Hallo allemaal, ik ben dus wanda en 38 jaar! Wij waren ruim 6 jaar bezig om zwanger te raken en dat is nu eindelijk gelukt! Maar nu heb ik van onze fertilliteitsarts een boekje meegekregen met info over bepaalde onderzoeken voor ons ongeboren kindje! -combitest -vlokkentest -vruchtwaterpunctie Zouden jullie 1 van deze onderzoeken ondergaan? Zoja, welke en waarom. groetjes wanda
Hoi Wanda, Wij zijn inmiddels ook 5 jaar bezig voor een kindje. Wij hebben besloten wel de combitest te doen, maar niet de vervolgonderzoeken. ( als we weer zwanger mogen worden) Mocht er een kindje komen met een afwijking dan is dat wat ons betreft welkom, maar we willen wel op de kans voorbereid zijn. Ik denk dat de keuze wat betreft dit onderwerp voor iedereen verschillend is. Wat is jouw gevoel erbij? Oh en natuurlijk nog van harte met je zwangerschap!!! Top dat het eindelijk gelukt is!
Gefeliciteerd met je zwschap!!! Je kunt al eens beginnen met de combi test en als er iets zou zijn doe je meestal ook een punctie....
Allereerst gefeliciteerd Een prenetale onderzoek voeren ze meestal uit als je 36 jaar of ouder bent ivm leeftijd Ook bij jongeren kan het gedaan worden als er een risico is dat je 1e graads/2e graads bent ( syndroom van down) Ook kan je gewoon voor jezelf zo,n onderzoek willen doen voor je eigen gevoel (dat moet je zelf bekostigen) Zelf kon ik er een medische indicatie voor krijgen voor de combitest maar heb het niet gedaan omdat het altijd welkom is En de hele erge afwijkingen e.d dat zien ze ook bij de echo.s In het zh vertelde ze me dat zo,n onderzoek geen kwaad kon maar wel vlokkentest en vruchtwaterpunctie geloof ik
He Wanda, Iedereen van 36 jaar en ouder krijgt de combinatietest aangebodennen wordt deze vergoed door je verzekering. Jonger dan 36 krijg je hem ook aangeboden (in de meest ziekenhuizen) maar moet je hem zelf betalen. Deze is om een paar dingen afwijkingen op te kunnen sporen zoals onder andere Down. Als je 36 jaar of ouder bent heb je een verhoogde kans hierop. Maar wat zou je doen als je te horen krijgt dat je kindje down heeft of een van de andere afwijkingen? (weet even niet de namen hiervan) Daar moet je goed over na denken. Wij hebben gekozen om deze test niet te doen, omdat elk kindje welkom is en ik het niet over mijn hart zou kunnen krijgen om een zwangerschap af te breken. De combitest is een bloedtest en een echo, dus absoluut niet gevaarlijk, als ze iets vinden krijg je de keuze voor een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest. Bij deze testen is de kans op een miskraam tegenwoordig 0,5%. Groetjes Sjak
De combinatietest is een bloedonderzoek en echo waarbij een uitkomst komt met een kansbereking op trisomie, 13, 18 en 21. Als de uitkomst van de kansberekening groot is, kan er vervolgonderzoek plaatsvinden met bijv een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Zo kan je er achterkomen of je kindje bijv wel levensvatbaar is (in geval van trisomie 13 en 18). Als je dit niet wilt komen ze er soms ook nog achter bij de SEO of GUO. Hier ook een vruchtwaterpunctie gehad ivm een negatieve SEO, maar geen chromosomale afwijkingen. Toch was ons kind niet levensvatbaar. Dus met die prenatale onderzoeken heb je nog geen garantie dat je kind gezond is.
Beide zwangerschappen (ik was 35 resp 37 jaar) heb ik een combinatietest ondergaan, omdat ik op basis van mijn leeftijd de kans op een kindje met Down e.d. te groot vond om die test niet te doen. Bij een kans van meer dan 1 op 200 zou ik hebben gekozen voor vervolgonderzoek (bij voorkeur vruchtwaterpunctie). Maar beide keren was de kans veel kleiner, en dus geen verder onderzoek laten doen.
Geen van alle gedaan ivm mijn leeftijd 24 Maar als ik ouder zou zijn zou is sowieso combinatie test doen
Ik heb de combitest laten doen. Ben pas 21 jaar, maar m'n broer heeft het syndroom van down.. Vandaar dat ik 't even wilde testen. 't Werd wel vergoed bij mij.
Hallo dames, heel erg bedankt voor jullie reactie's hier! Ik wilde in 1ste instantie voor de combitest gaan, maar na veel lezen en een goed gesprek met onze arts hebben wij besloten om dit niet te doen!! Dit is een kans berekening en het wil niet zeggen dat de uitkomst daadwerkelijk ook zo is! En als de een hoge waarde hebt en zekerheid wilt hebben zul je toch een vlokkentest en/of vruchtwaterpunctie moeten laten doen! En ik ben zo bang dat wij na ruim 6 jaar proberen om zwanger te worden misschien een miskraam kunnen krijgen door zo'n test!! Wij wachten dus nu gewoon de echo's af!!
snap je wel hoor...en daarbij ga je je vaak druk maken en was er helemaal niks achteraf! Geniet van je zwschap!!!
