Groente hapje voor fles NM of niet?

Discussion in 'Voeding' started by Loki09, Oct 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Sinds een goede week zijn we vaste voeding aan het introduceren en dat gaat goed. Nu wil ik 2 vaste punten wanneer ze fruit/groente krijgt maar twijfel nog over het groente moment.
    Op het CB raadde ze aan om voor de fles (BV) van de NM (rond half 4) de groente te geven en als toetje nog BV en zo deze voeding te laten vervallen.

Ik twijfel een beetje want straks is de bedoeling (/zou ik het leuk vinden) als we gewoon met 3e aan tafel zitten rond half 6 en ze haar laatste voeding rond 7/half 8 krijgt.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

2. Veronique79

Veronique79 Niet meer actief

mijn zoontje kreeg om 3 uur, half 4 voorheen een bordje pap.We zijn toen groente gaan introduceren en hebben dit meteen om 6 uur gegeven.
    Wij kregen juist het advies om groente/fruit niet op een gewone voedingstijd te geven, omdat hij dan te veel honger had en geen geduld voor iets nieuws. Sinds een week of 6 eet hij goed zijn groente op en we merkten dat de pap om half 4 teveel werd voor hem en die is toen vanzelf komen te vervallen. Nu krijgt hij om 3 uur een koekje/liga ofzo en een flesje diksap/koude thee, om 6 uur avondeten met toetje en om 8 uur zijn laatste fles. Gaat prima zo.

Ik zou vooral nog de BV blijven geven op de vaste momenten. Ze heeft dat echt nog nodig, qua voedingsstoffen. En het heeft tijd nodig. Dat het CB zegt dat je een BV moet laten vallen, wil niet zeggen dat dat per direct moet. Zoiets heeft tijd nodig en je merkt vanzelf wel wanneer je kleintje er aan toe is.

Succes.

3. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het idd ook geven tijdens jullie normale etenstijd. En dan de BV nog een hele tijd niet gaan afbouwen, dat komt als hij een hele maaltijd op kan.

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Eens met Adi.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Oh ja, dat was iets wat ik me vandaag ook ineens bedacht. Hoe laat geef je de avondmaaltijd en hoe laat geef je dan de laatste fles?

We waren bij vrienden en hun kindje van net 1 eet nog om 16:30. Zij zelf om 18:00 en dan is de kleine altijd wat vervelend. Tegen 19:00 krijgt ze haar laatste fles.
    Ik zou dat apart eten ook graag willen voorkomen, mede omdat ze op het KDV maar tot 16:30 een groentehapje willen geven, maar ook omdat het me wel makkelijk (en leuk!) lijkt om met z'n 3en aan tafel te eten... al besef ik me dat je eigen eten ook vaak genoeg koud zal worden ;)
    Mijn man staat hier een beetje sceptisch tegenover, maar is eigenlijk vooral bang dat de laatste fles nogal laat wordt...

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij eten om 17.30-18.00 maar ook weleens later. Ze gaat rond 19.00 naar bed en kan hoeveel ze ook gegeten heeft ( Meestal eerder hoe weinig ) prima haar fles op. Ik heb echt geen zin in apart eten, dan kan ik 2x in de keuken staan, eerst voor haar, en dan haar bezig houden terwijl ik nog voor ons moet koken, nee dank je zeg ik heb wel wat anders te doen! Maar ik kook alles vers en niet eens in de week de vriezer vol, dat scheelt!

Ik zou om te beginnen of de hapjes goed gaan eventueel wat eerder op de dag proberen (Ivm mogelijke buikpijntjes, dan heb je geen wakkere nacht ) en daarna lekker rond jullie eigen etenstijd groenten en daarna nog BV. Bij BV hoef je voorlopig helemaal geen voeding te gaan vervangen hoor, gewoon voeden op verzoek of volgens schema en de hapjes komen erbij. Tot je kindje een volledig bordje groenten/aardappels/vlees eet hoeft het geen melk te vervangen. En zeker niet als je kindje op verzoek drinkt.

7. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij geven zijn groentehapje meestal rond 17.00/17.30 uur...
    In zijn kinderstoel bij de eettafel.
    Daarna gaan wij eten, en dan zit hij er gezellig bij.
    Als we klaar zijn krijgt hij nog een toetje, of een klein flesje FV.

Rond 20.00 uur krijgt hij zijn laatste (pap) fles en gaat hij zn bedje in!

Wij hebben de groente eerst ook op een andere tijd gegeven, en nog niet meteen een fles weggelaten...
    Later hebben we de tijd verlaat en kreeg hij nog een klein flesje na.
    Nu krijgt hij af en toe nog een flesje na.

8. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties!

Hier heeft dochterlief inderdaad soms ook weinig geduld voor de groente omdat ze dan ''echt'' eten wil. Daarvoor alleen al zou later beter zijn schat ik.
    Het is wel weer even aankijken met de eventuele krampjes inderdaad al heeft ze tot nu toe geen kik gegeven (peer, banaan, wortel, sperziebonen).

Ik denk dat ik toch voor ons eetmoment ga kiezen, wel zo gezellig!

Share This Page