Grootouders overal bij betrekken?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Dapper, 17 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dapper

Dapper Niet meer actief

Hoi,

Ik merk dat ik enorm aan het puzzelen ben met alle feestdagen en andere leuke, bijzondere gezins aangelegenheden.

Want moet ik de grootouders nou overal bij betrekken of mag ik ook kiezen om tradities op te bouwen met mijn eigen gezin, zonder dat daar grootouders elke keer bij moeten zijn.

Nu speelt ook mee dat ik een erg slechte band heb met mijn schoonmoeder. Ze komt enorm in mijn territorium en gaat vaak over onze grenzen, omdat ze haar eigen behoefte voorop stelt.
    Door het gevoel heb overal steeds bij te moeten betrekken merk ik dat al die leuke dingen gewoon minder leuk zijn.
    Met mijn eigen ouders vind ik het wel echt gezellig om te delen maar ik kan het niet maken de een buiten te sluiten en de ander wel te betrekken.

Pff oke, ik ben eigenlijk dus heel benieuwd hoe dat bij anderen gaat. Betrekken jullie de grootouders overal bij... dus bijv met sinterklaas vieren etc. Of kiezen jullie er ook voor om het kleiner te houden met je eigen gezin?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wij hebben nu dan nog geen kleintje dus nu is het anders. We vieren nu dergelijke dagen nog bij m'n schoonouders of eigen ouders.

Maar, zodra onze vent er ook iets van mee krijgt dan wil ik ook onze eigen dagen gaan vieren. Ik wil dan als gezin zelf bepaalde feesten en dagen doen. Ipv altijd met de opa's en oma's. Waarschijnlijk gaat dat hier ook frictie opleveren, dat kan. Maar ik volg mijn gevoel.

Doen waar jij je goed bij voelt!

3. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier vier paar grootouders, dus het leverde enorm veel frictie op, omdat we altijd iedereen tevreden wilden houden.

Nu doen we het anders. Aan het begin van het jaar plannen we al welke dagen we alleen vieren met ons gezin. Dit communiceren we dan ook duidelijk naar iedereen toe. De rest wordt evenredig verdeeld.

Het is sowieso 1 kerstdag voor ons gezin en 1 bij grootouders. Het ene jaar bij die van mij, het andere jaar bij die van mijn partner.

We houden hier geen rekening mee dat we liever bij mijn moeder zitten dan bijvoorbeeld bij mijn vader. Dat vind ik niet eerlijk.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tuurlijk mag dat!

In onze situatie: Dafne heeft maar 1 opa (mijn vader) en 1 oma (schoonmoeder) Dus dan is de tijd verdelen niet zo moeilijk :) Kerst vieren we bij beiden. Geen enkele problemen over welke dag waar. Sinterklaas vieren we niet bij mijn familie, wel bij mn schoonmoeder. Oud en Nieuw soms thuis, soms bij mn vader, soms bij mn sm. Verder vieren we buiten de verjaardagen om niks.
    Ik ben blij dat ik geen moeilijke vader en sm heb. Nooit discussies of scheve ogen.

5. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Wij vieren sinterklaas 2x: een keer bij mijn ouders met de hele familie en een keer thuis met ons gezinnetje. Met kerst leggen mijn schoonouders dan weer iets onder de boom.. We gaan met kerst meestal wel bij beide langs, liefst de een op kerstavond en de ander een keer overdag, zodat we ook een dagje met zijn 4tjes hebben..

Het lijkt me heel lastig als er ook nog gescheiden opa's en oma's zijn, dan wordt het wel erg druk...

6. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier 1 kerstdag thuis en 1 kerstdag bij mijn ouders. Die dag word aangepast aan mijn zus, wanneer ze bij haar schoonouders zitten. Ons maakt het namelijk niet uit, dus mijn zus 'bepaalt' welke kerstdag het word. De oma van mijn man neemt ons altijd mee uit eten tussen kerst en oud en nieuw, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden.

Nu zijn we nog meer van het Sinterklaas dan van de kerst, dus wij gaan echt heen voor de gezelligheid.

Maar 19 december is de oudste jarig, ik de 21 en de middelste op 5 januari. Dus we zien beide families al genoeg rond die tijd :D Dus als beide families aangeven het dit jaar niet te willen vieren is het ons ook prima :D

7. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Vind dat je je eigen tradities mag opbouwen. Is jouw gezin.
    Hier ook altijd lastige dingen. Gescheiden ouders, schoonouders die je verplichtingen op leggen en ik ben 24 december jarig.
    Nu gaan vieren we om t jaar mijn verjaardag en om t jaar kerstavond met schoonfamilie omdat dat hun traditie is.

Tis geven en nemen maar praat er over en maak duidelijke afspraken.

8. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij bekijken het gewoon per jaar en per gelegenheid, waar we zin in hebben. We verdelen het dan heel netjes tussen beide grootouders.
    Meer dan dat kan je niet doen: Je loopt jezelf niet voorbij en hebt toch de gezelligheid met elkaar.
    Net als dat de grootouders plannen bepalen voor hun eigen gezin, zo bepalen jullie dat voor jullie gezin.
    Hoeft geen probleem. te zijn toch?

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom niet apart vieren én samen?

