Mijn dochter zit sinds haar 5e op zwemles. Bewust niet met 4 begonnen omdat ze heel speels is en ze snel afgeleid is. Daarnaast beginnen ze met 4 ook al met school en dat was wel even genoeg. Dus afgelopen zomer, aan het einde van groep 1 begonnen. Inmiddels zit ze op 1 les na een half jaar op zwemles en zit ze nog steeds in badje 1. (Laco zwemABC). Over bandje 1 heeft ze 11 lessen gedaan (watervrij worden) en 2 maanden geleden heeft ze bandje 3 gekregen. In het begin was ze goed gemotiveerd maar sinds een week of 3/4 is ze haar motivatie helemaal kwijt. Voor ik met haar naar zwemles ga volgt al een hele peptalk dat ze goed naar de juf moet luisteren, goed haar best moet doen en als extra motivatie heb ik een kleinigheidje in de strijd gegooid als ze haar vierde bandje (en daarmee badje 2) krijgt. Op dat moment is het "Ja mama". Maar zodra ze 1 teen in dat water steekt verandert ze van instelling en gaat het compleet anders. Ze doet de opdrachten van de juf niet, luistert niet, zwemt niet, doet echt waar ze zelf zin in heeft. Speelt en hangt in het water. Kletsen etc. De juf zegt er wat van maar daar luistert ze niet naar en daarna zie ik de juf er niet meer op in gaan. Ik kijk achter glas mee dus ik weet natuurlijk niet wat er precies gezegd wordt. In een les zit ze meerdere keren op de kant voor straf (waar ze natuurlijk ook niks leert). Het gedrag van mijn dochter is hier wat me zo dwars zit. Zo ken ik haar niet. Thuis kan ze wel brutaal zijn en ze zoekt momenteel weer erg de grenzen op (enorm pubergedrag) maar dan is ze te corrigeren. Ik weet ook niet wat ik fout doe in deze en hoe we dit weer recht kunnen trekken. Het maakt me ook boos. Ik heb de juf me laten bellen (omdat ik niet aan de kant van het zwembad zoveel tijd op wilde eisen) en zij geeft ook aan dat mijn dochter haar motivatie compleet kwijt is en dat ze ook niet meer weet wat ze 'ermee aan moet'. Nu is besloten om haar volgende keer in badje 1 te laten starten maar haar na het opstarten mee te laten zwemmen in badje 2 in de hoop dat het haar motiveert. (En ze kan daar ook niet meer met haar voeten bij de grond zodat het spelen een stuk lastiger zal worden, hoop ik). Aan het einde van de les zal ze dan waarschijnlijk (puur ter motivatie, want ze heeft hem officieel nog niet 'verdient') bandje 4 krijgen. Enerzijds ben ik het daar ook niet helemaal mee eens, ik vind wel dat ze hem verdient moet hebben en niet zomaar gratis het volgende bandje moet krijgen terwijl ze haar best niet heeft gedaan. Maar ja, misschien laat ze volgende keer in het diepere bad wel wat mooi zwemwerk zien. Iemand ervaring? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Dat het zwemlessen niet zo snel gaat vind ik jammer (want duur) maar haar houding vind ik gewoon het ergste. Ze doet er echt heel vervelend en zo ken ik mijn dochter niet.
Misschien is doorgaan naar bad 2 sowieso een goed idee, als ze dan niet meer kan staan. Dan moet ze wel. (Bijna) letterlijk: zwemmen of verzuipen. Ik weet niet of ik dan meteen ook het bandje zou geven: eerst maar eens kijken of haar gedrag in bad 2 een beetje opknapt.
Inderdaad maar eens naar badje twee, maar zou echt dat bandje nog niet laten geven... Pas als ze hem echt verdient...
Als ze niet luistert en niks leert heeft het weinig nut. Ik zou daar weinig geduld mee hebben, vrees ik. Gaat ze wel graag naar zwemles? Kan je haar niet vragen of ze wil stoppen (tijdelijk) of een groep verder wil?
Mijn dochter was op een gegeven moment ook helemaal niet meer gemotiveerd om mee te doen met zwemles. Het duurde bij haar blijkbaar te lang voor ze weer een volgend bandje kreeg omdat ze problemen had met door het gat zwemmen. Bij haar is het toen opgelost door haar een half bandje te geven, toen was ze weer trots en ging het daar na weer een stuk beter. Dus misschien een idee om dat ook bij jouw dochter te doen.
Ik zou haar of een half jaar ofzo laten stoppen en het daarna weer proberen of haar juist in het diepere badje laten gaan. Waarschijnlijk is ze ook compleet verveeld juist doordat ze zolang in dat zelfde badje al zit en gaat ze daarom alleen maar meer klieren, kletsen etc. Misschien werkt een andere badjuf of badmeester ook beter. Daar zit ook verschil tussen, de een kan kinderen beter motiveren dan de ander of heeft een andere aanpak die beter bij jouw kind past. Daar kun je ook naar vragen, of ze op een ander tijdstip bij een ander mee mag lessen.
