Wij willen eind juli voor een maandje met de auto naar turkije gaan. Ik en mijn kinderen hebben Nlse en turkse nationaliteit. Mijn man heeft alleen de turkse nationaliteit. Wij gaan voor het eerst met de auto zo ver weg op reis. Maar kan je met Nl id kaarten op reis gaan. Of hebben we paspoorten nodig voor iedereen.
Jullie kunnen met NLse ID-kaarten ook Turkije binnen natuurlijk. Maar misschien is het ter plaatse wel handig om de Turkse paspoort ook bij te hebben? Hoe lang zijn jullie onderweg? Ga je onderweg nog in hotels slapen met kinderen?
Als je in de zomer door Duitsland rijdt kom je echt een miljoen Turken tegen die met de auto onderweg zijn naar Turkije . Ik vind het altijd een gezellig gezicht, de hele families die op grote parkeerplaatsen in Duitsland gaan picknicken, met complete pannen met eten die uit de auto tevoorschijn komen. (dit is me een keer opgevallen, en sindsdien vind ik het een hele bezienswaardigheid langs de snelwegen). Vorig jaar ben ik in Oostenrijk bijna over een man gestruikeld, hij sliep op de parkeerplaats op een matje naast de auto, en de moeder en kinderen sliepen in de auto. We zijn toen aan de praat geraakt, en zij woonden ergens bij Groningen en waren in totaal 3 dagen onderweg naar Turkije, zonder hotelovernachting, alleen met her en der paart uurtjes slaap tussendoor. En dat deden ze elk jaar. Lijkt me wel enorm vermoeiend, want daarna moeten ze ook terugrijden.
Wow wat een eind! Ik ben vorig jaar met vliegtuig naar Marrakech geweest, sprak daar een meisje die ook wel eens met de auto naar Marokko ging. M'n mond viel open
Heel veel mensen gaan met de auto op vakantie naar Turkije. Tot istanboel duurt het denk ik 2 dagen en daar aan we overnachten in een hotel, want ik ga mijn ogen laten laseren. En daarna gaan we weer verder naar onze eigen stad. Met de auto gaan is voor ons veel beter, want ik en mijn man wonen wel er vanelkaar in trkije. En daarna gaan we ook naar Marmaris, naar het strand. En de auto waar we mee gaan reizen is comfortabel, met een bmw serie 7. Dus daar maken we geen zorgen over. Autopech hebben we al bij onze verzekering. Maar dus ik en de kids kunnen wel met de idkaart reizen. Maar mijn man heeft alleen een verblijfsvergunning, kan hij ook gaan
Pppfff.... 3 (!) dagen! Volgens mij ben je op deze manier zelfs met vliegtickets goedkoper uit dan met al die brandstofkosten....
Wij zien dat regelmatig in Frankrijk. 't Ziet er iid spectaculair uit, maar soms vind ik het ook erg gevaarlijk. Busjes helemaal afgeladen, er kan amper in de spiegels gekeken worden. Allerlei troep op het dak vastgebonden wat er zo vanaf kan vliegen. Half uit het raampje hangende mensen die nog snel iets tegen een voorbijrijdend familielid willen roepen, waardoor er heel gevaarlijke situaties ontstaan.... Op parkeerplaatsen kinderen die af en aan rennen en overal gewoon plassen . Prullebakken die helemaal volgestouwd worden en als het niet past gewoon er naast gedumpt wordt.... Etensresten die gewoon op het asfalt achter gelaten worden... Mijn ding dus niet... Maar de mensen hebben het over het algemeen heel gezellig, dus ik ga me er maar niet aan ergeren. 't Is hun manier van op vakantie gaan, dus wie ben ik om daar wat van te zeggen?
Ja, je kunt ook reizen met een Nederlandse verblijfsvergunning en een geldig paspoort uit land van herkomst, maar wel uitkijken dat de verblijfsvergunning niet verloopt tijdens de vakantie.
Effe je route checken. Misschien heb je de landen waar je door heen reist wel een paspoort nodig ? Idd een autohulp verzekering afsluiten waar ook auto-repatriatie etc meeverzekerd is. Reisverzekering voor medische kosten.
Hmmmm.... ik heb het even nagerekend NL --> Ankara = +/- 3100km Auto op benzine met 55 lt. tank kan +/- 720 km op één tank rijden. 3100 / 720 = 4,3 keer tanken * 90 euro = 387,5 euro Overigens heb ik de afschrijving van de auto niet meegerekend. Daarnaast: als je veel op de snelweg rijdt, is je auto wat minder zuinig, dus zou een volle tank extra rekenen.... Sta er inderdaad een beetje van te kijken hoe "goedkoop" het is! Had ik niet verwacht. Tja, als je met 4/5 personen gaat, is het inderdaad goedkoper.
Ze zegt dat de familie ver uit elkaar woont dus dan heb je al een huurauto nodig om je te verplaatsen. Dan kom je echt veel duurder uit hoor.