Regels bij oma hetzelfde als thuis?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lara1978, 19 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    In hoeverre zijn de regels die thuis gelden ook van toepassing bij oma? Ik vind het bijvoorbeeld niet goed als mijn dochter met een gsm of de afstandbediening speelt omdat dit gewoonweg geen geschikt kinderspeelgoed is. Bovendien zijn die dingen hardstikke vies en ze heeft haar eigen speeltelefoontje. Ik heb mijn schoonmoeder gevraagd om dit dus niet aan haar te geven maar ik betrap haar erop dat ze toch steeds haar gsm aan mijn dochter geeft 'omdat ze er zo leuk mee speelt'.
    Ik heb al een aantal keren aangegeven dat ik een gsm geen kinderspeelgoed vind en dat ik ook niet wil dat mijn dochter hiermee speelt maar ja, ze heeft daar blijkbaar maling aan.

Ik weet dat je als oma zelf beslist welke regels in jouw huis gelden en bij oma mag mijn dochter ook echt wel wat langer tv kijken en een extra snoepje of wat later naar bed enzo maar ja, als moeder heb je toch ook nog wel wat te zeggen? Ik vind het eigenlijk onbeschoft als ik aangeef dat ik iets niet wil en dat ze dit dan toch doet...

Ik moet er trouwens bij zeggen dat mijn dochter één dag in de week naar oma gaat dus ze is een vaste oppas.

Hoe gaat dit bij jullie?

2. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    haha dat wil je echt niet weten hahahahaha

mijn moeder heeft LAK aan alles wat ik zeg en vertel. wil ze geen fruithap geven, dan krijgt mn dochter haar fruit niet. heeft ze een speciale slaapknuffel, laat ze die lekker in de tas zitten want ze heeft daar een "oma" knuffel. en dan maar miepen dat ze zo slecht slaapt...

en zo kan ik nog wel doorgaan hihi

vergeleken bij mijn moeder zijn jullie moeders zoooo geweldig ;) maarja toch heb ik haar nodig. red het niet in mijn eentje. dus het is slikken en accepteren.

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje gaat ook 1 dag per week naar mijn ouders. Wij hebben thuis ook best strikte regels. Hij heeft alle vrijheid om te spelen en te doen, maar er zijn een paar plekjes in de woonkamer waar hij niet mag komen (wijnflessen, kabels). Daar zijn wij heel erg consequent in en hij blijft daar echt weg. Mijn ouders proberen onze regels toe te passen, maar het lukt niet altijd. In begin vond ik dat best vervelend en heb er vaak iets van gezegd. Ze doen echt hun best, maar vaak zijn ze gewoon soepeler dan wij. Ik ben nu zover dat ik begrijp dat opa/oma rol echt anders is dan de rol van ouder. Opa's en oma's verwennen hun klein kinderen meer (ze zien ze veel minder dan wij dat doen) en ik begrijp nu dat ik niet van ze kan verwachten dat ze net zo strikt zijn als wij. En dat is ook helemaal niet erg.
    Je kindje is maar 1 dag per week bij je moeder en de rest van de week leeft zij volgens jullie regels. Die ene dag zal mijn inziens echt geen invloed hebben op de opvoeding. Dus 1 dag afstandsbediening en of een grote mensen telefoon is, naar mijn mening, geen ramp ;)
    En die bacteriën die op de afstandsbediening zitten: als ze straks buiten speelt zijn er veel viezere dingen waar ze mee in aanraking komt, dus daar zou ik mij niet al te druk om maken.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Even geduld en de afstandsbediening en gsm van je moeder zijn binnenkort waarschijnlijk wel kapot. Ze zijn niet echt gebouwd om afgeslobberd te worden of mee te spelen/gooien, dus hopelijk ziet ze dan in dat ze niet handig bezig is.
    Ik snap dat opa's en oma's hun kleinkinderen wat meer verwennen en tot op bepaalde hoogte maakt me dat weinig uit, maar sommige dingen moeten gewoon op onze manier gaan (met name wat betreft veiligheid), dus anders is het jammer maar helaas, dan passen ze maar niet meer op. Overigens ging ze hier naar een kdv toen ik werkte, dat vonden we een betere oplossing.