Puur aan de hand van jouw verhaal: jij herkent je dochter niet, dit is de enige situatie dat ze zich zo gedraagt -> het ligt aan het zwemmen/de juf/de methode. Je moet dus inderdaad iets in de omgeving veranderen: ik zou het andere badje een of twee keer proberen, als dat niet werkt, dan idd een andere juf of zelfs een heel ander zwembad. Misschien een kleinere groep, zodat ze normaal gesproken sneller vooruit gaat. Ik denk dat boos worden of omkopen in dit geval niet werkt: er is iets scheef gegaan in dit halfjaar, en of je dat in dit bad, bij deze juf, nog recht krijgt, kan ik niet beoordelen. Zegt ze er zelf iets over?
Zodra ze volgende les naar badje 2 gaat zit daar een andere juf. Eentje die ook wat strenger is, en wat langer in het vak. Degene die ze nu heeft is heel lief maar wel nog jong en onervaren. Niet dat ze geen goede les geeft, maar ze heeft dus duidelijk het overwicht over mijn dochter niet. Het moet duidelijk zijn bij haar wie de baas is in dat zwembad. Naar wat ik begrijp van anderen is de volgende juf wel streng als dat nodig is. Dat wacht ik eerst maar even af. Het is nou niet zo dat ik zo'n onhandelbaar kind heb dat ze geen diploma zou kunnen halen. Zelf geeft ze aan dat ze het af wil sluiten. Maar ze weet nog niet dat ze volgende keer naar het diepe gaat. Ze zal toch moeten leren zwemmen, vroeg of laat. Al ben ik er zelf ook wel echt klaar mee.
Misschien tijd voor een ander zwembad met een andere les methode? Die bandjes zegt mij namelijk helemaal niets? Hier was het gewoon luisteren naar de badjuf/meester, en die pakte dan ook door met de kinderen. In tien maanden tijd A diploma op zak, met ouderwets zwemles
Heb je haar ook uitgelegd dat ze alleen maar langer duurt voordat ze haar zwemdiploma's heeft met dit gedrag? Het idee naar badje twee vind ik wel het proberen waard, maar zou ik haar dat bandje nog niet geven, maar laten verdienen.
ik zou kiezen voor een andere juf. Haar huidige juf weet niet meer wat ze met haar aanmoet, dus ze moet naar iemand die dat wél weet. Die haar continue bij de les haalt en alert houd. Het klinkt alsof de volgende juf dat wel kan. Jammer dat er geen optie is op haar huidige niveau - om een andere juf te krijgen, maar dan maar zo.... Overstappen naar een ander bad zou ik nog niet doen geloof ik. En verder: Op tijd aan de bel trekken! Het kost inderdaad een hoop geld en als je blijft wachten omdat je de ander niet lastig wil vallen, maar het duurt inmiddels écht al lang, heb je alleen jezelf en je kindje daarmee.
Vandaag zoals afgesproken gestart in badje 1. Ze kreeg een invalmeester en ik heb hem wel verteld over voorgaande lessen en gezegd dat de afspraak was dat ze na het opstarten van de les bij badje 2 mee zou gaan zwemmen. Meester zei dat hij eerst eens zou kijken wat voor vlees hij in de kuip had. Ik had hem bewust nog niks gezegd over dat bandje 4 wat ze zou krijgen. Meester had goede invloed. Mijn dochter deed van het begin af aan gewoon goed mee met de les. Halverwege de les is ze inderdaad naar badje 2 gegaan en is ze daar mee gaan zwemmen. Ook bij een invalmeester maar wel haar grote vriend (die kent ze van de zwemlessen van kleine broer, hij is dan de badmeester in het wedstrijdbad en mijn dochter gaat dan altijd bij hem kletsen en kleuren terwijl ze wacht tot ik met broertje klaar ben met zwemmen). Hij had gewoon een leuke klik met haar en ze deed gewoon wat hij vroeg. Probeerde hem niet uit, niks. Geweldig.Ze heeft gezwommen en goed haar best gedaan. Ze had er ook weer lol in. Ze heeft 90% gehaald op de score voor haar volgende bandje (dus hem nog niet gekregen). Ze stond op 86% dus niet schokkend vooruit gegaan maar ze is in elk geval weer vooruit gegaan! Volgende week even de gebruikelijke juf herinneren aan haar afspraak om dochter weer in het diepere bad mee te laten zwemmen en dan komt ze langzaam maar zeker vanzelf wel bij de bandje.
een paar keer met haar in weekeind naar zwembad gaan en lekker samen genieten van water en spelen en wat van de lessen uitproberen kan helpen.
