wat krapjes maar hij was nog niet te lang en vond het wel prima. Pas toen hij te lang werd zijn we overgestapt. Ik ben mss wat streng, maar mijn kind heeft niet zoveel te willen als veiligheid voorop staat.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik voel me niet aangevallen, want ik vind veiligheid uiteraard heel belangrijk. Dochter is 10 maand en zit nog steeds helemaal ingesnoerd in MC, hoewel veel mensen me al gezegd hebben dat het toch echt wel tijd is dat ze overstapt, of dat het zielig is dat ze zo vast zit.

Maar ik snap niet goed wat die winterjas ermee te maken heeft, want die wordt toch gewoon mee tegen het lijfje gesnoerd. En zoals ik al zei, zie ik nogal wat praktische bezwaren waar ik alvast geen oplossing voor zie.

Deel Deze Pagina