hallo.... Tja noem het een fout, noem het ongeluk.... of onverstandig. Ik heb 2 maanden geleden een nieuwe baan aangenomen. Ik was toen nog niet zwanger (2 weken later bevrucht). Ik had de baan snel gevonden, en nam het aan omdat mij stabiliteit werd beloofd door het solicitatiebureau. Na een succesvol afgerond 3 maanden contract zou ik een jaar contract krijgen. De proefmaand ging goed, de reflectiegesprekken waren positief... het bedrijf heeft een tekort aan werknemers en ik presteerde goed. Ik had dus niets om me zorgen over te maken... tot vorige week. Omdat volgende maand mijn 3 m. contract af loopt ging ik alvast vragen voor mijn vervolg contract.. ook omdat we een redelijk duur huurhuis hebben (goedkoop bestaat niet meer jammer genoeg) toen kwam de schik, het gesprek verliep zeikerig... de team leader vond me ¨warrig¨ ik was natuurlijk ook anders door de zwangerschap maarja dat hang je ook niet gelijk aan de grote klok. hoe dan ook, ik kreeg een mail met het antwoord dat ik een 3 maanden verlenging kreeg. ik had de belofte van het jaar contract nergens zwart op wit (dom dom dom) en geen poot om op te staan. mijn besluit was binnen 10 minuten gemaakt. ik moest direkt ontslag nemen en iets nieuws zoeken. dat is de enige manier om mezelf te ¨redden¨. t is namelijk zo, over een maand zouden dan die 3 maanden ingaan, dán ga ik al bijna op verlof en kan de zwangerschap niet meer verborgen worden gehouden, echt niet dat mijn baas mij een vervolg contract laat tekenen (wat het 3e contract is!!) dat voor wel betalen maar thuis zitten staat. ik lig er dan dus met 6 m zwangerschap uit en moet dan verhuizen omdat we onze huur echt niet meer kunnen betalen dan! de enige kans die ik heb, is NU werk zoeken, volgende maand begin maart met proef maand beginnen.. heel hard werken... minimaal 6 maanden contract als verlenging en DAN pas (wettelijk tot 3 w. voor verlof) aan nieuwe baas opbiechten. dan kan ik tot oktober (na bevalling) financieel door! t word een run tegen de klok. ik ben mij bewust van de risico¨s maar het is het enige wat ik kan doen, ik hang toch al! nu is mijn enige grote angst... dat je mijn buik gaat zien voordat ik een behoorlijke contract verlenging in de wacht kan slepen!!!! (en dit keer wel erop letten dat ik het zwart op wit heb) tja... nu is dit mijn eerste kindje.. nu is de vraag... in gods hemelsnaam kunnen jullie mij een hart onder de riem steken dat er een KANS is dat ik het MINSTENS tot maand april ( begin mei, maand 5) geheim en ongezien kan houden!!! ik ben erg slank gebouwd... en moet natuurlijk in giga truien gaan lopen. ook kent mijn ¨nieuwe´ werk mij natuurlijk niet qua uiterlijk.... ik heb direkt al mijn vakantiedagen opgenomen om als een gek naar nieuw werk te zoeken. mijn oude werk heeft begrip voor mij, ze zeggen ik kan zowiezo die nieuwe 3 maanden door werken maar dat kan echt niet... dan kan ik helemaaaaall geen werk meer vinden!! pfff wens me suc6!!! we zijn moederberen en ik ben een sterk en positief mens. maar ik moet dit echt even met mede ¨beren¨ delen.
Toen ik vijf maanden zwanger was, had ik zelf het idee dat het echt wel zichtbaar was. Ik was zo trots dat ik eindelijk een zwanger buikje kreeg! Maar ik werd geïnterviewd voor een personeelsblaadje over een project dat ik deed. En die vrouw had niet eens gezien dat ik zwanger was. (snik ) Het is dus prima mogelijk dat het nog niet te zien is dan, zeker voor mensen die jou niet goed kennen. Ik ben trouwens ook redelijk slank. Ik heb het idee dat je het dan meestal juist minder snel ziet dan bij vrouwen die meer gezet zijn. Heeft misschien ook met de buikspieren te maken?
mijn buikspieren zijn waardeloos.. ja ik denk ook dat bij gezette meiden het makkelijker over het hoofd te zien is aangezien mij mij echt geen kont is ofzo en dan ineens zown bult ofzo net een misvormd figuur ofzo! maja liefer dat ze denken dat ik een raar figuur heb! tja wel positief wat je zei over die 5 maanden update: had je verkeerd begrepen, ik denk dus juist dat bij een gezeter iemand het minder zichtbaar is... maar ik ben echt een leek hoor dus ik geloof graag het tegendeel
Over 4 maanden al bijna met verlof ? Lol... In ieder geval als je toch opzoek bent naar een andere baan kan je net zo goed je werkgever van nu vertellen dat je zwanger bent en vragen of ze je na die 3 maanden nog een 3 maanden contract aanbieden. UWV betaald 100 % uit, dus dat kost jouw werkgever dan geen ene cent. Overigens zijn er genoeg werkgevers die ook zwangere vrouwen aannemen. Of via een uitzendbureau proberen.
ja de werkgever van nu weet het nu dus ook. ze gaan echt geen contract geven want daarna moet het een vast contract worden. en dan zit ik alsnog in het zelfde schuitje. over 4 maanden met verlof is niet heel onrealistisch hoor. t is zelfs erger! aant eind van dat contract zou ik dan geen werk meer hebben, net voor de bevalling! nou dat kun je erbij hebben! en dan gaan ze dus niet verlengen omdat het definitief moet zijn. mijn huidige werkgever zegt dat hij het begrijpt dat ik dit doe omdat over drie maanden wel een ander drie maanden contract kan worden beloofd maar niet gegarandeerd! dus ik kan echt niet iemand gaan geloven in deze situatie... beter nieuwe baan en dan bij een 6 maanden contract in okt krijgt de werkgever ook 100% uitbetaald, meer kans dat ik daarna wel gewoon contract verlenging krijg omdat ik snel aan de slag kan en het pas het 2e contract word... plus dat ik in nov gewoon weer op zoek kan naar ander werk mocht dat nodig zijn...
