Met de pot mee eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ilja1983, 12 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd of jullie kindjes van rond de 11 maanden al met de pot mee eten 's avonds?
    Mijn zoontje gaat nogal vroeg slapen (meestal tussen 6 en half 7) en omdat hij een fles krijgt voordat ie gaat slapen eet hij meestal al rond 5 uur. Anders drinkt ie zijn fles niet leeg en krijgt ie 's nachts honger.
    Op de dagen dat wij werken krijgt ie een potje rond 5 uur en die vindt ie heerlijk. Al vindt ie de 8 maanden potjes niet lekker door de stukjes (terwijl hij wel heel graag brood eet) dus krijgt ie nog 6 maanden potjes. Op de dagen dat we thuis zijn eten we vroeg zodat ie kan wennen om met de pot mee te eten. Maar dat vindt ie heel vaak niet lekker.. Zoals vandaag met bloemkool, hij gaat dan heel zielig kokhalsen en we krijgen er geen hap in. Meestal pureer ik zijn deel en soms eet ie wel heel goed, zoals laatst met een andijvieschotel.
    Ik ben zo bang dat we een moeilijke eter krijgen, hoe gaat dat bij jullie?

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Onze dochter wil de 8 mnd potjes ook niet, maar stukjes aardappel, kip en broccoli eet ze wel weer. Maar ook alleen als ze het zelf kan doen, dus misschien is dat de oplossing.

3. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier over het algemeen een makkelijke eter die ook vooral veel eet. Maar stukjes en vers is een tijd ook erg slecht gegaan. Ik ben het aan blijven bieden ipv bijvoorbeeld een ander potje (soms wel eens toch een potje glad eten als hij lang slecht at). Langzaam aan ging dit beter en nu eet hij gewoon alles mee, er zijn nu maar een paar dingen die hij niet lust. Hoewel hij eens per zoveel tijd zijn avondeten niet eet. Dus gewoon doorzetten en aan blijven bieden, niet te snel iets anders te eten geven zoals een 6mnd potje. Succes!

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn dochter at met 8 maanden ongeveer met de pot mee, alles gewoon zoals wij het ook aten. Natuurlijk wel zoutloos maar ze at ook gewoon pittige kruiden en groenten en spagetti etc ongeprakt en ongepureerd. We volgden de rapley methode waardoor ze echt al heel snel met de pot mee at, wij pasten ons koken gewoon een beetje op haar aan.

Voordat je denkt: aaaaah dat komt nooit meer goed bij ons: Met ongeveer 14 maanden is mn dochter eventjes ziek geweest, veel spugen. Daarna heeft ze geen warm eten meer gegeten, alleen vlees en gebakken aardappeltjes. Geen groenten, geen rijst of pasta... Ook geen potjes prutjes prakjes of soep, niks niet. Dus het leek bij ons zo ideaal en perfect; ze at alles en alles ongeprakt. Maar nu eet ze alsnog geen avondeten en ze word eind deze maand 2.

Wel zou ik heel hard mn best doen van die potjes af te komen. Glad gepureerd eten is voor een kindje die met een paar weken 1 is, niet bepaald ideaal eten. De smaak is heel anders en de consistentie is niet te vergelijken met echt eten. Dat merk je wellicht wel aan dat hij echt eten niet graag wilt.

5. Kell1988

Kell1988 Actief lid

10 dec 2010
    113
    0
    0
    Pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf
    Ik heb geen tips voor je.. Enkel herkenning.
    Mijn zoontje wil ook alleen maar gepureerd eten en 6 maanden potjes.
    Wij eten meestal te laat om gezamenlijk te eten..
    Maar als wij dit wel doen, bijvoorbeeld in het weekend maakt dit geen verschil..
    Ik hou me maar voor dat hij vast wel een keer stukjes leert eten.. En gewoon met de pot mee kan eten.
    Mijn zoontje is trouwens 10 maanden.

6. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Mijn dochter eet eigenlijk al vanaf 7 maand "aangepast" met de pot mee. Als wij bv spaghetti eten laat ik bij haar de saus weg, maar krijgt ze er tomaatjes door. Voordat ik de stampot serveer schep ik voor haar op en voeg daarna voor ons jus en spekjes toe. Mijn dochter wil ook vroeg eten omdat ze vroeg gaat slapen, Ik geef haar dan het hapje wat we gister gegeten hebben zodat ze toch vers kan eten.
    Verder prak of rasp ik het eten en daarnaast krijgt ze een aantal stukken ala replay.
    Het kan natuurlijk zijn dat ie bloemkool echt niet lust, zit weinig smaak aan. Dat was hier ook niet echt favouriet...
    Nu met aard en een klein beetje jonge kaas vind ze bloemkool wel lekker.
    Tis toch echt gewoon uitproberen hoor en blijven aanbieden.
    Hier lust ze nog steeds geen broccoli en kiwi dat is ook echt kokhalzen en huilen.

7. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Mijn dochtertje begon pas met 8 maanden vast voedsel te eten. Daarvoor vond ze het eigenlijk allemaal niks.. Ik ben vrij snel begonnen met stukjes, en nu wil ze eigenlijk niks anders meer. Dus probeer dat eens.. zelf laten eten. Ze is nu 10 maanden en eet alles met de pot mee.. en dat binnen twee maanden :D

8. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    hier een stuk jonger mannetje dus misschien niet te verglijken maar ik geef wel veel in zijn hand zoals:
    bloemkool, broccoli, mandarijn, kiwi, banaan, sperziebonen en zo kan ik nog wel doorgaan maar als ik pureer eet hij het wel minder dan als ik vers aan bied en met een potje ook minder dan zo vers.

maar ik moet wel eerlijk zeggen ik heb een vreetzakkie dus weet niet of je hier wat aan hebt.

9. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Twan eet altijd mee.
    Ik kook gewoon, en voor Twan gaat alles in de blender.

Twan eet altijd tussen half zes en zes uur.

10. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!
    Wil ook echt wel van de potjes af maar vind het wel vaak lastig. Maar misschien is het wel een idee om het niet te pureren en stukken te geven, hij eet wel een banaan uit zijn hand op dus hij kan het wel.
    Maar wij eten ook wel vaak geprakte groenten met aardappels, hoe doen jullie dat dan? Geef je dan een losse aardappel? Hebben we weleens gedaan maar daar vond ie niks aan en dat begrijp ik wel.
    Anders misschien toch maar eens vooruit koken en invriezen zodat hij altijd iets te eten heeft wat geen potje is..

11. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ook wel een vreetzakje met brood en fruit enzo dus misschien is het wel een idee. Kan me ook voorstellen dat hij moet wennen aan de andere geuren en smaken dan de potjes. Heb hem weleens een sperzieboon ofzo gegeven maar daar ruikt ie aan en dan gooit ie hem met een vies gezicht weg ;) Maar soms eet ie wel ineens heel goed, zoals laatst gepureerde lasagne.

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier eet ze al een tijd aangepast met de pot mee, dus wel dezelfde groente en rijst/aardappels/pasta, maar geen te gekruide saus en geen zout. Ze eet het zelf, dat vindt ze super leuk.

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier eet ie steeds vaker met de pot mee, eet dan zelf met de handjes...maar vries ook nog veel dingen in en soms een makkelijk potje, pureren doe ik overigens al een tijd niet meer.

14. adi

adi Niet meer actief

Het is ook een proces waar hij doorheen moet. Ik zou niet verwachten dat hij van de ene op andere dag het vaste eten snapt en meteen lekker gaat vinden.
    Zoals al hier eerder gezegd: glad gepureerd avondeten is een hele andere smaakbeleving en andere structuur als 'gewoon' eten.

Ik zou zijn dagschema proberen aan te passen zodat hij niet zo vroeg naar bed gaat, 18uur is toch een beetje midden op de dag? Dan is het logisch dat ie niet met jullie mee kan eten, maar als je hem niet later naar bed gaat doen, blijft dit probleem bestaan.
    Anders zit je na 1 jaar nog steeds met een dreumes die apart eet van jullie, en dat is voor je kind ook niks aan. Gezinsmaaltijd is veel meer als eten alleen, het is een sociaal gezinsmoment. Daar leert hij veel meer van, hij ziet jullie eten en je gedragen aan tafel en daar leert hij van. Eten van een bord, zelf met bestek, kletsen met mama en papa tijdens het eten. We zagen op gegeven moment dat de kinderen ons gingen kopieren met drinken. Als ik tijdens het eten een slok drinken pakte, ging mijn dochter dat ook doen. Uit een gewone beker, net zoals mama.

