Met de pot mee eten

Discussie in 'Voeding' gestart door MirjamGoossens, 7 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirjamGoossens

    28 nov 2022
    66
    11
    8
    Vrouw
    Ik moet even mijn hart luchten. Over 3 weken wordt mijn dochter 1. Tot nu toe kreeg ze als avondeten vaak een potje Olvarit of huismerk. Dit omdat mijn man pas vaak na 18.15 uur thuis is en ze tussen 18.30 uur en 19.00 uur naar bed gaat. Maar nu krijg ik echt enorme stress van het feit dat ze met de pot mee moet eten als ze 1 is. Ik snap dat vaste voeding steeds belangrijker gaat worden en dat de flesjes er helemaal van af moeten, maar pfff... Sommige dagen eet ze gewoon zo slecht, dan ben ik blij dat ze nog een flesje drinkt.

    Ook qua gerechten vind ik het heel lastig om te bedenken wat ze mee kan eten, ik heb eigenlijk weinig zin om ook nog helemaal apart voor haar te gaan koken. Noem me misschien lui, maar dan zijn die potjes soms wel een uitkomst.

    Ik wil nu proberen om op de dagen dat mijn man wel op tijd thuis is door bijv een vroege dienst, dat ze dan wel met ons mee gaat eten. Maar voor mijn gevoel zit er zo'n druk op het mee eten en grote stukken eten...
     
    amy24 vindt dit leuk.
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Ik hield vaak tijdens het koken wat van ons eten apart zonder bv kruiden of pittige ingrediënten, dan aten de kinderen dat dus - en vaak zorgde ik dan voor een extra portie voor een dag waarop het qua tijd bv lastiger was. Maar die leeftijd van 1 jaar is ook geen harde grens he, dat het bv vanaf haar verjaardag ineens helemaal zonder potjes moet - anders blijf je toch gewoon op die lastige dagen een potje geven? En dan werk je gewoon heel rustig naar 100% met de pot mee eten toe, ook niks mis mee.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.941
    3.359
    113
    Er komt geen politie aan de deur of ze met de pot mee eet of van haar flesjes af is.
    Komt vanzelf.
    Je hoeft niet apart te koken. Flesjes mag je lekker nog blijven geven. Er is geen magische grens ofzo.
    Gewoon rustig de fles afbouwen. En lekker met jullie mee eten als het kan. En als het een keer slecht uitkomt pak je een potje. Of gooi je wat diepvries groente in een pannetje.

    Echt, maak je geen zorgen.
     
    Zoe123, Vero0504 en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Inderdaad wat @evaleana zegt.
    Hier kookte ik gewoon en haalde er inderdaad wat vanuit zonder kruiden en toevoegingen. Zonodig pureren en ik had een prima prakje.

    Maar potjes olvarit/huismerk zijn ook prima. Dat is net zo goed 'vast voedsel'. Dat is er ook gewoon voor vanaf 12 mnd.
    Zelfs flesvoeding is prima als je dat wilt blijven geven. Maar je zou met 1 jaar ook een flesje gewone melk (verwarmd oid) kunnen geven.

    Niks 'moet'. Het zijn adviezen en richtlijnen. Het is ook belangrijk om naar je kindje en je eigen situatie te kijken.
     
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Onze zoon wilde op die leeftijd ook nog niet mee eten met de pot. Hij heeft ook altijd potjes met smaak gegeten. Wat ik deed was juist andersom.
    Ik gaf hem voor wij gingen eten aan de eettafel zijn potje. En dan daarna gingen wij eten en zat hij er gezellig bij en mocht hij ook nog ons eten. Gewoon om te ontdekken. Dan lag er geen druk op. En hij kan spelenderwijs het eten en de smaken ontdekken. En dat werd steeds meer en meer. Tot hij op een gegeven moment meerdere gerecht wel lekker vond en we over zijn gegaan op mee eten met de pot.

    De avonds fles kreeg hij tot 14 mnd. toen werd hij erg ziek en weigerde hij een paar avonden die fles. En nadien heb ik hem zonder problemen gewoon weg gelaten.

    Misschien kun je hier nog iets mee. Maar bovenal wil ik je veel succes wensen en je een knuffel geven. Het gaat echt goed komen. Sommige kindjes kunnen dit vlotter dan andere kindjes. Net als leren lopen. Sommige zijn vlot, en ander wat langzamer. Dat geldt ook voor deze mijlpalen rondom voeding
     
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.041
    12.475
    113
    Vrouw
    Hier kookte ik apart of zonder kruiden maar meneer vond dat helemaal niks en wou wat wij hadden. Toen hij zo 11 maand was zei cb van laat hem gewoon met jullie mee eten desnoods wat minder saus. Dus gedaan en hij vond het heerlijk (kip tandori) maar ene keer at hij meer dan ander keer en kreeg ook nog bv was ik ook blij mee dan ging er toch wat in.
    Dus relaxt niks moet komt vanzelf wel allemaal
     
  7. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    744
    383
    63
    Relax, je moet helemaal niets ;)
    Potjes zijn helemaal prima, ook na 1 jaar.
    Mijn oudste had de grootste moeite om "normaal" avondeten mee te eten, die at tot bijna 4 jaar nog potjes Olvarit af en toe. Zo kreeg ik er tenminste af en toe nog wat voeding in.
    Inmiddels is hij 9 en eet hij als een bootwerker en bijna alles..

