Enige tijd terug opende ik een topic mbt mijn zoontje. Hij was zo mopperig en aanhankelijk. Ik dacht dat het zijn tandjes was, en die komen er volgens mij ook aan. Maar volgens mij heeft hij al last van de sprong die normaal rond 8 maanden komt. Ik zie mijn zoon de laatste twee weken zo enorm veranderen en ontwikkelen, dat ik gewoon nu denk dat het een sprong is. In de laatste twee weken is hij gaan kruipen, zegt hij bahbahbah, pruttelt met zijn mond. Maakt allerlei andere geluiden die ik nog nooit gehoord heb. Zwaait hij met zijn arm als hij weggaat (wist niet wat ik zag..). Krijgt een pruillip als hij iets niet mag, en begint dan hartverscheurend te huilen. Kan een heel klein propje van de vloer pakken; zijn motoriek wordt fijner. etc Hij ziet er ook wijzer uit. Minder baby. Als het inderdaad een sprong is, dan komt hij ruim een maand te vroeg. Hebben anderen deze ervaring ook?
Ja, wij hebben die ervaring ook. Merel's sprongen beginnen altijd een maand voordat het volgens het boek daarwerkelijke sprong er is. De 13 maanden sprong begon voor haar verjaardag, de 6 maanden sprong begon al net voor de 5 maanden enz. Als ik dan lees in het boek wat ze zou moeten kunnen ná de sprong, lees ik allemaal dingen die ze al doet op dat moment.
ik zie ook herkenning, had er nog niet bij stil gestaan. Maar de fijne motoriek is ook erg aan het ontwikkelen, verder zit hij op handen en knieen en af en toe het knietje naar voren. Ook heel erg mopperig en hangerig..
ja dat kan heel goed. oei ik groei zegt ook rekening te houden met de uitgerekende datum. dus te vroeg geboren kindjes krijgen vaak later de sprong en vice versa. maar tevens zegt oei ik groei dat het 2 tot 5 weken eerder of later kan plaatsvinden. Dano zit nu ook in de 15 maanden sprong. poeh hey!
Zo had onze Demi de 26 weken sprong al rond week 21/22. Dus het zou me niets verbazen als je kindje idd vroeg is. En ik houd er rekening mee dat de 8mnd sprong hier ook wat eerder zal komen
Ja, Max was twee weken te laat geboren. En was een joekel van een baby. Ik weet niet of dit laatste de reden is dat hij over het algemeen vrij snel is met zijn ontwikkeling. Gewoonlijk begint zijn sprong twee weken eerder, maar deze is ruim 5 weken eerder volgens mij. Ik vind dit de meest pittige sprong, omdat het zo lang duurt. Soms de hele dag vrolijk, andere dagen zeurderig. Dramatische huilbuien bij het slapen gaan, gelukkig wel redelijk doorslapen.Maar goed aan alles komt een end....
Volgens het boek is het ook zo dat bijvoorbeeld de 26 weken sprong met 26 weken is genomen dus een x aantal weken daarvoor begint. Je moet daarbij ook rekening houden met de uitgerekende datum van je kind en dan nog is elk kindje anders. mijn dochter is 2 weken te laat geboren en zou nu 26.5 week moeten zijn, maar van een 26 wekensprong heb ik (nog) niets gemerkt.
hier ook hoor..maar danielle was ook 2,5wk overtijd geboren...ook een joekel van een baby (60cm) ze zit nu ook in de 8mnd sprong...je merkt het aan alles. overigens is danielle ook heel snel met alles, met drie maanden draaide ze van rug naar buik, met 6mnd kroop ze, stond ze in de box en kan ze netjes zitten....nu doet ze sinds een weekje dada zeggen en zwaaien.....kind gaat ook zo loeisnel.