Met het raam open slapen met baby op de kamer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nescio, 5 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vraag me af hoe jullie dit zien/doen/oplossen...
    Wij slapen eigenlijk zonder uitzondering met het raam open (tuimelraam, dus alleen aan de bovenkant open). De slaapkamerdeur zelf houden we dan dicht. Zelfs deze koude winter hebben we bijna altijd met het raam open geslapen. Dit omdat ik met het raam dicht midden in de nacht wakker word en het gevoel heb dat de lucht heel erg zwaar is. Het tocht nooit in onze kamer, het is altijd lekker fris.

Nu verwachten we midden deze maand onze dochter en ze zal de eerste maanden in een wiegje bij ons op de kamer slapen. Mijn vraag is, kan ik het raam dan gewoon open houden of wordt het dan te koud? Voordeel is dat het mooie weer onderweg is, maar ik wil natuurlijk niet dat ze in een te koude kamer zou liggen. Nu staat haar wiegje zo ver mogelijk van het raam af (naast ons bed aan mijn kant), en het tocht nooit, ook niet over de vloer. Heb het wel geprobeerd om het raam dicht te houden en de slaapkamerdeur open te zetten (wonen in een appartement), maar ik mis die frisse lucht dan gewoon. We luchten de hele dag door, dus het is echt een gewoonte denk ik. Maar wat te doen? Ik wil uiteraard het beste voor onze baby.

2. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Persoonlijk zou ik het niet doen. Ligt wel aan het weer denk ik, maar gezien het weer van nu zou ik het dus niet doen. Zo'n kindje is zo vatbaar en word zo snel ziek..

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

wij slapen ook altijd met het raam open (hoe koud of warm het ook is) Onze dochter is van mei en heeft de eerste paar weken ook op onze kamer met open raam geslapen en heeft daar niet aan over gehouden (toen was het wel wat warmer als nu)
    Maar ik denk niet dat het kwaad kan wat frisse lucht.

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

frisse lucht kan geen kwaad als ze maar niet op de trek ligt. hier ook met raam open hoor. ga anders kapot vd benauwdheid

5. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Sja, ik zou het de eerste paar weken nog niet doen denk ik. Ze zijn dan nog zo klein en hebben nog moeite met zichzelf op temperatuur houden. Ik zou het daarom niet doen. Zodra je kindje groot en sterk genoeg is kan het prima lijkt me.

6. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Wij slapen ook altijd met het raam open.
    Met martijn hebben we het raam wel dicht gedaan, maar hij is van januari en vroor toen. Hij sliep met 1,5 maand in zn eigen kamer omdat hij nogal geluid maakte in zn slaap en we het open raam miste.
    Bij emma de eerste week het raam dicht gedaan maar we sliepen zo verrot en het was prachtig weer dus sliepen al snel met het raam open.
    Voor nu? Geen idee. ligt er ook aan wat voor weer het is overdag en s nachts.en hoe lang ze op onze kamer ligt.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    De meest voor de hand liggende is tussen de 16 en 18 graden op een babykamer...

Is het misschien een optie om een thermometer ergens op je kaner te zetten en dan kijken hoe koud het er is?

8. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij hebben ook altijd het raam open en dit was niet anders toen onze zoon de eerste weken bij ons op de kamer sliep (oktober/november). We zorgden idd wel dat het niet tochtte en dat hij goed ingepakt was zodat het geen kwaad kon. Ik heb dit wel met de kraamverzorgster besproken hoe we dat het beste konden doen, hoor, want ik had er ook geen verstand van, maar raam dicht is bij ons echt geen optie omdat we dan allebei barstende koppijn krijgen. Sil heeft er nooit last van gehad in ieder geval en wij sliepen gewoon lekker.

9. AnnaB

AnnaB Fanatiek lid

18 mrt 2011
    2.106
    0
    0
    Freelance
    Twente
    hier heb ik gewoon het raam open gehad. wiegje zo ver mogelijk bij het raam weg en niet op de tocht staan.

10. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zou het wel doen. Hartstikke gezond, frisse lucht! Gewoon een kruikje of 2 in de wieg leggen, en inderdaad zorgen dat het niet tocht.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat is wel een goed idee inderdaad.

Aiden is van juli 2011 en ook wij hebben altijd ons slaapkamerraam op een kiertje.

Aiden heeft 6 maanden bij ons op de kamer geslapen. Hij is nog nooit ziek geweest (*klopt af op ongelakt hout*).

De kraamverzorgster zei al tegen ons dat heel veel mensen panisch de ramen dicht gaan houden als er een baby op de slaapkamer ligt. Terwijl frisse (en daar bedoel ik geen koude) lucht juist gezond is. Zij vond het juist goed dat wij het slaapkamerraam op een kiertje hadden staan (en daarbij komt ook nog dat zijn wiegje vlakbij het raam stond!). Uiteraard moet je wel uitkijken met tocht.

Wat denk je van die lutjepotjes ("konijnehokken") buiten die je in Groningen veel ziet? Daar liggen baby's ook buiten in te slapen. (Nu zijn dat veelal wel oudere baby's, maar toch...)

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties, ik zal in ieder geval zorgen dat het wiegje inderdaad goed warm is met kruik(en) en een goed dekentje. Ook de temperatuur opnemen in de kamer is een goede tip.
    En tochten doet het nooit in onze kamer, ze ligt ook zo ver mogelijk van het raam af. Het gaat gewoon echt om de frisse lucht, met het raam dicht lijkt het alsof de lucht niet ververst wordt.

En BeHappy, lutjepotjes? Wat zijn dat, ik heb er nooit van gehoord en kan me er ook niet zo een beeld van vormen. Slapen kindjes dan buiten?

13. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ Nescio: het ziet er echt een beetje uit als en buitenhok voor een konijn. Komt volgens mij uit Scandinavie, waar het normaal is om je kind buiten te laten slapen, want het is erg gezond. In Nederland is het nog vrij bijzonder, maar steeds meer kinderdagverblijven enz hebben dit. Google er maar eens op.

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Klopt, is Scandinavisch gebruik. Daar wordt het buitenslapen zelfs door consultatiebureaus aangeraden. (Maar niet onder de -10 graden :D)

15. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wij slapen straks ook gewoon met het raam een stukje open als de baby straks geboren is en bij ons op de kamer ligt.
    Hij ligt tochtvrij en onder zijn dekentje in zijn bedje.

Deel Deze Pagina