Dag Dames, we zijn nog in afwachting van onze 2e uk en ik hoop dat de borstvoeding gewoon normaal op gang komt na de bevalling. Maar stel dat het niet zo is..door de 1e heb ik een slechte herinnering aan kolven. Het is afwachten, maar mocht ik moeten kolven is het waarschijnlijk verstandiger om dit zonder apparaat te proberen. Ik heb de trauma van de 1e goed verwerkt, maar dat kolfapparaat gaat verkeerde associaties geven. Hebben jullie ervaring met de hand kolven?
Voor een keer is het voor mij geen probleem om met de hand te kolven. In de kraamweek ging het zelfs sneller en makkelijker dan met de gehuurde kolf. Nu na 4 maanden is met de hand kolven een klusje geworden waar veel tijd in gaat zitten en waar ik veel geduld voor nodig heb. Als ik kolf, het liefst met een kolfapparaat! Natuurlijk kun je afwachten of het nodig is om te kolven, en dan de eerste dagen met de hand kolven. Scheelt geld en, misschien belangrijker, je merkt meteen of het wat voor je is. Voordat je begint kun je je borsten warm maken onder de douche of met een warmgemaakte handdoek. Dan gaat het het makkelijkst. Ik weet niet wat voor kolfapparaat je hebt gehad, maar is het mogelijk om het (eventueel) met een handkolf te proberen? Of met instelbare kracht/snelheid?
In het begin in met de hand heel goed. Je leert je borsten goed kennen, en vangt veel makkelijker het colostrum op. Maar als je een volledige voeding wilt kolven ben je wel even bezig. Zorg voor een handdoekje en een ruime fles/ bak want de melk gaat overal heen want richten kan lastig zijn. Warmte, ontspanning en tijd helpt. Zijn goede instructies als je op YouTube kijkt naar breastmilk hand expression. Mij helpt het de laatste druppels uit de borst te krijgen. Dus ik begin met hand tot goed stroomt, dan kolven met apparaat en dan nog even kort met hand zodat ik zeker weet dat de borst overal soepel is. Ik kolf namelijk fulltime ivm premature tweeling en soms lukt het met apparaat maar moeizaam. Met de hand is dan een goed alternatief voor die momenten dat het even moeizaam gaat door bijv spanning oid. Succes!
Bedankt voor jullie reacties. Het zal vooral net na de geboorte voor mij een groot punt zijn om aan een kolfapparaat te moeten. Dus hopelijk lukt het gewoon zo en anders eerste dg met de hand. Ik krijg gewoon al de kriebels als ik aan het geluid van de elektrische kolf denk, dus een handpomp is een goed idee. We gaan het afwachten, nu eerst de kleine maar eens komen