Met 20mnd voor het eerst naar KDV....wat vraagjes?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door vruchtje24, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.212
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Mijn moeder pastte altijd op ons zoontje op maandag en/of donderdag ligt eraan want manlief draait wisseldiensten. Nu kan zei vanwege gezondheidsredenen niet meer oppassen:(.

Ons zoontje is nu 19 maanden en wij wilde hem gaan inschrijven voor 2 ochtenden PSZ. Maar hier in de buurt zit een hele leuke creché waar je je kind wisselend kan brengen. Ideaal voor ons dus want we kunnen hem dan wisselend op maandag of donderdag brengen afhankelijk van wanneer mijn man vrij is. Hij kan dan ook gelijk met andere kindjes spelen en dat lijkt ons heel leuk voor hem.

MAAR nu komt de maar....hij is het natuurlijk helemaal niet gewend. Ik maak me erg zorgen hoe hij het daar zal vinden, of hij zich daar happy gaat voelen etc. Ook wat slapen betreft. Hij slaapt nu nog 1 keer van 12.30 tot 14.30. Zou hij daar ook gaan slapen? Aangezien hij gewend is altijd in zijn eigenbedje te slapen.

Nou ik ben benieuwd hoe jullie hier overdenken of misschien dames die in de opvang werken wat ervaringsverhalen?

Bedankt alvast.

Groetjes vruchtje

2. Sijke

Sijke Bekend lid

Ik zou zeggen; maak een afsrpaak en bespreek het eens daar. Je kunt dan ook je zoontje een keer (of misschien vaker) proef laten draaien, dan zie je het vanzelf. Misschien vind hij het gelijk heel leuk of moet hij juist even wennen, dat weet je toch niet van tevoren hoe hij gaat reageren.

3. adi

adi Niet meer actief

Hij zal inderdaad erg moeten wennen, en slapen zal in het begin moeilijk gaan, MAAR hij is bijna 2 en daar heeft ie de kans om met andere kindjes te spelen, heele veel te ontdekken en te leren. Ik denk dat ie het hartstikke leuk zal vinden.

Je kunt hem inderdaad een paar keer laten wennen, en dan zelf niet te moeilijk mee proberen om te gaan. Als ie de eerste keren weinig slaapt of slecht eet, dat doen de meeste kindjes in de wenperiode. Als ze zich thuis voelen gaat het over.

4. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Jammer dat je moeder niet meer kan oppassen...

Het zal in het begin misschien even wennen zijn, maar kinderen zijn flexibel hoor! Julie vindt het helemaal geweldig op het KDV, ze vindt het heerlijk om tussen de andere kindjes te zitten en spelen. Slapen doet ze daar wat minder goed/lang dan thuis, ze wordt sneller wakker als er bv een kindje gaat huilen. Maarja, dat slaapt ze thuis wel weer bij. Ik vind dat Julie veel leert op het KDV.

Ik zou gewoon eens gaan beginnen met een dagdeel te laten wennen, en zo opbouwen. Hij gaat het vast hartstikke leuk vinden!

5. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Hier een ervaringsdeskundige met een dreumes van 16 maand.
    Hij gaat sinds vorige week naar het KDV, dus ook op latere leeftijd.
    En geen probleem, hij is zonder wennen begonnen ( nieuw KDV) en heeft geslapen als een os, 3 1/2 uur ( thuis komt hij niet verder dan 2 uur ), wel slecht gegeten ( doet hij bij iedereen nieuw)
    Hij heeft heerlijk gespeeld en rond gerend. Was total loss toen hij thuis kwam. Mooiste was bij aankomst wees hij gelijk naar het KDV da, da.
    Dus allemaal positief, zal zeggen tegen je, probeer het en als het niet wil of als het naar je gevoel niet goed is dan kan je altijd nog kijken naar een peuter speelzaal.

kieke

6. tulip

tulip Niet meer actief

hier een leidster: zoals je zelf al zegt is het een lastige leeftijd. Ik heb mijn dochter zelf ook met 18 maanden naar het kdv gedaan. Zij doet het er perfect op, andere kindjes hebben misschien meer moeite. Dat is van te voren niet te voorspellen. Maar ik begreep dat je hem wisselend op maandag en donderdag gaat brengen, of heb ik dat verkeerd begrepen??? Daar zou ik zelf niet voor kiezen. Een kindje heeft in die situatie wel behoefte aan vastigheid en ritme. Hij weet natuurlijk niet wat de dagen van de week betekenen, maar als hij elke week op maandag zou gaan, dan voelt hij dat op een gegeven moment wel als een ritme. Dus vooral de eerste maanden zou ik voor een vaste dag kiezen. 2 halve dagen wat je eerder zei is nog beter. Dan is het verspreid in de week en zal hij nog veel sneller wennen.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.212
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt voor de reacties. Wij hebben 17 nov. een rondleidiing en nemen dan ook op hun advies ons zoontje mee, zodat we gelijk een beetje kunnen kijken hoe hij gaat reageren daar. Ook krijgen we dan meteen wat meer info mee.

tulip: in principe zou het inderdaad om wisseldagen gaan, dus de ene week zou het een donderdag kunnen zijn en de andere week een maandag. Ik zal met hen ook wel overleggen of dat een probleem zal worden. Als hij vanaf het begin al moeite heeft zullen we voorlopig voor een vaste dag kiezen, maar misschien loopt het wel los en kan het wel gewoon wisselend. En het komt ook voor dat hij 2 keer een halve dag gaat. Ligt puur aan het rooster van mijn man. Dat rooster staat wel vast, dus kunnen dat ruim van tevoren allemaal plannen.

Daar krijgen we meer informatie en

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje is met precies 2 jaar naar het kdv gegaan. Hij had er in ieder geval geen dag problemen mee. Hij vond het er vanaf dag 1 heel leuk. Eten en slapen gingen daar net zo goed als thuis. Verbazingwekkend, want ik dacht toch wel dat hij er minder goed zou slapen, maar niet dus.
    In principe is het wel een moeilijk leeftijd, maar het blijft uiteindelijk toch afhankelijk van het kindje.
    Succes!

Deel Deze Pagina