Met 28 weken suikertest (OGTT)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Esmaralda, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Zo de test zit er bij mij ook op. Vond het eigenlijk wel meevallen; drankje vond ik niet vies en kreeg er na een half uur wel een kick van haha. Muziekje op en 2 uur gezeten met een boekje.

Nu wachten op de uitslag :)

2. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ik moest het drankje drinken, wat ik overigens niet vies vond, en na 1 uur wachten me laten prikken.

Heb sindsdien wel buikkrampen, welke ook snel weer verdwijnen, maar wel pijnlijk zijn.

Iemand daar ervaring mee?

3. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Hier geen last gehad van buikkrampen.
    Wel een maag die de hele dag van streek was.

4. bosaatje

bosaatje Actief lid

30 mrt 2012
    124
    0
    0
    ' s Gravenzande
    Hallo, ik heb hier even meegelezen.
    Ook ik heb de test gedaan , vondt drankje wel vies maar mocht gelijk een slokje water erna. Daarna 2 uur stil liggen op een lekkere stoel.
    De eerste test 3wk geleden was 4,4 en na 2 uur 7,4.
    Op t randje zei mijn gyn. Vorige week weer moeten doen , nu bleek t 4,7 en 9 te zijn.
    Dus nu moet ik maandag naar internist en dietiste, ik hoop t met n dieet te redden , maar of je t daarmee onder de 7 kan houden ?
    Moet nog ong. 7 weken , als dat al gaat lukken met 2 babies.
    Mn buik is echt groot ...pffff de babies lopen gelijk met een eenling , best bijzonder voor een tweeling.

Nu ik wacht maandag maar af en ben al aan het letten op mn eten.
    Fijn weekend allemaal

5. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Dat is afhankelijk van het moment dat je moet prikken. Ik moet 1 uur na de maaltijd prikken mag dan niet boven de 7.8 zitten. 2 Jaar geleden bij de zwangerschap van dochter mocht ik niet boven de 7.0 zitten. Dit was toen 1.5 uur na de maaltijd. Maar het verschilt per ziekenhuis en protocol heel erg.
    Let met het eten vooral op de aantal grammen koolhydraten die in het eten zitten. (Dit staat op de verpakking, vaak per 100 ml of gr. Er staat vaak ook bij wat het per portie bevat) Ik mag er tussen de 30 - 38 per maaltijd. Een tussendoortje mag max 13 gr koolhydraten bevatten.
    Een banaan bevat bv al 20gr koolhydraten. Een halve maaltijd dus.

6. bosaatje

bosaatje Actief lid

30 mrt 2012
    124
    0
    0
    ' s Gravenzande
    VAndaag bij dietist en verpleegkundige geweest, krijg ook no n afspraak bij de internist.
    Ik moet voor elke maaltijd prikken en 2 uur daarna en moet dan onder 6,8 zitten.
    Vond t even raar dat prikken, maar voel er bijna niks van.
    Nu me goed aan t dieet houden en 7 x p dag prikken en over een week nemen we de waardes door.

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb alleen nuchter moeten bloedprikken. Vantevoren geen drankje ofzo moeten drinken. Zou dit uitmaken?

Suikerwaarden was 4.1 dus prima.
    Reden was trouwens hele erge dorst terwijl ik normaal slecht kan drinken..

8. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Ik mag morgen bah . gelukkig kan een vriendin me afzetten zodat ik niet op nuchtere maag uur in bus zit en nog langer wakker ben (word misselijk als ik niet snel eet) blij als t erop zit mrg ..

9. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik mag deze test tussen 24-28 weken laten doen (hoge bmi), vanaf morgen dus. Mag me rond een uur of 8 nuchter melden bij de laboratorium, prikken, drankje, 2 uur wachten en daarna weer prikken.

Ik heb van mijn gynaecoloog te horen gekregen dat je zwangerschapssuiker pas met 24 weken kan gaan ontwikkelen, maar zie dat er dames zijn die eerder dan 24 weken al zo'n test hebben gedaan......??

In het begin van de zwangerschap wel ook op suikerziekte gecontroleerd, een 4.

Ik ga me van de week laten testen, ben benieuwd.

10. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik ben getest met 24 weken.. Idd nuchter melden, ranzig zoet drankje (1ste bekertje ging nog maar 2e UGH) Toen mocht ik gewoon naar huis (woon in de buurt, was met de auto) daarna 2e keer prikken, uitslag was goed, waarden weet ik niet..
    Gek dat je toch wel wat verschillende verhalen over de wijze van onderzoeken hoort..

11. Sher1986

Sher1986 Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.050
    0
    36
    Accountmanager Binnendienst
    Almere
    Hoi Meiden,

wat een verhalen lees ik allemaal... Word er wel een beetje angstig van :$. Ook ik moet over een aantal weken de test doen omdat mijn zoontje van 6 suikerziekte type 1 heeft. Daarnaast komt suikerziekte bij mij in de familie voor dus dat maakt me wel extra angstig. Daarnaast had ik zelf een gewicht van 140 kg, maar ik heb in sept 2011 een maagverkleining gehad waardoor ik nu dus ongeveer 40 kg kwijt ben. Ik las dat het een enorm zoet drankje is en doordat ik een maagverkleining heb gehad krijg ik zo nu en last van dumpings als ik teveel suiker binnen krijg. Ik vind het dus best spannend omdat punt 1 ik niet weet wat ik moet verwachten en punt 2 ik een maagverkleining heb gehad waardoor ik niet teveel zoetigheid kan verdragen.

12. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Ik zou dat nog wel even benadrukken dat je een maagverkleining hebt gehad en niet goed tegen te veel zoetigheid kan .

13. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Nou ik ben vanochtend geweest. Drankje qua smaak viel enorm mee, had het zo weg. Werd er alleen wel misselijk van, brrr. Elke keer als ik een boer liet proefde ik dat vieze smaakje, haha dan is het wel goor :p

Ik had nuchter een waarde van 4,4, na 2 uur hebben ze toen weer bloed afgenomen, maar ze wilde niet kijken hoeveel het was. Ik heb het zelf even nagekeken en het was toen 6,3. Ze hanteren een waarde van 6,1. Als je daarover zit, is het niet goed. Dus ben benieuwd wat mijn suiker bij hun was.

Wel raar, want toen ik thuis kwam heb ik een broodje gegeten en een kop thee en heb ik weer geprikt. Ik zat dus net op 7,1. Vaag, maar ik hoor het wel.

14. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Ik had de test vanochtend ook gedaan maar volgens mij hanteren ze, bij MCL dan, 6,1 wanneer je nuchter bent. Ik had nuchter een waarde van 5,7. De 2e keer werd er daar niet naar gekeken, dan zou je waarde 2 uur na het drankje niet hoger dan 7,4 (geloof ik) moeten zijn, dus hoop niet te worden gebeld door de gynaecoloog.....

15. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik ben ook in het MCL geweest, de minder grote versie ervan dan ;)
    Dat kan idd ook nog, je kan best weleens gelijk hebben! Vond het al zo laag 6,1 na dat drankje.

Hoelang moet jij wachten op de uitslag? Ik hoop ook niet gebeld te worden. Als dat al zo werkt tenminste, niet erg veel duidelijkheid wat dat betreft :)

16. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    #56 Loeki82, 19 jul 2012
    Laatst bewerkt: 19 jul 2012
    Ik in Leeuwarden, daar woon ik.

Van de gynaecoloog waar ik de voorlichting van kreeg, kreeg ik te horen dat als ik niks hoor het goed is. Dan zal ik het verder wel horen/ kunnen vragen bij mijn volgende afspraak bij mijn gynaecoloog.

Als ze me binnen nu en anderhalve week opbelt, dan heb ik zwangerschapssuiker. Hoop dus geen telefoontje te krijgen ;).

Oja, kwam het informatieboekje nog tegen. Hierin staat dat je bloedsuikerspiegel nuchter niet gelijk aan 6,1 of hoger moet zijn, en na het drankje niet gelijk aan 7,8 of hoger. Dan is er sprake van zwangerschapssuiker.

17. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Waarde na het drankje mag niet hoger dan 7.8 zijn.

Deel Deze Pagina