9 maanden, weinig melk drinkt niets anders

Discussie in 'Voeding' gestart door liqueske, 28 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liqueske

liqueske Actief lid

7 aug 2009
    165
    0
    0
    hoi allemaal,

ik kom weer even advies vragen aan alle andere moeders!
    het wordt een heel verhaal hoor....haha:

mijn zoontje is ruim 9 mnd en is geen grote eter. nooit geweest en ook nooit geen problemen, hij groeit vooralsnog prima volgens zijn lijn. iets onder het gemiddelde.

3 maanden geleden is hij ziek geweest, rota virus, en toen ben ik tijdelijk gestopt met bijvoeding. langzaamaan de draad weer opgepakt en na een tijdje ging het weer beter met zijn groente en fruit.

hij slaapt voor mijn gevoel nog best veel! zo'n 5-6 uur overdag en dan ook nog eens 10-11 uur snachts. omdat hij de eerste 3 maanden erg slecht geslapen heeft en met 6 maanden ook een week echt heel slecht, denk ik vaak dat hij nog heel wat in te halen heeft. en dat is helemaal geen probleem, soms wel fijn.

nu is hij denk ik z'n flesvoeding beu aan het raken en drinkt er een stuk minder van dan voorheen, dat gebeurt vaker op deze leeftijd heb ik begrepen. (hij drinkt nutramigen ivm kma, en de moeders die deze voeding ook hebben zullen me wel begrijpen als ik zeg dat ik het wel snap... t is zo vies!!!) z'n groente fruit en boterhammetje gaan er dan nu ook een heel stuk beter in. op zich ook geen probleem. tot nu toe ook geen enkele reactie op andere voedingsstoffen.

nu is dit allemaal niet zo erg, alleen is het soms een gevecht om tussen zijn slaapjes door al die verschillende maaltijden erin te krijgen.

sochtends rond half 8, acht uur krijgt hij een fles van 235, deze gaat bijna nooit op, soms 200 op een goeie dag maar meestal minder,

vervolgens gaat hij 1,5 uur later naar bed, en slaapt dan gerust 2 uur aan een stuk. dan is het dus alweer ruim 11 uur.

dan geef ik hem meestal zn fruit. een uurtje later geef ik hem zn boterham en ook deze eet hij lekker op. dan gaat hij weer slapen tot een uurtje of 2, half 3

als hij dan wakker wordt krijgt hij een fles van 235 maar hier drinkt hij meestal maar 120 van als ik geluk heb. dan gaat hij weer lekker spelen of we gaan nog even lekker naar buiten, daarna gaat hij weer naar bed tot een uurtje of 5/6 soms nog langer

savonds eet hij zn groente als het kan met ons mee aan tafel, dat vind hij erg leuk. en eet dan ook goed. vervolgens gaat hij rond acht uur, half negen weer naar bed. een fles heeft hij dan geen behoefte meer aan. en slaapt dan meestal door tot zeven uur, half acht de volgende dag.

klinkt allemaal niet zo slecht, maar hij drinkt op een dag bijna nooit meer dan 400cc flesvoeding. hij krijgt dan vitamine d bij. het probleem is echter dat hij hiernaast ook echt niets anders drinkt. geen water, thee, diksap, etc etc, alles al geprobeerd, van sapjes tot flessen en bekers, niks vind hij wat. misschien heeft hij wel geen dorst, maar hij heeft wel moeite met zn ontlasting. echt keutels! het was net een konijnenhok ipv een luier. allemaal keuteltjes.

hij poept zo'n 3-4 x per dag hele kleine beetjes en dat kost hem moeite en hij vind het erg vies. hij poept naar mijn idee, omdat hij anders overloopt, steeds na een voeding.

het cb zegt dat hij dus meer moet drinken, naast zn huidige voeding, 300 cc extra vocht !!!!!!! nou vind ik dat overdreven en ik denk dat hij met de helft ook al wel gebaat zou zijn, maar ja hoe krijg ik dit er in hemelsnaam in? ik heb nu al het gevoel dat ik meer met eten bezig ben dan dat hij uitgebreid kan spelen en ontdekken. het is namelijk een ondernemend ventje. laat staan dat ik dan ook nog eens zoveel vocht er extra in moet krijgen, dan blijft er van de dag helemaal niks over!

als ik hem meer flesvoeding aanbied omdat hij dan dus ook meer vocht binnen krijgt, laat hij weer meer van zn vaste eten staan. dus of dat wijs is weet ik niet.

zijn er moeders die hier ook ervaring mee hebben, of een gedachte erover hebben, tips trucs.... alles is welkom!

ik ben niet hopeloos ofzo hoor haha, maar ik zou graag zien dat mijn mannetje lekker wat zou drinken tussendoor en helemaal met oog op de zomer straks, moet er niet aan denken dat hij dan nog steeds niks anders wil drinken als zn ( dan nog kleinere hoeveelheid) flessen.

ik hoor graag van jullie

groetjes liqueske

2. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een meisje van 10 maanden die ook niks anders wou drinken. Nu laat ik van de fruithap een klein beetje over en dat geef ik dan 's middags met een scheut water erdoorheen met een lepeltje. Alleen van een lepeltje wil ze wel iets hebben wat geen melk is. Dan neemt ze wel 40/50 cc. Misschien is dat een optie?