    Ik zou van je eigen avondeten wat apart houden en dit gaan geven bijvoorbeeld de dag erna.
    Wat je ook kunt overwegen is dat jij samen met je dochter eet rond half 6 en je man dan als hij thuis is apart eet.. zo krijg je er toch ritme in voor je dochter en hoef je niet 2x te koken.
    En zoek vooral iets wat bij jullie past, dan werkt dan toch het beste..
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Wat anderen ook al zeggen, stressen is nergens voor nodig, je kan er gewoon rustig aan naar toe werken. Hier doen wij dat al vanaf 6 maanden (en geven alleen potjes bij uitzondering) als jullie daar nu aan toe zijn dan ga je nu langzaam die overstap maken. Want ik denk niet dat je kan verwachten dat ze van de 1 op andere dag dit zo doet. De structuur en smaak van potjes is namelijk heel anders dan vers.
    Afhankelijk van het karakter van je dochter (ongeduldig bijv als ze honger heeft) kan je eerst een potje geven of de helft bijv en dan daarna gewoon een paar wortels bijv aanbieden of stukjes aardappel of kale pasta. Heeft ze best wel geduld dan kan je ook eerst vers aanbieden en afhankelijk van hoeveel ze gegeten heeft geef je nog wat uit een potje bij.
    Voordeel als ze bijna 1 jaar zijn is dat je ze vrijwel alles geven kan. Probeer gewoon verschillende structuren uit en varieer ook met aardappel, pasta en rijst enz.
    Wat de flesjes betreft, ook die hoef je niet nu opeens in korte tijd af te bouwen hoor. Zijn allemaal adviezen en als jouw dochter net wat meer tijd nodig heeft is dat ook prima.
    Oh en wat anderen ook al zeiden, ik vond diepvriesgroente ideaal. Als wij dan iets aten dat ze niet mochten nog ofzo een pakte ik een hand groente uit de diepvries, schilde een aardappel of bakte een overgebleven aardappel op en ze hadden een bordje eten.
    En probeer het allemaal los te laten, want de stress die jij ervaart rondom eten voelt zij ook en dan maken ze er vaak alleen maar meer een drama van.
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Relax. Maak het jezelf toch niet zo moeilijk. Enne potjes zijn ideaal en prima ;) je kan altijd een aardappel los geven of een gekookte wortel ofzo of stukje broccoli. Gaat erom dat kindje gewoon de smaken leert en de structuren. Écht mee eten komt wel gewoon met tijd hoor. De oudste kreeg vaak potjes of een maaltijd die ik had ingevroren (maakte ik op zondag), dan gaf ik overdag ook gerust een gekookte wortel oid. Flesjes kreeg hij zeker nog tot hij 2 was.
     
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Dat idee van ‘potje voor de honger, gevolgd door samen aan tafel nog even laagdrempelig wat proberen’ lijkt mij ook heel goed, dan is de druk er voor iedereen af. Plus, als het een keertje wat later wordt, sla je het proberen gewoon even over en laat je het bij een potje. Op die manier kun je denk ik heel rustig overstappen uiteindelijk.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.595
    8.451
    113
    Ik wilde ook al vragen; van wie moet dat?

    Leg de lat voor jezelf en je kind niet te hoog, ze gaan vanzelf mee eten. Weinig achttienjarigen die op enkel Olvarit en melk leven, denk ik altijd maar. ;)

    Qua mee eten was het hier soms makkelijk doordat we dan iets aten wat ze mee konden eten, andere keren hielden we wat groente apart van het gerecht dat wij aten (dus voordat we het door elkaar gooiden) en soms kookten we wat voor hen apart (kan ook prima groente uit de diepvries zijn, maar we kochten ook wel eens een paar sperziebonen die we dan klaar maakten ofzo). Ook kookten we op een dag dat we iets ‘geschikts’ aten wel eens wat extra, wat we dan op een ander moment op konden warmen. Opties genoeg. :)
     
  12. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.732
    4.117
    113
    mijn kinderen zijn 10 en 7 en eten nog steeds niet dagelijks met de pot mee.

    mijn oudste wilde helemaal niet mee eten, die at alleen maar potjes tot hij 2 was ofzo. daarna een hele periode bijna alleen maar rauwe groentes en brood.
    de jongste eet het liefste aardappel groente vlees doorelkaar geprakt, en dat kon hij dus al wat jonger "gewoon"mee-eten. maar dan kookte ik alsnog appart zonder zout voor hem. er zijn tijden geweest dat ik 3 gerechten maakte, 1 voor man en mij, 1 voor de oudste en 1 voor de jongste.

