Ik ben op zoek naar makkelijke recepten om te koken. Ik ben helemaal geen keukenprinses, maja moet toch wat op tafel zetten voor mij en peuterdochtertje. Mijn lief, wel een keukenprins, kookt voor anderen op z`n werk en is dus bijna nooit thuis met etenstijd. Nu ben ik op zoek naar makkelijke, maar natuurlijk wel gezonde en voedzame recepten zodat er iets verantwoords gebrouwen wordt. Ik heb op internet wel al een beetje rondgesnuffeld maar kom bijna overal uit op pasta. Elke dag pasta zie ik ook niet zo zitten! We eten ook al regelmatig bij m`n ouders, maar daar worden mijn kookkunsten ook niet beter van en dat kan natuurlijk niet tot in het bejaardenhuis aan toe doorgaan. Ik ben ook op zoek naar tussendoortjes/snackjes wat ik samen met peuterdochtertje kan maken. Dus trek jullie kookregisters maar open en verras mij!
Ovenschotel. Ongeveer een halve kilo gehakt rulbakken samen met wat voor groentes je dan nog maar heb. Wat zout en peper bijv. er bij. (zelf vind ik prei en ui met een beetje spek erg lekker) Laag kant en klaar uit een zakje aardappel puree erover. Beetje boter er over half uur in de oven op ongeveer 160 graden en klaar. sucses Janna
Lasagna: gehakt rul bakken, groentenmix (zak) erbij, even roerbakken, saus erdoor, in schotel met lagen lasagnabladen en klaar. Spaghetti: bijna hetzelfde. Gehakt op de bodem (gegeten bij een vriendin en die noemde dat zo): 500gr gehakt mengen met gehaktkruiden en aandrukken in een ovenschaal, 1 pot erwten eroverheen (uitgelekt) en daaroverheen aardappelpuree (zelf maken: aard. koken, melk en bouillonblokje erbij en stampen) of kant en klaar uit pakje. Kan beetje kaas overheen, 45 min. in oven van 175gr. Nasi, bami, pizza is ook allemaal makkelijk te maken (en dan bedoel ik niet kant en klaar kopen en opwarmen!).
Tussendoortjes; - Amerikaanse pannenkoekjes (zelf maken of kant en klaar kopen) met banaan en honing - Ants on a log (stengel bleekselderij schoonmaken, de hole kant vullen met Philadelphia en daarop rozijntjes of ander gedroogd fruit) - Kinder sushi (reepjes wortel en komkommer inrollen in een boterham besmeerd met Philadephia, doorsnijden zodat het op sushi lijkt) - Gevulde peer (peer doorsnijden, klokhuis eruit halen, vullen met een mengsel van gehakte noten en honing) - Pizza crackers (crackers bedekken met lekkere fijngesneden groenten, evt met kip of hamreepjes en geraspte kaas en dan even in de oven tot de kaas gesmolten is) - Broodjes smeren en dan met vormpjes uitsteken - Lekkere donkere boterham met yoghurt besmeren, pistachenootjes erover sprenkelen en een beetje honing
Dit is erg lekker als het warm is in de zomer. Niet moeilijk en zo klaar Gevuld Turks brood Royaal voor 8 personen 2 Turkse broden 100 gr ontbijtspek 2 lente uien 2 eetl. Mosterd 150 gr roomkaas ( bv paturain) 100 gr gemengde sla 2 pakjes gerookte kipfilet zelf in plakjes snijden 200 gr pitloze druiven 1 stengel bleekselderij in ringen snijden +/- 3 eetl groene pesto +/- 5 eelt mayonaise Spek in boter uitbakken. Op keukenpapier laten uitlekken Brood doormidden snijden. Bovenkant brood insmeren met room kaas Mengsel maken van mosterd mayonaise en pesto en op de onderkant van het brood smeren. Lente uien, bleekselderij en kipfilet in stukjes snijden de druiven door twee. Brood met sla kipfilet, druiven, lente uien, selderij, beleggen. Spek erover verkruimelen. Afdekken met de andere broodhelft en strak in huishoud folie inpakken . Nog even een half uurtje in de koelkast zetten en dan in punten snijden. Eet smakelijk!
