kauwen

Discussie in 'Voeding' gestart door Bertha, 15 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Inmiddels is onze dochter oud genoeg om geprakt eten te eten.
    Echter ze kauwt nauwelijks.
    Dit blijkt uit haar ontlasting, waar hele onverteerde stukken voedsel inzitten.
    (bv. ook krentjes zijn onverteerd)
    Dit lijkt me niet erg prettig voor haar buikje.

Wordt dit vanzelf beter of kunnen we hier iets in stimuleren/oefenen?
    Ze is 15mnd.

2. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Heb je al geprobeerd om haar gewoon stukken aan te bieden? misschien dat ze hierdoor meer gaat kauwen.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat er onverteerde stukken in de ontlasting zitten is normaal. Dat wordt vanzelf beter.

Maar zeg je dat je dochter geprakt eten eet? Ze heeft nu echt wel de leeftijd om gewoon alles in stukken te eten. Door te prakken stimuleer je het kauwen niet echt natuurlijk.

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dat had mijn zoontje in het begin ook toen ik stukken gad (vanaf 6 maanden). Was na een paar maanden niets van terug te vinden, al heb ik bijvoorbeeld nog lang de velletjes van druiven terug gezien ofzo (in het begin kwam alles eruit zoals het erin ging). Wordt dus vanzelf beter. Prakken zou ik met 15 maanden echt niet meer doen. Ik kauw ook niet op prak.

5. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Daarom vraag ik het toch ook?!
    Ik weet bij een eerste kindje niet wat beter is, gewoon eten en niet kauwen of geprakt eten en een goede vertering....

6. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Stukjes terug vinden in de ontlasting is inderdaad heel normaal. Komt vanzelf goed.

Bij geprakt eten hoeven ze ook nauwelijks te kauwen;)

Ik zou zelf "gewoon" eten geven. Ontlasting komt vanzelf goed.

7. adi

adi Niet meer actief

Als je tot nu toe alleen gepureerd hebt gegeven dan heeft ze denk ik ook geen kans gehad om warm eten te leren kauwen. Cb ed adviseren om ten minste met 8mnd te geginnen met prakken en stukken, voor die motorische ontwikkeling van de mond.

Overigens zijn stukjes in de ontlasting niet erg. Dat betekent dat sommige dingen niet verteerd jonden worden in de maag (vaak idd rozijntjes)

Hoe gaat het met brood? Doet ze die wel goed kauwen?

Ik zou met deze leeftijd niet meer prakken. Ze heeft nu de leeftijd om met bestek te leren eten, gewoon zelf.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Sluit me aan bij de rest.
    Het is heel normaal als je nog stukjes eten in de ontlasting terug vindt.. heeft over het algemeen niks met het kauwen zelf te maken.
    Vindt hier af en toe nog steeds stukjes in de ontlasting, bijv als ze een handje zonnebloempitjes (van het brood) heeft gegeten.

Maar als je twijfelt over het wel of niet goed kauwen: inderdaad grotere stukken geven, op die manier leert je kindje met het eten om te gaan en het goed te kauwen alvorens het door te slikken.

Deel Deze Pagina