    Toen we de kinderen meer smaken en structuren te eten gaven. probeerden we vaak gewoon stukken gekookte of rauwe groente, stuk brood, gekookte pasta, en lieten ze zelf wat proberen. en als ik dacht er is niet genoeg in gegaan, dan kregen ze alsnog een potje, of bijv. yoghurt.

    maar probeer vooral de druk bij jezelf eraf te halen. je doet het goed. je wil het beste voor je kind, maar het geven van een potje omdat jullie veel later eten en je kind dan overprikkeld en moe is en niets meer zal gaan eten, is prima.
     
  13. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.841
    2.662
    113
    Vrouw
    Wees een beetje liever voor jezelf zou ik zeggen ;)
    Dochter is nu 22 maanden en mijn vriezer ligt nog steeds vol met maaltijden voor haar. Zij moet gewoon echt wat eerder eten want dan heeft ze er nog energie voor. Dus rond een uur of vijf ga ik met dochter aan tafel eten en rond 7 schuift ze gewoon nog een keer aan bij man en mij. En ik kook (inmiddels) nauwelijks meer apart voor haar, ik vries de restjes van ons eten gewoon in als maaltijd voor haar. Kost geen extra tijd, en toch altijd iets achter de hand.

    Volg lekker het ritme van je kindje. Mijn dochter wilde heel lang geen stukjes, dus we hebben best wel lang alles door de blender gegooid, maar dat was opeens over toen ze ontdekte hoe leuk het is om met hele spaghetti slierten te spelen :roflmao:

    En mbt flessen, mijn dochter wil nog steeds gewoon graag een flesje voor het slapen gaan, dus die krijgt ze ook gewoon lekker. Inmiddels weliswaar gewoon met halfvolle melk, maar het is een heerlijk momentje na het badje.

    Zoals eerder gezegd, weinig 18-jarige die op leven om melk en olvarit ;). Je doet het helemaal prima, lekker loslaten en ritme van je kindje volgen!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Relax kinderen gaan niet ineens kapot als ze na hun eerste een potje krijgen hoor.

    Aardappel, broccoli uit de diepvries, stukje vlees (gehaktbal in stukjes). Wortel / doperwt uit een potje of blik (gewoon conserven dus) is prima. Een boterham in de avond is ook geen mishandeling.

    Ik ga hier echt geen gestoomde flespompoen met een lentefrisse risotto whatever staan te goochelen. Als koken je levenslust en passie is zal t een ander verhaal zijn.

    Maak ik dingen met kruiden (chili con carne bijv) hou ik wat apart met minder kruiden en ik snij bepaalde groentes even iets anders zodat t voor R makkelijker of veiliger is.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  15. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    2.841
    2.662
    113
    Vrouw
    Hahaha chili con carne was hier, na spaghetti, een van de eerste dingen die ze met de pot mee at. Zo zie je maar, alle kindjes zijn weer anders ;)
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  16. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Niets MOET en potjes zijn ook gewoon prima hoor…

    buiten dat kan ze toch alles gewoon mee eten, zolang je er geen liter sambal ofzo ik gooit…

    je kan het in stukken geven, nog beetje grof pureren

    en flessen MOETEN er ook niet van de een op andere dag af…

    doe gewoon wat werkt voor jou en je kindje ;)
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Ja maar ook net wat je als pittig rekent. Hij was niet zonder kruiden die zij kreeg, maar milder.

    Overigens vindt ze tegenwoordig een kalkoenfrikandel al te pittig en kauwt R het met overduidelijk genoegen zo weg. Deed zij vroeger ook, maar dat is weer een fase.

    Als ze een jaar of 16 is zal dat vast wel weer anders zijn.
     
    Basilicum vindt dit leuk.
  18. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Mijn zoontje is ook net 1, krijgt nog 3 flesjes en eet nog niks mee met de pot. Hij kan het gewoon nog niet. Hij krijgt alleen gepureerd en van de melk maak ik regelmatig papjes. Soms een boterham tussendoor maar meer krijgen we er echt nog niet in. Het komt echt allemaal vanzelf wel hoor!
     
  19. MirjamGoossens

    28 nov 2022
    66
    11
    8
    Vrouw
    Bedankt allemaal! We doen het idd gewoon op ons tempo, qua grote stukken eten gaat het prima, meestal 2 a 3 boterhammen per dag, fruit gaat er ook met smaak in. Loslaten is hét woord bij ouderschap haha!
     
  20. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.850
    381
    83
    Mijn kinderen aten op dinsdag wat wij maandag aten. Haalde er voor er kruiden doorheen gingen die ze niet mochten een portie uit pan. In koelkast en eten dag erna was klaar.
     

Deel Deze Pagina