5. debs

debs Actief lid

19 nov 2006
    271
    0
    0
    Barendrecht
    mijn ouders passen ook 1 vaste dag op en ze zijn inderdaad wel met een aantal dingen iets soepeler. (vooral mijn vader, van opa mag alles :rolleyes: ) Maar dingen als GSM, afstandbediening en sleutelbos.... dat mag daar ook niet. En gelukkig zeggen mijn ouders ook; Jullie zijn de ouders, dus jullie bepalen de regels. En bij opa en oma krijgt hij echt wel een extra koekje ofzo. Maar daar zijn ze ook opa en oma voor.

6. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    dit is nou een van de redenen dat sophie niet naar opa en oma gaat..

7. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Opa en oma houden zich hier behoorlijk aan de regels/gewoonte's die we thuis ook hebben.
    Alleen de ene oma is nogal van het snel oppakken als Tess eens moppert of een beetje jengelig is. Thuis doen we dit niet omdat ze snel door heeft dat jengelen aandacht betekent.
    Maar ach ze gaat maar 1 x in de 4 weken naar die oma dus dan maak ik er nog niet zo'n drama van.
    De enige regel die we echt hebben en waar we wel van verwachten dat zij ook doen is het netjes geven van medicatie en koemeleiwit vrije producten.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier wordt door opa & oma opgepast in ons huis (om onder andere deze reden) en dus gelden onze regels. Bij anderen thuis gelden hun regels en indien nodig die van ons (als de regels van de ander niet afdoende zijn ;) )

9. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Bij ons is de regel dat de regels gelden van degene waar Emme is. Opa en oma passen niet op (gelukkig!), dus dat probleem heb ik niet. Bij mijn zus mag bijvoorbeeld veel meer dan bij ons. Ik vind dat prima. En Emme weet dat zelf ook precies hoor. En omgekeerd mag er bij anderen ook wel eens minder dan bij ons, ook daar moet ze zich dan aan houden.

Pim

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.304
    36.170
    113
    Wij bepalen in grote lijnen wat er gebeurt, maar als Jesper bij mijn ouders is dan mag hij meer dan thuis en dat laat ik ook zo. Hij weet idd ook dat hij daar andere dingen mag dan thuis en zie daar het probleem niet zo van in. Ze maakt de afstandsbediening vanzelf een keer kapot en dan leren ze het wel af. Heeft Jesper daar ook gedaan en sindsdien mag hij daar ook niet meer meespelen. Nu moet ik wel zeggen dat mijn ouders ook geen vaste dag oppas omdat wij dat geen prettig idee vinden. Opa en Oma zijn bij ons alleen voor het af en toen oppassen en dan is extra verwennen geen probleem.

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Als opa en oma structureel oppassen, vind ik niet dat je jouw regels in huis kunt opleggen. Het is hun huis, zij passen op, dus gelden hun eigen regels. Ik denk dat kinderen ook best dat onderscheid kunnen maken.

Een uitzondering vind ik het als het om de gezondheid of veiligheid van je kind gaat. Dus inderdaad bijvoorbeeld bij kabels en stopcontacten weghouden i.v.m. stroom. Of zoals in mijn geval: mijn schoonmoeder had mijn zoontje laatst op zijn buik te slapen gelegd. Dat wil ik dus ECHT niet hebben.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn ouders zien we ongeveer eens per maand een heel weekend, dus net even een andere situatie. Maar we doen het hier grofweg zo: een gedeelte van de regels gelden daar netzoals thuis. En er zijn regels van thuis zie opa&oma mogen breken.
    Juist omdat we er een heel weekend zijn, wil ik dat hij netjes zijn gewone eten blijft eten. Dus zoetigheid tussendoor mag, maar met mate. Net zoals thuis.
    Maar spelen met dingen, zoals de afstandsbediening, dat mag best. Als mijn ouders het goed vinden. Hij weet het verschil wel tussen thuis en daar. En dan moeten mijn ouders zelf weten of ze het risico nemen dat dat ding kapot gaat.

