Als nieuwe ouder, van een baby van een weekje oud, ben ik aan het zoeken hoe we om moeten gaan met luieruitslag. De eerste dagen had hij hier nog geen last van. Toen gebruikten we billendoekjes van Zwitsal. Deze zat in een van de gratis babydozen. Nadat deze verpakking op was, zijn we overgestapt op de billendoekjes van Etos voor de gevoelige huid. Hier heb ik veel doekjes van gekocht, in de aanbieding. Kort na deze verandering kreeg hij last van luieruitslag, tussen de billetjes. Het kan komen omdat we van billendoekjes zijn gewisseld, maar het kan misschien ook komen omdat hij nu vaker poept en plast en daardoor zijn huid meer te verduren krijgt? We zijn gestart met Bepanthen smeren, maar dat geeft eigenlijk geen verbetering (nu 4 - 5 dagen geprobeerd). We hebben eventueel ook nog billetjescreme van de kruidvat, of (proefverpakkingen) zinkzalf van zwitsal en sudocreme, in de kast liggen als alternatief smeer-spul. Wat is nu wijsheid? Komt het door het veranderen van de billendoekjes, en moet ik deze (terug) wijzigen? Komt het omdat de baby nu iets ouder is, en moet ik smeren met andere type zalf? En hoe snel moet het genezen, als ik de juiste combinatie gebruik? Hoe gaan jullie om met luieruitslag, en hoe hebben jullie de perfecte combinatie gevonden?
Stop met chemische spullen zoals doekjes en smeersels. Maak de billen gewoon schoon met een washandje met water. Als de billen erg rood en schraal zijn, kijk dan eens of je in zijn mondje en/of op je tepels sporen van spruw ziet.
Op spruw heb ik al gecontroleerd, dat is het (gelukkig) niet. Een praktische vraag over maizena: hoe pak je dat aan? Het zit natuurlijk niet in een strooibus. Is daar nog een handige tip voor? Dan ga ik dat proberen. En dan niets meer smeren begrijp ik?
Regelmatig luierwissel, billen schoonmaken met water, goed laten drogen voor je de billen weer inpakt. Maizena zou je in een bakje kunnen doen met daarin een flinke wattenbol. Met de watten dep je wat maizena vanujt t bakje op de billen. Elke keer een schone wattenbol natuurlijk Welke zalf ik zelf super vind is de billenzalf van dokter leenarts, een soort van creme met vaseline en zink, werkt hier prima ( volgens mij alleen online verkrijgbaar)
Aan de hand van jullie tips heb ik onze knul vanaf gisteravond verschoont met een lauw vochtig hydrofielwashandje, dan droogdeppen met een andere hydrofiel en daarna maizena op een watje. Het ging verrassend goed, vooral de maizena-watten-tip is erg handig. Anders had ik waarschijnlijk met een lepel zitten prutsen. Dit houd ik eens een paar dagen vol, om te kijken of het werkt. In ieder geval vind de baby het wel prettig, want hij huilt niet meer bij het verschonen. Misschien prikten de billendoekjes toch, of hij vindt het warme water prettiger dan de koude billendoekjes. Ik hoop dat het nu snel beter gaat.
Laat hem vooral ook regelmatig lekker in de blote billen liggen! Weinig helpt beter tegen luieruitslag dan gewoon frisse lucht, i.p.v. een broeiierige luier!
De combinatie maizena + vochtige washandjes is hier geen succes. De uitslag is alleen nog meer meer geworden in plaats van minder. Dus toch opzoek naar een alternatief. De washandjes houd ik nog even, en dan kijken of er een zalf is die aanslaat.
De bepanthen zalf. Deze werd aangeraden door de kraamzorg en is ook geschikt voor tepelkloven zonder dat de zalf verwijderd hoeft te worden. Ik zie nu ook dat ze speciale babyzalf hebben, maakt dit nog verschil?
Ik gebruikte de bepanthen die niet los bij de drogist ligt maar achter de kassa. het kan trouwens ook de luier zijn, dat hoeft ook niet direct zichtbaar te worden. hier kreeg ze t het door te vaak verschonen.
Ik doe er heel licht sudocreme op. Beetje deppen en bij de volgende luierwissel is het al minder. Eerst billetjes schoonmaken met luierdoekjes of gewoon doekjes met water als het prikt. dan goed droogdeppen en dan de crème. De eerste keer had onze dochter echt vuur rode billetjes, dit bleek een schimmel te zijn, toen paar keer smeren met dactarin was dat weg. Dus als je toch nog even langs het cb gaat, kunnen ze even beoordelen of het gewoon uitlag is of schimmel.
Vandaag is de verpleegkundige van het cb op huisbezoek gekomen voor de intake. Ze gaat er vanuit dat het luieruitslag is, en raadde ons aan om op deze voet verder te gaan. Wassen met water, en daarna bepanthen (of eventueel zinkzalf). Als het aan het eind van de week niet beter wordt, toch even langs de huisarts, om te controleren of het geen schimmelinfectie is. Nog even wachten dus.
Bij ons werkt sudocreme veel beter dan bepanthen! Bepanthen is hier alleen fijn bij droge/schrale plekjes. Als ik sudocreme gebruik, merk ik de volgende dag al verbetering. Daarnaast heeft mijn dochter er ook sneller last van als ik geen echte pampers gebruik en Zwitsal kan ze niet tegen. Soms is het even zoeken...
Inmiddels bij de huisarts geweest vanwege een schimmelinfectie die ik zelf heb, dus ook de baby laten controleren. Hij heeft geen schimmelinfectie, maar de luieruitslag is wel vuurrood en pijnlijk. Zelfs een beetje open, op sommige plekjes. De huisarts heeft nu zinkolie aangeraden, dat zou beter moeten werken dan bepanthen aangezien de plek zo groot is. Ik hoop dat het nu steeds iets beter gaat. Het is zo zielig als je merkt dat het verschonen hem pijn doet, iedere keer.
Zinkolie werkt echt super. Wij gebruiken dit ook op mn werk in de zorg. Vroeger gebruiten we sudo maar dat blijkt rotzooi te zijn en word afgeraden door dermatologen. Zinkolie van dr swaab is heel goed spul. Dus niet zinkzalf of zo uit een tube van bijv zwitzal of zo. Maar let op: heeeeeel dun erop doen. Licht erin kloppen met je v7ngers. Zo licht dat je de huid er doorheen ziet. EN, oude laagjes eerst verwijderen met een watje met (baby, sla, zonnebloem, of zoete) olie. Als je laag op laag smeert, dan sluit het de huid gigantisch af en het kan gaan korrelen.
Mijn kleintje had ook vreselijke uitslag op dr billetjes bij verschonen... Hiervoor kreeg ik van mn buurvrouwtje t advies om calendulan billenzalf te smeren. Heeft even nidig om in tt trekken maar hielp goed
We houden het nu op zinkolie (inderdaad van dr swaab), op advies van de huisarts, en gaan dat een paar dagen volhouden. Nog steeds met alleen natte washandjes in plaats van billendoekjes. Het is nu in ieder geval niet erger geworden de afgelopen twee dagen, en het bloeden lijkt ook gestopt. Hopelijk betekent dat, dat de genezing nu kan gaan beginnen, en dat hij na dit paasweekend al een stuk beter is.