Wij hebben het lang weten te rekken, maar moeten er nu toch echt aan geloven: op vakantie in de zomervakantie! Wij hebben echt een hekel aan mensenmassa's en megadrukte, maar houden juist wel weer van bestemmingen waar wat te doen is (terrasjes, uitjes, bezienswaardigheden, pretparken, musea) en lekker weer. Tot nu toe gingen we dus steeds naar vrij toeristische bestemmingen in Italie, Spanje en Frankrijk, maar dan buiten de zomervakantie (eind mei/begin juni/begin september). Ideaal! Veel leuke uitjes mogelijk, en relatief rustig overal. Maar vanaf dit jaar is dit er helaas niet meer bij en moeten we (gewoon zoals iedereen, dat besef ik echt wel ) in de zomervakantie. En ik vind het dus vrij lastig om te bepalen waar we naar toe moeten. Wat we zoeken: - Een kindvriendelijke bestemming (camping, vakantiepark, huisjes met buitenspeelmogelijkheden, oid). - Leuke uitjes in de omgeving (met kinderen van 6 en 4), waar je niet overspoeld wordt door mensenmassa's, OF waar dit geen bezwaar voor is. - Met de auto te bereiken in max 2 dagen rijden. Ik vrees met grote vreze dat bestemmingen als italie, frankrijk of spanje wellicht overal stampvol zullen zijn, of zijn er gebieden waar dit meevalt? En waat je dan dus niet in een afgelegen hutje op de hei zit? Ik zit daarom een beetje te denken aan alternatieven als Oostenrijk, Scandinavie of Schotland. Is dat wat? Wie heeft er tips?! Wat vinden jullie een leuke bestemming, waar je niet direct over de hoofden hoeft te lopen? Ik heb in het verleden al veel goede tips uit dit forumonderdeel gehaald!
Ha wij hebben dezelfde smaak als jullie geloof ik ☺️ Wij doen vaak de zon-bestemmingen (italie/spanje) in de meivakantie. Dan is het daar nog rustig, goedkoop en vaak best aardig weer. Dan gaan we in de zomervakantie nog 10 dagen ofzo weg. Naar een niet zo toeristische plek. Wij zijn vorig jaar naar Noord Denemarken geweest. Het jaar daarvoor naar zuid-Duitsland. Zweden hebben we ook gedaan ooit. Dit jaar gaan gaan we voor Schotland in de meivakantie en Oostenrijk in de zomer. Je moet niet teveel gehecht zijn aan mooi weer. We hebben vorig jaar in de meivakantie in Italie vaker in het zwembad gelegen dan in juli in Denemarken☺️. Zweden en Schotland kun je met de veerboot doen, hou er rekening mee dat dat een flinke hap uit je budget is en dat je die op tijd moet boeken. Het is wel kindvriendelijk op een andere manier, geen gelikte speeltuin, maar takken zoeken en stenen gooien in de beek enzo.
Ik wou inderdaad Oostenrijk noemen. Alhoewel je boven op de bergen evengoed soms nog aardig wat mensen ziet, maar ik ervaar dat niet zo als extreem druk omdat het er natuurlijk erg weids is.
Wij gaan vaak naar de Vogezen in oost Frankrijk. Erg veel mooie natuur, plaatsjes, bergen en meren. Er komen wel toeristen, maar ik heb nooit hele massa's gezien.
Ik zou zoeken naar kleine campings in een omgeving die je aanspreekt. Kleine campings kunnen weinig mensen kwijt dus lekker rustig . Wij houden ook niet van dat massale. Maar hebben wel bepaalde eisen dus zijn ook nog druk aan het zoeken
Ik heb in een ander topic ook al eens het vakantiepark Am Hohen Bogen genoemd, dat ligt in het Bayerische Wald. Wij waren daar 2 jaar geleden en hebben heel mooi zomer weer gehad. We zaten in huisje 95 en die hebben hun eigen website haus-95.de. Wij houden ook van veel doen en van pretparken en dat is daar genoeg. Dat jaar daarvoor zaten we in de Duitse Algau op het vakantiepark Mayernhofen, vlakbij de Bodensee en Legoland. Ook erg leuk.
