Hallo dames, Enkele maanden geleden ben ik moeder geworden van een prachtige zoon na een zwangerschap van 30 weken en 5 dagen. Er is bloed afgenomen tijdens en net na de bevalling en er is een kweek afgenomen. Hier is (gelukkig) niets uitgekomen, maar het bleef aan me knagen wat de Oorzaak van de spontane weeen waren. Na veel lezen komt cervixinsufficientie (slappe baarmoedermond) volledig overeen. Ik verloor bloed, daarna Mijn slijmprop met bloed en heb toen Mijn zorgen bij de Vk uitgesproken, maar die verzekerde me dat het loos alarm was en dit vaker voorkwam. Maar goed, gelukkig gaat het goed met mijn kleine man maar ik heb nog een wens voor in de toekomst een tweede kindje, als het voor ons weggelegd is. Nu zou ik graag een preventief onderzoek willen of Mijn baarmoedermond (te) slap is. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, hoe heb je het aangepakt? Ik wil het graag weten omdat ik nooit meer door de periode wil op de NICU en Neonatologie. In dat geval ga ik probe ten afstand te doen van Mijn kinderwens... Hopelijk kan Iemand mij van informatie voorzien!
Volgens mij kan dit niet 'bewezen' worden d.m.v onderzoeken, maar wijst het gewoon op cervixinsufficiëntie als het meer dan 1x fout (of bijna fout indien het tegenhouden van een bevalling met bv. medicijnen of een cerclage lukt) is gegaan. Dit is wat de gynaecologe mij vertelde.
Oké, dankjewel voor de informatie. Bij een eventuele volgende zwangerschap kom ik toch bij een gynaecoloog te lopen.
Nee, dat kan je niet van tevoren onderzoeken helaas.. Hier ook een soortgelijk verloop met mijn eerste zwangerschap en loop nu met de tweede inderdaad ook bij de gynaecoloog. Voor mijn eerste zwangerschap is ook geen officiële reden van de vroeggeboorte gevonden. Ik verloor met 25 weken de slijmprop en daarna ook een aantal weken bloederig slijm, waarbij ik veel harde buiken had. Ook testte mijn urine positief op GBS, dus of dit de reden was of dat er nog iets anders speelde is helaas niet duidelijk want mijn dochter had geen infectie toen ze geboren werd. Deze zwangerschap zal uitwijzen of het dikke pech was of dat er toch meer dingen niet goed zitten. Erg spannend. Maar feit is dat ik er zelf nu bovenop zit en regelmatig controles krijg + injecties progesteron. Hopelijk werkt dit en was het bij jou ook eenmalig! Succes..
Ik heb inmiddels 2 vroeggeboortes meegemaakt en nog steeds heeft niemand de conclusie kunnen trekken dat het een zwakke baarmoederhals was, al lijkt het daar wel op. Ik heb de 2e keer proluton gekregen en dat heeft me 4 weken extra opgeleverd. Beide bevallingen waren geheel natuurlijk en ik ben nooit ziek geweest en mijn kinderen zijn beide ook kerngezond, dus eigenlijk is een zwakke baarmoederhals de enige conclusie. Maar het maakt niet meer uit, een derde kind zit niet in de planning