Wat doe je dan? Sinds kort eet ze vrij slecht, en vanavond wou ze helemaal niks. Ja, mijn vlees. Dus ze heeft vlees gehad, toetje, straks melk en naar bed. Maar wat als ze weeeken niet meer wil eten? Laat je het dan maar gewoon gaan? Mijn schoonzus geeft savonds brood omdat haar kleine niet wil eten, maar dat staat me niet zo aan. Wat doen jullie? En hoe ga je ermee om? Ze had net een driftbui waar je U tegen zegt pffff.
Dan maar niet.... Ik had bij de oudste de regel dat ik me niet zorgen ging maken als hij 2 van de 3 maaltijden fatsoenlijk at.. Die is ook al 6 geworden. Gewoon geen strijd van maken, dat win je toch niet. Lust je niks, dan bord aan de kant en wachten op toetje.. Ik ga echt niet moeilijk doen. Ze kunnen echt maanden zonder fatsoenlijke avondmaaltijd. Evt wat rauwe groente bij het fruit of tussendoor als het voor je gemoedsrust helpt (Je eet wel aan tafel zonder afleiding van tv/speelgoed? Geen eten en drinken in periode voor eten, )
Hij begint hier nu een anti-brood-fase te krijgen maar het avondeten gaat al een paar maanden heel wisselend, van 0 hapjes tot twee keer opscheppen...hij gaat dus regelmatig zonder eten naar bed, krijgt wel altijd een toetje. Het is niet altijd even leuk maar het zij zo, geen strijd van maken en gewoon blijven aanbieden...het is een fase die lang kan duren maar ze verhongeren niet zo snel hoor
Nee maak er geen strijd van, heeft inderdaad geen nut Hebben sinds vorige week een eettafel, dus nu aan tafel eten ipv op de bank. Tv staat tegenwoordig uit, wel radio aan. Maar jullie bieden dus geen vervangende maaltijd aan savonds zoals brood, cracker oid? Want dat wil ik dus niet doen, maar zonder eten slapen lijkt ook zo sneu haha.. Hoewel ze er nu (nog) geen last van heeft.
Mijn zoon is inmiddels 4. Hij eet sinds 14 a 15 maanden geen groente, aardappelen, rijst en veel soorten vlees meer. Soms gaat hij dus naar bed met 1 hap (proeven) op, een waterijsje en half glas melk. Hij is actief, gezond en uitermate kleuter, dus nee, je hoeft geen vervanging te regelen. Zo lang er fruit wordt gegeten, komen ze ook niet snel te kort. Dat is mij benadrukt door een kinderdietist (Stephan Kleintjes)
Hier ook nooit iets anders gegeven als ze niet wilde eten... Aten wel altijd een toetje, maar dat paste ik dan een beetje aan op hoeveel/ hoe goed ze gegeten had. Zo had ze ook nooit in de gaten dat het daarmee te maken had! Bij niet/slecht eten kreeg ze nog een stuk fruit als toetje (peer/appel/banaan oid) en bij goed eten maakte ik wat volle franse kwark met diksap erdoor oid. Zo ging ze toch niet met helemaal lege maag naar bed. Al gebeurde dat ook wel eens hoor! En ze is er nog nooit (eerder) van wakker geworden of zo... Verder geen strijd aan gaan en vooral niet dwingen, dan bereik je alleen maar het tegenovergestelde. Hier ook nooit speelgoed aan tafel of tv aan (alleen voor tv als we frietjes eten). Ze moet ook altijd wachten tot wij klaar zijn, dus als ze niet wil eten: prima, bordje weg, maar wel wachten... vaak ging er dan toch nog vanalles naar binnen! Tegenwoordig moet ze overigens wel altijd een paar hapjes proeven nu ze 3 jaar is en dat zegt ze zelf ook heel overtuigend ('ik ben nu al 3, dus dan kan ik goed proeven en eten!'). Succes want het is wel frustrerend natuurlijk!
Het is 'eten wat de pot schaft' en het toetje pas ik ook niet aan en de dagen dat ie niet eet slaapt ie er niet minder om. Wat ik wel doe is bijvoorbeeld regelmatig zelf groentesoep maken, dat eet ie altijd wel...gewoon aardappels met groente is het minst succesvol maar dat eten we natuurlijk wel eens en vorige week at ie ineens een paar hapjes van de witlof ham/kaas dus gewoon alles blijven aanbieden en wat ze altijd wel lust dat misschien ff wat vaker maken. Wij eten ook aan tafel, zonder tv aan, en het duurt vaak even voordat ie gaat eten, in de tussentijd eten wij gewoon door en hebben het over koetjes&kalfjes, als wij klaar zijn en hij heeft nog niks gegeten bied ik 'm nog een hapje aan, wil hij deze niet dan haal ik z'n bordje weg en is het toetjestijd, pas na het toetje mag ie van tafel. Vanavond had ie heel goed gegeten (rijst met broccoli, tomaten en gehakt) en dat zei ik ook tegen 'm en toen was het applaus en een paar high fives