Wanneer zijn jullie kids begonnen met zwemles?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Arti13, Apr 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd wanneer jullie kind (eren) op zwemles zijn gegaan.
    Wij hebben een klein meisje en ik denk dat ik nog maar even wacht tot ze wat groter is, zo rond haar 5de verjaardag.
    Je hoort het zo wisselend of met 4 jaar beginnen wel of niet handig is.

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier met ff ruim 5 jaar. Goede beslissing geweest, hij kan zich nu goed concentreren het hele uur.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon was 4 jaar en 4 maanden. Gaat goed, hij is groot en gehoorzaam

4. miepje

miepje Actief lid

Oct 24, 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is in december 4 geworden en zit nu een maand op zwemles en dat gaat echt super goed. Ze kan zich beter concentreren dan de 5-jarigen bij haar in de groep! Ze komt ook prima mee, terwijl ze klein en tenger is.
    Denk dat het heel erg aan het kind ligt. Wij hadden ook wel de instelling: we proberen het gewoon en als het toch te vroeg is, stoppen we er gewoon weer mee. En gemiddeld zit je toch 1,5 jaar in het zwembad, dus 2 maandjes langer maakt dan ook niet meer uit ;)

5. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,523
    3,772
    113
    Met 3 jaar en 3 maanden

6. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ga na de zomervakantie eens kijken, ze hebben hier geen wachtlijsten en dan is ze ruim 5.

7. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Hier was ze bijna 5. En nu 6 maanden later heeft ze A en B

8. adi

adi Niet meer actief

Dat vroeg ik me ook af. Bij de inschrijving op de basisschool vroeg ik of de school iets doet met zwemlessen.

Antwoord was: nee niet meer, de meeste kinderen kunnen al zwemmen als ze starten op school. Pardon?? Terwijl je bij ons in de gemeente pas met 4 jaar kunt STARTEN met echte zwemlessen..
    ikke nie snappen..

Maar ik denk dat wij gaan starten als ze een beetje gewend zijn aan school en het spannende eraf is. Met 4,5jaar ong..

9. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Onze dochter is 5 en zit nog niet op zwemles (omdat ze nog niet wil). Maar we gaan wel bijna wekelijks met het hele gezin zwemmen en dat vindt ze erg leuk. Ik denk dat ze over een paar maanden (misschien na de zomervakantie) gaat beginnen. We zien wel wanneer ze er aan toe is. Voor ons heeft het geen haast.

Er is hier trouwens al een (recent) topic over:

http://www.zwangerschapspagina.nl/schoolkinderen-pubers/430199-wanneer-op-zwemles.html

10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,170
    2,283
    113
    Oudste was 4,5 toen hij startte. Ging prima. Een paar maanden later is hij overgestapt op een turbocursus, 3 uur zwemles op woensdagmiddag, en dat ging ook goed.

Middelste is net 4 en gaf van de week aan dat hij ook wil leren zwemmen, ik denk dat hij na de zomervakantie wel kan starten, dan is hij bijna 4,5. Hij is nogal gespierd en sterk, dus hij kan het wel aan dan.

11. knap

knap Niet meer actief

Mijn zoon was zeven plus toen we met zwemles begonnen achter af had ik het iets eerder willen doen.

Dus denk dat ik met dochter rond de 5/6 jaar gaat beginnen.

12. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Onze meid is in januari begonnen, ze was toen 4 jaar en 10 maanden.

13. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,267
    4,506
    113
    Hier mogen ze pas beginnen als ze 5 zijn. Dus netjes opgegeven en op zijn 5de gestart. Ondertussen is hij 6.5, volgt nog steeds zwemlessen en is het A diploma nog lang niet in zicht. ;)

Maar hij heeft er plezier in, hij volgt alleen een ander tempo dan verwacht.;)

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier met 4 gelijk gestart -omdat ze al een behoorlijk niveau had bereikt met ouder en kind zwemmen (zelf drijven op de rug- zelf 15 meter trappelen op de rug - op de buik 5 meter) dus ik vond het zonde om te stoppen.
    Het was in het begin wel heel intensief - zo gelijk met school. School was erg vermoeiend.

Ze zwemt waarschijnlijk af met 10,5 maand of met 12 maanden. Maar onze dochter is erg geconcentreerd in een groep (veel kinderen die juist zo vrij zijn zitten liever ónder wat dan boven) en hoewel ze dun is- blijkt ze in het water toch vrij sterk.

Mijn idee: Lekker starten rond 4,5 / bijna 5 . Tenzij ze echt al gewend zijn te zwemmen. Maar houdt rekening met een wachtlijst.

15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter is met vier jaar begonnen. Ze stond op de wachtlijst en kon al instromen op een voor ons gunstig tijdstip. Ze wilde graag, dus hebben we de gok maar gewaagd. Ze kan zich sowieso goed concentreren en is leergierig.
    En het gaat prima. Ze vindt het erg leuk, en ik vind het prettig dat ze al wat leert zwemmen. Het zal misschien een eeuwigheid duren voordat ze haar diploma('s) heeft, maar dat maakt ons niet zoveel uit. Zo lang ze er lol in heeft, blijft ze onder zwemles.

16. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Bij het gote zwembad in deze gemeente mogen ze pas met 5 jaar beginnen. Voor dochter prima, ze had zelfs nog wel kunnen wachten. Ze is net een poosje bezig en het gaat niet super. Maar ze was al wat angstig voor water en is erg klein en fijn van zichzelf, dus heeft ook niet zoveel kracht. Allemaal niet handig om flitsend de zwemlessen door te komen;)
    Het is dat de zwemjuf lief is en haar niet pusht, anders was het een drama geweest..

17. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    met 4.5 jaar begonnen...
    onze jongste begint ook met 4,5 jaar...

18. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

Jun 29, 2008
    5,767
    423
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Hier precies hetzelfde. Zwemlessen starten hier ook pas vanaf 4 jaar. Daarvoor is het ouder/kindzwemmen. Schoolzwemmen gebeurd hier ook niet meer en ook wij wachten met zwemles tot onze meid een beetje gewend is op school. Denk ook zo rond 4,5 ofzo.

19. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier gaan we al wekelijks ouder-kindzwemmen vanaf dat ze 5 maanden is en ip kunnen kinderen daarna doorstromen naar zwemles als ze 4 jaar zijn... En volgens mij zit er nog een soort van 'tussenklasje' bij, zodat ze ook wennen aan het 'alleen' zwemmen (zonder papa of mama).

Ik kijk tegen die tijd wel of ze het nog zo leuk vindt als nu en hoe het gaat! We leren nu al spelenderwijs op de rug zwemmen, met de benen de 'schoolslag', zwemmen met plankje en kurkjes etc.
    Ze is in ieder geval niet bang voor het water!

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Op de basisschool hier bieden ze nog wel schoolzwemmen aan, maar pas in groep 4. Dat is leuk voor B, maar voor A vind ik het net te laat denk ik.

Dank voor de reacties trouwens.

Ik denk dat we sowieso wachten tot dat ze 5 is. Het is al zo druk met school en BSO. Al bieden ze tegenwoordig ook via de BSO aan dat ze haar kunnen brengen en halen. Dat is wel ideaal.

Share This Page