-soms gebeurd het wel dat kindjes helemaal niet ziek worden, maar soms ook wel. er is geen peil op te trekken. -wat bij mij werkte was: doorslapen.. dus geen nachtvoeding. Klinkt tegenstrijdig maar het werkte, doordat mijn lichaam rust nodig had. Verder heb ik via de kinderarts Oxitocine neusspray gekregen, dat werkte heel goed voor een hogere productie. welke kolf gebruikt ze? ik had er zelf een medela thuiskolf gekocht maar in loop van tijd bleek toch (via medela zelf hoorde ik dit) dat de kolf in het ziekenhuis Medela symphony (de huurkolf) het beste is voor moeder van prematuur geboren kindjes die zelf nog niet drinken. ik heb het 5 maanden volgehouden maar ik vond het erg zwaar. wens je vriendin succes met het volhouden (als dat lukt)
Ze heeft idd de huurkolf van het zh. Dank voor de tips, heb ze doorgegeven. Ze is juist met nachtkolven begonnen, misschien is dat wel de oorzaak dus?! En aanleggen doen ze al wel, maar weet niet hoe vaak dat kan en of hij echt al drinkt dan. En ze hebben geen keuze denk ik in hoeveel ze mogen buidelen...
nah meestal gaat het om een paar slokjes bij het aanleggen. eerst snuffelen en bij 32 weken mogen ze pas echt drinken, omdat ze zich door dat aantal weken zouden kunnen verslikken (omdat ze nog niet weten hoe ze moeten zuigen en slikken tegelijk). Ondanks vele inspanningen lukt het soms gewoon niet. Zo was bij mij het geval, paar keer daags aanleggen ongeveer 2 maanden lang zonder resultaat. Het was wel goed voor de hechting, dus heel erg is het niet, ik heb het in elk geval geprobeerd, maar het was in die tijd heel frustrerend. Nachtkolven wordt door veel mensen geadviseerd, maar voor een moeder die veel in touw in doordat haar kind in het ziekenhuis ligt, is het soms beter om in elk geval 7 uren achtereen te kunnen slapen. Dan moet zo voor de gaat slapen kolven, 7 uren slapen en het eerste wat ze doet is dan weer kolven. ik hoop dat het ook werkt bij haar. een andere optie is 10 keer per dag kolven, 3 dagen lang. maar ik sliep daarbij de nachten door, dus 10 keer tussen 06.00 en 23.00 uur, dat is erg veel. Dat werkte ook.
Bij mij werkte het juist goed om overdag niet zo vaak te kolven (anders moest ik mij steeds naar huis haasten en dat gaf stress) en 's nachts juist wel. Het schijnt zo te zijn dat nachtvoedingen (en dus ook nacht-kolfsessies) je productie opkrikken. (moet ik er wel bij zeggen dat ik een megaproductie had en me daardoor kon permitteren om slordig te zijn en af en toe over te slaan) Maar het is wel heel vermoeiend ja, en vermoeidheid is ook dodelijk voor je productie... Ze zal er zelf een weg in moeten vinden denk ik... En bovenal blijf ik er bij, als het niet gaat gaat het niet! Ik heb echt hele dagen gehuild omdat ik het niet volhield maar het toch moest van mezelf! Daar wordt niemand beter van. Dan kan je je krachten beter sparen om goed voor je kindje te kunnen zorgen. Hier nog een link naar een site met heel veel info: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Prematuren - Protocol: borstvoeding en prematuur
@Babel; Fijn dat het goed gaat met het kleine mannetje!! Niet alle prematuren krijgen infecties, maar de kans is wel groter. Gelukkig zijn ze in ziekenhuizen dan ook erg snel met het geven van antibiotica. Als ze maar het idee hebben dat er een infectie speelt starten ze een breedspectrumkuur. Blijkt het niet nodig te zijn dan wordt die gestopt en als het wel een infectie blijkt te zijn passen ze de medicatie aan of laten ze de kuur doorlopen. Off-topic @vocht vasthouden; Volgens mij is dat ook een echte prematurenkwaal. Vooral Luuk had dat bij ons, terwijl hij de minste stress heeft gehad in de buik. Daan had heel veel blauwe plekken doordat hij geen vruchtwater meer had. Het afbreken van de hematomen veroorzaakt ook meer vochtaanmaak en zorgt ervoor dat kindjes (langer) geel zien. Dat ze plasmedicatie krijgen heeft overigens meestal te maken met het afbouwen van de beademing. Door het vocht wordt de beademing bemoeilijkt. Het is dus noodzakelijk dat het vocht wordt afgedreven, omdat de beademing zo snel mogelijk afgebouwt moet worden om de kans op BPD te verkleinen en daarom krijgen ze plasmedicatie.