Als er echt iets ernstigs is met je kind kom je er toch wel vanzelf achter meestal, bij termijnecho of 20weken echo. Dan zou je ook nog een vruchtwaterpunctie kunnen krijgen. Maar dat is dan ook met een goede reden. Kan jouw reden helemaal begrijpen en zo denk ik er zelf ook over, plus dat in mijn ervaring echo's toch genoeg zeggen.
Ik heb de laatste keer in het ziekenhuis hier een gesprek over gehad, wat we wilden. Aangezien wij een zwangerschap toch niet zelf af zouden breken, was voor mij de vraag vooral of de combi-test een uitslag zou geven die bijvoorbeeld niet middels echo's (termijn of 20-weken-echo) te zien zou zijn. De arts-ondersteuner die ik hierover sprak, gaf aan dat je eigenlijk op de 20-wekenecho toch alles ook wel ziet. Een aantal zeldzame afwijkingen niet, die ontdek je dan na de geboorte pas, maar de meeste dingen zie je dus op de 20-wekenecho wel, gaf zij aan. Omdat wij de combi-test wel zelf moesten betalen, hebben we er dus voor gekozen die niet te doen. Als we 'm vergoed hadden gekregen, zou ik die denk ik wel gedaan hebben, omdat het toch om onschadelijke zaken als bloedprikken en echo gaat. Vruchtwaterpunctie en vlokkentest zou ik nooit doen, vanwege de kans op een miskraam (en die hebben we nu wel genoeg gehad ). Als de kans er hoog zou zijn dat een kindje gehandicapt is, ben je er dan wel op voorbereid dat het zo kan zijn en dan zou ik zelf zoiets hebben van: dan merken we dat na de geboorte verder wel. Zou voor mij wel reden zijn om in het ziekenhuis te gaan bevallen en dan zou ik het dan dus verder maar op me af laten komen.
Ik ben 26 en wij hebben ook de combinatietest laten doen. Die andere twee testen zou ik niet laten doen ivm kans op miskraam. Maar als je er met 12 weken al achter kan komen of je kind wellicht een afwijking heb waarom dan wachten tot de 20 weken? Jij hoeft het in jouw geval niet te betalen, wij wel maar ik vind 160 euro een klein bedrag als er daardoor beter gekeken word. Anders krijg je alleen een termijn echo waarbij alleen globaal word gekeken. Een nekplooimeting/combi is gewoon een vroege 20 weken echo en die doet iedereen :S maar als je een combi doet word je soms zo raar aangekeken, ik begrijp dat niet goed
@Dippertje Het is een personlijke keuze die je maakt. Ik vindt het met mijn leeftijd onzin maar dat is dan mijn keuze....daarbij is het maar een kansberekening ....en ik vertrouw er gewoon op dat het allemaal goed is ...als jij je er beter bij voelt om toch even te kijken doe je dat toch? Niemand die je volgens mij raar aankijkt hierom...
Ik zal wel vlokkentest moeten doen om het geslacht te kunnen bepalen, vanwege het feit dat ik draagster van Duchenne ben. Ik ben er alleen een beetje bang voor, ik hou nl. absoluut niet van naalden, ben ook bang voor de evt. pijn die het met zich mee 'kan' brengen. Zijn daar ervaringen over (mss een ander topic waar ik naar verwezen kan worden)?
Een nekplooimeting/combi is totaal wat anders dan een 20-wekenecho! Bij de 20-wekenechpo wordt naar veel meer dingen gekeken dan bij de combitest. Dat alleen al Wat voor mij extra reden was om het niet te doen, was dat, mocht ons kindje een afwijking hebben, we het vroeg zat vinden om het bij de 20 weken te weten: heb je dan nog 20 weken waarin je je ws een hoop zorgen zit te maken, in plaats van dat je 28 weken in de stress zit. Heb je tot de 20-weken iig nog een beetje kunnen genieten dan @Deesjedees: misschien heel dom hoor (van mij dan dus), maar als je op een echo heel zeker weten kunt zien welk geslacht je kindje is, zou dan een vlokkentest nog nodig zijn?
Ik heb wegens een erfelijke (helaas ook dodelijke) ziekte vanons eerste kindje bij de 2e en 3e een vlokkentest ondergaan. Het is wel spannend zo'n grote naald bij zo'n klein wurmpje (11 wk) maar verder is wel te doen. Je voelt je erna net als een flinke ongesteldheid en moet een dag rustig aan doen. Het zijn ook ervaren mensen die dit soort dingen doen. Alleen het wachten op de uitslag is wel heel moeilijk zeker als het niet om kansen van 1:200 gaat maar zoals bij ons 1:4!