Twijfels over knippen neus en keel amandelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Apple2015, 15 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Eind augustus wordt de kleine geopereerd l. Ze krijgt een kijkoperatie san haar oor, buisjes en keel en neusamandelen moeten worden geknipt.
    Nu ben ik het zelf er niet mee eens dat deze geknipt gaan worden. Ik vraag me af waarom dit moet. De kno arts was onduidelijk. Hij keek even snel in haar mond en voelde aan haar nek. Hij vroeg: snurkt ze veel en ik zei nee. Toen zei hij gelijk: keel en neusamandelen knippen. Het enigste is dat ze al vanaf eind november verkouden is. Maar dat kan toch geen reden zijn om ze te knippen?
    Nu moet ik morgen naar de huisarts. Zou ik aan de huisarts kunnen vragen of hij is wil kijken naar haar amandelen en zijn bevinding vertellen?
    Die buisjes vind ik prima. Ze heeft er redelijk baat bij. In ieder geval stuk minder ontstekingen.

2. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Het is niet dat je het er niet mee eens bent, maar dat je jezelf niet goed voor hebt laten lichten. De ha kan er geen oordeel over vellen. Lange verkoudheid en kwijlen zijn tekenen van een probleem met de neusamandel. Bij de keelamandelen horen andere problemen (google). Bel de KNO en vraag de assistente om uitleg/wat er in het dossier van je kind staat. Ik geloof ook niet dat ze zomaar overgaan tot knippen (hier duurde het een eeuwigheid voor er eindelijk actie werd ondernomen, ze zijn niet meer zo knipperig als vroeger).

3. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Ze doen het absoluut niet snel meer. Ik heb bij beide lang moeten zeuren. Maar echt het is een wereld v verschil

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Met name keelamandelen doen ze doorgaans niet snel, dus ik zou idd even bellen en om uitleg vragen.
    Hier veel ervaring met oor- en keelontstekingen helaas en enkel buisjes zette echt geen zoden aan de dijk. Amandelen eruit wel.
    Keelamandelen is wel een heftige ingreep met veel napijn, dus kan me voorstellen dat je daarvan wel goed uitgelegd wilt krijgen waarom die er ook uit moeten.
    Ze hebben dat hier gedaan omdat die dan ook flink aangetast waren en enkel neusamandel eruit dan geen zin heeft.

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Bij m'n oudste zijn de keelamandelen verwijderd omdat ze steeds keelontsteking had die alleen overging met ab. Ze werd ook steeds magerder.
    Toen de keelamandelen eruit gingen werd ook standaard de neusamandel verwijderd omdat die evt. voor infecties kon zorgen.

Buisjes en neusamandel verwijderen is een veel kleinere ingreep.
    Snap ook niet helemaal waarom die keelamandelen eruit moeten als ze alleen verkouden is.

6. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Hier is bij oudste toen alles gedaan. Zij at nog amper en snurkte ook flink. Geen buisjes maar wel oren doorgeprikt. Na de ok zei de kno dat keelamandelen dusdanig groot waren dat zeclastig te verwijderen waren.

De tweede had continu oorontsteking welke alleen wegging met ab en ondanks alle maatregelrn dan na 2 wk weer terug was. Buisjes vond kno niet nodigm neusamandel en oortjes prikken wel. Sindsdien een heel ander kind ;)

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Vraag om opheldering en ze knippen tegenwoordig inderdaad niet zomaar.

8. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Ik had het vandaag met de huisarts gesproken en ze zei dat de neusamandelen samenhangen met oorontsteking. Ze heeft/had nu ook buisjes ivm de vele oorontstekingen. Met die buisjes was het wel wat minder. Maar niet helemaal weg. Toch regelmatig ontstekingen soms tot bloedens toe. Dus neusamandelen kan ik nu wel inkomen.
    Ze zei dat de keelamandelen saMenhangen met de neusamandelen . Dus vanwege de vele verkoudheden en oorontstekingen kan deze ook aangetast worden waardoor ze elkaar aansteken. Vond dit nog best een wazig verhaal. Denk dat ik toch maar is bel naar het ziekenhuis

9. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Net even contact gehad met kno. Haar amandelen zijn niet vergroot maar wat onrustig. En daarmee bedoelt hij dat ze niet glad zijn maar er zitten groefjes in waar bacteriën in kunnen blijven en kan gaan ontsteken.

Hierdoor zit ik dus echt te twijfelen of ik de ingreep wel moet laten doorgaan

10. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik zou het wel doen. Ze zijn al aangetast, en twee keer onder het mes wordt helemaal vervelend. Ik zou het in 1 keer goed doen.
    Zoals al meerdere malen is aangegeven: ze zijn met keelamandelen zeer terughoudend tegenwoordig. Als een arts zegt dat ze eruit moeten, zou ik dat serieus nemen.

11. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik heb bij mijn kleine geweigerd om de keelamandelen te knippen, dit omdat die ook een functie hebben en het geadviseerd word om voor de vier niet te doen. Ik weet natuurlijk miet hoe oud jouw kleintje is (of ik heb er overheen gelezen) neusamandel wel laten knippen en hier merk ik zeker wel al wat verschil met de verkoudheid en oorontstekingen. Ondanks dat is ze nog niet van d'r buisjes af en volgens de kno zal dit de aankomende twee jaar ook zeker niet gebeuren aangezien kindjes met oorproblemen dit doorgaans tot de zes jaar hebben.

Deel Deze Pagina