Hallo allemaal, Ik hoop dat dit in de juiste hoek staat ... Ik heb een kind van 8 maanden. De kleine gaat 2 middagen naar de kinderopvang, een kinderdagverblijf. Sinds 2 weken gaat het nu helaas wat minder goed. Zodra ik uit beeld ben, is het huilen. De kleine heeft moeite zichzelf te vermaken, in slaap te komen ... Is heel de tijd onrustig! Thuis gaat het zo anders: Lekker zelf spelen in de box, in de wipper, op een kleed op de grond, eten en drinken gaat allemaal goed. Ik heb er werkelijk geen kind aan ... maar daar is de kleine zo anders! het gedag zeggen houden we erg kort, anders is het allemaal onduidelijk van wat er gaat gebeuren ... en ja zodra ik weg ben, gaat het mis. Het breekt mijn hart ... Ik en het kinderdagverblijf weten niet hoe we dit goed moeten aanpakken, wat het beste zal helpen. We gaan nu proberen de kleine 1 hele dag daar te laten spelen, misschien dat dat beter gaat?! Volgens het CB is het duidelijk de eenkennigheidsfase ... alleen hoe ga je ermee om?
Ik lees even mee... Onze zoon van 6 mnd is ook zoooo eenkennig. Als een van ons in beeld is, wil het wel bij de gastouder. Maar zijn we buiten beeld dat is het brullen en krijsen geslagen. Wil dan niet meer drinken en ook niet slapen. We houden ons voor dat het een fase is, waar hij echt door heen moet. Ik heb me ziek gemeld op mijn werk en we laten ZL nu vaker naar de gastouder gaan om hem hopelijk sneller te laten wennen. Pijn aan je hart.. ja behoorlijk!!
Hier was het absoluut een fase! Op kdv gaven ze mij de tip het wegbrengen niet te moeilijk te maken en snel weg te gaan. Hun leiden ze wel af met speelgoed een knuffel of iets anders. Tuurlijk even huilen maar des te sneller je weg gaat des te eerder is het over. Heeft hier 2 maanden geduurd en is nu weer over. En misschien dat 2 middagen net te kort is? Dat 1 hele dag misschien beter is? Ze draaien dan wat meer mee in het ritme van de rest van de kindjes qua eten, spelen en slapen!
Bedankt voor je reactie Natjes! Ik wil idd gaan overwegen om de kleine 1 hele dag te brengen, ipv 2 halve dagen! Het doet me zo'n pijn in mijn hart dat de kleine zo aan het huilen is ... gewoo krijsen als ik wegloop. Ik loop dan echt huilend naar buiten! Ik vind het vreselijk me kindje daar dan achter te laten! Voel me dan zo slecht! Je kindje huilt alles bij elkaar en dan loop ik gewoon weg ...! Ik weet dat ik het zo niet moet zien, dat het vast een fase is nu ... maar ik voel me echt slecht als ik wegloop wanneer mijn kind de boel op stelten zet! Helaas kan mijn kind echt nug heel lang verdrietig en boos dan zijn. Een aantal keer was de kleine na 2 uur nog niet troostbaar ... niks was goed en toen werd ik ook gebeld. Niet veel later viel de kleine in slaap! Het afscheid maken we nu idd niet te lang .. al vind ik het zelf echt moeilijk om afscheid te nemen. het voelt alsof ik mijn eigen kind in de steek laat .... Ik heb het er echt moeilijk mee, maar naar mijn kind blijf ik heel vrolijk en opgewekt, immers wil ik mijn gevoel niet overbrengen. Tot nu toe gaat dat allemaal nog wel goed. Hopelijk zijn we snel door deze verdrietige fase zijn! Hoe doen anderen dit?
o wat rot voor je!! 8 maanden is idd de leeftijd waarop dit speelt bij de meeste kindjes. Ik denk ook dat het heel goed is om een hele dag te brengen, dan is ze er langer en gaat het misschien makkelijker. Aan de andere kant, bij eenkennigheid is het heel goed om meerdere keren per week te komen, zodat het een routine wordt. Weet je hoelang je kindje huilt als je weggaat, meestal is het nl al klaar voor je het pand uit bent, als het bij jouw kindje ook zo snel gaat, is het slim om even te blijven staan zodat je ziet, dat je kindje ook snel getroost is. Of even bellen als je thuis bent, dan kunnen ze je vertellen dat het allemaal al weer beter gaat. Geef af en toe eens een fototoestel of filmcamera mee, zodat ze leuke stukjes van je dochtertje kunnen filmen, dat je kan zien wat ze allemaal doet daar.
