Met het vliegtuig OF met auto op vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Billylove, 24 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ja echt, elke euro waard :D
    Nou was ik toen de 3e 1,5 was ook 28 weken zwanger, dus het was voor met name mijn man fijn dat ie niet 4 uur lang een kind op schoot had, want dat paste echt niet meer bij mij haha.

    Maar het maakt niet zoveel uit, allebei heeft z’n voor- en nadelen. Ik denk dat het eerder een mindset kwestie is, zie het als een onderdeel van de vakantie, zie de reis als een avontuur waarvan je niet weet hoe het zal gaan en los uitdagingen op op het moment dat ze ontstaan. Dan zul je zien dat het allemaal goed komt.

    In ieder geval veel plezier op jullie vakantie!
     
    Billylove, cowgirl80 en Sado vinden dit leuk.
  2. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Wij kiezen juist bewust voor de auto. Vanaf het moment dat we instappen begint onze reis.
    Wij rijden vaak halverwege de nacht aan en komen rond de middag dan op bestemming.
    Rijden wel max 1000 km. Overnachting vind ik veel gedoe dus was 1 x en nooit meer.
    Het voordeel als je met de auto gaat is dat je meer mee kan nemen. Meer eigen spulletjes voor je kindje en jullie zelf. En je op locatie ook een fijne auto en autostoel hebt.
    Ik zie mezelf nog niet op t vliegveld met koffers, autostoel, buggy en kind rond sjouwen.
    Maat voor warm weer in mei moet je wel ver rijden, dat is wel een groot nadeel.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  3. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Met 1,5 jaar zijn we met onze dochter met de trein geweest naar Zuid Frankrijk. Vergelijkbaar met de auto ook een hele rit, maar je hoeft beiden niet op te letten en je kan regelmatig even een stukje lopen met de kleine. Dit is ons toen heel goed bevallen en dochter vond de trein fantastisch!
     
    Billylove vindt dit leuk.
  4. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.922
    558
    113
    Hier beide gedaan maar vliegtuig met me dochter toen ze 13 maanden was. Dat is echt super goed gegaan (we hadden wel het geluk dat ze een eigen stoel had)

    Met mijn zoontje van 11 maanden naar zuid frankrijk gereden. Ik vond het pittig en achteraf wel tegen vallen. Zou met zo'n jong kind echt nooit zo ver meer rijden...

    Als je zon zeker wilt zou ik toch 't vliegtuig overwegen. Als je via Eindhoven of Rotterdam gaat is dat wel fijner als Schiphol
     
    Billylove vindt dit leuk.
  5. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28
    Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Ik weet nu dat het dus allebei z’n voordelen of nadelen heeft. Zag ook een reactie met de trein en dat kan wellicht ook nog een optie zijn. We willen wel heel graag zonzekerheid. Niet bloedheet, maar wel een graad of 20 vind ik wel lekker. Dus we moeten overwegen of we dan echt in mei willen of dat juni ook kan. Ga het liefst de hele drukke vakantie periodes wel uit de weg dus juli-aug valt af en geen zin om pas oktober ofzo op vakantie te gaan. Dus het moet echt juni of mei zijn.
     
  6. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Wij hebben altijd gevlogen en gaan dit jaar voor het eerst met de auto.
    Hier wordt de oudste (bijna 6 jaar) ziek van film kijken in de auto. Dus dan aan de luisterboeken.
    Vliegen is ons altijd goed bevallen. Van Canarische eilanden tot Amerika en Australië. Je hebt zelf allebei de handen vrij ook om evt zorg af te wisselen. En als ze stil zijn met 4 uur iPad kijken, dan sta ik dat in vliegtuig gewoon toe.
    Ook de ervaring dat wanneer je denkt dat je kind tot overlast is, dit enorm mee valt. Een keer was onze dochter doodziek. Veel spugen. Mensen voor en achter ons hadden gewoon niks gemerkt.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  7. Suzi98

    Suzi98 Fanatiek lid

    30 mei 2022
    4.209
    3.923
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Wij zijn met de auto naar Italië geweest toen hij bijna 3 was. Was een lange rit, wel begin okt want buiten de zomervakantie om. Hij heeft zich keurig gedragen, zo lief geweest! Veel geslapen, af en toe film kijken op de ipad. We stopten wel regelmatig. Denk dat we er een uur of 14 op gereden hebben, dit was omgeving Luca/Pisa.