Denemarken! Wij zijn een paar jaar geleden in de buurt van Aarhus geweest en gaan komend jaar naar West-Jutland. Afgelopen jaar zijn we in Duitsland naar de Eiffel geweest, dat voldoet ook heel erg aan je eisen (foto's zijn nog wel op mijn FB te vinden, wij waren er in de mei-vakantie)
Je zou eens kunnen kijken op www.natuurhuisje.nl , dat zijn allemaal huisjes midden in de natuur die op zichzelf staan. En dan kan je kijken naar de ligging en wat je er allemaal in de buurt kunt doen.
Soms is het een beetje zoeken. Ik ben in Normandië en Bretagne geweest op plekken zonder veel toerisme of drukte en op drukke plekken. Bijv. het strand van Deauville lag direct naast het strand van Trouville. Het ene was afgeladen, betaald parkeren enz. Het andere was heerlijk rustig, gratis parkeren enz. En als je echt wat nodig had, kon je zo naar het andere strand lopen. Bourgondië is ook niet erg druk, maar tenzij je van wandelen enzo houdt en stadjes bekijken houdt, is er niet zo bar veel te doen. Eifel in Duitsland is ook mooi. Elzas ook, hier eens gezeten in een huisje van de familie Otto https://www.zoover.nl/frankrijk/alsace-elzas/lembach-bas-rhin/les-residences-des-chataigniers/vakantiepark We kiezen vaak een camping/huisje/appartement uit in een niet heel spannende of onbekende plaats, maar wel met genoeg te doen in de omgeving. Mocht je toch lekker weer willen hebben, dan is Krk in Kroatië ook leuk. Wij zaten hier: https://www.booking.com/hotel/hr/palmer-residence-krk.nl.html Klein plaatsje, heerlijk rustig, maar je bent overal zo en voor dezelfde prijs als een stacaravan. Of Zuid-Frankrijk en dan de Var, ook goed te doen qua drukte, in ieder geval stukken beter dan de Cote d’Azur enzo, terwijl je daar ook mooie strandjes en baaitjes hebt en makkelijker te bereiken. Wij zaten hier http://www.campingloupantai.com
Oostenrijk is altijd een goed idee! Wij komen er (bijna) elk jaar en het is echt top. Verschillende gebieden. Wij zijn kampeerders met caravan, dus ik weet niet of je wat aan mijn tips heb.
Bedankt voor alle reacties. Ik neig zelf erg naar Oostenrijk, maar mijn man opperde gisteren toch weer om in de meivakantie te gaan. Dankzij wat goed geplande studiedagen valt deze voor ons gunstig uit. Maar ja, eind april/begin mei is qua weer natuurlijk wel weer lastig, en ik heb mezelf inmiddels helemaal enthousiast zitten maken over Oostenrijk . Heeft iemand ervaringen met Oostenrijk/Karinthië in die periode? Een andere optie is dan toch weer richting Spanje te rijden, altijd prima.
Ik vond Karinthië best druk in de zomer, ook geweest, in het noorden en wat meer in het midden. En veel Nederlanders. Al verschilt het wel per deel hoor, maar ik had het toch wat rustiger verwacht. Mijn zus zat een beetje meer naar de grens bij Villach geloof ik, was wel rustiger. Maar goed, mei zal wel rustiger zijn.
Even een terugkoppeling voor de tipgevers: we hebben inmiddels besloten (en geboekt) om in de meivakantie naar Spanje te gaan, naar een mooie camping aan de Costa Dorada. Ik ga er vanuit dat het dan wel lekker weer zal zijn, maar omdat dit zo vroeg natuurlijk nooit helemaal zeker is, hebben we besloten iets korter in Spanje te blijven en in plaats daarvan maken we op de heenweg 2 stops: 1 voor een paar dagen Disneyland, en 1 voor een paar dagen Carcassonne. Ik heb er zin in! Nogmaals bedankt voor het meedenken.