Met een gewoon bekertje proberen als je dat nog niet hebt gedaan? Is een heel geklieder, maar misschien werkt het?

Verder ben ik ook wel benieuwd.... Ik probeer het gewoon telkens weer en waarschijnlijk is het dan ineens op een dag raak, heeft ze echt dorst en drinkt ze uit een beker of tuit.....

Je kan ook yoghurt proberen, is ook vocht en misschien vindt ie dat wel heel lekker. Hier ook kma, maar de yoghurt gaat goed sinds een paar weken....

Je kunt ook bij het brood nog iets te drinken aanbieden, thee of melk of thee met melk, dat werkte bij de oudste wel goed. Van het brood kreeg ze toch wel dorst.

Ja en dat vele slapen dat wordt vanzelf minder. Dan heb je ook meer tijd om iets aan te bieden.....

3. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Hoi Liqueske

Ik heb een topic lopen "baby 7 maanden drinkt weinig melk" ik kom met mijn kleintje ook net aan 300/400 cc per dag. Voor de rest eet ze goed. Maar omdat ze best klein is, hou ik het wel goed in de gaten.
    Een paar dingetjes die ik nu heb gedaan en die goed werken.
    Ik geef vaker drinken gedurende de dag, probeer het meste melk te geven omdat ze nog goed moet groeien. zowiezo voor elke maaltijd, al is het maar 40 of 60 cc.
    Doe melk door het fruit en dan pap erbij om te binden.
    Ik merk dat ze water wel uit een bekertje wil drinken, vind ze super leuk. Dan drinkt ze niet veel maar wel iets.

Lastig he, als je kleintje niet goed drinkt?
    Ik zei ook al in mijn eigen topic, als er geen regels en normen zouden zijn,dan zou ik me er helemaal niet druk om maken, want ze is super gezond

suc6

4. liqueske

liqueske Actief lid

7 aug 2009
    165
    0
    0
    @ meranou: ik heb vandaag voor de boterham wat te drinken gegeven en toen heeft hij nog 80 op! goed he,
    zn boterham at hij niet helemaal meer op, zat natuurlijk te vol.
    een gewone beker was geen succes haha, hij is dan zo enthousiast en wil gelijk pakken, pakken, pakken,
    met als gevolg dat de beker al leeg was voor ik überhaupt in de buurt van zn mond was haha.
    hij is niet zo rustig dat ik gewoon de beker aan zn lippen kan zetten.
    de tuitbeker vind hij wel interessant, bekijkt hem aan alle kanten en soms neemt hij per ongeluk een slokje,
    maar meestal speelt hij er alleen maar mee
    de thee ga ik zeker eens proberen! wat voor soort thee moet dat zijn en hoe maak ik die? verdunnen neem ik aan? hoeveel melk?
    en dan met zijn opvolgmelk? of gewone (durf ik nog niet helemaal aan, ondanks dat hij nergens op reageerd verder)

@flipper: ja erg is het eigenlijk he, vroeger was dit allemaal niet zo moeilijk toen werd er allemaal niet zo
    nauw gekeken qua hoeveelheden en je moet dit en dat. (ik zeg niet dat alles toen allemaal makkelijker of beter was hoor,
    voordat ik hierover een hele discussie krijg haha). zou je het niet weten dan zouden we ons niet zo druk maken denk ik
    ook hoor. en toch moet je achter een hele hoop dingen nog zelf achteraan. weet nog goed wat een moeite het kostte om
    cb te overtuigen dat het kma kon zijn. maar goed das een ander topic.
    vind het soms wel moeilijk om de keuze te maken tussen melk en vast voedsel, beide vind ik namelijk belangrijk,
    maar hoe meer melk hoe minder vast voedsel en andersom. hoe doe jij dit?

@ iedereen: ik heb er zelf over na zitten denken om de flesvoeding te verdunnen, zodat hij wel ongeveer hetzelfde drinkt,
    dus ook goed vocht binnen krijgt, maar dat het sneller verteerd en hij dus sneller honger heeft. en dan eens kijken
    of het dan beter lukt. maar toen hij nog een stuk jonger was werd mij het verdunnen van de flesvoeding sterk afgeraden.
    iemand enig idee of dat dit nu wel mag en zo ja hoeveel mag je verdunnen, wat zou goed zijn?

groetjes liqueske

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hij hoeft echt nog niet bij te drinken denk ik. Tenminste als ik Finn zn diëtiste moet geloven (en dat doe ik eigenlijk wel ;))

Hij heeft ook KMA vandaar dat we bij haar lopen.
    Ze moeten een bepaalde hoeveelheid vocht binnenkrijgen...maar die zit ook in avondeten en fruit.