Mij werd ook verteld dat de kinderen het aanvoelen als jij het moeilijk vindt om de kleine achter te laten. Probeer het eens helemaal van je af te zetten en ga ervan uit dat het allemaal wel goed komt. Ook al eens geprobeerd dat papa de kleine wegbrengt?
Heb jij je ziek gemeld omdat je zoontje niet kan wennen? @ TS, hier was het ook een fase en die is vanzelf over gegaan. Weet niet of je kindje het vast knuffeltje mee heeft? Ik stopte het knuffeldoekje een tijdje op mijn huid en gaf die op het KDV aan haar , dan ruikt het nog naar mama. En vaak is het inderdaad al weer over voordat de voordeur achter je dichtgetrokken is.
Mijn zoon heeft het zeker 2 maanden gehad op het KDV. Hij was 16 maanden toen hij opnieuw weer ging dus wel wat ouder dan jouw kindje. Je moet er echt doorheen, hoe rot het ook is. Ik heb in t begin ook continu een brok in mn keel gehad. Nu, na de kerstvakantie, heeft hij t weer moeilijk, roept steeds mama mama, gaat echt door merg en been, wat zou ik hem graag bij me willen houden!
Thanks voor alle reacties! Goede tip om af en toe even de camera mee te geven .. Af en toe bel ik ook wel even om te vragen hoe het gaat, maar niet elke keer, omdat ik het zelf ook lastig vind wanneer mijn kind huilt en ik dat dan misschien op de achtergrond kan horen! Maar de camera zal ik zeker eens meegeven! De papa is helaas niet meer in beeld, dus die kan de kleine niet brengen! Ik zal het proberen zeker van me af te zetten, is voor de kleine ook beter! Onlangs is de kleine weer geweest en is het allemaal redelijk goed gegaan. Wel even gehuild en ook nog nadat ik een poosje weg was, maar het ging alweer ietsjes beter! Binnenkort gaat de kleine 1 hele dag in plaats van 2 halve ... misschien scheelt dat ook! Ik heb goede hoop en idd moeten we er even doorheen ... even flink doorbijten dus!
Ik ben daardoor dus echt mijn baan kwijtgeraakt he 6 jaar geleden! Mijn kind was ziek, okee is even anders, maar poepte zich in 5 minuten 3x onder, ik kon gewoon niet weg. Ik heb t geweten,....en toch ondanks alles staat mn kind op 1, maar ziek melden zou ik persoonlijk niet doen. Ligt er aan wat voor werk je heb denk ik maar, indien t lukt, kan ik evt. switchen met de dagen. Mijn zoon heeft eergister en gister weer flink gehuild toen ik weg ging, hoor hem buiten gewoon schreeuwen om mama. Maar de leidster zei wel, zodra ik van t plein af ben, is hij wel stil. Maar toch is t moeilijk, je kind is letterlijk je ziel, en dat doet pijn.
Hoi Ise Bo, Ja wat vervelend hé? Het gaat je door merg en been wanneer je kindje zo moet huilen wanneer je weggaat! Maar wist je dat dit eigenlijk een heel goed teken is?? Het betekend namelijk dat de binding tussen jou en je kindje heel goed is en dat is natuurlijk hartstikke fijn! Het is een fase waar jullie allebei doorheen moeten en hoe luchtiger jij ermee omgaat hoe relaxter je kindje zich ook zal voelen. Probeer dus je eigen energie kalm te houden wanneer je je kindje wegbrengt en je kunt ook kiekeboe spelletjes met je kindje spelen zodat hij/zij ook weet dat je niet verdwijnt maar gewoon weer terug komt. Heel veel succes!
Bedankt voor je mooie reactie Mamav2R! Ik probeer idd zo positief mogelijk te blijven en zeg altijd tegen de kleine dat ik weer terugkom, de kleine op kom halen! Dat geeft mezelf ook wel rust. Gelukkig gaat het soms ook erg goed, dus dat geeft me ook wel weer vertrouwen! Het zijn super lieve leidsters en ze halen ook alles uit de kast om het voor de kinderen naar de zin te maken! We moeten er idd even doorheen, maar ik heb er vertrouwen in! Ik vroeg me alleen even af hoe anderen mensen hiermee omgaan!