Hallo mensen, Mijn dochter (11 mnd) en ik waren vandaag bij het consultatiebureau en ze is toch wel erg licht. Dacht ik al. 7,5 kilo weegt ze nu. Nog geen reden tot zorg, want ze ontwikkelt zich bijzonder goed en is niet vaak ziek ofzo. Maar ik zelf wil deze trend niet voortzetten. Ze duikt nu bijna buiten de curve aan de onderkant. Lengte blijft dezelfde lijn volgen, -1, dat was altijd al zo. Dus dat gaat okay. Maar qua gewicht niet zo super dus. Ze was al nooit zwaar, maar houdt de curve nu ook niet bij. Weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Wil haar niet vol stoppen met vet en suiker. Lastig.. Ik volg gewoon het normale schema: Ontbijt (borstvoeding) Fruit (klein stukje appel eet ze) Middageten (soms niet meer dan een halve boterham, halvarine, kaas, ham of appelstroop) Tussendoortje (eet ze 1 babychipje of 3 kruimels koek) Avondeten (ook erg wisselend, vaak maar een paar hapjes, yoghurt/vla idem) Bij het naar bed gaan rond 1900 uur nog borstvoeding. Rond 4.00 uur nog een keer borstvoeding. En dat is het qua eten. Ik krijg er gewoon niet meer in, en ik wil haar niet dwingen. Ze heeft geen reflux, darm/maagklachten, geen allergieen. Scheutje olijfolie bij haar avondeten, dan laat ze het meteen staan..dus dat werkt niet. Mss meer voedsel met een hoog calorische waarde aanbieden? Wat dan? Heb jij ideeën?
ik gaf mijn dochter fantomalt in haar melk,dat 3 flessen 2 schepjes per fles. Maar nu ik over ben op de Nestle nr 3 melk schiet ze als een ketter omhoog met haar gewicht en is in 3 weken tijd 1,2 kilo aangekomen. Van de 9 kilo op 9,5 maand weegt ze er nu 10,2 kilo met 10,5 maand oud. Ze is bij die 10,2 kilo wel al 82 cm lang.
Wil ze niet vaker drinken bij je? Moedermelk bevat veel meer caloriën als bijvoeding. Daarnaast: - roomboter op brood ipv halvarine; - uberhaupt alle halfvolle producten vervangen door volle producten; - ipv yoghurt als toetje borstvoeding geven? - banaan/ avocado; - her en der een plakje kaas geven; - slagroom/ meer olie tijdens het koken
Dit dacht ik zelf ook: meer roomboter en volle produkten geven. Ga ik doen! Desnoods eet ik het zelf wel op waardoor de bv vetter wordt. Kaas is ze echt gek op, maar vind ik zelf net te zout om onbeperkt op haar brood te doen. Mss toch meer geven. Fruit is haar favouriet niet, banaan al helemaal niet...maar avocado kan ik wel eens een paar keer halen, ben benieuwd! Heb wel eens slagroom door de yoghurt gemengd, maar toen lustte ze het helemaal niet meer helaas. Mss toch nog eens proberen. Olie (ook dure olijf) door haar eten schijnt ze niet te willen. Ze houdt echter wel van vlees en vis. Maar eet dan weer geen groente als ze veél vlees/vis eet.
lastig he? Veel calorieen betekent vaak ook ongezond. fruit heeft natuurlijk ook relatief veel calorieen, maar als ze daar niet veel van eet schiet het ook niet op. Bied je veel verschillende soorten fruit aan? Misschien blijkt ze wel dol op iets wat je nog niet (vaak) hebt geprobeerd? Notenpasta (van de biowinkel) op de boterham is hier ook favoriet, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk als ze niet veel brood eet. Pijnboompitjes gaan er hier ook in als koek, maar als jouw meisje nog geen kiezen heeft is dat misschien ook niet ideaal... Rozijntjes als tussendoortje misschien? Is niet supergezond ofzo, maar zijn ook geen slechte suikers.
Ja, vind het heel lastig. Ik wil geen verkeerde suikers/vetten enzo geven. Dus eet ze ipv fruit (wat ik overigens nog steeds aanbied) een heel kléin stukje tomaat of komkommer. Ze eet trouwens wel graag dingen waar zout op/in zitten (kaas). Maar dat is niet goed. En zonder zout (smeerkaas), eet ze dan weer niet. Rozijnen is ze trouwens gek op! Maar die vind ik onverteerd weer terug in haar luier. Ik zal notenpasta in huis halen. Met roomboter en notenpasta is toch weer meer calorieen dan met halvarine en appelstroop/ham . hier in de buurt is zo'n bio-winkel die notenpasta heeft. Ga het morgen halen! Is bijvoorbeld kokos-vet beter dan olijfolie? Dat promoten ze daar ook..
Nee, volgens mij niet, daar schrok ik laatst zo erg van... dacht altijd dat plantaardige producten in principe altijd wel goed waren , maar kokos stikt dus van de verzadigde vetten. Deze site is wel handig: Voedingswaarden overzicht, de voedingswaarde van producten Die geven ook een "rapportcijfer" voor het totaal (zout, vet, vitamines etc), lekker overzichtelijk
Ik zou allereerst je slechte ideeën over verzadigde vetten uit je hoofd zetten. Sowieso doet een kind niks met verzadigd vet. Zeker kindjes onder de lijn hebben veel vetten nodig. Met appel, halvarine en komkommer wordt het niet wat. Vind het lijstje van Adi prachtig!
Ipv olijfolie een klontje roomboter door het eten. Roomboter heeft een andere smaak dan olijfolie dus misschien lust ze dat wel?
Ook zit ik te denken om me niet helemaal aan het schema te gaan houden van 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Zit er over te denken om haar 4 hoofdmaaltijden te gaan geven. Merk namelijk dat als wij rond half zeven gaan eten, ze echt best wel moe is, en niet zoveel eet. Ik ga eens proberen om haar tussen 4 en 5 ook warm eten te geven. En daarna nog een keer met ons aan tafel rond half zeven. Als ze dan twee keer een beetje eet, is dat toch meer dan 1 keer. 's Nachts wil ze ook vaak kleine beetjes bij mij drinken. Misschien is het wel een kindje wat graag kleinere hoeveelheden eet, en dan wat vaker dan wij gewend zijn?
Als ik eerlijk ben, vind ik wel dat je kindje weinig eet. Mijn dochter van 5,5 mnd eet 125 gram fruit 125 gram groentes en een halve boterham. Ik zie dat er al veel tips zijn gegeven maar kan je niet na de halve boterham wat melk geven erbij of zit ze dan ak vol ?
Owja en misschien je borstvoeding afkolven voor de ochtend en pap er door heen doen ? Is ook weer wat voller.