hoi allemaal, ik heb even een vraag. We hebben vorige week een brief binnen gehad van het KDV dat ons dochtertje vanaf 1 september bij hen geplaatst kan worden. Terwijl ik ten eerste op het formulier vanaf 1 juni heb aangegeven en ten tweede zit er 3 maanden tussen deze datum en 1 september! Wie heeft dit nog meer gehad?
Er zijn lange wachtlijsten op kinderdagverbllijven en soms komt het voor dat je dus niet eerder plek had. Ik heb dit ook gehad met mijn zoontje. Ik begon 1januari met werken en had pas 1 april plek. DIe 3 maanden hebben we dus zelf voor een oplossing moeten zorgen.
Ik zou je KDV even bellen. Maar inderdaad dikke kans dat het komt omdat er gewoon geen plek is voor die datum..
ik werk ook op n kdv en het is indd erg erg druk ! dus kan goed dat dat daar ook is .. dan heb je n wachtlijst en gaat er dan pas n kindje weg bijv..
't zal wel komen door dat gedoe bij de gastouders. Omdat niet iedereen het diploma wil/kan halen, komen er veel kindjes bij op de wachtlijsten van het KDV.. Dus nog langer wachten
@Deepfreeze Wachtlijsten zijn er al heel lang veel langer dan " door het gedoe bij de gastouders". Kinderen die bij stoppende gastouders zitten gaan voornamelijk naar een andere gastouder. Ouders die voor een go kiezen kiezen bewust voor een go en ouders van kdv kinderen kiezen bewust voor het kdv.
Hier ook geen plek per 1 januari alleen waren ze wel zo netjes om dit telefonisch door te geven en samen te zoeken naar tijdelijke oplossing. Dus tot er plek is gaat Niels naar andere plek.
In mijn regio is dit de normaalste zaak van de wereld, sterker nog: hier mag je al blij mee zijn. In de tussentijd zul je een andere oplossing moeten vinden - tijdelijke gastouder, minder uren werken, oma/tante/buurvrouw... Let wel heel goed op de algemene voorwaarden. Bij het kdv van mijn zoontje brengen ze standaard minimaal 2 maanden in rekening, ook als je een nieuwe inschrijving maanden van tevoren annuleert. Als jij bijvoorbeeld 4 maanden van tevoren ergens anders een plek zou vinden, zou je toch al twee keer het maandbedrag moeten betalen. Vind ik onredelijk, om dat zo lang van tevoren vast te leggen omdat er voor kinderen die er al naartoe gaan, gewoon een opzegtermijn van 2 maanden geldt. Op mijn voorstel zijn ze overigens akkoord gegaan met een opzegtermijn van 2 maanden, voor de nieuwe inschrijving (stel je voor dat het helemaal mis zou gaan met de geboorte, zou ik wel een rekening van 2000 euro van hen kunnen krijgen! gelukkig zagen ze in dat dat wel heel onredelijk zou zijn).
En nog een paar tips: ga er in elk geval alvast kijken, als je dat nog niet gedaan hebt. Neem contact op en bespreek dat je heel graag eerder al opvang zou willen; mocht er al eerder een plekje vrijkomen (bijvoorbeeld door een verhuizing of zo van een ander kindje) dan is de kans wat groter dat ze jou daarvoor gaan bellen. Hoe flexibeler je daarin kunt zijn, qua aantal dagen en welke dagen, hoe groter de kans dat er toch al eerder iets mogelijk is. Succes!!
ik vind dat ze al redelijk zijn, omdat je kindje nog niet is geboren, dat ze een data geven. Ik kreeg pas een antwoord toen ik hier nog een maand verlof had!! Dat is pas eng..... Er was bij inschrijving mij al verteld dat het lang kon duren voordat er plek was. Puntje bij paaltje had ik ruim optijd plek.
