Met 28 weken suikertest (OGTT)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Esmaralda, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    @Theertje: Weet je inmiddels al meer? Ik zou gewoon even bellen, zou het ook wel willen weten :p

@VeraM: Ik heb dus ook HG, niet in zo'n erge mate als jij, maar ik ben vooral nog sochtends HEEL erg misselijk. Moet dan echt rustig aan doen en krijg dan met moeite een beschuitje naar binnen. Tot ongeveer 20 weken ben ik de hele dag erg misselijk geweest, zo erg dat ik uitgedroogd was en bijna opgenomen moest worden.
    Ik ben dus echt bang dat ik overgeef na dat drankje.
    Ik hoop dat je gewoon een curve mag doen, succes ermee!

@Moekje: Wat balen voor jou dat je het drankje niet binnen kon houden, gelukkig mocht je een curve doen.

@Melissie: Succes met jou test, hoop dat er niks uit komt.

@Eerlijkbeertje: Ik wou dat ze hier zo meelevend zijn :p Hier moet je gewoon in de kantine gaan zitten (al die geuren, o bah bah)
    Heb je suiker? Want dat kon ik even niet opmaken uit je berichtje. Nah het is wel goed dat je onder controle blijft van de gyn, ik vind die altijd net wat 'kundiger' dan de vk.

@Rinajusase: Ik vrees echt voor de smaak van het goedje haha, als ik al die reacties lees :p
    Hoop dat je een goede uitslag hebt!

@Oogjes en Dootjuh86: Gelukkig dat alles goed was!

Ik heb gister de hele dag een curve gemaakt, nou als ik diabetes heb vreet ik me hoed op.
    Mijn man zei ook al, er is echt niks aan de hand. Maar ik doe de test wel, gewoon voor de zekerheid.
    Mijn moeder had ook zwangerschapsdiabetes, dus het komt wel in de familie voor.
    De waardes gister waren:

11:00 4,7 (nuchter)
    13:00 6,4 (na ontbijt)
    15:00 5,4 (na lunch)
    17:00 5,4
    20:30 6,0 (na avondeten)
    23:00 5,6

2. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland

3. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    hoi nou moest gister weer een gtt test....bleh kon wel kotsen van het drankje....wat is dat toch goor zeg....nu maar weer afwachten woensdag weer naar de gyn...ik heb ind zwschdiabetes...ik moest de gtt overnieuw omdat de internist de de vorige niet compleet vond???...fijn weekend ;)

4. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    hier twee week geleden ook de ogtt gedaan.
    ben echt twee uur lang bezig geweest om niet over te geven. het kwam gelukkig wel in vlagen. kreeg een lekkere stoel van de lab-assistente en ze kwamen regelmatig even vragen hoe het ging.
    ik moest me zo min mogelijk inspannen, maar ik mocht wel naar de wc en ook een klein stukje lopen als het zitten te zwaar werd, maar mocht het gebouw niet uit

waarde was net 2 tiende te hoog, loop nu wel bij de gyn en diabetes verpleegkundige, maar mijn waardes zijn allemaal netjes binnen hun grenzen.

5. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Ik werd gelukkig niet misselijk of beroerd van het drankje, voelde er helemaal niets van:)

Ben wel benieuwd naar mijn waardes, hoe hoog mogen je waardes maximaal zijn dan? Weet iemand dat? Ik ga maandag bellen naar de vk, want wil het wel weten ook al is alles goed.

6. Jen27

Jen27 Niet meer actief

Ik heb ongeveer 3 weken geleden een OGTT moeten laten doen, omadt mijn BMI net boven de 27 ligt en onze VK de grens trekt bij BMI > 27.....

Ik zie bij bijna iedereen dat jullie moesten blijven, maar ik mocht gewoon (op de fiets!) terug naar huis tussendoor.... Heb gelukkig geen last gehad van het drankje; het valt wel wat zwaar (schijnt gelijk te zijn aan 2 marsen)....

@Ts; ik zou toch nog eens vragen of het niet op een andere manier kan en daarbij ook de door jou zelf geprikte dagcurve vermelden! Sterkte ermee...

7. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

Ik heb twee kindjes en 4 keer de test moeten doen. Bij ons eerste meisje heb ik 9 maanden over moeten geven, dus toen ik de eerste keer die test moest doen, heb ik hem er meteen weer uitgegooid :D. Dus moest ik hem over doen, toen heb ik hem binnen gehouden. Bij ons tweede meisje moest ik hem twee keer doen omdat de eerste test goed was, en bij onze oudste had ik zwangerschapsdiabetes dus wilden ze nu zeker weten of het goed bleef, niet dus. Moest bijna insuline spuiten, maar wist het aardig onder controle te houden met voeding. Wel een geplande keizersnede gehad, met 38 weken en ze was toen al ruim 8 pond. Ik moest de testen ook doen doordat ik overgewicht heb, en heb inderdaad ook meerdere echo's gehad bij beide meisjes.

