Schoonmoeder: helpen of genieten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Anasthesie, Dec 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anasthesie

Anasthesie Actief lid

Jul 17, 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Hoeveelste schoonmoeder topic :)

Mijn schoonfamilie woont in het buitenland, dus naar hun toe gaan is echt een vakantie. Nu wilt mama haar kleindochter zien. Hmm, niks mis mee maar in haar geval is het echt zien. Toen we daar in augustus waren, zag het zo uit: wij om 7 uur opstaan, Lisa voeden, aankleden, spelen, tussentijds zelf ontbijten (eerst ontbijt maken natuurlijk). Dan Lisa naar bed, ik haar was doen - met handen want wasmaschine hebben ze in hun vakantiehuis niet. Dan wordt schoonmama wakker, rond 10-11 uur. Eerst rustig koffie drinken, ontbijten, "ik zal je met was helpen zodra ik klaar ben" - nou, wanneer ze klaar is om te helpen is het 5 uur 's middags en ik zo veel kleren had ik niet bij om een was over te slaan. Dan strijken want dat heeft ze een hekel aan. Geen fatsoenlijke eten, we aten meestal yoghurt, fruit en wat je in de koelkast zelf kan vinden. Zij is gewoon een chaoot eerste klasse, begint met alles en maakt niks af. :(

Nu waren we van plan om voor kerstvakantie hun weer te bezoeken, maar wegens grieppandemie heb ik de reis afgelast want tussen veel mensen in luchthavens, vliegtuigen is niet gezond plus ben ik niet zeker dat daar Lisa goede medische hulp zal krijgen. Maar in de zommer gaan ze zeker eisen dat we toch komen. En ik heb eerlijk gezegt geen zin: ik heb maar 5 weken vakantie die ik echt nodig heb om bij te komen van werk en zorgcombinatie, en ik wil nog mijn ouders ook bezoeken (die trouwens staan 100% van de tijd klaar om mij met Lisa te helpen als we daar zijn ;)). En ik vind dat als we daar zijn, moet mijn schoonmoeder echt met Lisa helpen en ten minste wat huishoudelijke taken in de oorde krijgen, anders ben ik na een week daar echt kapot. Maar tegelijkertijd is zij haar oma, dus zit ik te twijfelen of ik het zo streng moet oordelen. Wat denken jullie: moet schoonmoeder helpen of is zij in haar recht als oma om gewoon van kleine te genieten en zorg moet ik toch op mijn rekening nemen?

2. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Tsja. Je mag het eigenlijk niet verwachten maar het is toch een fatsoensnorm. Wat als je nou gewoon zegt van joh het is mijn vakantie en ik wil gewoon lekker bijtanken? Wat zegt ze dan? Wat is er trouwens op tegen dat ze naar jullie komt?

3. Anasthesie

Anasthesie Actief lid

Jul 17, 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Naar ons toe komen zit wegens hun familieomstandigheden voorlopig niet in (er is een grootoma die ernstig ziek is). Nou, ik heb het wel gezegd dat het fijn zou zijn als ze een beetje helpt maar het kwam niks uit, zo chaotisch is ze. En het is ook zo dat in hun familie (heb ik ook last van bij mijn man) is het not done om zakjes openlijk te bespreken en tot consensus te komen - iedereen daar wilt all or nothing, geen compromis. En openlijk iemand aanwijzen dat die iets niet goed doet is meteen een ruzie :$

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,029
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Zou je misschien bij je schoonmoeder in de buurt een hotelletje kunnen nemen? of een apartement?
    Ik zou gewoon zeggen dat je echt vakantie wilt, en geen zin hebt in wassen/koken etc en dat je echt wilt uitrusten....

5. Tese

Tese Niet meer actief

Ik zeg niet gaan! Als je er nu al geen zin in hebt dan ga je er de rest van het jaar tegen aan zitten hikken. Ze hebben toch zelf besloten om naar het buitenland te verhuizen? Dan moeten ze er ook maar moeite voor doen om contact te houden met familie. Sorry klinkt wel erg hard of niet!

6. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    En wat zeg je dan later tegen je kind? Nee mama had geen zin om naar oma te gaan, ze hebben er tenslotte zelf voor gekozen ;)

TO geeft aan dat haar schoonmoeder wegens familieomstandigheden nu en in de nabije toekomst niet hier heen kan komen.

@TO Misschien kun je wat korter gaan, gewoon een paar daagjes? Ik vind wel dat het jullie kind is en dat jullie er voor moeten zorgen. Ik vind niet dat je moet verwachten dat oma's de zorgtaken uit jullie handen nemen. Ze zijn oma, geen ouder van het kleinkind. Als je alleen met je man en kind op vakantie gaat in een hotel moeten jullie toch ook zelf voor je kind zorgen?
    Ik zou zeggen, ga een paar dagen, neem voldoende kleding mee zodat je niet hoeft te wassen, verstand op 0 en het is zo weer voorbij...

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,282
    36,147
    113
    Ik snap je eigenlijk niet helemaal, als je thuis zo blijven zou je toch ook alleen voor je dochter moeten zorgen, of op vakantie ergens anders toch ook?
    Ik vind zeker niet dat je schoonmoeder jullie verplicht is om te helpen, het is toch niet haar kind.

8. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Daarom neem ik altijd een hotel als ik op familie bezoek ga. Anders moet ik ook tig dingen in het huishouden doen en ik betaal liever ietsjes meer en dat het voor mij wordt gedaan. Voor de rest zijn oma's er naar mijn idee om te genieten van de kleinkids.

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik vind ook niet dat je schoonmoeder jou moet helpen met jouw kindje. Het is jouw kindje en ook thuis doe jij het toch? Kijk dat ze geen was mchine enzo hebben, ja dat is lastig dat begrijp ik...maar ja goed als ik op de camping op vakantie ga neem ik ook genoeg mee en was ik daar niet hooguit iets in een klein sopje.
    Sorry ben het niet met je eens...;)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou wel gaan, maar voor jezelf een grens trekken in wat je wel en niet doet. Dus wel voor jezelf en je dochter zorgen, maar niet het huishouden van je schoonouders overnemen. Laat ze lekker chaotisch zijn, dat is hun keuze.

Je kunt niet afdwingen dat ze óók om 7 uur gaat opstaan, blijkbaar is ze dat echt niet gewend. Ik kan me er niets bij voorstellen dat ze iedere dag zo lang in d'r nest blijft liggen terwijl ze zulk bijzonder bezoek heeft, maar goed, blijkbaar zit ze zo in elkaar.

Als het je niet gaat lukken je eigen gang te gaan, zou ik proberen een accommodatie in de buurt te boeken. Dan kun je af en toe met elkaar afspreken, en kun jij gewoon doen wat jij belangrijk vindt.
    En voor de praktische kant: zit er geen wasserette in de buurt?

11. Bernie

Bernie Actief lid

Feb 11, 2009
    258
    17
    18
    ooohhh dit komt me heel bekend voor: ook onze MILFH is zo'n luizak. Als ze hier is ligt ze ook gerust tot 10:30 in bed en helpt ze nergens mee. Ik kan me daar behoorlijk aan ergeren want mijn ouders zijn wel altijd actief. Na een aantal incidenten bij hun heb ik ook besloten om in ieder geval niet meer in hun huis te logeren. Dan inderdaad maar wat meer betalen en op hotel of in een huisje.
    Wat zegt je partner hiervan? Ik heb nu de stelregel dat iedereen voor z'n eigen familie zorgt: als mijn ouders iets willen drinken dan pak ik dat, maar ik doe niets meer voor die van hem (en aangezien mijn man niet heel erg attent is, zit zijn moeder soms uren op een droogje...). Ik zou er misschien wel heen gaan, maar dan op 'mijn' voorwaarden: jij zorgt alleen voor jezelf en je kindje. Je kookt alleen voor jezelf of je kindje (of ze moet meehelpen) of je gaat wat voor jezelf en je kindje halen. Ik zou zeker niet langer dan een week gaan, helemaal niet als het zo'n survival is.

