20 min idd, langer gaat slomer na 80%. Kost ons iets van 10 euro om op te laden tot 80% bij de tesla lader.
Ja wij hebben de 1e meer geladen bij een Tesla lader in België. Dus die zijn er zeker. Altijd wel een stukje van de snelweg af.
Klopt, als je op zwarte zaterdag zal rijden of midden in de zomervakantie zal het vast iets anders zijn. Al waren we nu vaak de enige aan een paal.
@muppettje wij gebruikte de app “ABRP “, echt super handig. Hierbij geef je je beginpunt en eindpunt op. Bij hoeveel % je minimaal wilt laden, hoeveel laadpalen er minimaal bij het laadpunt moeten zijn en de app berekend precies waar je het beste kan laden. Ook kan je gedurende je reis zien hoeveel laadpalen er bezet zijn op dat moment waar je gaat laden. Werkte ideaal bij ons. App is 14 dagen gratis te gebruiken. Daarna betaal je € 5,- per maand.
Vorig jaar zijn we naar spanje gereden mijn zus heeft toen haar benzine auto meegenomen omdat ze bang was dat laden een probleem zou zijn. Onze ervaring is dat het eerste stuk van frankrijk prima te doen was met een elektrische auto. Maar hoe dieper we kwamen hoe minder oplaadpunten we zagen. Maar denk dat als je er echt op gaat zoeken in je navigatie dat je heus wel wat gaat vinden. Wij hadden in de meivakantie vorig jaar ook af en toe file bij de laadpalen in frankrijk (we gingen toen naar disney en toen had mijn zus wel de elektrische auto mee). Maar goed daar was wel overheen te komen.
In België zie je momenteel dat ze er op veel plaatsen aan het installeren zijn. Dus er zijn er wel maar nog niet overal denk ik. Maar in België zijn er sowieso bar weinig tankstations en stopplaatsen langs de autostrade. Vanaf thuis kwamen we de eerste met anderhalf uur rijden tegen, wij wonen in Limburg. Wij zijn vorig weekend terug gereden vanuit Frankrijk en het viel me op dat overal wel laadpalen stonden bij tankstations, en dat er eigenlijk nauwelijks volk stond te laden (dus geen wachttijd, zal misschien anders zijn in het hoogseizoen). We hebben zelf nog geen elektrische auto maar heb er wel op gelet omdat we er in de toekomst een overwegen. Wij zijn ook in 2 keer gereden, tot in Nancy. Vond ik ideaal, hotel vlakbij de afrit zodat we snel weer door konden.
Wij hebben gelukkig ook nog de diesel voor de vakantie. Hoewel ik mijn elektrische auto heerlijk vind blijft het voorlopig de tweede auto. De laadtijd is nu gewoon nog te lang en te vaak voor zo'n lange rit. Van vrienden die het geprobeerd hebben richting Frankrijk tot nu toe alleen maar ellende gehoord. Lange rijen, veel stukke palen en als je dan eenmaal van de snelweg af bent en het platteland op gaat wordt het nog lastiger. Was vorige zomer. Maar goed, misschien hebben ze het afgelopen jaar niet stil gezeten en super veel uit de grond gestampt.
Precies dit. Bij ons is het ook echt de 2e auto. Ik hoor ook nog altijd weinig positiefs over Frankrijk in het hoogseizoen/ zwarte zaterdagen wat dat betreft.
Wij zijn in de meivakantie naar Toscane, Italië gereden en het is ons enorm goed bevallen. Zelfs op een lange reisdag niet vaak hoeven laden, niet hoeven wachten en altijd maar 15/20 minuten laden. In die tijd hebben we net allemaal de wc bezocht, benen gestrekt etc. En dat moeten we na 3 of 4 uur rijden toch. Ben wel benieuwd of het in de zomer drukker is, maar hoop dan dat het meevalt als je niet op een drukke dag rijdt. Op een drukke dag rijden lijkt me met elke auto een drama eigenlijk….
Ja, wij zijn vorig jaar in de zomervakantie naar Zuid-Frankrijk gereden en hoorden vooraf vooral negatieve verhalen, maar het is 100% meegevallen, wij waren positief verrast, beviel een stuk beter dan naar Oostenrijk op de wintersport. Wij hebben zelden hoeven te wachten. De laadpalen schieten daar als paddenstoelen de grond uit. Zou in ieder geval de apps van Fastned, Allego en Tesla downloaden. In Frankrijk kun je ook zonder Tesla laden bij Tesla. Zou het zo weer doen.
Onze ervaring is andersom, Frankrijk beviel ons veel beter dan Duitsland. Dat is ook onze ervaring, zelfs dat het beter geregeld is in Frankrijk dan Duitsland (waar we ook regelmatig doorheen gaan). En echt veel nieuwe laders en ook onderweg zagen we dat ze op veel plekken bezig waren om laders te plaatsen. Die hebben echt een inhaalslag gemaakt. Al schijnt het onder Parijs nog een lang stuk wat minder te zijn, maar zo zijn we niet gereden.
Zo zie je dus maar dat het er ook aan ligt welke route je rijdt en op welk tijdstip. Wij rijden 2-4 keer per jaar naar Oostenrijk of Italië. Niet altijd EV trouwens... maar nog nooit hoeven wachten in Duitsland. Overal goed werkende laadpalen bij iedere raststatte. Rijden meestal de A61 A7 A8 of een alternatief hierop zoals de A5. De A3 mijden we vanwege matige dekking. En dat is nou net de route wat de meeste Nederlanders wél rijden. Hetzelfde geldt voor Frankrijk. In het zuiden richting Spanje en de Alpen is het gewoon matig gesteld met het aantal palen. In de regio Alpen is het zelfs zeer slecht qua dekking. Dat lees je hier ook terug in dit topic. Ervaringen zijn dus gebaseerd op welk seizoenen (vaak geen hoogseizoen) je rijdt, tijdstip van de reis en route/regio.
Hier verschillende routes door Duitsland, in verschillende vakanties en allemaal bevielen ze minder dan Frankrijk in het hoogseizoen. Terwijl wij andersom verwacht hadden, maar gezien het aantal nieuwe laadpalen daar, zijn ze waarschijnlijk flink vooruit gegaan de afgelopen anderhalf jaar. België was dan wel minder, maar dat was toch maar een klein deel van de route. Kortom, ik zou me niet druk maken richting Frankrijk, valt vast reuze mee.
Het is sowieso met een andere mind set rijden. Nadeel is dat onze rijstijl niet zuinig is, waardoor wij sneller door de accu heen zijn maar dat is eigen schuld
Dit klinkt wel goed, we hebben besloten om twee dagen eerder weg te gaan ipv 1 dag. Kunnen we rustig aan doen.
Wij hebben vandaag door België en Frankrijk gereden met onze elektrische auto en hebben het echt als super relaxed ervaren! Wij hebben 4 keer bij fastned geladen en konden overal meteen aansluiten. Elke keer tot 80% geladen en de wachttijd gebruikt voor koffie, lunch en even benen strekken. Bijna elk tankstation waar we langs reden met laadpalen stond niet vol. Veel Nederlanders op dezelfde plekken wat weer leuke situaties en gesprekken oplevert. Het is ons echt goed bevallen tot nu toe.