Hoi allemaal, Even een vraagje want ik vind het toch wel lastig nu. Onze niek is 11 maanden, wel 2,5 maand te vroeg geboren. Ik schat dat hij nu zo'n 9,5 kilo weegt. Zijn eetschema is het volgende: 08:15. 200 cc papfles 10:15. 200 gram fruit 12:30. 1 boterham met beleg en half flesje 15:00. Beetje water, soms een soepstengel 17:00. Potje groenten (200 gram) en 125 ml magere yoghurt met fruit 21:30. Fles 200 cc Dit ging eerst eigenlijk heel goed. Maar de laatste tijd wil hij zijn flessen niet zo. De ochtendfles gaat goed. Maar de fles bij zijn middageten is echt een ramp. Soms wil hij hem wel maar vaak drinkt ie maar 30 cc. Water drinkt ie wel, vindt hij lekker. En het is dat ik stop bij 1 boterham, maar hij blijft maar happen. Alles wat wij eten wil hij eigenlijk ook. Dus honger genoeg. Maar goed. Wij zouden eigenlijk graag de avond fles rond half 8 geven, voor het naar bed gaan. Maar hij weigert hem dan. Dus maken we hem rond half tien wakker en dan drinkt hij hem wel. Vaak niet leeg maar oke, dat vind ik geen ramp. Voor mijn gevoel is hij nu echt aan het aangeven dat ie het gehad heeft met de melk. Kan ik het beste minder gaan aanbieden? En zo ja, welke fles kan ik dan het beste minderen? Als ik de middagfles later geef, wil hij hem namelijk ook niet. Dus misschien smiddags geen behoefte aan melk??
Als je zoontje 1 jaar is, heeft hij genoeg aan 300ml zuivel per dag. Daar kom je dus wel op met die ochtendfles/pap en een yoghurt toetje. Je zou dus kunnen proberen of hij lekker slaapt op avondeten + bijvoorbeeld 150ml yoghurt en dan geen fles meer 's avonds. Zou het dan wel in een weekend proberen Mn dochter drinkt nogsteeds een papfles 's avonds maar als ze hem niet krijgt ivm in slaap vallen in de auto oid is dat ook geen probleem.
Dank je voor je reactie. Punt is wel dat hij 2,5 maand te vroeg was, dus ik wil hem niet 'tekort' doen zeg maar.. Al loopt hij qua gewicht gewoon wel op de lijn van 11 maanden. Weet niet of ik het al durf om die avond fles er af te halen. Maar goed, ik heb hem net wakker gemaakt en hij wilde eigenlijk niet zo. Halve fles gedronken en met moeite. Dus misschien moet ik daar toch maar aan geloven!
Waarom stop je bij 1 boterham? Hij mag prima meer brood eten. Wij zijn met ong 11maanden (10 weken te vroeg geboren) overgegaan naar 2 flessen van 200cc. Voor een kindje dat moet inhalen qua gewicht is melk toch echt belangrijk, wij hebben op verzoek van de ka tot 18 mnd opvolgmelk nr 3 gegeven, en toen pas overgestapt op koemelk. (wegens voedingsstoffen en caloriën om inhaalgroei te stimuleren) Ons menu rond 11-12 mnd was: - papfles (of boterham + fles, of bordje pap); - 2 stuks fruit - 2 boterhammen + sap - schaaltje yoghurt rond 15uur - rond 17.30 avondeten (gewoon met de pot mee, met extra olijfolie in bordje en zoutloos); - 20.30uur fles 200cc
Adi, jij hebt dus de middagfles afgebouwd. Moeten ze uiteindelijk de middagfles laten vallen, of de avondfles? Of maakt dat niet zoveel uit? Waarom ik stop bij boterham. Ja dat is een goeie. Hij eet eigenlijk pas een paar weken brood. Maar sinds een paar dagen heb ik het idee dat hij meer dan een boterham wil. Maar ik dacht dat de melk smiddags ook nog belangrijk was, dus als ik meer dan 1 boterham geef, wil hij helemaal niets meer (dacht ik). Maar ga het toch maar eens proberen morgen dan, meer brood. En misschien toch eens proberen om die avondfles eraf te halen, want net wou hij zijn avondfles ook niet meer. Half flesje met moeite net. Hij heeft nu vandaag met moeite 2 flessen op.