Geef hem de tijd en de kans om te wennen aan gewoon avondeten, en een echte gezinsmaaltijd. Vaak heeft dat wel tid nodig.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou hem ook stukjes aan gaan bieden. Met die 6-maandenpotjes kom je niet veel verder en eten aan tafel is, zoals adi al zei, een heel belangrijk gezinsmoment.

Zet hem eens in zijn kinderstoel en geef hem op het blad een aardappel, een paar stukken groente, eventueel een klein stukje vlees. Laat hem maar met zijn handjes ontdekken, knijpen, etc. Het zal een tijdje duren maar ik denk echt dat hij het snel onder de knie zal krijgen en ook veel lekker gaat vinden.

Mijn dochter is een stuk jonger, en krijgt sinds een paar weken pas groente en fruit. Ik kook altijd vers voor haar (in de Babycook, heel handig en praktisch en snel), we zijn begonnen het glad te pureren, nu krijgt ze een deel Rapley (dus een stronkje broccoli bijv. in haar handje) en een deel nog met de lepel. Ze pakt nu alles op en steekt het in haar mondje, proeft even, sabbelt, 'kauwt', en ze eet tot nu alles wat we haar aan hebben geboden. Ook fruit (banaan, mango, peer, appel) eet ze uit het vuistje. Het is ongelofelijk hoe snel ze daar handig in worden.

En ja: de maaltijd duurt zo wel lang tot ze echt genoeg heeft en het is regelmatig een smeerboel. Maar dat nemen we maar voor lief :)

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het komt echt goed! :)
    Heb je al eens potje van 12 maanden geprobeerd?
    Die van 8 maanden moest ie hier ook net en na een tijdje die van 12 maanden wel..
    En ook opeens poef uit het niks at ie stukjes..
    Eerst spuugde ie t uit, at t op en ging na 15 min spugen, of kokhalzen...

Met een prakkie.. Prak ik het eten trouwens gewoon.. Wel een beetje grof doe ik bij mezelf ook..
    Ik hoef nl ook niet hewoon zo een bonk gekookte aardappel...

Nu tegenwoordig niks geen gedoe meer, hij eet alles, potje, vers stukjes, ik ben blij :)

17. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Hier een hele makkelijke eter. Hij heeft vrijwel nooit potjes gehad. Hij vindt alleen de macaroni/spaghetti potjes lekker, dus als wij eens makkelijk eten, dan krijgt hij dat. Verder eet hij vanaf 8 maand met de pot mee. Maar zoals ik al zei. We hebben een hele makkelijke eter. We moeten hem soms echt remmen. Van de. week aten wij soep met brood. L had al eerder gegeten rond 5 uur. En na mijn werk zouden mn man en ik een soepje eten. Nou het brood en de soepballen werden weggekaapt. Onvoorstelbaar wat hij kan eten. Zit geen rem op :) wel fijn zo'n makkelijk eter.

18. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.072
    113
    Onze kleine eet ook al zo goed als met de pot mee..aardappels groente vlees altijd, en eten wij iets dat hij nog niet mag dan kook ik bijv andere groente voor hem. Potjes eet hij voor 8 mnd of al van 12 maanden.. Wij hebben het eten gewoon steeds minder gepureerd, idem met het fruit.. Ik zou het toch van lieverlee wat groffer maken zodat hij er aan went..
    Ik herken het niet verder, hier een kleine vreetzak namelijk..

19. noensje

noensje Bekend lid

25 jul 2011
    968
    0
    0
    In me holletje
    Finnley eet al sinds 7 maanden mee maar wel zoutloos, als we iets van pasta eten of dingen die die niet mag kook ik apart, geen potjes hier

20. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'

Deel Deze Pagina