Ik vond het drankje, net een fles hoestdrank. Ik geef je mee als tip, laat e niet opjagen en drink niet te snel. Neem je tijd een beetje, ook al heb je er maar 5 minuten voor. (tenminste zo was dat bij mij). En neem wat ontspannend leesvoer ofzo mee, het is een lange zit!

8. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Pfff ik moet morgen voor de test. Kijk er nu al naar uit ;)

Zal nog wel laten weten hoe het was:D

9. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    toch raar om te lezen dat ze meesten toch misselijk worden van dat drankje. was dus gelukkig niet de enige :D
    en dat er zoveel verschil zit tussen wat je in die twee uur nu wel/niet mag doen. je zou toch zeggen dat er landelijke protocollen voor zijn?

10. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    @ esmaralda Ik moest vandaag naar de vk dus heb daar even op gewacht. Alles goed nuchter 4.4. en 2 uur na het drankje 5.5 . Dus mijn waardes waren ongestoord.

Vandaag ook weer helemaal goed gekeurd bij de vk . Moest wel bloed prikken voor de rhesus C , hopelijk ben ik nu even klaar met al dat prikken.

@ linda : succes morgen en misschien ben je 1 van de gelukkige waar het bij mee valt.

11. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Mijn waardes waren nuchter 4.3 en 2 uur na het drankje 6.2, dus helemaal prima:D

12. Jen27

Jen27 Niet meer actief

Ik heb gisteren eens even gekeken naar mijn uitslagen en het verbaasd mij ergens wel dat mijn VK heeft aangegeven dat het prima was...

Nuchter 5,7 en 2 uur na inname 7,2... Da's toch te hoog??

13. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Volgens mij mag je na het drankje tot de 7.8 komen.
    Maar zeker weten doe ik dat niet .
    Op het internet kan je de waardes vinden .
    En als je het echt wilt weten je vk bellen of misschien kan je het hier op het forum vinden ( topic openen bij de verloskundige van deze pagina .)

14. eerlijkbeertje

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    ik ben gister met insuline begonnen...het spuiten valt me 100%mee!nu maar eens kijken of het nu mooi stabiel blijft....over 2 wkn weer naar de gyn!

15. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    @ eerlijkbeertje , fijn dat het meevalt . Ga voor je duimen dat alles mooi stabiel blijft. Heb je nu ook een dieet enzo of alleen spuiten?

16. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Heb de OGTT in de 16e week gehad. Hier mag je tot 7.8 zitten 2 uur na het drankje. Ik had 7.9. Bij onze dochter heb ik ook zwangerschapsdiabetes gehad dus ben weer onder controle gekomen.

Tot nu toe hou ik het nog steeds vol met het dieet (vorige keer de hele zwangerschap gelukt) maar moet nog wel 11 ween volhouden. Ze leiden hier nl in rond 38 weken.

Succes allemaal!

17. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Ik heb dinsdag de test gehad. Vond het drankje 100% meevallen. Het smaakte een beetje naar hele zoete aanmaaklimonade. Het enige waar ik moeite mee had is dat ik het hele flesje in 5 minuten leeg moest hebben. Ik drink normaal niet zo snel, dus dat was even lastig.

Ben ook helemaal niet misselijk of duizelig geweest. Volgens m'n man was ik alleen wel heel erg druk. Zat maar te praten en te bewegen, haha. We moesten een uurtje wachten en hebben toen onze 4D echo gehad en samen in de wachtkamer gezeten.

In principe word ik alleen gebeld als de waardes te hoog zijn. Hoor ik niks, dan is alles goed.

18. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Klopt, ik moest ook 2 plastic bekertjes met suikerwater met 5 minuten leeg drinken, ik vond het ontzettend smerig.

Ook ik werd alleen gebeld als het niet goed was, gelukkig werd ik dus niet gebeld maar heb wel zelf gebeld om te vragen naar mijn waardes, daar was ik toch wel benieuwd naar.

19. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Morgen ga ik de test laten doen. Het is alleen vreemd dat mijn verloskundige niets heeft gezegd over niet eten, alleen dat het een suikerdrankje was wat ik vantevoren kreeg en "even" in moest laten werken, waarna er bloed geprikt word.

Op de site van het ziekenhuis zie ik staan dat ik vanaf 23.00 al niets meer mag eten, alleen water en thee zonder suiker, en dat ik inderdaad 2 uur lang moet wachten.

Toch nogal een verschil met de verwachting die ik in eerste instantie had ;)

Ben wel benieuwd naar de uitslag..ben inmiddels 32 weken zwanger en 30 kilo verder, en de baby ligt een weekje voor.

20. eerlijkbeertje

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    @theertje dieet en spuiten...heb net weer gebeld met de dbverpleegkunde en t mooiste is dat het onder de 7 blijft...isuline is iets opgeschroeft...heb eerst alleen de langwerkende insuline en dinsdag weer belle en eerst maar eens kijken hoe het weekend verloopt....

Deel Deze Pagina