Bij de lidl heb je op het moment ook van die barbeqieuw (Hoe spel je dat eigenlijk??) vlees liggen. Ligt laten bevriezen en dan in reepjes snijden. Uitje snipperen, chapignon er bij en alles in de pan oppakken. Showarma broodje bakken in de oven of broodrooster. Alles ertussen en erbij. Jammie. Maak nog even een lekkere dressing. Scheutje olie, wat citroensap, beetje azijn, peper en wat gedroogde kruiden er ddoor. Even in een oud glazen potje en hard schudden. Klaar je dressing. Kropje sla plukken en erover en erbij. Je kunt natuurlijk gemakkelijker een lekkere fles dresing koppen. Makkelijk en lekker snel.
-aardappels koken -spitskool/chinese kool/witte kool koken (naar keuze, heb zelf liefste spitskool) - spekblokjes bakken - nasikruiden laten wellen - aardappels stampen - nasikruiden erdoor - kool en spekjes erdoor = heerlijke stamppot!
Ik heb van AH van die kaartjes en daar heb ik een aantal zeer simpele, snelle en gemakkelijke receptjes van: Asperges in beenham uit de oven: Aardappelen koken Asperges koken (+/- 8 minuten) Na het koken rol je de asperges per 1/2 in een pakje voorverpakte beenham. Deze leg je in een ingevette ovenschaal. Dan verkruimel je een stukje bettine blanc kaas overheen. 12 minuutjes in de oven (150 graden) en dan de asperges met de aardappelen serveren. De aardappelen en asperges kun je voorgeschilt kopen dus dat maakt het nog makkelijker. De andere die hier erg in de smaak valt is een salade met Parmaham en geitenkaas. Je bakt een zak krieltjes. Je doet ijsbergsla in een grote schaal en hier doe je de lauwwarme gebakken krieltjes doorheen. Dit meng je met een zakje mosterddressing. Dan doe je er 2 fijngesneden appeltjes doorheen (ik hou van granny's), Parmaham en bettine blanc kaas. Je kunt er ook nog walnoten doorheen doen, maar wij doen dit nooit aangezien mijn man allergisch is. Beide gerechtjes worden door mijn zoontje ook lekker gevonden.
rijst koken uitje snijden, paprika snijden (alle kleuren wat je maar zelf wilt) ui en paprika bakken wat water erop beetje tomatenpuree erdoor even roeren dat het een bindendesaus word beetje sojasaus beetje aromakruiden en wat maggi, naar eigen smaak. speklapje of karbonade bakken. sausje over de rijst en vlees erbij, wat ik ook wel eens doe is het vlees bakken en dan de saus bij het vlees in maken zodat het vlees ook wat gestoofd word. ik doe laatste tijd ook wel knaagkrabbetje kruiden is aroma wat soja en ketjapmarinade ( wel in kleine stukjes gesneden) en aanbakken uitje erbij en wat stukjes aardappel(ongekookt) dan afblussen met wat water en bouillonblokje erbij even halfuurtje stoven en dat over de rijst ook Heerlijk.!! Karbonades kruiden met sweetchilisaus is ook lekker. Tussendoortje: een zakje jonge geraspte kaas een zakje oude geraspte kaas 2 eieren handje bloem wat zout en kruiden naar smaak.. even mengen en dan kaasballetjes maken even in olie frituren. bladerdeeg(ik maak het altijd zelf) tonijn doperwtjes mais uitje (je kan het bakken maar ook rauw) in het bladerdeeg, deeg dichtklappen en dan in de oven. Als ik zelf deeg maak gooi ik het in de frituur..