Sinterklaas komt hier thuis, maar ook bij de grootouders. Kerstavond is bij mijn ouders, kerstochtend hebben wij als gezin en in de namiddag gaan we naar de schoonouders. Oudjaar vieren we met vrienden, en de dag erop gaan we op visite bij de grootouders... Je kan toch best iedereen tevreden houden en toch je eigen ding doen?

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Breek me de bek niet open.

Heb me er na 12 jaar maar bij neergelegd dat bij sint en kerst er altijd opa en omas bij zijn.

11. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Zo doen wij het ook :) alleen met Sint vieren wij het gezellig met iedereen hier. Zelfs onze zussen komen er gezellig bij! Veel gezelligheid z'n dag ☺️

12. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Hier viert oma zelf met dochter sinterklaas, en dochter en ik (en meestal een vriendin) samen op 5 december.

Kerst zijn we kerstavond bij oma, 1e kerstdag samen en 2e kerstdag bij vrienden.

Meer familie dan mijn moeder heeft ze niet. Lekker rustig :p

13. hahaha ik ben duidelijk nog niet wakker.
    ik las grootouders bij overval betrokken 😮

ons topic, ik werk veel feestdagen en op de eerste plaats als ik vrij ben komt mijn gezin en daarna kijk ik verder.

14. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Lastig he! Het liefste ben ik met de feestdagen gewoon lekker weg maar dat zit er niet elke keer in ;)
    Sint vieren we vooralsnog alleen met ons gezin bij ons thuis. Mochten we een uitnodiging krijgen van de grootouders dan vieren we het dus 2/3 keer. Kerst is altijd zo'n ding, door familieomstandigheden vorig jaar erg raar gegaan dus dit jaar wil ik het of met zijn allen vieren schoonzus enz erbij of helemaal niet. Oud en nieuw thuis en met de buurt naar buiten. Is altijd wel gezellig en wie van de grootouders wil langskomen mag aansluiten. Pasen waren we dit jaar weg en volgend jaar kiezen we denk ook 1 feest om weg te gaan, ik neig naar het sintweekend. Helaas geeft het altijd wat gedoe bij mijn schoonfamilie. Die nemen een afwachtende houding aan waardoor de gezinnen zich opsplitsen of al wat gepland hebben. Mijn ouders prikken een dag in overleg en is gewoon standaard bij mijn ouders thuis. Mijn broers komen dan ook en zijn we echt met zijn allen bij elkaar.

15. Logan

Logan Niet meer actief

Ik vond dit ook een lastige maar we hebben samen afgesproken dat tweede kerstdag voor ons thuis is. Dat doen we eigenlijk al jaren en dat houden we dus zo.
    Sinterklaas vieren we als gezin en mochten de grootouders ook kados willen kopen vieren we het twee keer. Of drie keer. ;) Ik ben heel blij met het enthousiasme van mijn ouders en schoonouders maar ik wilde ook graag herinneren opbouwen zoals ik die ook heb aan 5 december. Ik denk dat dat zo prima moet lukken. :)

16. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Natuurlijk mag jij je eigen tradities opbouwen!
    Bij ons is het er een beetje ingeslopen om op 1e kerstdag altijd bij mijn moeder te zijn, maar wellicht dat we dat in de toekomst gewoon veranderen, dat is namelijk de enige dag dat we als gezin compleet zijn, op 2e kerstdag niet.
    Sinterklaas vieren we zelf en wie wil komen, is welkom.

17. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Alles met familie. Alle feestdagen. Omdat ik dat zelf zo wil. Zolang mijn schoonouders nog leven horen zij er voor mij bij. Ook tantes en ooms.
    Zij horen bij onze tradities, hebben de tradities gemaakt. Wij nemen ze over en zodra ze er niet meer zijn zetten we ze voort.
    Kerst is voor ons een lange eettafel met iedereen eraan.

Mijn eigen ouders niet. Dat ligt gevoelig en ga ik geen kerst of feestdagen meer mee vieren. Ben al blij als ik ze 2x per jaar normaal kan zien.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hier bouwen we onze eigen tradities hoor, maar scheelt dat de grootouders er niet op zitten te wachten (ook heel jammer). Wij gaan dit jaar weg met kerst. Sinterklaas vieren we, mijn ouders zijn welkom, maar weet nog niet of ze ook daadwerkelijk komen.

19. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Wij vieren sinterklaas alleen bij mij thuis, ik vind 1x genoeg. Schoonouders komen nog naar hier met wat cadeautje, maar geen "heerlijk avondje" met schoonfamilie ;).
    Als jij sinterklaas alleen thuis met je gezin wilt vieren moet je dat doen en uitleggen aan je schoonouders waarom je dat wilt.

20. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier heeft dochter twee paar grootouders en ik heb zelf nog twee oma's en een opa, dus altijd hoop gepuzzel. Iedereen begrijpt dus ook dat je niet altijd iedereen kan zien.

Sinterklaas vieren we om en om. Ene jaar bij het ene stel grootouders en het andere jaar bij de andere grootouders. Ik vertik het om twee/drie keer sinterklaas te gaan vieren.

Kerst vieren we een beetje alternatief. Eerste kerstdag is voor de familie, tweede is voor ons (en mogelijk vrienden). Eerste kerstdag brunch met de ene kant (hele familie) en avond voor de andere kant.
    Kerstavond gaan we altijd naar de kerkdienst in bejaardenhuis om een handje te helpen. (zijn zelf niet gelovig)

Oudjaar is voor de vrienden.

Deel Deze Pagina