Voor ons is het dus een beetje afwegen. Een aantal regels gelden thuis en daar. Maar sommige regels kunnen best gebroken/aangepast worden. Mits het kind er verder geen last van ondervind.

13. pimpermel

pimpermel Lid

15 feb 2009
    91
    0
    0
    bij ons een hot-item op dit moment. mijn moeder (ze past niet op maar we zien haar wel wekelijks, dit eist ze op) luistert namelijk ook niet zo naar ons. mijn zoon mag overal aanzitten en zij bepaalt wat hij zoal te eten krijgt. als ik er iets van zeg hoort ze het gewoon niet. mijn vriend kan hier totaal niet tegen. ik ben bang dat hij binnenkort uitvalt tegen haar. ik vind het prima dat opa en oma een extra koekje oid geven, maar ik wil niet dat hij stiekem in de keuken wordt volgepropt met vanalles en nog wat. verder wat betreft de dvd/knopjes/afstandsbediening etc wil ik dat dezelfde regels gelden als thuis. hij mag er gewoon niet aanzitten, want van opa en oma mag het misschien maar bij anderen thuis niet. en dat onderscheid kan hij niet maken.
    blijft lastig vind ik..

14. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Bij ons heeft het heel wat strijd gekost met mijn ouders en schoonouders.. Esmee is dol op telefoons,computers, dvdspelers en ze mocht bij de opa's en oma's overal aanzitten.. met als gevolg dat wij de heledag moesten mopperen op Esmee omdat ze niet met de huistelefoon mocht spelen en niet aan de knopjes van de dvdspeler mocht zitten.. Zelfde met de kerstboom.. Ze mocht bij opa en oma aan de ballen zitten, gevolg.. ze was nog niet thuis of de eerste ballen lagen kapot op de grond.

Nog zoiets leuks.. Esmee mocht met de zoetjesdispenser spelen bij mijn schoonouders met als gevolg dat overal waar we kwamen ze met de zoetjesdispenser wou spelen, zo niet dan was het schreeuwen.. :confused: Hebben we ook maar snel duidelijk gemaakt dat niet iedereen het op prijs kan stellen dat het verdwijnt in Esmee haar mond. En met dat het niet goed is voor zo'n kleintje..

Esmee heeft bij beide opa's en oma's een bak met speelgoed, dus ze hoeft niet met dvdspelers en telefoonsnoeren te spelen.. ;)

wbt extra koekjes/snoep toestoppen is een NOT DONE bij ons. Esmee ziet d'r opa's en oma's geregeld dus dat zou dan betekenen dat ze 3-4 keer per week s'middags haar brood niet lust of nog vol zit en haar warm eten niet wil.

Als we naar de opa's en oma''s gaan dan krijgt ze thuis bewust nog geen fruit of snack zodat opa en oma haar wat "lekkers"kunnen geven.

We doen dit niet om opa en oma te plagen maar omdat het goed is voor Esmee.. En zo benoem ik het ook altijd naar hun toe.. Komt het niet zo hard aan.. :)

15. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Jayden gaat soms een paar nachtjes naar opa en oma. Ze wonen nogal een stukje weg dus vandaar. Hij mag daar dus echt alles. Hij slaat deuken in de tafel en weet ik het allemaal en ze vinden het allemaal best. Hij mag kastjes openmaken en met telefoons spelen. Hij mag in bed slapen bij hen . Heb er nu wel wat van gezegd. Dat ze dus wel iets strenger moeten worden. Want als ie terug komt is hij soms echt vervelend. Dan ben ik net bijgetankt en dan heeft het dus geen zin gehad. Jayden heeft namelijk de laatste 8 maanden amper een nacht doorgeslapen. Nu heb ik hem eindelijk in zn eigen bedje en slaapt hij langer en dan zouden hen dat weer verpesten om het maar even hard te zeggen. Maar ja wil ze hen kleinkind natuurlijk ook niet ontnemen. En ze vinden het gewoon zo leuk als hij komt logeren.

16. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn dochter gaat ook naar mijn moeder en mijn moeder doet lekker hoe ze het zelf wil! Ik geef soms wel in de vorm van tips aan hoe ik dingen aanpak. Ik weet zo wel dat mijn moeder strenger is dan ik, ze heeft mij ook opgevoed!
    Ik ga me eerlijk gezegd niet druk maken om zulke -in mijn ogen- pietluttige dingen. Maar goed, ik gaf al aan dat ik niet zo streng ben. Ik vind heel andere dingen belangrijk in de opvoeding, en dat moeten wij als ouders toch echt zelf doen.
    En ik vind wel dat opa en oma mogen verwennen, zolang ze mijn kind maar niet volproppen met eten. Ik verwen haar ook hoor, ik zie niet wat daar mis mee is.
    Mijn moeder laat mij inzien dat ik met sommige dingen echt te paniekerig omga. Op dat moment ben ik dan boos, maar later (een paar dagen later) kan ik dingen in heel ander perspectief zien...

17. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Om deze redenen hebben wij ervoor gekozen niet de ouders een vaste dag op te laten passen :D .
    Opa en oma moeten opa en oma blijven en daar mogen ze ietsjes meer, volgens mij kom je daar niet onder uit ;) .
    Met de opmerking "het is mijn huis en daar beslis ik" hebben wij een hele discussie al gevoerd toen we de honden een keer meenamen en ze van alles toegeworpen kregen. Prima jullie huis, maar onze honden en nu ons kind. En daar leggen ze zich wonderwel bij neer (anders gaan we weer naar huis).
    Moest van laatst wel lachen. Waren bij mijn schoonouders en Patrick was wat aan het jammeren (was ook al de hele ochtend mee op stap). Dus mijn schoonmoeder van "die jongen wil gewoon wat drinken. Zal wel even wat voor hem klaar maken." Dus ik van "Nee, hij wil slapen, dus we gaan weer terug naar huis kan hij lekker onderweg in de kinderwagen slapen." Mijn schoonmoeder was er echt stellig in dat hij dorst had, maar toen we ze een 5 minuutjes later tegenkwamen (er was markt) lag Patrick in dromenland. Tja, ken mijn eigen zoon wel =D> .

18. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hier ben ik ook bang dat het bij oma veel losser zal zijn dan hier. Ik ben van plan Nona de eerste jaren geen snoep te geven; behalve een kinderkoek ofzo, en voor de rest lekker fruit etc. Ook heb ik liever dat ze water gaat drinken ipv die zoete troep. Ik drink ook bijna uitsluitend water. Toen ik dat zei aan mn mama keek ze heel stiekem naar mn stiefpapa zo van "wat jij niet weet, niet deert ;)" dus ik vrees dat oma haar vreselijk zal verwennen. Doet ze trouwens ook bij mn nichtje, snoepgoed, koekjes a volonté etc.
    Nu is het niet erg voor een weekendje, het gaat om nà dat weekendje als ik ze terug heb! Want ze zal dat dan wss ook bij mama willen!
    Ik kom enorm goed met mama overeen hoor, dus ik ga het haar zeker nog eens goed zeggen als het zover is ;)

19. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hier ben ik ook bang dat het bij oma veel losser zal zijn dan hier. Ik ben van plan Nona de eerste jaren geen snoep te geven; behalve een kinderkoek ofzo, en voor de rest lekker fruit etc. Ook heb ik liever dat ze water gaat drinken ipv die zoete troep. Ik drink ook bijna uitsluitend water. Toen ik dat zei aan mn mama keek ze heel stiekem naar mn stiefpapa zo van "wat jij niet weet, niet deert ;)" dus ik vrees dat oma haar vreselijk zal verwennen. Doet ze trouwens ook bij mn nichtje, snoepgoed, koekjes a volonté etc.
    Nu is het niet erg voor een weekendje, het gaat om nà dat weekendje als ik ze terug heb! Want ze zal dat dan wss ook bij mama willen!
    Ik kom enorm goed met mama overeen hoor, dus ik ga het haar zeker nog eens goed zeggen als het zover is ;)

20. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    hou je haar helemaal weg...? Dat lijkt me niets hoor!

Als ik mn moeder niet nodig had had ik Romy toch zo nu en dan wel eens gebracht hoor. Ik vind dat ze wel een band moet opbouwen met opa en oma!

...alleen niet zo vaak als nu haha

Deel Deze Pagina