Het vetgedrukte is heel persoonlijk. Sommige mensen houden de middagmelk erin, omdat kindjes later ook een beker melk drinken naast hun boterhammen. Maar mijn kinderen waren te vol na 2 boterhammen en wilden geen melk meer. En s avonds hadden ze nog wel dorst voor het slapen gaan. En bij 9kilo wegende dreumesjes wilde ik me niet veroorloven om te weinig melk te geven en hun maag te vullen met water 's avonds. Dus hebben wij ervoor gekozen om ze overdag voldoende ruimte te geven om goed brood en avondeten te kunnen eten, en s avonds voor het slapen gaan nog lekker warme melk te geven (dit was ook echt hun afsluiting van de dag) Uiteindelijk is dit allemaal goed opgelost. Nu zijn ze peuters en drinken ze s ochtends een flinke beker melk van 200cc (of een bord crousli) en na het avondeten een schaaltje kwark of yoghurt. Avondmelk zelf afgebouwd, en die middagmelk zijn ze nooit meer gaan drinken.
Oke!! Onze Niek wil na zijn boterham geen melk. Maakt niet uit hoeveel brood ik hem geef. Eerst gaven we dan om 3 uur een fles in plaats van na de boterham maar dat wil hij nu ook niet meer. Maar die avondfles gaat er dus ook maar een halfje met moeite in, dus ik moet het nog maar eens afwegen wat verstandig is. Wat zou jij doen? Het is even uitproberen misschien.
Ik zou smiddags gewoon stoppen met de melk en dan alleen sochtends en savonds.. En misschien is dat minder melk drinken ook een fase... Mijn zoontje is nl ook net zo oud en drinkt ook ineens maar de helft van zn flessen... Dacht eerst dt t aan de gewone koemelk lag dus weer een pak friso gekocht maar daar ligt het toch niet aan... Dus misschien bij jullie ook wel een tijdelijk en drinkt ie ze straks wel weer op.... En anders maar niet... Ze hoeven idd maar 300 zuivel ongeveer..(vanaf dezeleeftijd/1jaar). Met 2x 100 cc melk en een toetjee oid zit je daar al aan
Het kan idd een fase zijn, al heb ik hier ook een kindje dat absoluut geen fan is van melk. Kijk maar gewoon hoe zijn eetpatroon verloopt over de dag. Wanneer heb je het gevoel dat ie extra honger heeft? Misschien dat je s ochtends een goede papfles kunt geven, s avonds nog een beetje melk, en dan nog ergens op de dag nog een schaaltje volle kwark of volle yoghurt? Zo hebben wij het op gegeven moment gedaan bij mijn dochtertje, en inmiddels weigert ze gewoon melk te drinken. Ik heb geluk dat ze crousli met melk en volle kwark wel lust, dus zo krijgt ze voldoende zuivel.
Ik heb vooral het idee dat hij smiddags extra honger heeft. En gisterenavond een uur na het avond-eten, was hij het eten uit onze hand aan het kijken (toen aten wij pas).Aan het avondeten op zich heeft hij genoeg, dat geeft ie ook prima aan. Maar het lijkt alsof ie smiddags kan blijven eten, dus ga hem vanmiddag maar eens een boterham extra aanbieden, kijken wat hij daarvan wil. Hij krijgt bakje van 125 gram aan yoghurt savonds na het eten, dus dat is wel genoeg naar mijn idee.
Onze zoon is nu 1 jaar en heeft al een tijdje dit schema. 6.15 fles opvolgmelk 150 cc/2 scheppen 7.00 1 boterham met boter 9.30 fruit met drinken 12.00 2 boterhammen met sinds kort karnemelk(was eerst ander drinken) 15.00 nog wat fruit of rijstwafel oid met drinken 18.00 avond eten 18.30 flesje opvolgmelk 90cc/2 en daarna slapen Hij hoeft toch ook niet meer zoveel flessen. Je kan m 's ochtends pap geven en net voor het slapen gaan nog een klein flesje. ik zou m zeker niet wakker maken als hij lekker ligt te slapen. Hij eet verder goed en gevarieerd. Succes Gr Marsha