zesde ziekte of toch reactie op soja?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door frannie82, 20 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Vorige week was ons meisje verkouden, donderdags wat verhoging maar niet ziek. Toen is ze 2 nachtjes uit logeren geweest omdat wij een bruiloft hadden. Daar is alles goed gegaan. Zoals thuis gelukkig.
    Volgens oma heeft ze geen koorts gehad maar ik weet niet of ze wel echt gemeten heeft. In ieder geval oogde ze daar niet ziek.

Toen ze thuis kwam was ze jengelig en hangerig en bleek ze koorts te hebben. Deze liep later die dag al snel op tot 38,9 en omdat ze zich duidelijk niet lekker voelde hebben we haar voor de nacht een zetpil paracetamol gegeven en de volgende ochtend nog ietsjes koorts 38,2.

Heb haar zondags 2x een zetpil gegeven, eentje voor het middagslaapje en eentje voor de nacht.

Dus of de koorts hoger was geweest zonder zetpil weet ik niet.
    De zesde ziekte gaat gepaard met hoge koorts maar hoger dan 38,9 heb ik hem niet gemeten.

Maandag werd ze wakker met lichte koorts; 38,2 en 's morgens waren we bij de kinderarts voor controle en omdat ze al voor de 3e dag koorts had heeft ze meteen even gekeken. Het enige wat ze vond was dat haar keel rood was en ze dacht aan een virusinfectie.

Nu heb ik haar gisteren een paar slokjes van de sojamelk laten drinken. Ze had al eerder soja gehad en volgens ons zonder reactie.
    En ze had gistermiddag toen ze in bed lag ongeveer een uur later dan het drinken, 2x een poepluier met wat dunnige poep. Niet echt diarree.

Nu zit ze sinds vanmorgen onder de rode vlekjes. Niet vurig rood maar heel lichtrood. Als je over haar huidje voelt voel je ze niet.
    Ze zitten het meeste op haar buik en een beetje op haar rug.

Toen dacht ik ineens aan de zesde ziekte omdat ik wel eens had gelezen dat de uitslag komt als de koorts weg is. Gister ochtend had ze 37.3 en later op de dag gezakt naar 36.6
    Bij de omschrijving van de zesde ziekte staat wel dat het gepaard kan gaan met een keelontsteking.

Dus dat klopt wel de koorts is snel gezakt en de vlekjes kwamen.
    En ze heeft naar mijn idee geen klachten gehad die duiden op een reactie op de soja. Maar mijn vriend is bang dat het toch een reactie is geweest.

Als ik google op de zesde ziekte zie ik foto's met veel meer vurige vlekjes en ook gezichtjes helemaal vol. Dat heeft ze niet. Ook heeft ze er geen jeuk van.

Tot nu toe heeft ze nog nergens op gereageerd behalve dan de koemelk en het lijkt mij dat een allergische reactie wel gepaard gaat met jeuk.

We stoppen voor de zekerheid maar even met soja tot alles weg is en dan maar weer proberen.

2. Mommy83

Mommy83 Actief lid

20 aug 2009
    224
    27
    28
    NULL
    NULL
    Heel veel kindjes met koemelkallergie hebben ook een soja-allergie (waaronder dus ook mijn zoontje). Dus zou goed kunnen!

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.628
    113
    Mijn zoontje heeft een paar maanden de zesde ziekte gehad en dat verliep behoorlijk hetzelfde als jij beschrijft. Hij heeft weliswaar 1 nacht echt hele hoge koorts gehad, maar je geeft zelf al aan dT dat misschien niet goed gemeten is. Iig is het bekende verloop eerst koorts gedurende 1-3 dagen, en daarna rode, niet jeukende vlekjes. De vlekjes zijn ook meer een verkleuring, geen bultjes oid.

4. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Ons zoontje heeft in feb de 6de ziekte gehad. Hij had onverklaarbare koorts 3 dagen lang. En erg hangerig. We konden niet achterhalen wat er was. Op de 4de dag was de koorts weg en was weer helemaal de oude. Op de 5de dag haalde ik hem smiddags uit bed en zat onder de vlekjes. voornamelijk op de rug. Omdat ik zeker wilde zijn wat het was. Zodat ik niet met hem ergens zou komen, waar andere kinderen besmet konden raken. Ben ik naar de huisarts geweest en die zei dat de 6de ziekte was en ik gewoon met hem overal kon komen. Stel je voor dat het wel besmettelijk was en ik wel ergens was gekomen..vind ik niet zo netjes naar andere kinderen toe. Gelukkig is het dus niet zo.

Na 2 dagen was het over.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dochter heeft ook de 6e ziekte gehad en had heel veel fijne rode vlekjes op haar rug en buik. Niet op de rest van haar lichaam, ze waren ook niet vuurrood en ook niet in dr gezicht. Het zou dus goed kunnen dat 't 6e ziekte is gezien de koorts eerst. Maar geen nieuwe dingen meer proberen als je kindje niet 100% goed in dr vel zit, dan is 't zo lastig te zien waar het van is! Wij hebben ook een keer dom 3 dagen soya geprobeerd en op de 3e dag heeft ze een hapje appelcake gegeten (wellicht met roomboter etc erin ) en daarna was ze ziek, was dat nou van de soya of van de cake?! We weten 't nogsteeds niet ;)

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier heeft mijn oudste ook de zesde ziekte gehad een tijd geleden, dag of 4 koorts, 39-40 en heel erg hangerig. Daarna 2-3 dagen vlekjes in gezicht en op buik/rug.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Ze had al vaker soja gehad vandaar. En het was een slokje dus maar heel weinig. Zo lastig maar ja we zien het wel. Ik denk nu echt zeker de zesde ziekte als ik jullie reacties lees.

8. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

2 weken terug heeft de jongste 6e ziekte gehad, hele opvang trouwens, ik twijfelde ook, hij had vlekjes maar niet enorme koorts. Daarbij waren de vlekjes niet enorm vurig en op zijn buikje viel mee.
    Maar toch ook hier de 6e ziekte.
    gr brenda

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oke ook geen hele hoge koorts dus. ik zal haar straks weer even goed bekijken ze ligt nu weer even lekker te slapen. Vriendlief gaf de eerste fles :) dus heb haar nog niet goed bekeken.

Deel Deze Pagina