Tot vorige week had ik last van hyperlactatie. Kwam denk ik met name door de venkelhee die ik vrij veel dornk omdat ik dacht dat dat zou helpen tegen de krampjes. Die ze kreeg omdat ze teveel voeding binnen kreeg.. en zo hadden we een vicueuze cirkel. Die hebben we doorbroken en de afgelopen week is de productie gelukkig genormaliseerd. het ging net lekker. Zelfs al twee dagen teruggegaan naar 5 voedingen. Alleen. Gisterenochtend na de voeding gekolft, opbrengst 100cc, om een voorraadje aan te gaan leggen en te oefenen met de fles. Zondag hebben we voor het eerst al een flesje geprobeerd, maar die wilde ze niet. Dus ik wil het morgen nog eens proberen. Ik heb gisterochtend beide borsten leeggekolft, ook omdat ik in mijn linkerborst een pijnlijke klier had. Vervolgens was ze de hele dag jengelig, onrustig met drinken (steeds loslaten), en kwam ze weer veel vaker dan eerst. Pas s avonds viel het kwartje, dat ze te weinig voeding kreeg van een borst, en dus tekort kwam. Sinds de hyperlactatie vorige week voedde ikmaar een borst. gisteravond en vanmiddag heb ik ook de andere borst nog een paar minuten aangeboden omdat ze bleef zoeken. Ze dronk dus gisteren weer 7 keer, en vandaag gaan we ook naar een schema van 7 keer, want tot nu toe kwam ze stipt elke 3 uur vandaag. Kortom, wat nu weer? Ik word hier onzeker van. Wil het graag goed doen. Maar komt dit nu van het kolven van gisteren, of heb ik in het algemeen minder productie? Hoe kom ik nou weer op mijn schema van 6 keer? Moet ik nu verder altijd beide borsten voeden? Ik heb zoveel vragen. de situatie verandert ook steeds, denk je net dat je hebt uitgevonden hoe het werkt, is het weer anders. Wil het gewoon even van me afschrijven..
Die onzekerheid herken ik wel hoor. In het begin was ik ook erg bezig met hoe vaak, hoe snel, hoe lang, hoeveel borsten enz. mijn kindje dronk. Nu heb ik dat al een poos los gelaten en dat bevalt mij prima. Goed de plasluiers van je kindje in de gaten houden en verder lekker voeden op verzoek. Hier is er eigenlijk ook nog geen touw aan vast te knopen de ene drinkt mijn zoontje heel snel andere keer hangt hij heel lang aan mijn borst. Sommige periodes wil hij 2 borsten en dan ineens maar 1 borst. Hij weet zelf het beste wat hij nodig heeft denk ik dan maar. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat je productie wat is terug gelopen om een of andere reden. Voeden op verzoek is dan het beste. Het kan ook andere redenen hebben waarom je kindje nu ineens meer komt o.a. mamahonger.
Ik zou je kleine gewoon aanleggen wanneer ze aangeeft dat ze honger heeft. En of dat nou 5, 6 of 7 voedingen per dag zijn maakt niet zo veel uit zolang ze maar allert blijft en goede plasluiers heeft (en groeit ). En heeft ze na 1 borst nog honger, dan doe je die 2e borst erbij. Het blijft volgens mij gewoon altijd maar wat schommelen, dingen afwegen en vertrouwen op elkaar bij de borstvoeding. @nemo, mamahonger vind ik toch altijd zo een leuke/grappige benaming he ! Maar dat zou het ook best eens kunnen zijn!
ja inderdaad denk je het net te snappen, gooien ze het weer om. En dat blijft zo . Weet je, als je kunt moet je het gewoon loslaten. heeft ze honger? Dan geef je de borst. is ze na een niet tevreden? Dan nog een tweede? is ze na de eerste wel tevreden? Ok, prima. Ik heb gemerkt dat het veel relaxter is om het los te laten. Maar het kostte me wel even tijd...
Bij deze laat ik het los. Denk dat dat inderdaad de meest simpele oplossing is, aangezien het een hartstikke lieve en tevreden baby is. Dus, waar maak ik me druk over. Thanks!
Gezien de leeftijd van je kindje kan het heel goed een regeldag zijn. Zo rond de zes weken is het daar tijd voor.
Dat zou ook nog kunnen. Vannacht heeft ze doorgeslapen, van 0.00 tot 05.30 uur, na een perfect schema van 7x voeden gisteren elke klokslag 3 uur. Ik ben weer helemaal uitgeklaagd dus
Yes, dat loslaten is een goede tip! Ik herken je onzekerheid hoor, maar ook bij mij heeft het loslaten geholpen. Gewoon ophouden met klok kijken en teveel nadenken En schema? Ik heb er heeeel lang geen schema in kunnen vinden en dat maakte me behoorlijk onzeker. Tot ik maar gewoon het schema idee losliet, want de kleine kan toch geen klok kijken......Heerlijk als je borstvoeding geeft, want je hoeft ook geen schema te hebben. Je hoeft alleen je kindje maar te volgen, ideaal toch? De 1 heeft ook voldoende aan 1 borst en de ander drinkt de 2e er nog achteraan. Ik had ook veel melk en hier heeft hij vanaf dag 10 ofzo, nog maar uit 1 borst gedronken. En dat ging prima, hij groeide als kool! Succes hoor! En lekker van je afschrijven