Met bijstand particulier wonen?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door FashiOn, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Het is bijna zeker dat mijn vriend en ik uit elkaar gaan:(, het staat echt op springen, elke keer ruzie. Het gaat niet meer zo. Ik vind het zo jammer want ik wilde het wel proberen om verder te gaan voor ons zoontje, maar ik vraag me af of het goed voor hem is als hij met twee ouders woont die veel ruzie hebben en elkaar niet begrijpen.

Ik wil alleen graag snel een huis voor mijn zoontje en mezelf. Ik heb nu een bijstandsuitkering(studeer erbij). Is het mogelijk een goedkoop particulier huis in een heel andere regio te huren?

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Met particulier wonen noem je neem ik aan de vrije sector? Die mogen alleen woningen verhuren boven de sociale huurgrens, dat is meen ik zo'n 650 euro. Niet goedkoop dus!

Tenzij je via via iets vindt, niet officieel dus, maar dan kun je je waarschijnlijk ook niet inschrijven en dat gaat ten koste van je uitkering.

Dus snel en goedkoop..zit er meestal niet in..helaas.

Sterkte met de situatie!

3. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Dankje:) Op funda heb ik wel goedkopere huurwoningen gezien van 450 en rond de 500

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Was dat via een bureau of iemand die zn eigen huis tijdelijk wil verhuren? Let goed op de voorwaarden, of je je wel officieel kunt inschrijven enzo. Belangrijk voor je uitkering.

Via makelaars ed vragen ze vaak een bruto inkomen van 4 a 5 keer de maandhuur trouwens.

Als je op Funda iets gezien hebt wat je aanspreekt, kun je natuurlijk de betreffende makelaar gewoon eens vrijblijvend bellen om te informeren.

Hoe woon je nu? Is het niet mogelijk dat jij met je zoontje daar blijft?

En eigenlijk nog belangrijker..is er geen mogelijkheid meer om je relatie te redden? Zoontje is nog klein, dus nieuwe situatie etc geeft vaak veel spanningen. Al eens relatie therapie geprobeerd ofzo? Kijk, als t niet gaat, dan gaat t niet, ik ben zelf tenslotte ook gescheiden. Maar ik wou voor mezelf wel zeker weten dat we alles geprobeerd hadden. Maar dat is iets wat je alleen zelf kunt bepalen.

5. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Volgens mij was het via een bureau. Maar veel sociale huurwoningen zijn ook rond die prijs, dus ook niet altijd goedkoop en dan moet je ook nog eens jaren wachten:(
    Op dit moment woon ik bij mijn ouders. Ik kan hier wel blijven maar heb liever ons eigen plekje. We zouden een huis krijgen deze maand, maar door de problemen tussen ons twijfelen we.
    Ik heb het er al over gehad met hem om naar een relatietherapeut te gaan, maar hij wil dat niet omdat het volgens hem geen zin heeft.
    Er is best veel gebeurt en als ik daar allemaal aan denk denk ik: ik wil niet met hem verder.
    Maar als hij mijn zoontje een paar dagen in de week wilt zien is zoveel gedoe voor een klein kindje en hij heeft een totaal andere manier van leven dus dat zit me ook niet helemaal lekker..

6. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Dan blijft hij of jij toch in dat huidige huis en neemt de andere het andere huis of ik snap het niet helemaal..of is dat ook patuculier

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Particulier wonen kan voor de huursubsidie wel. Belangrijk is dat je een eigen voordeur en een eigen huisnummer moet hebben.
    De grens ligt rond 650 euro exclusief woonlasten en inclusief servicekosten.

Het heeft mij 1 jaar iedere dag kijken gekost om een tijdelijke woning te vinden. Kijk ook eens bij Makelaars, soms is er een leegstaand huis dat je tijdelijk mag huren. Als er een kijkavond is geef dan een A4-tje af met een foto, je gegevens etc. Zo onthouden ze je beter en heb je veel meer kans! In sommige plaatsen word het gedoogd dat je in een zomerhuisje woont. Laat vooral aan al je vrienden en collega's weten dat je op zoek bent. Mond-op-mond 'reclame' werkt nog altijd het beste! Schrijf je iig in bij de woningstichting. Ook voor in de toekomst kan dit van pas komen. Pandjesmelkers vragen meestal 1 maand bemiddelingskosten. Duur, ik weet het, maar je bent wel snel aan de beurt. Bel ze eens op en geef je wensen door.

Succes, het is heel moeilijk maar niet onmogelijk!

8. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

@Ikke84: Hij zou daar kunnen gaan wonen, ik denk ik niet want het is een sociale huurwoning en de woning is aan hem toegewezen.
    Er is geen huidig huis, hij woont bij zijn vader.
    @Mamavanmeisje: Dankje, ik zal eens rondkijken. Hoe zit dat met zomerhuisjes? Die zijn meestal ook best duur toch en niet voor langere periode, of wel?(als ik kijk naar vakantiehuisjes betaal je vaak 400 per week of meer)

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja vakantiehuisjes zijn idd per week.... maar wanneer jij aangeeft dat je een huisje voor langere tijd wilt huren (meerdere maanden) dan kan er wel een aangepaste huur worden afgesproken. Laat je daarin wel goed voorlichten, omdat je niet altijd op een dergelijk adres kunt worden ingeschreven.... en dan loop je weer vast met je bijstand etc.

10. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Het zou fijn zijn als dat zou kunnen. Maar zou dat alleen voor meerdere maanden kunnen of ook nog langer? Totdat ik misschien een sociale huurwoning of iets anders heb.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vaak kun je wel voor een langere periode een vakantiehuisje huren. Ligt er een beetje aan wat de eigenaar wil. Vaak zijn eigenaars wel happig op langere termijn verhuur (dus bij een jaar oid) dan hebben zij de zekerheid dat ze over die tijd ook inkomsten hebben. Wanneer ze het huisje alleen in de zomerperiode zouden kunnen verhuren, dan hebben ze wel een hogere opbrengst, maar dat is dan vaak maar voor een paar weekjes.

Dus dat is echt afhankelijk van de verhuurder/eigenaar en dat zou je moeten navragen. Meestal zijn dit soort huisjes ook wel te vinden op Funda, huizentehuur of huizenzoeker etc.... Jaap.nl heeft ook wel eea staan. Ja het is gewoon veel zoeken, sites aflopen, veel bellen en vaak slikken ;) :) wanneer er weer eens een opmerking bijstaat over tijdelijke verhuur in het kader van de Leegstandswet.
    Op zich zou dat ook wel iets voor je zijn... maar dan weet je wel zeker dat je er relatief vlot uit moet kunnen trekken wanneer het huis wordt verkocht.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Vakantiehuizen (of recreatiewoningen) mogen bijna nooit permanent worden bewoond. Meestal komt dit er op neer dat je er 11 maanden per jaar in mag, en dan één maand ergens anders onderdak moet zoeken.

13. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Oke, ja lijkt me wel fijn maar dan moet ik wel geluk hebben na die tijd in dat vakantiehuisje nog iets anders te vinden.. Als het echt langer zou kunnen zou dat fijn zijn.

Nog even een andere vraag, wel een beetje offtopic maar ik vraag me af hoe het zit met een bezoekregeling. Mijn vriend wil dan ons zoontje een paar dagen in de week zien. Ik zie dat echt niet zitten, hij mag hem natuurlijk wel zien maar liever niet heel vaak(door bepaald gedrag/manier van leven waar ik het niet mee eens ben).

Deel Deze Pagina