Moeizaam contact

Discussie in 'Prematuur' gestart door Mama81, 6 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    mijn zoon is alweer bijna 12 weken, hij is geboren na een zwangerschap van 36+2 weken, dus niet zo heel extreem prematuur, maar het lijkt wel alsof hij veel jonger is.

Ik heb al eerder een onderwerp geplaatst over dat hij niet reageerde en ik moest me geen zorgen maken, want hij is bijna een maand te vroeg geboren en die tijd moest ik van zijn leeftijd afhalen. Nu is Daan bijna 12 weken en nog steeds verloopt alles zo moeizaam. Het kost ons echt heel veel moeite om contact met hem te krijgen, hij reageert totaal niet op rammelaars of knuffels, wel begint hij de laatste paar dagen iets meer te lachen naar ons en ons te volgen met zijn ogen. Hij word ook rustig van zijn boxmobiel, die vind ie geweldig.

De kinderarts heeft ons al doorgestuurd naar het ziekenhuis voor onderzoeken, we zijn al bij de oogarts geweest, die zag geen gekke dingen, moeten nog een echo laten maken van zijn hoofd en een EEG. De KA denkt niet dat er iets geks is, maar wilt het zekere voor het onzekere. Daan leeft nl heel erg in zijn eigen wereldje, kan heel vaak dwars door je heen kijken of langs je heen, in ieder geval, hij kijkt je dan niet aan.Zoals ik hierboven al zei, het begint wel te komen hoor, maar nog niet van harte en ik ben moe. Ik wil weten waarom hij zo vreselijk veel huilt of mijn zoon iets mankeert of dat hij die achterstand heeft omdat ie te vroeg geboren is, of omdat hij iets mankeert. Ook heb ik al zitten denken dat ie misschien doof is, of slecht hoor, maar hij is wel geslaagd voor de gehoortest, kan het dan alsnog fout zijn?

Heb eigenlijk verder geen specifieke vraag, wou even mijn verhaal kwijt en eventueel reacties van andere mama's horen! :)

2. randi

randi Niet meer actief

het is wel typisch voor prematuren dat zij minder snel contact zoeken ( en wegkijken van je) ik zou het als ik van jou was het nog enkele maandjes geven. nina en tia zijn ook op 36w geboren en hun eerste lachje bv deden zij pas op 4 maand. ook zij keken in het begin niet rechtstreeks naar ons maar meer langs ons heen maar nu zijn het 2 super actieve babies die lachen en doen. als de gehoortest in orde was mag je gerust zijn dat er niks aan het gehoor mankeert hoor. in het slechtste geval moest je zoontje autistisch zijn ofzo is hij nu eigenlijk nog te klein om dit te testen en te onderzoeken, vrees dat je dan nog een jaartje geduld zal moeten hebben maar zou me nu nog niet teveel zorgen maken. kweet het is natuurlijk gemakkelijker gezegdt dan gedaan ;)

3. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Ik herken je verhaal ook. Patrick keek ook heel lang langs ons heen en zat in zijn eigen wereldje, ook toen hij al lang thuis was uit het ziekenhuis. Het had deels te maken met overprikkeld zijn, maar deels ook met zijn vroeggeboorte. Na een aantal maanden ging het steeds beter en nu is het een heerlijk sociaal lachebekje die nog steeds met momenten helemaal van de wereld lijkt te zijn. Maar ik maak me hier geen zorgen om.!

4. Niet meer actief

Mijn zoon is nu 2 jaar en heeft nog steeds moeite met oogcontact. Hij was pas anderhalf toen hij voor het eerst bij mij op schoot in slaap viel. Hij begint nu pas met contact maken en vooral aandacht vragen. Is idd best moeilijk, maar bij sommige kinderen gaat er gewoon heel veel tijd overheen. Mijn zoon maakt het nog steeds niet uit, of ik hem nu meeneem of iemand anders. Hij hecht zich niet echt. Hij ziet wel verschil tussen bekenden en vreemden, maar het interesseert hem niet echt. Is best vervelend, maar ja. Er zit in ieder geval vooruitgang in.

5. Niet meer actief

Hij is trouwens geboren met 28/3 weken.

6. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Het lijkt wel alsof hij me gehoord heeft, want de laatste 2 dagen begint hij ineens te lachen als een wilde! :D Ben helemaal blij joh, ineens een vrolijk bekkie in plaats van een chagrijnige toet. Natuurlijk nog niet de hele dag door, maar er zit vooruitgang in. Ook kijkt hij ons ineens meer aan, dus we zijn weer wat gerustgesteld!

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wat ontzettend fijn zeg :)

Maar 36 weken valt officieel toch niet onder prematuur? Ik dacht dat dat voor de 34 of 32 weken was (weet niet meer welke van de 2).

8. randi

randi Niet meer actief

ik weet niet hoe het in nederland zit maar in belgie is 36 weken in elk geval nog prematuur, hier is pas 38 weken geen prematuur meer maar wordt het dysmatuur. hier liggen de weken zo omdat normaal gezien tot 36 weken de longen nog in ontwikkeling zitten.

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    tot 37 weken wordt het prematuur genoemd, voor de 32 weken extreem prematuur.

10. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn dochter is geboren met 34 weken en 5 dagen en sinds een paar dagen lacht ze ook..uit haar zelf maar ook als we met haar spelen. Ons volgen met haar ogen dat doet ze al iets langer maar ook zij heeft nog geen intresse in rammelaars of speelgoed maar dat lijkt me ook logisch :) ik maak me in ieder geval geen zorgen. In het ziekenhuis vertelde de dokter mij dat ze hoogst waarschijnlijk met niets een achterstand zal hebben ( zelf hou ik er wel een beetje rekening mee )

11. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Ik maak me op dit moment ook geen zorgen meer, het begint allemaal een beetje op gang te komen nu. Hij volgt ons nu meer met zijn ogen en je ziet herkenning in zijn ogen. Ook lacht hij veel meer. De rammelaars of andere dingen interesseert hem nog niet, maar nu ik zoveel vooruitgang zie ben ik al gerustgesteld en vertrouw ik erop dat het goed komt!

Deel Deze Pagina