Jep herkenbaar.. Hier mijn zoontje toendertijd met 12 weken zwangerschap opgegeven, toen zeiden ze al dat ik laat was en dat ik rekening moest houden met een lange wachttijd.. Uiteindelijk ook 'maar' 4 maanden moeten overbruggen tussen einde verlof en kdv-plek.. (ik had 2 dagen opgegeven en het maakte me niet uit welke) is niet leuk, maar je wordt creatief haha.. Deze keer van geleerd en dit keer met 5 weken al opgegeven(Hier is het namelijk wel zo dat als het dan misgaat je alleen 10 euro inschrijfkosten kwijt bent, dus dat risico durfde ik wel aan.) En ik heb geluk, er is een plek per september, dus wanneer ik m nodig heb. Dat het nu ook zo makkelijk ging, is dat ze er per april 52 kindplaatsen (nieuw kdv) bij krijgen, dus er is wat doorstroom op de wachtlijst. Ik hoop voor je dat er nog iets tussenuitvalt en je gewoon per juni opvang hebt. Succes!
Maar Bri, dit geldt toch alleen als je een contract hebt getekend en daadwerkelijk een plek hebt geaccepteerd? Nog niet als je een plek aangeboden hebt gekregen maar nog niks hebt getekend? Maar wij hebben dit ook gehad! Eerst een getekend contract opgezegd van een kdv dat pas 3 maanden later zou openen (!) en die wilden ons ook 2 maanden laten betalen, 2 maanden waarin zij dus nog niet geopend waren. Hebben we naar 1 maand weten te onderhandelen, wat ik ook schofterig vind hoor, want zij hebben die plek zo opgevuld (omg. Utrecht, zelfde als bij jou) dus het is lekker makkelijk 300 euro vangen en bovendien hebben zij er een potje van gemaakt toen. En bij een andere organisatie NOG een keer een contract opgezegd, maar dan net vóór die 2 maanden (dus opgezegd in oktober terwijl Mini vanaf 1 januari terecht kon) en daar hoefden we niet te betalen. Hangt dus erg van de voorwaarden af!
Ik vind ook dat je al lang van te voren een datum krijgt, netjes hoor! Jammer alleen dat het veel later is dan je wilt natuurlijk. Ik heb me opgegeven toen ik 6 of 7 weken zwanger was, in januari 2009. Per 1 januari 2010 zocht ik een plek, mijn zoontje is dan 4 maanden (anderhalve maand vakantie na verlof, ). Begin december kreeg ik een telefoontje dat hij per 16 januari terecht kan. Precies een jaar na inschrijving dus, in Amsterdam. Ik heb geluk dat ik me vroeg inschreef en relatief laat een plek nodig had, en dat ik voor 1 dag op woensdag wilde, dat is de rustigste dag op het kdv.
Dan heb je nog mazzel. Rosalie is vanaf 1 jaar geplaatst. Op het KDV waar wij haar op wilde hebben is zij nog steeds niet geplaatst en zij is nu 2 jaar. In deze omgeving valt 3 maanden echt mee. De gemiddelde wachttijd is dus 22 maanden hier. Rosalie gaat overigens 3 dagen naar het kdv en overal heb ik aangegeven dat de dagen flexibel zijn.
Maak je regelmatig belrondjes? Om te vragen of er onverhoopt al een plekje vrij is gekomen? Doen hoor, je voelt je lullig want ze zeggen steeds dat ze niet precies kunnen zeggen hoe lang het duurt of dat de planning al is gemaakt en het minstens tot puntjepuntje duurt, enz. Maar het werkt echt, ik hoor het van mensen om ons heen en bij ons is het ook zo gegaan, ineens hadden we keuze uit wel 3 kdv's! En ook in een omgeving (Utrecht) waar wachttijden zijn van 24 maanden. Gewoon proberen hoor, eens in de week ofzo bellen, bellen, bellen.... Succes!
In het begin trouw elke 2 weken gebelt. Maar nu heeft ze een plekje en vraag ik zo nu en dan nog aan het KDV per mail of er nog kans is. Maar helaas vrees ik dat het niet lukt. Instromen op een peutergroep gebeurt bijna nooit. En bij de babygroep is ze er nooit tussen gekomen. Ze zit nu op een KDV wat verder weg is, maar ze zit er prima.