    Afgelopen sept zijn we gaan vliegen. Hij was toen bijna 4. Ook toen heeft hij zich keurig gedragen, hij vond het geweldig. Het was een korte vlucht van 2 u maar wel ‘s nachts om 01.00 eruit, naar vliegveld (lange wachtrij security) en nog een redelijk lang busritje naar hotel. Ik heb zelf alleen enorme vliegangst dus ben er nu uit dat wij voorlopig met de auto gaan :roflmao:
    Hij heeft geslapen in het vliegtuig, op z’n ipad gespeeld. Dus ik heb met beide goede ervaringen.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier met de auto, maar wij houden van rondreizen, dus dan is het handig om auto mee te hebben. Je kunt ook veel makkelijker spullen meenemen.

    Toen de kinderen jong waren reden we vaak s nachts, zodat ze sliepen. Nu afhankelijk van de afstand, verder planning. Naar wintersport doen we vaak wel een overnachting, maar van de zomer de afgelopen zomers niet. Al hadden we dan vaak wel een ferry met overnachting. Reisdagen onderweg plannen we vaak met iets leuks onderweg.

    Vliegen (naar Canada) hebben we alleen met de oudste gedaan toen hij 8 maanden was. Ging prima, maar was ook makkelijke baby. Europa heeft zoveel moois te bieden en is goed te bereizen met de auto, dus vandaar eigenlijk altijd met de auto.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Hier is beide meestal goed gegaan. Maar ook beide weleens niet. Één keer heeft ze anderhalf uur achter elkaar gehuild in het vliegtuig en één keer heeft ze de hele auto ondergespuugd (ook reisziek en daarna nooit meer zonder reispillen op vakantie gegaan). Maar meestal ging het prima.

    Wij gingen eens per jaar naar Lanzarote, Puerto del Carmen of Playa Blanca, altijd in een appartement op een resort/complex. Dit jaar gaan we naar NewYork, maar ze is10 en dat is wel heel makkelijk reizen nu.

    In de zomervakantie gaan we elk jaar mende caravan weg, dus altijd wel twee dagen onderweg. Ze kreeg al jong een eigen IPad (rust kopen ;)) en bij elke stop een cadeautje. Vaak ging ik ook periodes naast haar zitten, maar ze sliep ook vaak in de auto. Oh ja en liedjes zingen, en luisterboeken.
    Komt allebei goed. Persoonlijk vind ik ook vliegtuig relaxter hoor.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  10. hluhluwe

    hluhluwe Lid

    22 jan 2016
    55
    20
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb ervaring met beide. Van korte en lange autoritten en korte vluchten tot aan non stop reizen van ruim 30 uur. Alles in de leeftijden van 8 maanden tot en met 4 jaar.
    Beide kinderen hebben met zowel autorijden als vliegen weinig problemen. Vliegen vinden ze alleen stukken leuker dan autorijden.

    Het aller belangrijkste is je eigen mindset. Als je zelf stress hebt breng je dat over op je kind. Mijn ervaring is hoe rustiger/stress vrij je zelf bent hoe relaxter het kind.

    Als je aan de voorkant allemaal grote obstakels ziet is de kans groot dat ze ook gaan gebeuren. Dus mijn advies zou zijn om te kiezen waar je je goed bij voelt.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  11. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.440
    1.611
    113
    Ik denk dat het echt persoonlijke voorkeur is. Wij reizen het liefste met onze eigen auto. Vliegen is in mijn beleving veel meer stressen. Met de auto heb je meer vrijheid. Maar goed, onze kinderen gaan ook graag met de auto en zijn bv niet (meer) wagenziek. Onze oudste was 6 maanden toen we naar noord-Spanje reden. Onze jongste was 2 maanden toen we naar zuid-Duitsland gingen. Tis een cliché, haha, maar voor ons begint de vakantie echt in de auto al:D
     
