Zakgeld vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Knuffelmonster, 11 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    793
    287
    63
    Hiii, vraagje hoeveel rekenen jullie voor zakgeld elke dag op vakantie? (Eten, tussendoortjes, souveniertjes etc) We zijn met ons tweeën (dochter 14 en ik).

Wij gaan 11 dagen naar Griekenland en hebben ontbijt erbij. Ik weet dat sommige nergens op hoeven te letten en lekker onbeperkt genieten, maar die luxe heb ik als alleenstaande moeder helaas niet. En zelfs met een budget, geniet ik ook wel.

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #2 Huismuisie, 11 jul 2023
    Laatst bewerkt: 11 jul 2023
    Nou je kan het zo duur maken als je zelf wil. Dus ik zou vooral kijken naar hoeveel je hebt en daar naar leven.

Maar een euro of 30 ben je denk sowieso wel per dag kwijt.

Knuffelmonster en Luna86 vinden dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik rekende nooit zakgeld eigenlijk - maar probeerde wel zuinig te doen. DIt kan op verschillende manieren.
    Afhankelijk van het budget kozen wij ervoor om enkele dagen niet uit eten te gaan, maar lekker simpel in het apartement te eten. Macaroni -achtig - soep - kant en klare noedels.
    Lunch sloegen we vaak over, maar in plaats daarvan kochten we fruit. Watermeloen bijvoorbeeld. En als we op pad gingen overdag, namen we vaak van die kant en klare chocolade- of jambroodjes mee. Uiteraard flessen water voldoende.

En door op het één te bezuinigen, kon je toch ook weer eens een uitstapje maken of een paar dagen een scooter huren waardoor je toch wat verder weg kan - andere strandjes, dorpjes bekijken etc en dan juist 'lunchen' met een sorbet ergens ;) .

Knuffelmonster vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Aan algemene antwoorden/antwoorden van anderen heb je weinig, denk ik… Ik zou inderdaad vooral kijken naar wat je hebt/kunt besteden en op basis daarvan bepalen hoeveel dat per dag gemiddeld is. En natuurlijk naar wat er nodig is; in een appartement of huisje kunt je koken, in een hotel wordt dat lastiger en zullen de kosten voor eten vermoedelijk dus hoger zijn.

Ik doe niet aan ‘zakgeld’ op vakantie (behalve voor de kinderen ;)), net als dat ik geen bedrag per dag bepaal. We zitten vrijwel altijd in een appartement of huisje, maar een enkele keer bv. een nachtje in een hotel, meestal kunnen we dus gewoon in de supermarkt boodschappen doen (voor tussendoortjes sowieso). En eten moeten we thuis ook, al is het op vakantie vaak iets luxer en iets meer lekkere dingen voor tussendoor ed. Die kosten zijn dus wel wat hoger, maar hebben we thuis in iets mindere mate ook. Qua uitjes ligt er ook aan wat je wil, lig je de hele dag op het strand of wandel je veel, dan scheelt dat kosten. Wij (ik…) doe graag dingen, dat kost vaak iets meer. In sommige gebieden kun je ook een soort pas kopen waarmee veel gratis of met flinke korting is. Souvenirs vind ik zelf niet per se nodig, de kinderen kopen wel eens wat, dat kan dan met hun zakgeld. Zelf koop ik alleen iets als ik iets echt leuks of moois zie, dat komt eigenlijk maar zelden voor.

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    hebben jullie een appartement of een hotel? kun je iets koken in jullie kamer?

dat maakt voor mij altijd veel uit. als je een plek hebt om zelf wat avond eten te maken, al is het maar pasta, of een salade, is toch een stuk goedkoper dan uit eten.

smiddag kun je ook bij een bakkertje of supermarkt wat brood ofzo halen.
    lekker wat verse groente en fruit als tussendoortje. als je voldoende hebt ontbeten heb je misschien niet eens echt honger met lunch en kun je dan wat kleins nemen, of alleen fruit ofzo.
    op wintersport hadden wij een super uitgebreid ontbijt buffet, waardoor we iedere dag de lunch oversloegen, terwijl we toch actief bezig waren. meestal namen we dan rond lunchtijd een kopje koffie. en een koekje en wat fruit. en dan wat vroeger maakten we ons avond eten.

ik denk ook wel dat je zeker 30 euro per dag kwijt bent.
    wat vooral duur is zijn vaak uitjes of activiteiten, misschien kun je ipv met een scooter, met een bus ergens heen.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat antwoord zal bij iedereen anders zijn. Ik zou gewoon kijken welk bedrag je nog over hebt of kwijt kan voor die dagen. En dat deel je door het aantal dagen.
    Of gewoon het complete bedrag apart houden en op is op.
    Ik koop bijvoorbeeld het hele jaar door koopzegels van de AH. Zo spaar ik ongemerkt een aardig bedrag bij elkaar wat ik vervolgens op een aparte rekening zet voor op vakantie/dagjes/uitstapjes.
    Heb nu zo'n €600

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.824
    9.335
    113
    Gelderland
    Heb je de mogelijkheid om te koken? Dat zal enorm schelen in het budget. Met uit eten gaan weet ik de prijzen in Griekenland echt niet maar ik zou 50,- per dag rekenen voor 2 personen en dan als doel zo laag mogelijk te gaan zitten.

met een beetje boodschappen (drinken en tussendoortjes), kopje koffie, ijsje en een lunch en avondmaaltijd zit je daar denk wel al snel aan.

