Hapjes en brood invoeren: hoe?

Discussion in 'Voeding' started by RoAn1981, Dec 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Onze dochter is nu 5,5 maand en sinds een week geef ik zelfgemaakte groentehapjes. Ze heeft nu elke avond rond 17.30 uur een een hapje gehad. Drie dagen wortel, drie dagen bloemkool en drie dagen broccoli achter elkaar gedaan. Er gaat nog nauwelijks iets in maargoed, ik weet dat dat even kan duren.

Ze krijgt op dit moment nog 5 x 180cc. We hebben geprobeerd de laatste fles (23.00 uur) te laten vallen, door in de fles ervoor (19.00) een schepje rijstebloem te doen. Dit werkte totaal niet; ze kwam opeens weer in de nacht om 2.00 uur. Toen we de 23 uur fles weer invoerde, ging het weer goed en sliep ze tot 7.00 uur.

Maar gisteren op het cb werd me verteld dat ik nu wel toe kan gaan werken naar een echt 'menu'. M.a.w. ik mag brood gaan geven, en fruit en meer groente. Maar hoe doe ik dit? Ze had het ook nog over pap; wat wordt daar precies mee bedoeld? Toch die rijstebloem?

Ik ben een beetje huiverig, daarom heb ik ook tot nu gewacht met de eerste hapjes, omdat we een hele tijd getobt hebben met haar flesvoeding ivm verdenking op kma. Dit blijkt gelukkig uiteindelijk niet het geval en ze is weer helemaal over op Friso Standaard. Maar als ik haar nu en fruit en groente en brood ga geven, is dat niet in 1 keer een enorme opdonder voor haar darmpjes?

Hellup! :)

2. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het rustig opbouwen.
    Ik heb na groenten eerst fruit toegevoegd (ben wel eerder begonnen met iegs meef dan 4 maanden).

Eerst gaf ik dus 2 weken groenten zoals jij het ook hebt gedaan.
    Toen fruit erbij in de ochtend.

Tot afgelopen weekend kreeg ze dat als bijvoeding.
    Sinds zondag ben ik pap gaan geven. Granenpap van bambix. Doe 1, 5 schepje (op pak staat meer maar durf ik nog f niet ivm darmpjes) bij 180cc melk. Dit drinkt ze nu als eerste fles. Ik ben hiefmee begonnen omdat ze erg hongerig was de laatste dagen, wilde eigenlijk geen pap geven maar straks meteen met brood beginnen, maar vind die overgang zo groot naar brood.

Sinds gisteren heb ik haar voor de fles van 11.30 uur een broodkorstje gegevn om aan te wennen. Daarna gewoon flesje.

Straks wil ik als lunch brood gaan geven met boter, maar nu nog even dit. Je kunt toch nie alles tegelijk.

Ik herken je gevoel ook echt. Op het cb zeiden ze ook van, dit mag je nu gaan geven en dit en dit enndit......ik dacht ook van hoe moet ik dit gaan doen. Maar denk dat je het gewoon rustig moet uitbreiden, ze mogen het nu maar het moet nog niet.

3. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Bedankt voor je reactie! Hoe jij het gedaan hebt, zoiets lijkt mij ook handig. Niet teveel in 1 keer. Het viel mij ook echt op op het cb, dat ze zeiden: ga maar lekker van alles geven, vinden ze lekker. En ik dacht echt: ja, dat zal allemaal best, maar ik wil vooral dat ze geen buikpijn krijgt ;)

4. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Heb jij trouwens 2 weken dezelfde groenten gegeven? Ik heb dus nu 3 verschillende dingen gegeven, ga ik daar dan deze week nog mee door? Of mag ik ook iets anders geven? Ik heb nl. het idee dat ze die wortels sowiezo niks vind, haha!

5. adi

adi Niet meer actief

Ik zou die vaart dat cb wil niet zo snel volgen. Die vrouw kan met geen mogelijkheid weten wat JOUW kind fijn en lekker vindt. Ze dreunen gewoon een advieslijstje op.

Wij hebben alle nieuwe dingen als volgt geïntroduceerd:
    - Met 5,5 mnd gestart met groente (op dezelfde manier als jij);
    - Met 6mnd langzaam overgegaan op kv nr 2, een week lang gemengd met nr 1. Toen ook langzaam de laatste fles afgebouwd (5de)
    - Rond die tijd fruit s ochtends erbij gegeven. Hiervoor verschoof de schema waardoor wat meer ruimte kwam overdag en de laatste fles naar 20 uur ging.
    - Toen waren ze bijna 7 mnd en hebben we brood gegeven tussen de middag, samen met middagfles.