Heb je al een geprobeerd een beetje olijfolie of zonnebloemolie door zijn eten te doen.
    Dat helpt bij Finn altijd goed als hij verstopt zit.
    En bijvoorbeeld en goed rijpe peer geven, pruimen, druiven...werk allemaal goed voor de stoelgang.

Enne...idd dat spul is errrugggg goor! Die stank zeg!

Finn krijgt nu sinds 2 weken nog maar 2 flessen daarvan en 1 beker met sojamelk. Zou hij dat niet lusten? Dat is vergelijkbaar met een fles alleen lekkerder.

Finn krijgt soms van Friso een Fruitsmoothie... zeg maar een fruitap in een pakje...ook wel vrloeibaar maar wel wat dikker...wie weet wil hij dat.

Verder drinkt Finn wel andere dingen als hij dorst heeft...maar ook niet altijd...als hij niet wil laat ie alles staan en drinkt e geen druppel!

6. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Hoi Liqueske

Ik doe zowiezo altijd eerst melk en dan vast voedsel. Maar dat is denk ik anders voor mij omdat mijn meisje pas 7 maanden is. Voor haar moet het echt nog bijvoedsel zijn en ik heb begrepen dat in de bv doorgaans veel calorietjes zitten. Omdat ze zo slecht drinkt en goed eet is voor mij de melk het belangrijkste.

Over het verdunnen van de melk kan ik je niet helpen. Ik heb wel een keer gelezen dat het kan/ mag maar ik weet de verhoudingen niet precies.

Sterkte!

7. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed zeg! 80 cc extra! Kom je toch al richting de 500 cc. En inderdaad wat ik al las telt fruit en groente ook mee in het vocht. Fruit is bijna helemaal vocht en groente iets minder.

Met de oudste deed ik thee (ong. 100cc) en dan 1 schepje opvolgpoeder erdoor. Dit gaf ik na de boterham en ging meestal wel op.

Rooibosthee kan iedereen verdragen, dus daar zou je mee kunnen beginnen. Zit ook geen looizuur in namelijk.

Dat van die tuitbeker is heel herkenbaar. Ik geef mijn dochter al maanden een tuitbeker met iets erin, maar ze speelt er alleen nog maar mee! Schudden, opkiepen, gooien enz. Maar drinken....nee hoor!

8. liqueske

liqueske Actief lid

7 aug 2009
    165
    0
    0
    ik heb net even gebeld met de nutricia infolijn,

zij zei dat de moeizame ontlasting ook kon komen door de nutramigen, omdat dit namelijk geen lactose bevat wat zorgt voor een betere ontlasting.

dat heb ik nooit geweten!

zij raadde mij aan om dus een schepje nutramigen te gaan vervangen door de standaard opvolgmelk en dan kijken hoe het gaat.

provoceren dus..........

ik heb hier eigenlijk nooit over gedacht omdat ik zoiets had vanb gaat het goed dan niks aan doen, maar ja....

iemand tips en ervaringen hierover?

groetjes liqueske

9. liqueske

liqueske Actief lid

7 aug 2009
    165
    0
    0
    alvast de eerste resultaten! haha

ik had nog een klein pakje friso 2 staan, dus ik dacht laat ik dan maar gelijk proberen, nu ben ik vrij en de rest van de week moet ik werken, gaat t mis dan ben ik er in ieder geval zelf bij....

fles gemaakt van 180 water 5 nutramigen en 1 friso.....
    jeetje die friso schuimt als een gek..... schijnt normaal te zijn..

vanochtend heeft hij om 8.15 130 gedronken, en vervolgens 2,5 uur geslapen :$ t is een slaapkop ja, maar dit is wel erg lang haha.

ik dacht dat ene schepje andere voeding zal niet veel aan de smaak veranderen, nou daar dacht meneer dus mooi anders over....
    bijna de hele fles leeg... en dat doet hij dus nooit he, hij wil rond de middag een paar slokjes en dan zn boterham....

dus ja het heeft qua smaak denk ik toch invloed. vervolgens zat ik dus ik vol spanning af te wachten en te kijken of ik iets anders aan hem kon ontdekken... ik lees nu veel stukjes van kindjes die er direct op reageren, binnen 1 uur al. dat uur is nu ruim voorbij, hij ligt (weer :p) op bed en is gewoon lekker in slaap gevallen zoals gewoonlijk.

tot nu toe dus :D, maar ik laat me nog niet gek maken he. zoveel was t nog niet, ben wel benieuwd of ie straks wakker wordt met een giga volle broek zo dun dat het eruit loopt ahahahahahahaha
    nee hoor ben ik te nuchter voor, we zien het wel

houd jullie op de hoogte!

Deel Deze Pagina