    Billylove vindt dit leuk.
  12. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.063
    113
    Vrouw
    Mijn voorkeur is toch echt om te vliegen. Vroeger wel met de auto een paar keer naar zuid Frankrijk gereden met de kinderen. Blijkt de oudste ineens wagenziek te zijn. Dus bezig houden met een tablet of zo'n dvd speler werkt dan niet. Als je pech hebt kom je ook nog eens ergens terecht in de file. Toiletten onderweg zijn vaak ook drama en je komt maar weinig speeltuinen of grasvelden onderweg tegen om te spelen. En anders liggen ze natuurlijk naast de snelweg, ook niet de ideale plek om tot rust te komen.
    Met het vliegtuig begint onze vakantie al op de luchthaven, vooral op Schiphol zijn meerder speelgelegenheden, ideaal voor als je wat eerder aanwezig moet zijn. Daarnaast nemen wij ook vaak een balletje mee, ruimte zat bij de gates. In het vliegtuig zelf zijn kleintjes ook prima te vermaken met wat klein speelgoed dat in je luiertas past. Verschonen kan ook gewoon aan boord, en een stukje wandelen natuurlijk ook.
    Wel had ik tot rond de 2,5 jaar vaak een draagdoek mee omdat je bij het landen biet altijd direct je buggy krijgt. Een enkele keer komt deze pas na de bagage op de band. Dan is het fijn dat je kindje niet het hele stuk naar de bagageband hoeft te lopen als hij moe is.
    Wel vind ik dat kinderen na het vliegen vaak wat vermoeider zijn, terwijl na een lange autorit de ouders juist vermoeider zijn. Het is dus maar net wat je voorkeur heeft.
     
    Youtan en Billylove vinden dit leuk.
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Toen de kinderen wat jonger waren, ben ik 1 keer met ze naar Frankrijk gereden, Bretagne.
    Omdat ik alleen ben moet ik de hele rit rijden, en dat is gewoon niet haalbaar zo ver.
    Je zit dan dus altijd met een overnachting een en terug.
    Daarom zou ik er niet zo heel snel voor kiezen omdat je eigenlijk 4 dagen kwijt bent aan reizen.
    Maar ik vond het wel relaxed reizen! Helemaal zelf bepalen hoe en wat, en je auto lekker mee.
    Zou ik een partner hebben, dan is een autovakantie zeker een optie. Overigens heb ik het nu
    over een bestemming van 10+ uur rijden. Minder lang dan zou ik het zo doen.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Ik vind met kinderen van die leeftijd op vakantie gaan sowieso geen succes :roflmao:, ongeacht de manier van transport.
     
    Shay25 en Billylove vinden dit leuk.
  15. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hou je er ook rekening mee dat je met een elektrische auto ook meermaals moet laden en soms staan er echt hele lange rijen... Dus waar wij met een benzineauto 12 uur over doen, kan jou zomaar 15 uur kosten bij wijze van.
     
    Billylove vindt dit leuk.
  16. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Duitsland hebben ze tegenwoordig echt veel laadpalen. Tijdens de wintersport waren ook drama s verwacht, maar dat scheen reuze mee te vallen.
     
  17. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28
    Hhjahahaha ja ik maak me nu wel een beetje zorgen. Ben nu alleen maar meer gaan twijfelen :roflmao:. Ik vraag me echt af hoe ontspannen dat gaat zijn. Ik wil eigenlijk helemaal niet ver reizen. Maar wil wel een lekker zonnige vakantie. Wel beetje rond gekeken in Nederland, maar is stuk duurder en zou het liefst buiten Nederland willen
     
  18. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28
    Ja dat komt er idd nog extra bij! Nou heb ik gelukkig nooit meegemaakt dat er laadpalen echf veel files stonden
     
  19. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Zuid- Duitsland klinkt leuk ( en zonnig!) hoe was het daar? :D
     
  20. Billylove

    Billylove Actief lid

    11 apr 2022
    195
    93
    28

    Mee eens ik denk dat het antwoord niet zo voor de hand liggend is als ik dacht. Ik voel me beter bij auto denk ik maar meer ondatbhet een hoop geld scheelt en vrijheid geeft. Alleen heb ik minder kans op zo zekerheid en dat vind ik wel jammer
     

Deel Deze Pagina