Met 18mnd maanden over op autostoel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tymyr, 21 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Sluit ik me helemaal bij aan! Thanx kusjesmama voor de vele objectieve info, ik heb er veel aan!

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Met de onderzoeken van tegenwoordig is het meer dan duidelijk dat achterwaarts vervoeren in de meeste gevallen nog veiliger is dan voorwaarts. Ik snap echt niet dat sommigen hier dat nog steeds niet willen zien, het is gewoon bewezen.

Het gaat er niet om dat de voorwaartse stoelen nu niet meer veilig zouden zijn, maar als je nu een keuze gaat maken, kies dan voor een achterwaartse. We prediken hier allemaal het 'pas' gaan fietsen vanaf 9 maanden, een kind niet te vroeg laten zitten, niet bijvoeden voor 6 maanden enz, maar als het aankomt om vervoer, steken velen hun kop in het zand. Zal wel aan de kosten liggen.

Een jas is makkelijk te vervangen door een deken erover te leggen of gewoon een voetenzak erin te doen. Heerlijk warm en een kind zweet zich geen ongeluk meer met een winterjas (ik neem aan dat je de verwarming namelijk wel aanzet tijdens de rit).

Ik wil niemand aanvallen met een voorwaartse stoel. Maar het lijkt mij nogal de omgekeerde wereld om kusjesmama terecht te wijzen terwijl zij juist de goede info geeft.

3. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Amen :)

Ik vind het dan ook erg jammer dat mijn zoon van bijna 6 niet in een achterwaardse stoel past.
    Anders had ik voor hem ook nog een achterwaardse stoel aangeschaft :)
    Je doet maar 1maal zo`n uitgave en kunnen ze jaren mee vooruit :)

Wat ik me wel afvraagt is: hoelang gaan ze deze stoelen houdbaar stellen?
    Dus kwa dat ze veilig med gaan?
    Is dat ook 5 jaar of doen ze er met de achterwaardse 1 jaar bij?
    Juist omdat het zo belangrijk is kindjes zolang mogelijk achterwaards te vervoeren.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Voorlopig zitten er nogal wat haken en ogen aan achterwaartse stoelen: in heel veel auto's passen ze niet en de beenruimte is zeeeeeer beperkt, geeft de consumentenbond aan. Bovendien heb je dan max ruimte voor 2 zitjes en kan er geen kind meer tussen. Voor heeeeeeeeel veel gezinnen dus echt niet alleen maar een financieel plaatje!
    Allemaal zaken waar kusjesmama enorm aan voorbij gaat en dan wordt het al snel erg irritant, hoe zij bij elk onderwerp over autostoeltjes haar preek weer af komt steken... :(

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Nou ja zeg! Kusjesmama steekt in mijn ogen echt nooit een preek af! Ze geef juist neutraal advies over de mogelijkheden, en laat iedereen daarbij in haar waarde. In alle topics heb ik haar nooit iemand iets zien opdringen. Ik vind het juist er goed dat ze mensen dievragen hebben over autostoeltjes wijst op de mogelijkheden, omdat achterwaarts vervoeren helaas nog lang niet bij alle ouders bekend is. Dat doet ze vrijwillig en belangenloos, omdat ze veilig kindervervoer belangrijk vindt. En dat zou elke ouder moeten vinden.

En voor alle praktische bezwaren is een oplossing te bedenken zeg ik altijd.

6. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Bij ons is de vervolgstoel nog helemaal niet aan de orde, en ja veiligheid staat voor mij heel hoog, heb tijdens de zwangerschap een ernstig autoongeluk gehad dus weet helaas wat voor ellende je er van kan krijgen.
    Maar hoe zit het met achterwaarts vervoeren en je word van achter aangereden, bij mijn weten kun je dan beter voorwaarts zitten. Want anders gebeurt er op dat moment toch precies hetzelfde met je nek/rug als wanneer je voorwaarts van voren word aangereden.

7. raspberry

Nee, want ze gaat voorbij aan de zaken die ik noemde in mijn post. Ze is dus niet neutraal, ze is heel duidelijk erg pro en gaat daarmee dus wel voorbij aan een aantal heel belangrijke bezwaren die door de consumentenbond nu nog benoemd worden als belangrijke barrieres, zowel financieel als wat betreft veiligheid!

8. raspberry

Klopt. De meeste aanrijdingen schijnen voorwaarts en vanaf de zijkant te zijn, maar als jij van achteren aangereden wordt, krijgt je kind evengoed met een te grote klap op het nekje te maken. Wil je het echt veilig houden, dan kun je dus gewoon niet autorijden met een kind.
    Je zult per situatie zaken tegen elkaar af moeten wegen: wat KAN en wat is dan het veiligste? Perse achterwaarts vervoeren is gewoon lang niet altijd mogelijk.

9. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Inderdaad hier 3deurs auto dus lastig om kind erin te krijgen(stoot nu ook regelmatig mijn hoofd)
    Geen 400eu voor een autostoel omdat wij werkloos waren.
    Als ik alleen ben kan ik niet bij een stoplicht op rood snel speen aangeven.
    Een jankend kind is voor mij veel gevaarlijker ik word dan enorm afgeleid en dan ga ik zeker ongelukken krijgen/maken.

10. raspberry

Dat is dus ook zo'n factor die je mee moet nemen idd...

11. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Dankzij Kusjesmama ben ik te weten gekomen dat er achterwaartse stoelen bestaan, haar site staat echt vol met handige informatie. Dus Kusjesmama BEDANKT (had je laatst ook al genoemd bij lid van de dag, haha).

Dus ja, ik zou als ze wat meer weegt overgaan naar een achterwaartse stoel.

12. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Dit vind ik niet echt een sterk argument om je kind niet achterwaarts en dus veiliger te vervoeren. Dan bind je de speen toch met zo'n clipje aan de gordel vast? Met 9 kg is is je kind oud genoeg om de speen dan zelf in de mond te doen.

In een driedeurs auto lijkt achterwaarts me inderdaad wel erg lastig. Ik ben benieuwd of ze daar met de nieuwe I-Size norm over nagedacht hebben. En hoe ze dat bijv in Zweden doen waar achterwaarts al 50jr verplicht is.

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Met 9 kilo zijn ze ook sterk genoeg om die speenkoord los te trekken ;)
    Dus nee dat is geen optie. Ik doe het wel maar hij is altijd los als ik haar uit de auto pak.

En ik kan haar op deze manier ook in de ligstand zetten. Gaat anders denk ik ook niet.
    Hoe zit dat eigenlijk met die achterwaardse autos ? Kunnen die ook in ligstand.

Als we evt een 2e over paarjaar mogen krijgen zou ik (mits het finacieel haalbaar is, want nu waren we ook onverwachts beide onze baan kwijt.

14. raspberry

Er wordt gewerkt aan het passend maken van zowel auto's als autostoeltjes: de achterwaartse stoeltjes moeten fors compacter/kleiner om ze passend te maken voor de doorsnee auto die we hier rijden.
    Maar vooralsnog passen die I-size stoeltjes dus nog lang niet in elke auto.

15. raspberry

Ik zou dan wel even heel goed bekijken of het past in jullie auto!
    Dat is nl info die je op de site van kusjesmama niet vindt... ;)

16. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Ben er helemaal voor naar drachten gereden, vanuit den bosch. Hij paste beter dan de maxi cosi!
    Btw, volgens mij heb ik ergens een x gelezen dat jij ook op de kruiskamp woont? Mocht je willen kijken of ie in je auto past, je bent van harte welkom :)

17. raspberry

Wij gaan er hier niet meer aan beginnen :) Caitlyn past nog goed in de MC en tegen de tijd dat dat niet meer gaat, zal ze een stuk ouder zijn dan Thirza was, toen die overging naar de Priori. Deze dame trapt de gordels gelukkig niet los... :)
    Als we nu nog helemaal geen zitjes hadden en/of geld in overvloed, zou ik direct wel zo'n achterwaartse groep 0/1 stoel hebben aangeschaft, maar goed, financieel hebben wij de ruimte niet om gewoon maar weer andere zitjes aan te schaffen, en -wat ik eerder al noemde- er moeten er bij ons 3 op de achterbank. Dat gaat maar net met MC en zittingverhoger. Met een groter stoeltje gaat dat hier niet meer lukken :(

18. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties van meiden die wat aan mijn informatie hebben gehad!
    Daar doe ik het namelijk allemaal voor :)

Ik zie nog weer vragen voorbij komen maar ik zal deze hier niet beantwoorden.
    Iedereen die graag informatie wil, weet me te vinden. Schroom niet, ik help graag.

Edit: nog 1 opmerking die ik even recht wil zetten: een achterwaarts gerichte stoel hoeft geen 400 euro te kosten.
    Er is momenteel een stoel op de markt voor 175 euro en die kun je maar liefst 7 jaar gebruiken (0-25 kg.). Daar koop je normaal een groep 0+ stoel voor, die je een ruim jaar gebruikt.

19. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Jawel hoor, die vind je wel. En anders kan ik je zo een aantal opties aanreiken ;)

20. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik rijd rond in een prachtige Opel corsa, drie deurs én een achterwaartse autostoel. Ze zit gezellig naast me en als ze huilt dan geef ik haar speen zo aan. :D Maar huilen doet ze niet, want doordat ze achterstevoren zit heeft ze heel veel te bekijken. Nou moet ik er bij zeggen dat we ook een Opel Astra hebben en dan zit ze wel op de achterbank. Achter mij, want ik ben 1.65 en mijn man 2 m. en dat past net niet helemaal.:DTot nu toe hebben wij het nog niet meegemaakt dat we de speen niet konden aangeven oid.
    Ik wil geen preek afsteken, maar kusjesmama wel even een beetje verdedigen. Want zij heeft mij onwijs geholpen bij mijn keuze.

Deel Deze Pagina