12. shai

shai Actief lid

Sep 16, 2008
    119
    0
    0
    conductrice
    vleuten
    mijn schoonfamilie woont ook in het buitenland en als we daar naar toe gaan verblijven we altijd bij mijn zwager en schoonzus ik vind het geen probleem om mee te helpen in het huishouden hun hebben er ineens ook drie personen bij in huis dus een keer stofzuigen of koken geen moeite en oma mag lekker genieten van haar kleinkind vindt het nog wel makkelijk ook kunnen mijn vriend en ik eens een dagje samen de hort op.
    en als ze bij ons komen hoeven ze voor mij niet persee te helpen met het huishouden maar dat doet mijn schoonmoeder toch wel of ze halen de boodschappen altijd prettig
    en is het niet een idee om je zomervakantie ergens anders te houden en dan in de lente of herfst nog een weekje naar je schoonfamilie wij gaan volgende zomer ook ergens anders heen en van de lente gaan we een week naar hun toe of ze komen hier

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,255
    6,154
    113
    Als ik naar mijn moeder of schoonmoeder ga, zorg ik voor mijn zoon (luier, eten geven, badderen, naar bed brengen etc) en mijn (schoon)moeder voor het eten als we daar blijven eten en uiteraard voor haar eigen huishouden.
    Verder als ik het eten niet goed genoeg vind voor mijn kind, neem ik zelf een potje mee. Ik houd daar graag de controle over.
    Maar ik verwacht in ieder geval niet dat zij voor mijn zoon zorgen, ze mogen m af en toe vermaken haha, dat scheelt mij ook al.
    Aan de andere kant verwacht ik wel dat mijn (schoon)moeder zorgt voor haar gasten. Ik ga niet zelf (ok bij mijn moeder soms wel) in de kastjes rommelen om iets te drinken/te eten te zoeken
    Dus als ik jou was zou ik daar echt een grens trekken, maar dit ook aangeven aan je schoonmoeder.
    Succes en sterkte ;)!

14. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

zo denk ik er ook over...
    en neem gewoon genoeg rotzooi mee voor je kind
    ik heb geen 1 keer gewassen dat ik op vakantie was en had nog veel spullen over die schoon waren.
    en dat je vakantie er anders uitziet dan dat je zonder kind bent is logisch.
    en koken doe ik niet op vakantie(zolang mijn beurs het toelaat)
    ga gewoon lekker uit eten.

15. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Is er niet de mogelijkheid om ergens in de buurt op een camping te gaan staan of een hotelletje te nemen?? Heb jij een wasmachine en je privacy. Jullie kunnen naar je schoonouders wanneer je wil en zij kunnen ook bij jullie komen. Zo heb je toch wat meer rust en kun je waarschijnlijk wat beter genieten.

16. Anasthesie

Anasthesie Actief lid

Jul 17, 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties, is echt nuttig om de situatie met andere ogen te bekijken :)

Ergens in de buurt logeren gaat mijn schoonfamilie als belediging ervaren, het is gewoon zo, dus moeten we bij hun blijven slapen.

Dat klopt dat ik thuis gewoon voor mijn dochter zorg. Het verschil is dat thuis ik alle spullen bij de hand heb, box, spelkleed, speeltjes, wasmachine, vaatwasser en dat maakt enorm verschil. Als ik het heel bot uitdruk, is zij niet verplicht om te helpen maar ik ben dan niet verplicht om naar haar toe te gaan (Lisa heeft nu nog niet zo veel behoefte aan oma, met name als oma niet eens initiatief neemt om met haar te tutten maar wacht altijd om haar zoon te zeggen "Ma, wil je Lisa misschien vasthouden?" "Ja natuurlijk".... , Lisa weet nu al denk ik niet meer wie die mevrouw dan was), dus in mijn ogen moet ergens een compromis komen. Ik heb vakantie nodig om uit te rusten, niet om mij kapot te maken.

Het is gewoon zo'n verschil tussen mijn ouders en schoonouders! Mijn ouders snappen gewoon hoe zwaar het is om een heel intensieve bijna voltijdbaan met alle overuren als gevolg, met baby en huishouden te combineren. We hebben geen familie in de buurt en moeten dus alles helemaal alleen doen, zonder oppas, zonder gezamenlijke uitstapjes met ons tweetjes, daarom proberen ze voor ons echt vakantie maken als we bij hun zijn - lekker eten, uitgaan zonder kind, ze nemen Lisa graag uit de handen en vragen ieder moment of ze haar vast mogen houden en mee spelen, en ze zorgen dat we wat extra slaap krijgen, dit soort dinges. Ze willen het gewoon, ik vraag ze niet.

17. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Ik snap dat dat frustrerend is, maar je kunt niet verwachten dat je schoonmoeder hetzelfde is als je eigen ouders toch? Als je dat blijft verwachten, zal je er altijd met lood in je schoenen naar toe gaan. En zul je altijd tegen dit soort dingen aan blijven lopen.

Het is heel lief dat je ouders dat doen als jullie daar zijn. Ik snap ook heel goed dat je je vakantie nodig hebt om uit te rusten. Maar laten we eerlijk zijn, als je kinderen hebt, zijn de "easy days" voorbij. Het is nou eenmaal niet anders.

Je kunt je schoonmoeder niet veranderen, zo is ze blijkbaar. Het enige wat je kunt veranderen, is hoe je er zelf mee omgaat en tegenaan kijkt..

18. Anasthesie

Anasthesie Actief lid

Jul 17, 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Ah ja, mijn man... Die vond ook dat zijn mama wat meer gastvrijheid kon tonen en ten minste zorgen dat er genoeg verse eten was maar ja, hij vindt dat ik overdreef.

Ik ben ook bang dat mijn schoonmoeder straks gaat eisen dat Lisa bij hun alleen (zonder ons) een maandje blijft en nu ik het allemaal heb gezien, vind ik het geen goed idee. Er is gewoon niemand daar die zich verantwoordelijk voor haar gaat voelen! Maar ja, dan krijg ik meteen van mijn man te horen dat ze naar mijn ouders ook niet mag... Zucht...

@ mirell: we waren toen in totaal 3 weken weggeweest en Lisa spuugde behoorlijk nog met 7 maanden en moest soms 2-3 keer per dag worden omgekleed - nou, als je zo maar 60 sets kleding hebt en me kunt nemen, ben ik blij voor jou. Ik heb ze dus niet, dus moet het worden gewassen.

19. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik snap dat je het fijn vindt om het op vakantie lekker rustig aan te kunnen doen om goed uit te rusten. En het prettige van op vakantie gaan (in hotel, op een camping) is dat er weinig huishoudelijke taken op je liggen te wachten. Maar helaas is dat anders als je bij iemand tijdelijk logeert. Je kunt ook niet van je schoonmoeder verwachten dat ze het huishouden alleen blijft runnen met 3 extra gasten. Misschien trekt ze dat zelf wel gewoon niet. Ze is ook maar alleen als ik het goed begrijp. Je kunt ze ook niet vergelijken met je eigen ouders. Iedereen is anders!
    Daarnaast denk ik ook dat je schoonmoeder niet het type is dat uit zichzelf iets doet. En die mensen zijn er gewoon en die zijn niet of moeilijk te veranderen. Waarom vraag je niet of zij een keer 's ochtends op wil staan om je dochter uit bed te halen. Of dat zij 's avonds een keertje thuis blijft als je dochter op bed ligt, zodat jullie lekker kunnen gaan eten. Misschien vindt ze dat wel helemaal geen probleem.
    Wat ik wel vreemd vind is dat ze zo lang op bed blijft liggen, terwijl ze haar kleindochter niet zo vaak ziet. Of ze moet gezondheidsproblemen hebben..??
    Enne.. Ik zou je dochter zeker geen maand uit logeren brengen bij hen. Maar dat zou ik bij mijn eigen ouders ook niet doen. Een maand vind ik wel erg lang. Maar ik kan me wel voorstellen dat je je dochter bij je eigen ouders meer toevertrouwd dan aan je schoonmoeder als ik je verhaal lees. En dat moet je man misschien ook wel begrijpen.

De enige tip die ik je nog kan geven is, ga een weekje naar je schoonmoeder en daarna nog 1 of 2 weekjes met z'n drietjes lekker 'luxe' op vakantie om uit te rusten..

Share This Page