Met de pot mee eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mamamijn, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamamijn

Mamamijn Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.043
    365
    83
    Vrouw
    Hey moeders,

Ff een vraagje, mij dochter is net 1 jaar geworden en heeft tot die tijd altijd potjes gehad. Maar omdat ze nu met de pot mee mag eten vraag ik mij af hoe letterlijk ik dit mag nemen.

Die potjes zit natuurlijk weinig smaak aan maar is wel lekker smeuïg, als wij aardappelen eten doe ik er jus over heen, voor haar lijkt me dat nog niet echt gezond ofwel? Als ik het gewoon aanbied zit ze maar raar te kauwen, denk dat ze het te droog vind,ondanks het kookvocht wat ik er door doe. Hoe doen jullie dit?

Nu eten wij vanavond roerbak noedels van maggi met reepjesvlees, weet niet of iemand dat kent maar daar zit toch best wat smaak aan, zou ik haar daar gewoon van kunnen laten mee-eten of is dat te gek nog. Vandaar de vraag hoe letterlijk kun je het laten mee-eten opvatten.

Wil eigenlijk van de potjes af, alleen als ze nog naar de oppas gaat.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier aten ze ruim voor hun verjaardag al mee met de pot, als dat ging qua zout/voedingsstoffen..

Er mag ook best wel een klein beetje jus over de aardappel en anders gebruik je een klein klontje boter (heb je in ieder geval minder zout).

Roerbak mie ken ik zo niet. Wij maken meestal met gewone mie en wat kruiden/gember/soyasaus een eigen mengsel. Lekker met een kip sateetje ;)

Van die kant en klare sauzen zit vaak best wel wat zout/suiker. Dus ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Dan kun je beslissen om geen of minder zout toe te voegen. Maar kruiden mogen ze best hebben, even rustig opbouwen met scherpe smaken. Ze aten bij ons na 2/3 maand opbouwen gewoon mee met pittige gerechten (toen 12 maand).

Ik ben dus na de 6 maand al veel meer "gezond" gaan koken, meer verse groenten, minder toevoegingen en kant en klaar. Daardoor konden ze ook sneller mee-eten..

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ip mag je kindje alles mee eten zolang je met zout nog voorzichtig bent... Hier at ze vanaf het begin al met ons mee op bepaalde gerechten na (pizza, friet, Chinees etc)!
    Aangezien je altijd potjes hebt gegeven moet je haar weer helemaal opnieuw leren eten omdat de smaak en structuur van potjes niet te vergelijken is met echt eten...
    Ip kun je gewoon alles in stukken aanbieden en lekker laten proeven, voelen en eten. Zo moet ze het leren..
    Evt eerst grof prakken met een vork om aan meer structuur te wennen.

De noedels met groenten en vlees kun je best geven, maar dan zonder teveel kruiden en/of een zakje. Maar misschien is het verstandiger om eerst de pure smaken te leren kennen...

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier altijd zelf alles gemaakt en meestal dan in porties in de vriezer.
    Die is inmiddels nagenoeg leeg.
    En als wij iets eten eet ze mee.
    Vanavond in zijn dat sperziebonen, kip, gebakken aardappelen en hawaï saus.
    Zij krijgt dan alles behalve de saus of een minibeetje.
    Laatst bami en toen wel een zakje zo eentje die moet wellen.
    Toen voor haar een piepklein beetje van dat vocht over de bami gedaan.
    Ze heeft gesmuld!
    Ketjap heb ik et voor ons later nog bij gedaan daar zit volgens mij ook veel zout in.
    Om het smeuïg te maken doe ik er altijd wat zonnebloemolie door en/of wat kookvocht. Ik stoom de groenten dus dan wat stoomvocht.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik maal of prak het nog wel allemaal trouwens want ik heb het geprobeerd ze kan het niet wegkrijgen. Bami snijd ik fijn en de groenten doe ik in de hakmolen om fijner te maken.

6. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik ben het eens met Nova hierboven. Ze moet eigenlijk opnieuw leren eten en aan echte smaken wennen. In de potjes zit alles wat ze nodig hebben qua vitamines, maar met smaak heeft het niets te maken. Voor nu zou ik haar eten dus prakken of fijn snijden. Persoonlijk zou ik zelf ook nu nog geen eten geven obv kruidenmixjes en/of saus uit potjes. Daar zitten eigenlijk ook voor volwassenen al erg veel zout en andere toevoegingen in. Liever zelf vers kruiden of sausjes maken van pure dingen e.d.

7. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.025
    286
    83
    Vrouw
    Hier eet zl ook vanaf het begin (meestal) met ons mee qua eten, enkele dingen uitgezonderd zoals pizza of Mexicaans ofzo. Met bijv pasta als ik niet zelf saus maak en wel een zakje gebruik pak ik voor hem vast gehakt + roerbakgroente eruit voordat ik het zakje kruiden/saus toevoeg. Zo eet hij wel met ons mee, maar hou ik wel rekening met extra zout etc.

Zoals hierboven ook aangegeven zal je dochter waarschijnlijk wel moeten wennen aan 'gewoon' eten omdat inderdaad de structuur en smaak echt anders is dan potjes. Ik zou ook gewoon lekker gaan proberen vanalles aan te bieden, lekker in stukken en maar laten proeven en prutsen. En jus mag je best geven hoor, gewoon met mate voor de smeuïgheid.

Succes ermee!

Deel Deze Pagina