Dit hebben we een paar keer gedaan (keer of 4/5). Op zondagen mogen ze met een betalende ouder gratis naar binnen. Elke keer dat we dat doen wil ze alleen maar spelen en niet oefenen. Ook dan doet ze niet wat ik haar vraag. Nou ja, die extra tijd in het water zal ze niet slechter van worden, dacht ik, dus laat ze dan maar spelen, misschien speelt ze dan bij de les minder. Maar helaas. Elke les dat we dat gedaan hebben zwom ze alleen maar slechter bij de les. Luisterde ze alleen maar slechter. Dus daar zijn we mee opgehouden.
dan moet je geduld hebben denk ik. niet stressen. mijn zoon is voor de zomer 3 lessen gehad en is in badje 1 nog. hij moet voor 10 dingen punten halen. alleen nog niet op rug drijven voor 5sc,dat kan hij nog niet helemaal goed. hij is ook ouder dan je kindje. de school zegt dat zij echt hun tijd nemen in die badjes. zij doen het wanneer zij vertrouwen hebben en strek genoeg zijn om het allemaal te doen. ik zou niet voor een andere juf of school zoeken. kinderen nemen vaak een stapje terug net voordat ze een sprong maken in het leren. straks gaat ze misschien ineens enorm snel. het moet allemaal heel rustig gebeuren. ze luistert wel denk ik maar toch vind ze het teveel allemaal.dat kan ook toch? liever stout lijken dan dom, zo denken kleintjes soms(zoontje heeft dat soms als iets te moeilijk voor hem is luistert hij niet, maakt grapjes, doet alsof hij het niet serieus neemt, alsof hij expres niet probeert)
zoontje heeft dus om het zo te zeggen al 7 wekenlang %90 van wat verwacht wordt om badje verder te mogen gaan. hij kan 3sec op de rug drijven maar nog niet 5 sec. ik denk dat hij het toch eng vindt om badje verder te gaan.
Ik zou de situatie veranderen: meer uitdaging in badje 2 (zonder directe tastbare beloning), duidelijke, korte instructies en kijken wat er gebeurt. Als ouders haar voor de zwemles geen instructies geven, maar vertellen dat de zwemles spannender wordt, en het toch zo stoer/cool zou zijn als.... Helpt dat niet? Dan misschien pauze of andere methode. Hier de klassieke ABC methode gevolgd met een extreem snel afgeleide 5-jarige (mogelijk ADD, daar gaat i.v.m. school waarschijnlijk op getest worden). Na 5 lessen was hij verveeld, had door dat hij niet echt hoefde te zwemmen met een drijfband om zijn middel. Dus mocht/moest hij met les 6 het diepe in zonder hulpmiddel: "Oh, dan moet je wel wat doen". Ik was heel blij met de no-nonsense houding van de juf. Daarom ook bewust voor dit zwembad gekozen. Na 4 maanden mag hij komende week op voor zijn A-diploma. Trots, natuurlijk is het talent, maar juist de uitdaging van 'zwemmen of zinken' hielp mijn mini-zwemmonster. Nu nog onthouden dat je op de 3e baan een andere zwemslag doet . Dat horen van de juf is voor hem zo moeilijk . Sterkte en succes in ieder geval!
Misschien anders eens kijken of een ander soort zwemles geen optie voor haar is. Bij mijn zoontje werken ze niet met verschillende badjes of beloningen. Ieder kind zwemt vanaf het begin in het diepe bad en zegt of zijn of haar tempo. Alle nieveua's zwemmen door elkaar heen. Zo is hij gek op onder water zwemmen en duikt/zwemt hij na 14 lessen al door het gat heen. Hij groeit in zijn zelf vertrouwen en krijgt hulp bij hetgene waar hij hulp bij nodig heeft.
Ik denk dat een andere zwemleraar al worderen doet. Aan de kant zitten als je niet luistert en een juf die het verder maar wat laat gaan, dat schiet natuurlijk ook niet op.... Onze zoon luisterde in het begin ook slecht, zat constant onder water waardoor hij geen idee had wat hij moest doen en zat ook steeds met een andere jongetje te spelen. Wanneer hij een keer mee deed, was het alleen wanneer de juf keek, zodra hij door had dat de juf met iets anders bezig was ging hij weer vrolijk spelen. Toen hij door ging naar het volgende badje kreeg hij een andere juf, hij had direct heel goed door dat deze juf een stuk strenger was en dat hij hetzelfde bij haar niet hoefde te proberen Sindsdien doet hij dus ook heel serieus mee aan de lessen...
Ik zou ook eens kijken of het volgende badje een optie is. En anders misschien even tijdelijk stoppen en over een paar weken of maanden op een andere zwemschool proberen? Btw: straf in het zwembad?? Dat vind ik echt te ver gaan voor die plek. Even duidelijk toespreken is oké, maar als je als zwemleraar moet gaan straffen dan ga je je hele doel voorbij denk ik.