Je zit dus nu/zo in je derde tijdelijke contract? Mochten ze daarna niet over willen gaan op een vast contract en je contract dus niet willen verlengen, dan heb je in ieder geval recht op een ww uitkering. Als je zelf ontslag neemt niet. Ik zou zeggen, rustig ademhalen, hier blijven werken en ondertussen op zoek naar een andere baan. Maar niet zo paniekerig, je hebt iig de komende maanden nog werk, en daarna hebben we in Nederland gelukkig voorzieningen zodat je (al is het wat zuiniger) verder kunt leven en verder op zoek kunt naar een nieuwe baan.
ik vind je verhaal een beetje warrig... Maar begrijp ik het goed dat je bij je huidige baan nu een 3 maanden contract aangeboden krijgt en de kans daarna weer 3 maanden. Na de 2 contracten moeten ze je een vast contract geven en jij acht die kans zeer klein. Als je contract afloopt hoeveel weken ben je dan zwanger? Tis nl zo als je contract afloopt(en niet verlengd wordt) tijdens je zwangerschapsverlof jij de verlof periode gewoon betaald krijgt. Dit loopt dan via het uwv. Dan kan je als je bevallen bent toch op zoek gaan naar een nieuwe baan. Ik denk dat je dan meer kans maakt. En anders zou ik gewoon eerlijk zijn. Ik denk niet dat je op een goede manier begint als je na 4/5 maand ineens verteld dat je al op de helft van je zwangerschap zit. Ondanks je natuurlijk niet verplicht bent het te vermelden tot een aantal dagen/weken voor je verlof. sorry als ik je verhaal niet helemaal goed heb begrepen.(kan aan mij liggen... pff hormonen)
Over 4 maanden al bijna met zw-verlof vind ik wel heel onrealistisch, ik ga over iets minder dan 3 maanden met verlof en ik ben 4!! Maanden langer zwanger dan jij. Maar goed je moet verder niet zoveel piekeren, zou voorlopig hier bij deze baan blijven, goed je best doen en hopen dat je nogmaals 3 maanden kan krijgen. En je kan nu wel werk zoeken en hopen dat je iets vindt en dat hoop ik ook van harte voor je. Maar zo niet blijf bij deze werkgever je kan hierna ww aanvragen en dan alsnog zwuitkering. Als jij zelf gaat zit je inderdaad zonder geld.
hmm nee, na deze drie maanden die volgen niets meer. en over het ¨zuiniger¨aandoen dat kan gewoon niet want zuinig doen we al, met een ww uitkering moeten we verhuizen. kan ik beter nu gaan verhuizen dan over 4 maanden !! of het een goede start is of niet, ja ik licht de nieuwe werkgever op maar het is wel eventjes in mijn belang!
ja tuurlijk blijf ik als ik niks vind. t is ook tof dat die 3 maanden zeker vast staan maar dan nog, hoe kan ik nou met 6 maanden zwangerschap en dan ww gaan verhuizen want dat is gewoon het gevolg. ik vind het veel te risicovol. ook omdat het slecht gaat met het bedrijf waar ik werk en die baas is niet helemaal goed... hij denkt echt alleen aan de winst dus dan moeten ze zeker vervanging aannemen plus mij doorbetalen plus nog een definitief contract geven ook. tja dat word hem gewoon niet... zegt de manager ook...
dat ik ook zo in een relatie. maar het hoeft niet lang te duren! het moet me alleen over de zwangerschap heen kunnen tillen! het maakt mij echt niet uit als ik daarna weer een nieuwe baan moet zoeken hoor, zolang ik kan blijven wonen waar ik woon.
het klopt niet wat je zegt hoor... als je minstens 26 weken hebt gewerkt en je contract wordt niet verlengd heb je recht op ww en dus ook zwangerschapsverlof... en bij zwangerschapsverlof krijg je weer die 100 procent ipv 70 procent. Je bent nu 2 maanden zwanger, over 4 maanden dus 6 maanden. Je gaat met verlof met 7,5 maand (tenzij je eerder de ziektewet ingaat dan gaat die 100% dan al in...) Dus in het gunstigste geval zal je 6 weken met die 70% moeten doen, als je eerder niet meer kan werken korter. Daarna heb je weer 100% tot na je verlof. Dus dan heb je tot 10 weken na de geboorte voor de ww weer ingaat en je dus zou moeten verhuizen.
100% van je laatsverdiende loon. Dat is dus meer dan de ww die je krijgt. Mijn nicht zat al ruim een jaar in de ww, kreeg toen ook zwangerschapsverlof en had opeens ook weer meer inkomen.
en wie zegt dat ze je niet willen houden omdat je zwanger bent? Misschien ga je wel van het negatieve uit... een baas hoeft je helemaal niet door te betalen tijdens je verlof, dat wordt betaald door de uwv. Dus het kost hem helemaal niks.
En ik heb als ik mijn volgende contract uitzit maar 24 weken daar gewerkt dus volgens mij zit ik er dus zowiezo net naast , wel interessant wat je verteld trouwens
nou die baas moet zowiezo vervanging regelen want er zijn gewoon te weinig mensen. ik werk bij het afloop van dat laatst mogelijke contract 24 weken dus ik kan dat op mijn buik schrijven. jammer