Mijn dochter is 11 maanden en ik wil haar met ons mee gaan laten eten. Die ene maand eerder of later beginnen, maak je mij niet wijs dat dat iets uit maakt.. Ik houd al rekening met ons eten, geen zout, geen ui/prei enzo. En ik kook met verse groente. MAAR, heb wel wat vraagjes - nu krijgt ze altijd nog apart gebakken gehakt,kip of vis. Maar geef je ze dadelijk een stukje vlees van ons? bijv slavink, gehaktbal enzo.. - af en toe ( max 1 keer per week) kook ik met een pakje, hier zit meer zout in en zou dit het lieft niet aan mijn dochter willen geven, maar soms is dit gewoon makkelijk en lekker. Mag ik dit dan wel aan haar geven?? En misschien hebben andere nog meer tips om rekening mee te houden??
Je kan haar makkelijk mee laten eten, zeker als je al rekening houdt met zout. Prei en ui zou je kunnen proberen want ze mogen het al wel, alleen sommige kindjes reageren er heftiger op. Vlees kun je een stukje van je eigen vlees geven, aan het begin gaven we echt een heel klein stukje, maar nu nog steeds krijgen ze niet heel veel. De oudste 2 krijgen bij slavinken bijv. ieder een halve. Als je liever geen eten uit een pakje wil geven kun je evt. alvast wat uitscheppen voordat je de mix erbij doet of je plant het zo dat ze nog iets van de vorige dag kan eten.
Hoe doen jullie dat eigenlijk met jus? Geven jullie dat ook? Of doen jullie wat anders voor over de aardappels?
Een beetje jus kan best, maar is vaak al snel zout. Ik geef de jongste nu een klontje halvarine erdoor om het wat smeuïger te maken. Roomboter zou eigenlijk nog gezonder zijn.
Kijk ook eens hier: Wat kun je je kind geven? | Voedingscentrum staat heel veel van wat ze mogen en niet mogen.
Vlees kan je gewoon een stukje geven, ik geef dochter zelf altijd een beetje maar 9 vd 10 keer eet ze dit niet op. Pakjes en zakjes zou ik echt zoveel mogelijk beperken. Buiten het zout zit er echt troep in, het is gewoon zó bewerkt. Als het een keertje gebeurd is het geen probleem maar voor mij zou 1 keer per week eigenlijk te veel zijn.
Hier at dochter al met 6 maanden met de pot mee. Knoflook, ui en zachte kruiden (basilicum, tijm, rozemarijn) kunnen best als je het maar niet overdrijft. Wat echt killing is zijn die pakjes en zakjes. Ik gebruik ze nooit. Als je alles vers maakt kan je kind al heel snel alles mee-eten. Natuurlijk wel rekening houden met zout en scherpe kruiden.
Ik zou haar rustig laten mee-eten en kijken hoe ze reageert op bijvoorbeeld vlees. Pakjes en zakjes ... als je dat zelf bijvoorbeeld elke week eet, zou ik haar maar om de 2 weken laten mee-eten. De andere week zou ik zorgen dat je een overschotje hebt van de dag ervoor of dat je snel 1 aardappel en iets van groente kookt / stoomt. Of desnoods een potje geeft of soep met brood.
Dank jullie wel! Als ik met zakjes ga koken, schep ik voor haar er gewoon eerder uit.. goede tip, zelf nog niet aan gedacht! Ik gebruik geen jus, ik doe er vaak wat kookvocht van de groente over of gewoon een beetje water
Nee ik tot nu toe ook niet. Een heel enkele keer roer ik er wat roomboter doorheen om het was smeuïg te maken, maar mijn moeder begon er toevallig vanmorgen over. Toen zag ik jouw topic en dacht vraag eens wat anderen doen