Even alles op een rijtje en help!

Discussie in 'Verzorging' gestart door Shaana, 18 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dames zoals jullie misschien wel hebben gezien, heb ik de afgelopen week al wat topic geplaatst over het e.e.a.
    Maar wil nu alles even samen vatten door het in 1 topic plaatsen, want ik snap even niet wat er allemaal gebeurd en ik hoop dat jullie me kunnen helpen/adviseren.

Een maand geleden sliep dochterlief 9 van de 10 keer van voeding tot voeding. Tijden voeding 7.00/11.00/15.00/19.00-19.30 dit is ook meteen de laatste, doet keurig 15 tot 20 min over het flesje. Wordt rechtop gehouden na elke voeding. 21.00 uur in bed en slaapt tot de volgende ochtend door (mag van geluk spreken wat dit betreft heb ik me laten vertellen!)
    Maar sinds een maand doet ze het slaapje na de fles van 15.00 absoluut niet meer. Geeft wel aan te willen slapen, blijft zo een halfuurtje stil en dan begint het gehuil. Ik merk en hoor (slikt veel) dat melk niet helemaal lekker zit (kennelijk verborgen reflux). Na een paar pogingen weer in bed te leggen, haal ik haar uit bed en is het vanaf dat moment werken geblazen! Ze moet constant bezig gehouden worden, wilt het liefst niet alleen gelaten worden in de wipstoel, box, speelkleed of waar dan ook! Vandaag was het echt het toppunt.
    Is wel moe, gaapt, wrijft in haar oogjes enz. Maar zodra je haar dan in bed legt, huilt ze kei en keihard.
    Waarom alleen na de voeding van 15.00 uur? En dan van de ene op de andere dag is veranderd, raar toch?
    Men zegt hoe houder ze worden hoe minder ze slapen. Maar ik merk aan alles dat ze dat slaapje wel degelijk wilt doen.

Daarnaast lijkt ze al die andere (overdag) slaapjes ook steeds korter te doen. Voorheen 2 tot 3 uurtjes. En nu nog niet eens een uur... geen last van melk dat naar boven komt.
    Maar goed ze slaapt dus wel wat. Hoe kan dit? Gewoon uitgeslapen dan? Maar kan wel gewoon lekker alleen spelen voor deze slaapjes.
    Dat allemaal gaande, dacht ik verleden week oja; ik wil dat inbakeren afbouwen (daar dus een topic over geplaatst) eerst het ene armpje eruit dan na een paar dagen het andere etc.
    Maar omdat ze haar slaapjes steeds korter leek te doen en na 1 keer een poging afbouwen te hebben gedaan er maar mee gestopt.
    Dus geen idee of dat nou door het afbouwen inbakeren kwam of... door hapjes waar ik verleden week OOK nog eens voor het eerst mee ben begonnen. Weliswaar 2 dagen maar, 4 a 5 hapjes zelf geprakte banaan.
    Vond ze heerlijk! Maar of haar maagje daar klaar voor is? Daar ben ik dus ook maar mee gestopt. Want wie weet slaapt ze daar niet tot nauwelijks meer van?
    Jullie zien dus... dat het verschillende oorzaken kan hebben en ik niks uit sluit. Wel denk ik het achteraf gezien helemaal verkeerd te hebben aangepakt... :(
    Teveel veranderingen in 1 keer? Al was het afbouwen inbakeren maar 1 slaapje en de hapjes geven maar 2 dagen?
    Of is dit gewoon zo een veranderings fase/groeispurt? Ze is bijna 6 maanden.

Ik weet dat ze dus bijna wel aan de hapjes moet en op den duur een fles komt te vervallen met daarvoor in de plaats vaste voeding.
    Maar hoe moet ik dat in hemelsnaam nu aanpakken allemaal?
    Hoe weet ik zeker dat ze (haar maagje) er klaar voor is? Want zij zelf vind het super lekker.
    Pap bestaat ook nog, maar wanneer kan je dat het beste geven? En valt dat dan ook niet zo zwaar op de maag?

Sorry sorry sorry voor een lang verhaal!

2. Juud78

Juud78 Actief lid

5 okt 2009
    385
    272
    63
    Noord-Holland
    Het is inderdaad zo dat baby's steeds minder gaan slapen als ze wat ouder worden. Mijn ervaring is dat mijn kindjes eerst een slaapje lieten vallen terwijl ze daar eigenlijk nog niet helemaal klaar voor waren. Ze waren nog wel moe maar ook niet moe genoeg om te slapen. En dat zijn lastige fases waar je echt even doorheen moet.
    Mijn zoontje zit nu bijvoorbeeld tussen een en twee slaapjes in. In de ochtend is hij moe maar hij gaat echt niet slapen. Best lastig dus. Ik moet hem even flink bezig houden. Dit gaat vanzelf wel weer beter.
    Misschien kun je even gaan wandelen in die tijd. Of een keer nieuw speelgoed aanbieden.
    Wat betreft veranderingen, hetbis het beste om een ding tegelijk te veranderen. Dit kun je nu toch weer oppakken?

3. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank voor je reacties!
    Dat nog net niet moe genoeg om te slapen merk ik hier ook.
    Ik zie wel slaap signalen maar na in bed gelegd te hebben slaapt ze niet of maar heel kort.
    Ochtend slaapje doet ze hier keurig, maar dat is het dan ook.
    Nieuw speelgoed wil ik wel gaan doen ja, ze lijkt steeds meer uitgekeken te zijn op haar rammelaars.
    Ik heb vandaag het inbakeren weer voorzichtig proberen af te bouwen.
    Eerst bij het slaapje die ze het beste doet, ochtend dus.
    Dat ging prima.

Wat er denk ik ook sterk mee te maken heeft, is dat ik nu net in de overgang zit van alleen melk naar hapjes/vaste/warme maaltijden.
    Ik zit daar zo mee in de knoop. Nog geen idee hoe ik het aanpakken moet.
    Wanneer zit ze nou lekker vol van haar fles en wanneer en hoe snel heeft ze trek in een lekker hapje. Omdat ik dus nog zoekende ben lijdt haar slaap er denk ik ook onder. Ze komt niet toe aan een lange vaste slaap.
    Behalve snachts! Ze slaapt de hele nacht door, dus wat dat betreft heb ik echt niets te klagen.
    Sorry voor het lange antwoord, denk dat ik het echt even kwijt moet :)

4. Juud78

Juud78 Actief lid

5 okt 2009
    385
    272
    63
    Noord-Holland
    Maakt niet uit joh. Het is toch fijn om even van je af te schrijven. Niet teveel aan jezelf twijfelen hoor. Het is ook gewoon zoeken met die kleintjes. Als ze eenmaal een ritme hebben dan gooien ze dat ook zo weer om.
    Hapjes inpassen was hier ook wel zoeken. Dan zie ik van die mpoie schem's voorbij komen. Nou hier niet hoor. Veel gerommel met slaapjes dus hapjes ook maar er tussendoor ingepast.
    Ik vind het nog steeds wel lastig hoor en twijfel dan ook aan mezelf. Dan denk ik kon hij maar praten, dan zou het zoveel duidelijker zijn :). Ik probeer mijn kindje zoveel mogelijk te volgen. En als het nodig is probeer ik wat bij te sturen als dat gaat.
    Fijn dat het afbouwen met inbakeren goed gaat. En geniet van de lekkere nachten. Dan kun je er overdag ook beter tegenaan.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.320
    10.284
    113
    Bij kleintjes is het altijd zoeken en wat bij de een helpt kan bij een ander kindje niet.

Misschien niet alleen een overgang van minder slapen maar ook een sprong. Ook daar heeft het ene kindje niet tot nauwelijks last van en de ander weken( helaas alle sprongen precies kunnen volgen, weinig tot niet slapen, veel tillen,meer huilen, meer last van reflux)

Het zijn periodes waar je even door moet. Alke mamas zijn af en toe zoekende en twijfelen of het goed gaat.

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wat je beschrijft heeft elke moeder wel een beetje. Er zijn nu eenmaal geen regels over hoe je het moet doen.
    De meeste kinderen laten idd een slaapje vallen ook al zijn ze nog moe. Vanaf nu begint je kindje echt een eigen willetje te creëren en dat gaat er niet makkelijker op worden. Wat ik wel zou doen is gewoon doorgaan met hoe je nu bezig bent: In bed leggen als ze moe is, begint ze te schreeuwen of te huilen dan eruit halen en er niet meer inleggen. Hapjes gewoon blijven aanbieden en geven wat zij op kan. Niet aandringen. En telkens nieuwe dingen introduceren. En je hapjes die moeten vooral in jouw schema passen, maakt niet uit hoe je vriendin of de buurvrouw dit doet. Dit is nu ook een leeftijd waarop ze heel veel nieuwe dingen ontdekken. En dat is spannend, zowel voor baby als voor de ouders. Soms heb je nu eenmaal van die periodes waarin je denkt dat je het ritme van je baby eindelijk door hebt en dan ineens breekt er een andere fase aan en veranderd alles in 1 keer. Jammer, maar zo gaat dat met die kleintjes.

7. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank voor de gerustellende reacties dames :) Een paar lees ik nu pas (eerder helemaal niet gezien!).
    Het gaat gelukkig wel wat beter en wat jullie ook zeggen ben zeker niet de enige :) het is zoeken schuiven en doen.

Deel Deze Pagina