Hallo! Even een vraagje, omdat ik vegetarier ben en in het verleden een laag b12 gehalte heb gehad, is het tijdens mijn zwangerschap opnieuw geprikt. Hb was prima 8,3, B12 was 183. Nu vind ik dat zelf aan de lage kant. Wat vinden jullie? Ik heb het bij de HA neer gelegd, dat ik toch weer wil beginnen met spuiten. Wordt daar morgen over terug gebeld. Maar ben toch wel benieuwd naar jullie mening
Ik vind het ook aan de lage kant en zou ook spuiten opeisen. Op Vitamine B12 tekort, Addison-Biermer, Pernicieuze anemie kun je veel informatie vinden over B12. Vooral over zwangerschap is deze link: Zwangerschap en B12-tekort Ik spuit zelf elke week 1 ampul. Mijn start waarde was 199 nadat ik jaren terug 78 heb gehad. Ik ben op een gegeven moment gestopt met spuiten omdat volgens de arts ik nu wel genoeg B12 had. Toen ik grote vruchtbaarheidsproblemen bleek te hebben heb ik alles uit de kast getrokken qua onderzoeken en toen bleek mn B12 dus weer dalende te zijn. Ik ben toen gestart met 2 keer een ampul per week. Na een half jaar hebben we geprobeerd deze naar 1 per week te minderen maar dat ging eerst niet goed. Voelde me al snel weer vermoeider. Nu zit ik al wel een aantal maanden op 1 per week en voel me er goed bij. De juiste opstartdosering is trouwens ook 2 per week en niet 1 per 2 maanden zoals mijn HA eerst voorstelde. Ik zou zeggen lees je ff goed in en geef duidelijk bij je ha aan wat je wilt. B12 is echt iets waar weinig artsen echt goed van op de hoogte zijn en je kunt echt schade aan je kindje toebrengen als je waarde niet hoog genoeg is. Al is jouw waarde niet dermate laag dat je je nu heeeel veel zorgen hoeft te maken, maar het kan over een tijdje wel meer en meer zakken en dan ben je niet happy.
200 is al grijs gebied en daaronder is te laag, dus idd spuiten. pas je wel op met foliumzuur slikken?? lage b12 en foliumzuur gaat niet samen
www.stichtingb12tekort.nl . Daar heb ik heel veel aangehad. Ik krijg nu een onderhoudsdosis gespoten, 1x in de 6 weken. Ik was niet zwanger toen ik er mee begonnen ben, dus ik weet niet precies hoe het daarmee zit. Maar staat allemaal op site.
Bedankt voor jullie reacties, Word eigenlijk wel wat angstig van jullie reacties. Met name het verhaal over foliumzuur. Heb namelijk vanaf dag 1 extra vitamines genomen waar ook foliumzuur in zit. Nu lees ik dingen over neuraalbuis defecten bij baby's als je een te laag b12 gehalte hebt. Eigenlijk is alles al aangelegd bij de baby op dit moment dus loop ik me weer druk te maken om de 20 weken echo van volgende week. Wat nou als... Zou me enorm schuldig voelen als er wel wat mis zou zijn. Hopelijk wil de huisarts meewerken en kan ik snel beginnen met spuiten
Je waarde is niet zo laag dat je je nu helemaal zorgen hoeft te gaan maken maar B12 bijvoederen is wel verstandig. Vraag eens advies aan de heer Hindrik de Jong van die site. Hij is echt heeeeeeeeeeel goed in informatie te geven. Die man is door schade en schande (zijn vrouw heeft ernstig onherstelbaar letsel door te lang een veel te lage waarde te hebben gehad) wijs geworden en veel informatie samengesteld.
Dank je maartje, toch een beetje gerust gesteld. Je gaat je zo gauw zorgen maken. Ik hoop dat de huisarts mee wil werken, maar ga duidelijk aangeven dat ik weer wil spuiten. Jij nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Ben stiekem meelezertje in het babyrinth en vriendlief en ik hebben echt met je meegeleefd de afgelopen periode. Duim voor hele mooie baby over 31 weken!
Dank je voor je felicitatie Grappig hoeveel meiden meelezers en meelevers zijn van het Babyrinth!! Volgens mij is dat het meest populaire topic van het hele forum haha Je zou je ff goed kunnen verdiepen in het B12 gebeuren en wat dingen van die ene site kunnen uitprinten en je HA onder de neus kunnen duwen, mocht hij moeilijk doen. Die van mij deed namelijk verre van makkelijk over het B12 spuiten. Hij keek me aan alsof ik hem om heroïne vroeg Ik weet niet waar je precies woont, maar ik ken een arts (internist) in het midden van het land die makkelijk is met het voorschrijven van B12 spuitjes.... Wil je zijn naam en de naam van dat ZH hebben? Dan PB ik het ff.