Wij hanteren niet echt een budget al probeer ik wel rekening te houden dat het niet én een lunch, én uit eten én een paar drankjes op het terras op 1 dag wordt.

8. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Het is ook afhankelijk wel land je gaat, in Slovenie zijn we elke avond wezen uiteten, dat is goedkoper dan zelf koken..

Ik reken eigenlijk wel elke dag met zijn vieren op 100 euro, maar soms is het een ijsje en terrasje en soms uiteten.

9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.898
    4.174
    113
    Vrouw
    Deden wij ook weleens in Scandinavië een heel aantal jaar terug, zo laat mogelijk naar het ontbijtbuffet en dan een uur lang eten, lunch overslaan en dan avondeten rond een uur of 4 / half 5. Maar dat is wel heel budget-budget ;). Denk dat de griekse eetcultuur daar ook niet geschikt voor is, die eten 's avonds denk ik vrij laat.

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    maar als je een eigen keukentje hebt kun je zelf bepalen hoe laat je gaat eten, met kleine kinderen hebben wij in griekenland ook nooit laat gegeten, dan hadden wij ook een keukentje.
    natuurlijk kan dit erg budget aanvoelen, maar zo heb ik het nooit echt ervaren hoor. je kunt ook om 15 uur nog iets van een "snack"moment invullen en het avond eten toch pas wat later doen. het is maar een optie.

11. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.898
    4.174
    113
    Vrouw
    Ah ja dat helpt, dit was in een hotel dus we konden zelf niet koken:)
    Bij ons was het bewust een maaltijd overslaan om kosten te besparen dus vandaar de budget-budget :D.

12. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik zou uitgaan van 80-100 eur per dag gemiddeld. Als het minder is, dan valt het mee en het is natuurlijk afhankelijk van wat je doet maar met af en toe een dagje weg (vervoer, entree) en alle dagen lunch, drankjes, tussendoor een snack of ijsje en avondeten kom je daar wel aan denk ik.

13. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ik reken voor boodschappen altijd mijn weekbudget gewoon door (100/150 euro) voor ons gezin. En voor extra’s zoals een uitje, horeca, ijsjes enzovoort zo’n 250 euro per week.

14. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    De prijzen in griekenland vallen mee, ontbijt en lunch doen we meestal thuis en halen verse broodjes.

Soms lunch ergens anders

Avondeten kan in een restaurant of een soort snack restaurant.
    Aan een pita gyros heb ik genoeg, kost hooguit een tientje met een flesje water bijv.

15. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.808
    1.628
    113
    We hebben niet echt een budget. Maar we doen op vakantie alles nog ouderwets met cash geld. Dan heb je het veel sneller door als het er uit vliegt en kun je weer even op de rem trappen.

16. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Het ligt er heel erg aan wat je doet. Op wintersport bijv weet jk dat we elke middag lunchen op de berg en in de avond dan nog een makkelijk broodje/soepje eten. Dan reken ik voor ons vijven €100,- per dag en dan het normale boodschappenbudget van thuis erbij voor eten.
    Maar in de zomer nemen we croissantjes of een reep ontbijtkoek, komkommer of fruit ofzo mee in de rugzak en koken we savonds wat makkelijks. Salades etc. Het is warm dus je eet minder. Je gaat naar het zwembad en eet een ijsje maar de wandelingen zijn gratis.
    dan redt ik het makkelijk met €200,- voor een hele week plus het normale boodschappenbudget.
    Lang verhaal kort: het ligt er helemaal aan wat je gaat doen en ik heb geen flauw idee of Griekenland een duur land is. Maar ik zou tussen de €30,- en €50,- per dag gaan zitten voor 2 personen.

17. Knuffelmonster

15 nov 2014
    793
    287
    63
    Bedankt voor de reacties iedereen!
    We zitten in een appartement op Kos. Volgens mij hebben we wel een pit om te koken maar geen idee qua kookgerei. Als ik het zo lees, kom ik met €1000 voor alles, een heel eind denk ik.

Luna86 vindt dit leuk.
  18. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.824
    9.335
    113
    Gelderland
    dat moet zeker lukken! Heel veel plezier!

19. Knuffelmonster

15 nov 2014
    793
    287
    63
    Dankjewel!! Wat lief!

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Ja dat moet goedkomen. En wat je ook weleens kan doen is een afhaal pizza of afhaal pita gyros op je balkon of gewoon een stokbrood met wat smeersels op het strand

Deel Deze Pagina