Granenpap kun je toevoegen aan de eerste fles, dat is een stevig ontbijt. S avonds zou ik dat niet geven, het is een best zware maaltijd zo net voor het slapen.

6. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb steeds 3 of 4 dagen zelfde gegeven. Steeds een half potje (krijgt nu vers) per keer met dezelfde soort. Worteltjes, bloemkool, broccoli, sperzieboon. Toen willereurig iets per dag. Ze heeft ook haar favorieten, nu ook met vers. Heb eerst potjes gegeven omdat wij zelf haast nooit aardappelen met groenten eten en voor die 5 hapjes heb ik niets gemaakt. Na 2 weken ben ik zelf gaan maken en bewaar het nu in de vriezer.
    Ik geef nu iedere dag wat anders.
    Wortel is hier favoriet. Hihi

7. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik breek even in, sorry ts.
    Maar hdb jij ook pap gegeven of meteen brood in de lunch.

8. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Broodkorstis toch veel lastiger eten voor zo'n kleintje als het binnenste deel van een boterham?

9. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Brood (gluten) pas vanaf 7 maanden hoor! Rustig aan! :)

10. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mij is gezegd vanaf 6 maanden.

Heb even gekeken in een schema dat ik van 'kleintjes' heb. Daar staat ook broodkorstvanaf 6 maanden.

11. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Sterker nog: mijn dochter is 5,5 maand en gisteren vertelde de cb-arts mij dat ik nu al brood mocht geven...Wat is het nou?

12. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Ik zie overal 6 maadnen staan voor brood geef het zelf ook, alleen korst lijkt Mme moeilijk eten

13. kwebbel86

Waarom zou je een baby van 5 maanden brood geven ??? Niet dat je het gaat doen hoor maar ik snap het niet. Een baby van 5 maanden groeit op melk, niet op broodkorsten, liga's en diksap.

Op borstvoeding.com mag je vanaf 6 maanden een korstje geven en met 7 maanden een boterham.

14. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo wilde ik het ook gaan doen.
    Maar is het dan raadzaam om eerst pap te introduceren?

15. kwebbel86

Pap moet niet, het mag. Lust ze het niet, is het prima. Voor ons was het een prima overgang van een fles 180/6 naar een bordje pap in de ochtend, ze had nl gelijk honger. Nu kan ze ietsjes langer wachten en kan ik ook brood geven. Pap dus alleen nu nog op werkdagen als ik om 7uur moet beginnen.

16. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geef je nu brood in de ochtend als ontbijt of ook als lunch zeg maar.
    Met welke leeftijd ben jij gestart met pap en daatna brood?

17. kwebbel86

Pap gaf ik pas vanaf 8 maanden toen de fles niet meer afdoende was. Brood begon ik met 7 maanden als lunch een paar stukjes en daarna de fles. Bij 1 boterham gaf ik 120/4 en bij 10 maanden karnemelk.

18. kwebbel86

Een cb-arts is trouwens een basis-arts. Die weet niet alles en heeft overal niet zo heel erg uitgebreid verstand van. Dus voor echte specifieke vragen kan je zelfs nog beter bij de huisarts terecht.

19. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke, helemaal duidelijk.

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het advies, ook van Stefan Kleintjes, is een broodkorst vanaf 6 maanden en brood vanaf 7 maanden.

Men bedoelt daarmee dat je vanaf 6 maanden af en toe, als het zo uitkomt een broodkorst in het handje mag geven om op te kluiven
    Vanaf 7 maanden mag je dan een volledige boterham, of in iedergeval korst en binnenste, als maaltijd geven.

Bij kindjes met gevoelige darmen kun je zelfs beter wat later starten met gluten.

Voor het opbouwen van bijvoeding;
    Ik deed 3 dagen groente 1, dan 3 dagen groente 2, dan weer een keer groente 1 en dan 3 dagen groente 3.
    Na 2 weken gaf ik alleen de bekende groente en deed ik hetzelfde met fruit.

Als ze fruit en groente aten deed ik een aardappel bij de groente. Daarna evt granen pap of een broodkorst.
    Vanaf 7 maanden, maar belangerijker zodra hij brood at, ging ik naar 3 maaltijden en 2 tussendoortjes. Mijn jongste at heel lang geen brood en hield ik dus langer op meer flessen.

Share This Page