Dank je! Ik woon in het noorden, maar denk dat het wel voor elkaar komt bij de HA. Ik heb ze immers al eerder gehad. Anders laat ik het weten! Ja het babyrinth is denk ik een heel populair topic. Heb zoveel bewondering voor jullie moed en doorzettingsvermogen! En de humor natuurlijk
Als je een lage B12 hebt door het vegetarisch eten dan zou ik beginnen met B12 tabletten! En als dat niet aanslaat kan je altijd nog om de spuiten vragen. Bij mij werkte de tabletten tijdens de zwangerschap niet, en ik kreeg ook op een gegeven moment spuiten, en pas toen ik onder de 150 kwam, toen ik op 153 zat werd het een aandachtspunt, maar deden ze er verder niets mee. (ik kwam hierachter omdat mijn oudste met 30 weken is geboren, en ik heb testen gehad toen bleek mijn B12 toch wel redelijk laag te zijn wat risico geeft op vroeggeboorte)
@ daphne, bedankt voor je reactie. Maar ik heb al moeten spuiten, bij een waarde van toen 158. Ik eet al producten waar extra vit. b12 inzit. Maar het gaat daarmee niet omhoog. Het blijft 183. Een jaar geleden was het 650. Dus vandaar dat ik weer wil gaan spuiten
Het is idd erg laag, ik zelf had een waarde van 105, dus moest echt spuiten, ook al wil de huisarts liever dat ik 1x in de maand spuit, heb ik er op aangedrongen dat ik elke week word gespoten
idd direct beginnen met injecteren dit is veelste laag!!! ik kom zelf niet hoger dan 200/300 hier schommel ik tussen in ik krijg hem niet hoger injecterr elke 4 weken, maar voel me hier goed bij dus prima de één voelt zich goed bij een waarde van 500 de andere bij 300 en weer een ander bij 700 oo dus prima mij man zat net boven de 150 heb er bij de huisarts op aangedrongen om te gaan injecteren elke 6 week, hij voelt zich nu een stuk beter!!!!!!!!!! ik zelf weet niet zo goed meer maar zat onder de 50 en moet levenlang injecteren ik mis dat enzym in de maag die de b12 eruit haalt helaas (familie aandoening)
Ow ow ow... Wat zijn er toch achterlijke huisartsen die NIET goed bijleren om overal van op de hoogte te zijn!! MOK!! :x:x Een waarde van net boven de 150 zitten en niet hoeven te spuiten???? Of wel spuiten maar slechts 1 keer in de 6 weken?? Volgens het Medicijncompas dien je te starten met 2 keer per week, eventueel na 5 tot 10 weken proberen om 1 keer per week te gaan spuiten. En dat zul je dan nog een hele poos moeten volhouden omdat als je waarde zo laag is je echt bezig bent met je vooraad uit je lever op te maken en dan kun je zo ziek worden en je kindje als je zwanger bent vreselijke schade toebrengen. Mijn HA liet mij op een gegeven moment stoppen met spuiten omdat ik na een 'kuurtje' van 6 keer spuiten ineens een waarde had van 700. Duhhh!! als je elke keer 1000 eenheden inspuit blijft je waarde kunstmatig hoog, maar zegt die waarde niets meer. Het zegt bijvoorbeeld niets over of op celniveau er nog B12 aanwezig is. Sorry, maar kan me SOOOO pissed hierover maken. Mijn HA wilde me laatst 1 keer in de 2 maanden laten spuiten. Ik wilde perse (zoals het compas aanraad) 2 keer per week. Hij weigerde dat. Ik heb toen uiteindelijk voor elkaar gekregen dat ik 1 keer per week mocht spuiten. Kreeg een recept voor 10 spuiten mee en moest maar een afspraak maken bij de assistentes om ze te laten zetten. Ik heb besloten ze zelf te gaan zetten zodat ik ze wel 2 keer per week kon zetten. Ik heb een verwijziging voor een internist gevraagd. 'Gelukkig' heb ik ook een schildklierafwijking en kreeg de verwijzing. De HA vond het niet nodig om mij de verwijzing te geven voor mn B12 want daar was volgens hem niets mis mee en hij gaf mij alleen het recept om me tegemoet te komen... De internist had een lange wachtlijst. Inmiddels had ik via internet een apotheek in Duitsland gevonden waar ik zonder recept de spuiten zou kunnen ophalen of laten opsturen om de tussenliggende tijd mee te overbruggen. Gelukkig bleek dit niet nodig want mn IVFarts gaf mij zonder moeite de benodigde recepten om de tijd totdat ik bij mijn internist mocht langskomen te overbruggen en heb ik dus niet eigen geld