Hoe kies ik tussen twee banen...

Discussion in 'De lounge' started by darcy, Apr 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Ik ben al vijf jaar met veel plezier docent Engels op een vmbo-school en heb sinds twee jaar een kleine aanstelling op een HAVO/VWO.

Voor het komende schooljaar willen beide scholen me hebben - lesuren genoeg, maar werken op beide scholen is amper haalbaar, er gebeurt naast lesgeven zoveel meer (vergaderen, ouderavonden, schoolreizen, etc.) Ik blijf ook maar 3 dagen werken, meer wil ik niet i.v.m. mijn gezin.

Bij het vmbo ligt een deel van mijn hart, ik ben vooral pedagogisch bezig, het is pittig, maar de sfeer op school is leuk.
    Op het VWO kan ik mijn liefde voor literatuur kwijt en staat mijn vak centraal en is de sfeer ook leuk.

Een gesprek met beide directeuren volgt nog, maar:
    hoe maak ik de juiste keuze? Ik word er gewoon verdrietig van :(

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

wacht sowieso eerst de gesprekken af, misschien kun je daar meer uithalen wat je liever wil?
    Een lijstje maken met plus en minpunten? kijken welke er meer pluspunten heeft?
    Is de sfeer op de havo/vwo school ook fijn? dat is ook heel belangrijk natuurlijk.
    Waar denk jij meer voldoening uit te halen. Uit de literatuur of uit het pedagogische vlak?

3. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik sluit me helemaal bij Ellen aan. Ik zou er zelf ook bij nadenken waar ik me op de lange temijn het prettigst voel. Waar en hoe kan ik me verder ontwikkelen!
    Veel succes met de gesprekken en je keuze!

4. Beate

Beate Fanatiek lid

Apr 13, 2007
    2,202
    0
    0
    Heb 3 jaar geleden voor ong dezelfde keuze gestaan. Ik heb gekozen voor de havo/vwo vestiging. Geen dag spijt van gehad. Het pedagogische speelt ook op deze school een hele grote rol, maar wel op een andere manier als op de vmbo-vestiging. En daarbij kan ik veel meer vakinhoud kwijt. Ben dol opmijn 6 VWO-klasjes.
    Tja, 't blijft natuurlijk heel persoonlijk... Succes met de knoop doorhakken :)

5. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik zou in die gesprekken ook kijken naar doorgroeimogelijkheden. Het is toch fijn als je naast je lessen een leuk takenpakket hebt!
    Ik zou persoonlijk voor het VMBO gaan, maar ik ben meer een pedagoog dan een didacticus.

6. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hey Darcy,

voor mij geen enkele twijfel.. ik zou voor vmbo gaan.
    bij tl kan ik ook een hoop met boeken!

7. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Dank voor jullie meedenken, meiden :)

Het wordt er niet makkelijker op... ga voor mezelf eens op een rijtje zetten wat ik vind van beide scholen en de gesprekken daarna aangaan (weet ik tenminste wat ik zélf vind/wil/kan doen.)

Heb veel aan jullie ideetjes, dank dus!

(Natas, I know... het vmbo blijft geweldig, hè!)

8. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Mijn vader geeft les aan vmbo leerlingen en leerlingen met leer- en sociale problemen. Ik merk wel aan hem dat het vrij veel energie kost. Als je de baan bij wijze van spreken wilt houden tot je pensioen zou ik daar ook rekening mee houden. Natuurlijk krijg je er ook energie van terug, maar het moet wel in balans blijven.

Zelf ben ik bevooroordeeld nadat ik gestopt ben met de opleiding tot docente beeldende kunst mede door mijn stage. Ik was niet bezig met pedagogisch werk maar met politiewerk om bijvoorbeeld een leerling ervan te weerhouden om zijn medeleerling te slaan met een staalborstel of ander gereedschap. De docent was daar vrij laconiek onder en zei tegen mij dat zijn dosis ritalin bijna uitgewerkt was. Dat ging voor mij een beetje (veel) te ver.

Share This Page