hoeven uit te geven voor de spuiten. B12 is een ondergeschoven kindje bij de huisartsen maar kan zeer ernstige schade toebrengen als het verwaarloosd is. En het is niet waar dat een vegatarier eerst sowieso maar de tabletten moet gaan proberen. Toen ik nog een leek op dit gebied was heb ik dat wel eerst gedaan omdat mn huisarts dat aanraadde... Met mijn waarde van 78!!!! Mijn waarde steeg niet en ook niet snel genoeg. Als je zo'n lage waarde hebt kun je slikken wat je wilt, maar het grote te kort los je daar niet mee op. Laat je dus niet afschepen!! *adem in en adem uit, word er zo opgefokt door*
Dank je Maartje, Zie je wel, ik ben niet gek. Ben benieuwd hoe laat de ha gaat bellen, wil anders vandaag het liefst nog mijn injectie, maar denk dat dat m niet meer wordt... En een waarde van 78 is echt laag! Dan is het gewoon echt duidelijk dat je moet gaan spuiten. Maar met mijn 183 vond ik het nogal twijfelachtig... De vk zei dat het prima was, maar toch begon ik te twijfelen. Dankzij jullie weet ik dat mijn gevoel goed zit en ik weer moet gaan beginnen met spuiten... @ maartje, respect dat je die zelf intramusculair spuit! Ik heb het 4 keer gedaan, maar vond die lange naald echt te eng.(bij anderen geen probleem mee trouwens)
haha ben doormiddel van IVF/ICSI zwanger geworden dus was inmiddels wat gewend qua spuiten Het enige wat ik er lastig aan vind is dat de andere spuiten ik altijd gewoon in mn buik spoot en dan zie je het goed. De B12 spuit ik in mn kont en ik wil niet op mn been van de kant van mn bil waar ik spuit staan want dan doet 'ie meer pijn. Maar het is gewoon niet nadenken maar er in rauzen Al moet ik wel eerlijk bekennen dat afgelopen keer mn vriend hem had gezet omdat ik er ff geen zin in had. Maar normaal doe ik het idd altijd zelf. Heb je trouwens wel een opzuignaald en een injectienaald? De eerste keer toen ik het bij de apotheek ophaalde toen ik zelf zou gaan spuiten hadden ze me alleen de opzuignaald gegeven. Ik keek er naar en dacht: Dat gaat me nooit lukken!! Maar volgens de apotheek klopte het wel. Ik ben toen naar de HA gefietst en aan de assistente het laten zien. Zij heeft me toen een goede naald meegegeven en heb die in de apotheek laten zien en toen gevraagd om nog eens 10 van die naalden. Bleek dat deze apothekersassistente ALTIJD die mega opzuignaalden mee gaf als spuitnaald... SLIK
wilden ze je echt laten injecteren met een roze naald??? Die zijn zo bot als een botermes!! Wat een mutsen zijn het soms.... Ja, ik had roze naalden(opzuig) en groene naalden(spuiten) de meeste mensen spuiten met een zwarte of een blauwe naald I.M., Ik kreeg alleen maar van de apotheek groene naalden mee. die zijn ruim 4cm lang... Vriendlief durft het echt niet...
Nou de huisarts heeft net gebeld, ze vond het geen probleem dat ik weer wilde beginnen. Ze regelt recept en maandag bellen voor 1e injectie. Wil de eerste weken 1x per week een injectie, daarna 1x per 2 weken en daarna voor onderhoud 1x per 4 weken. Gelukkig kan ik gewoon zelf afspraken maken @ maartje, echt respect dat je jezelf injecteerd!Ook al ben je dan gewend aan spuiten. We blijven hier duimen dat je baby zich heel goed blijf vasthouden!
wat fijn dat je huisarts mee werkt, super hoor (doe mij die ook, die van mij ook in noorden werkt tegen met alles) al heb ik wel een goede internist, in jan hoor ik of mijn vit b12 nog net zo goed was als laatste keer (393 ofzo)
hoi meiden, wat fijn dat ik hier ook wat kan lezen over zwangerschap en vitamine b12 injectie's! toen ik wilde stoppen met de pil ben ik naar de huisarts gegaan om het door te geven dat ik wou stoppen met de pil en ik wilde weten of mijn b12 waarde genoeg was voor als ik zwanger zou raken. de waarde was ongeveer 3 kwart jaar geleden 1100 ofzo en ze zei dat dat genoeg was. als ik dat hier zo lees zit ik dus vrij hoog met 1100. nu ben ik net vier weken zwanger en hoop dat mijn waarde straks niet teveel gaat zakken!!! heb ooit gelezen dat je tijdens je zwangerschap heel veel b12 moet hebben. we zien wel!!! xxx